tips på regulator.

Här inne kan vi diskutera High-tech akvarium

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
hoomiii
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 maj 2012, 21:20

tips på regulator.

Inlägg av hoomiii » 04 jul 2013, 21:45

Ute efter en ny regulator till co2 tuben.

spanat in lite på denna.
http://www.ebay.com/itm/330917640280?ss ... 1423.l2649

vad tror folket?

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: tips på regulator.

Inlägg av Bson » 05 jul 2013, 08:54

Den ser bra ut tycker jag. Det enda risken är väl ifall man åker på tull, och att magnetventilen ev. skulle vara en sämre variant som "brummar".

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: tips på regulator.

Inlägg av Gurkan » 05 jul 2013, 09:36

Brummande magnetventiler är lätt att råda bot på ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

hoomiii
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 maj 2012, 21:20

Re: tips på regulator.

Inlägg av hoomiii » 05 jul 2013, 12:35

Härligt, blir till att beställa denna.

brummande eller klickande?

Gurkan, tänkte du att man öppnar ventilen och sticker in en liten liten tuss som dämpar stöten när ventilen öppnas?

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: tips på regulator.

Inlägg av Gurkan » 05 jul 2013, 14:52

hoomiii skrev:Härligt, blir till att beställa denna.

brummande eller klickande?

Gurkan, tänkte du att man öppnar ventilen och sticker in en liten liten tuss som dämpar stöten när ventilen öppnas?
Jag hade problem med en brummande/vibrerande magnetventil. Tog bara ur själva axeln och smorde med lite symaskinsolja, knäpptyst efter det.
Att den knäpper hårt precis när magneten slår till får man nog leva med misstänker jag.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

hoomiii
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 maj 2012, 21:20

Re: tips på regulator.

Inlägg av hoomiii » 05 jul 2013, 15:37

Gurkan skrev: Jag hade problem med en brummande/vibrerande magnetventil. Tog bara ur själva axeln och smorde med lite symaskinsolja, knäpptyst efter det.
Att den knäpper hårt precis när magneten slår till får man nog leva med misstänker jag.
Tack för tipset.
Har läst att för att få bort ljudet när magneten slår till, så kan man sätta en liten bit filtermatta eller något liknande precis i botten där den slår till för att dämpa ljudet, tror det var på någon blogg.

Har iaf frågat säljaren om han kan skriva present på paketet. :)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: tips på regulator.

Inlägg av Raven » 05 jul 2013, 15:42

hoomiii skrev:Har iaf frågat säljaren om han kan skriva present på paketet. :)
De skiter tullen i, vill de lägga på sina avgifter så gör de det ändå.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: tips på regulator.

Inlägg av Gurkan » 05 jul 2013, 15:42

Själv upplever jag inte det knäppet som ett ljudproblem.
Men det kanske beror på att jag har småbarn... ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

hoomiii
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 maj 2012, 21:20

Re: tips på regulator.

Inlägg av hoomiii » 05 jul 2013, 17:18

Raven skrev:De skiter tullen i, vill de lägga på sina avgifter så gör de det ändå.
hahaha, får väl hoppas på att den slinker igenom precis som alla andra paket jag beställt från eBay, annars kan det bli lite väl dyrt. :shock:
Gurkan skrev:Själv upplever jag inte det knäppet som ett ljudproblem.
Men det kanske beror på att jag har småbarn... ;)
Mitt kar ligger i hallen, blir inte häller störd av knäppandet av den nuvarande magnetventilen jag har iaf.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: tips på regulator.

Inlägg av Raven » 05 jul 2013, 18:02

hoomiii skrev:
Raven skrev:De skiter tullen i, vill de lägga på sina avgifter så gör de det ändå.
hahaha, får väl hoppas på att den slinker igenom precis som alla andra paket jag beställt från eBay, annars kan det bli lite väl dyrt. :shock:
Har du tittat på http://www.aquaristic.net som ligger i tyskland?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

hoomiii
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 maj 2012, 21:20

Re: tips på regulator.

Inlägg av hoomiii » 05 jul 2013, 18:07

Raven skrev:Har du tittat på http://www.aquaristic.net som ligger i tyskland?

Japp, va faktiskt där jag kollade först.
där ligger de på 90 euro, sen tillkommer frakt :???:

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: tips på regulator.

Inlägg av Raven » 05 jul 2013, 18:33

Å andra sidan, vem tror du har bäst garanti och service, en kines eller ett erkänt bra företag i tyskland?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

hoomiii
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 maj 2012, 21:20

Re: tips på regulator.

Inlägg av hoomiii » 06 jul 2013, 02:37

Raven skrev:Å andra sidan, vem tror du har bäst garanti och service, en kines eller ett erkänt bra företag i tyskland?
OT:
Självklart ett tyskt bolag.
Men sen att skicka tillbaks produkten till tyskland utifall det blir problem... njaaa blir dubbelt så dyrt i slutändan.
Dessutom har jag märkt att "kineserna" som du så fint nämnt de är extremt hjälpsamma utifall någon produkt inte kommer fram eller går sönder.
De har aldrig krävt retur när de skickat ut en ny produkt.
För att ge exempel så beställde jag häromveckan riccardia chamedryfolia (mini pellia), den va halvbrun när den kom fram. Säljaren skickade ut en ny utan vidare diskussioner.
För att komma till saken har jag inga tvivel på att jag får min rätt om produkten visar sig vara defekt. Har hittills bara positiv erfarenhet.

Men OnT,
Raven, vad tycker tror du om själva regulatorn jag länka till?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: tips på regulator.

Inlägg av Raven » 06 jul 2013, 05:04

hoomiii skrev:
Raven skrev:Å andra sidan, vem tror du har bäst garanti och service, en kines eller ett erkänt bra företag i tyskland?
OT:
Självklart ett tyskt bolag.
Men sen att skicka tillbaks produkten till tyskland utifall det blir problem... njaaa blir dubbelt så dyrt i slutändan.
Har haft en reklamation med aquaristic och de skickade ut lite reservdelar utan tjafs.
Dessutom har jag märkt att "kineserna" som du så fint nämnt de är extremt hjälpsamma utifall någon produkt inte kommer fram eller går sönder.
De har aldrig krävt retur när de skickat ut en ny produkt.
Finns en orsak till varför en del säljare är så ivriga att fixa när de blir problem, om du som köpare begär tillbaka pengarna inom 45 dagar så kan säljaren inte göra ett förbannat skit för att stoppa det för ebay/paypal går HELT på köparens linje när det blir problem.
Ger du negativt omdöme så hamnar säljaren längre ned i sökresultat och liknande men efter 60 dagar så behöver dom inte bry sig får då finns det ingenting du kan göra.
Men OnT,
Raven, vad tycker tror du om själva regulatorn jag länka till?
Inte provat men skulle utgå från att den håller sedvanlig kvalité när det gäller grejer från kina men en grej jag reagerade på är att det står "universal voltage 110-220V", det är något jag aldrig sett tidigare på magnetventiler, har spänningen specifierats så har det alltid stått 230V.

När spänningen stiger så kommer magnetventilen dra mer ström och då utveckla mer värme.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

hoomiii
Stickling
Stickling
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 maj 2012, 21:20

Re: tips på regulator.

Inlägg av hoomiii » 06 jul 2013, 13:09

Raven skrev:Har haft en reklamation med aquaristic och de skickade ut lite reservdelar utan tjafs.
Kan inte uttala mig om Aquaristic då jag enbart beställt en order från de. Men vad jag förstått verkar alla super nöjda. Jag tvivlar absolut inte på deras service. Just nu handlar det om att hitta en bra billig regulator.
Finns en orsak till varför en del säljare är så ivriga att fixa när de blir problem, om du som köpare begär tillbaka pengarna inom 45 dagar så kan säljaren inte göra ett förbannat skit för att stoppa det för ebay/paypal går HELT på köparens linje när det blir problem.
Ger du negativt omdöme så hamnar säljaren längre ned i sökresultat och liknande men efter 60 dagar så behöver dom inte bry sig får då finns det ingenting du kan göra.
Man får hoppas på att man hinner utvärdera produkten och får sig ett hum om kvalitén under dessa dagar.
Inte provat men skulle utgå från att den håller sedvanlig kvalité när det gäller grejer från kina men en grej jag reagerade på är att det står "universal voltage 110-220V", det är något jag aldrig sett tidigare på magnetventiler, har spänningen specifierats så har det alltid stått 230V.

När spänningen stiger så kommer magnetventilen dra mer ström och då utveckla mer värme.
Den är tillverkad för att klara av en spänning på 240V tror därför det inte ska va några problem rent elektroniskt. Mycket möjligt att den blir lite varmare då den drar lite mer effekt, men hur tror du det påverkar systemet? Det är trots allt bara co2 som ska ledas genom den. Eller är jag ute och cyklar?

MickO
Frö
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 sep 2006, 20:28
Ort: Uppsala

Re: tips på regulator.

Inlägg av MickO » 24 dec 2014, 00:06

Bra tips med symaskinsolja. Lossade bara slangarna på båda sidor och droppade i olja och blåste igenom
den så vart det tyst. Brummade på annars.

Skriv svar

Återgå till "High-tech"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster