Kardinaler tillsammans med Neoner

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Peter79
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 jan 2013, 19:22

Kardinaler tillsammans med Neoner

Inlägg av Peter79 » 15 mar 2013, 21:23

Hej, har läst någonstans att det inte är så bra att ha kardinaltetror och neontetror i samma kar, kardinalerna "tar över" färgmässigt, någon som har erfarenheter av detta o kan säga om det stämmer?

//Peter

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Kardinaler tillsammans med Neoner

Inlägg av Malen 27 » 16 mar 2013, 01:29

Det märker inte jag av , då jag har dom tillsammans.
Vad jag dock tycker, när man bestämt sig för att handla småtetror, ja kanske stora också.
Fråga han eller henne hur länge dom har haft dom i affären, jag bryr mig inte om vad dom tycker eller tror.
Jag vill helst att dom gått i karantän, så att säga hos din handlare.
Oftast är dom väldigt små och dödligheten kan vara hög efter alla transporter.

Användarvisningsbild
Peter79
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 jan 2013, 19:22

Re: Kardinaler tillsammans med Neoner

Inlägg av Peter79 » 16 mar 2013, 11:29

Ok, så bra, jag själv har ett stim kardinaler, 33st, som jag gillt skarpt och nu ska mina barn få önska en fisk var. Då har min son 6 år, valt neontetror, väldigt lika kardinaler tycker jag men d tycker inte han, han har stått på sig i flera månader att d är neoner han vill ha så nu börjar jag ge efter.... :)
Stimmar dina tillsammans eller håller neonerna sig separerade från kardinalerna?

//Peter

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Kardinaler tillsammans med Neoner

Inlägg av Malen 27 » 16 mar 2013, 15:55

Näe, så många som du har 33st har jag inte, men dom simmar gärna tillsammans.
Men jag hade nog viljat bryta med en större tetra om jag varit du,kan bli snyggt, gäller bara att övertala grabben!
En favorit för mig är dolkstygntetran, även om jag inte haft den nu på många år.
Har istället haft citron elller champangetetran som reproducerade sig lite då och då, mest på förhösten efter något vattenbyte, kan haft att göra med mer lågtryck som brukar vara då också.
Det finns en hel del att välja på av dom större tetrorna, några arter kan vara aggresiva i stim som blodtetran, men samtidigt brukar det inte finnas så stor artrikedom för lekmannen att komma över där han bor.

Christer5
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 374
Blev medlem: 07 apr 2012, 11:28
Ort: Göteborg

Re: Kardinaler tillsammans med Neoner

Inlägg av Christer5 » 16 mar 2013, 18:52

Jag har vitfenad rosentetra ihop med kardinaltetror,är väldigt snyggt ihop och rosentetran är en väldigt trevlig fisk.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: Kardinaler tillsammans med Neoner

Inlägg av Malen 27 » 16 mar 2013, 20:48

Rosentetran är fin också, med hannens stora böjda ryggfena, är säkerligen billigare också, då dolkstyngstetran åtmintone förr var vildfångst, men tiden och utvecklingen av odling går som en vinkelslip.
Om du skaffar dig en annan större tetra-art så kan det nog bli så att dom kommer hålla sig på två olika platser i akvariet om det är en lite större balja.
Kan vara trevligt också.

Användarvisningsbild
Peter79
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 132
Blev medlem: 07 jan 2013, 19:22

Re: Kardinaler tillsammans med Neoner

Inlägg av Peter79 » 29 mar 2013, 12:37

Tack för all input, barn e la goa, nu har sonen valt d 3 siamesiska algätarna som jag hade med mig hem häromdagen, som sina fiskar, så kardinalerna får vara själva, kanske några fler bara :) !

//Peter

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster