Snäcklekare? Tanganyika?

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 17:42

Jag har gått o fastnat för några otroligt söta snäcklekare.
Den mångbandade snäcklekare (Lamprologus multifasciatus).
Och funderar nu på att starta ett helt nytt kar för dom.
Jag har aldrig haft ett Tanganyika kar och kan ärligt inget om dom.
När jag söker på det så kommer det upp bilder på kar nästan helt utan växter. Hur går det ? Lite växter måste man väl ha? Och vad är i så fall robust nog att stå emot dessa snäcklekare som tydligen gräver en hel del?
Som sagt, helt ny och blir det snäcklekare så blir det ett helt nytt projekt att starta, så jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 18:07

I och för sig har jag inte haft snäcklekare men all fisk ifrån den sjön vill ha väldigt hårt vatten det vet jag och då får man ta växter som tål hårt vatten och som är tjockbladiga!
Gör man det så tror jag nog det ska fungera med växter!
Jag har Malawi och har mycke växter i akvariet och det går utmärkt.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 18:09

Jag har Anubias, crinnumlökar och valsneria gigante i min burk!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 18:23

Perfekt, antecknar.
Enligt vad jag hittar så är fisken jag vill ha väldigt liten och det skall räcka med ett 30L. Så i så fall blir det ett likadant till som jag har och ett hörnfilter till det.
Svart bakgrund, tänker spontant rätt mycket sten, och vill gärna ha några växter som jag kan plantera bland stenen.
Vit sand. hmm vilken ska man ha?
Snäckor har jag några hemma som är riktigt fina och såg ut att vara samma storlek som i affären. det borde väl funka?
Ohh vad sugen jag blir på att dra igång ett till. kliar i fingrarna. hmm ska man in på tyska favvosidan och beställa hem lite kanske...

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Pierre_N » 08 feb 2013, 18:30

Man måste absolut inte ha växter men jag brukar alltid slänga i några för det blir så mycket snyggare med något grönt tycker jag. De växter som Ciklidis nämner samt de flesta Cryptocoryne fungerar bra, det man ska tänka på är att de gräver extremt mycket. Försök inte att sätta växter i närheten av snäckorna för de kommer att gräva upp dem.

Jag slänger med ett klipp på ett av mina par med ett större yngel samt några mindre:


De bildar stora kolonier med många individer (jag fick dessa så det har inte hunnit bli så många än) så egentligen bör de har många fler snäckor än vad mina i klippet har, i en annan del av akvariet ligger det ca 15 snäckor till men dessa vart bortkörda därifrån av mitt andra par.

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Pierre_N » 08 feb 2013, 18:35

Ann skrev:Perfekt, antecknar.
Enligt vad jag hittar så är fisken jag vill ha väldigt liten och det skall räcka med ett 30L. Så i så fall blir det ett likadant till som jag har och ett hörnfilter till det.
Svart bakgrund, tänker spontant rätt mycket sten, och vill gärna ha några växter som jag kan plantera bland stenen.
Vit sand. hmm vilken ska man ha?
Snäckor har jag några hemma som är riktigt fina och såg ut att vara samma storlek som i affären. det borde väl funka?
Ohh vad sugen jag blir på att dra igång ett till. kliar i fingrarna. hmm ska man in på tyska favvosidan och beställa hem lite kanske...
Visst kan man ha dem i ett 30l men de blir snabbt för många för ett så litet akvarium, jag skulle satsa på minst ett 60l för att det ska kunna bildas en koloni. Vet inte vad du har för snäckor men det kan säkert fungera, det märker du om de accepterar dem. Jag kör med snäckskal som jag köper i frysdisken i mataffären, de är sniglar och vitlökssmör i men det är bara att koka och pilla ur. ;)

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 18:38

Åhh vad fina... Suget ökar och ökar... Dom e ju så otroligt fina.
Kan du se skilnad på hone och hane?
Antingen beställer jag ett nytt 30L nano under helgen, eller så gör jag om ett 63 L jag har.
Du är inte intresserad av att sälja ifall du har yngel? (Stockholmstrakten).
Jag tänkte börja lite lätt med kanske 4 st.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 18:40

Pierre_N skrev:
Ann skrev:Perfekt, antecknar.
Enligt vad jag hittar så är fisken jag vill ha väldigt liten och det skall räcka med ett 30L. Så i så fall blir det ett likadant till som jag har och ett hörnfilter till det.
Svart bakgrund, tänker spontant rätt mycket sten, och vill gärna ha några växter som jag kan plantera bland stenen.
Vit sand. hmm vilken ska man ha?
Snäckor har jag några hemma som är riktigt fina och såg ut att vara samma storlek som i affären. det borde väl funka?
Ohh vad sugen jag blir på att dra igång ett till. kliar i fingrarna. hmm ska man in på tyska favvosidan och beställa hem lite kanske...
Visst kan man ha dem i ett 30l men de blir snabbt för många för ett så litet akvarium, jag skulle satsa på minst ett 60l för att det ska kunna bildas en koloni. Vet inte vad du har för snäckor men det kan säkert fungera, det märker du om de accepterar dem. Jag kör med snäckskal som jag köper i frysdisken i mataffären, de är sniglar och vitlökssmör i men det är bara att koka och pilla ur. ;)
Oj, förökar dom sig så snabbt. Hmm, ja jag har ju ett 63 L jag skulle kunna göra om helt, men o andra sidan så finns det ju även 60L kubar att köpa. Tål o tänkas på.

Min favorit är ju just 30L, den är perfekt i storlek och det skulle se snyggt ut med 2st 30L.
Hur kräsna är dom när det gäller sin miljö. Jag tänker att om dom blir för många så skulle jag kunna flytta över till 63 L. där är i dagsläget sand och rätt mycket växter. går Kangal Garra rufor som e rätt tåliga av sig.
Kan det fungera?
Jag vet inte heller vad det är för snäckor, mer än att det är 4 olika modeller och alla ser ut att vara i ungefär samma storlek som i affären. tänker att det kan väl inte skada.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 19:36

Lägg gärna i en död levande sten i burken så brukar vattenvärdena bli bättre och du får snabbare lek enliogt mina erfarenheter!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 20:13

Tack för tipset, följdfråga på det. Vart får jag tag i en död levande sten i Stockholmsområdet?

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 20:17

Om man nu har så lite växter i ett Tanganyika kar, får man då inte väldiga problem med alger?

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 20:34

Nej alger trivs inte lika bra i hårt vatten som i mjukt så det har inte jag upplevt i alla fall!

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Pierre_N » 08 feb 2013, 20:34

Jag har inte testat att vända på dem och försöka se skillnad på kön men när de blir ett par år ser man skillnad på storleken, hanarna blir större som du ser i videon, honorna brukar dessutom vara rundare om magen. Ynglen är för små för att sälja och de växer dessutom väldigt långsamt (så ett 30-60l blir inte överbefolkat jättefort men det är bara en tidsfråga för de brukar vara väldigt produktiva). Du kan i och för sig testa i ett 30l om du gillar dem, jag tycker att de blir intressantare i lite större kar, det händer lite mer. Hade jag startat ett kar med multifaciatus i fokus hade jag tagit ett 100-150l och sedan stoppat i ett par Julidochromis ornatus/transcriptus i också. Men som sagt, börja med ett 30l om du vill eller ännu hellre ett 60l. Tycker du om dem så går det ju alltid att skaffa ett större senare. ;)

Alger brukar inte bli några problem, i och med att man inte har så mycket växter kan man ha rätt klent ljus vilket underlättar en hel del.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 20:36

Och många utav dessa fiskar ifrån Malawi och Tanganyika är algätare så det problemet har jag inte stött på!

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 21:19

Dessa firrar rekomenderar man att man bör ha ett pH 7.8-9 och det är inte många som har det i kranen utan man får mixtra lite för att komma upp i detta värde!
Jag har extremt mjukt vatten så jag har snäckskal som bottenmatriel och även ett bottenfilter med en pump som pumpar ca:500L/timme igenom Snäckskalen och så har jag korallkross i ytterfiltret för att få rätt vattenvärde!
Sedan har jag även en död levande sten i akvariet för att få magnesium i vattnet som det är i Malawisjön!
Vart du får tag på död levande sten i Stockholmstrakten har jag inte en susning om men prova med någon som har saltvattensakvarie eller Någon av dom stora akvarieaffärer ni har där!
Om inte annat bör dom kunna tipsa om någon som har någon sten över!
Jag hade turen att ha en polare som lagt ner sitt saltkar så jag fick en sten av honom!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 21:47

ahh oki, så just att få till det höga ph värdet är något centralt i tanganyika. hmm, jag har ju hela tiden arbetat motsattsen och lagt i rötter och löv. nu gäller det alltså att tänka om.
filter vill jag nog ha mitt knäpptysta hörnfilter. Har visserligen ett ytterfilter, men även om det är tyst så kommer det inte i närheten av mitt hörnfilter, oslagbart.
men bottenmaterial. jag vill ha vitt, bör man då alltså försöka hitta någon kalkhaltig bottensand. en del snäckor att bo skall ju ner. sedan vill jag nog ha vita eller riktigt intensivt färgade stenar. måste gå o titta lite. men överhuvudtaget så skall jag tänka kalk o snäckor då. Akvarielagret har ju levande sten, får fråga när jag är där nästa gång.
Är det något mer jag skall tänka på när det gäller Tanganyika? eller är det just högt ph, kalk, snäckor, lite tåliga växter...
Ljus, och co2? skall jag ha lite mindre ljus och skall jag ens ha co2?
salt i vattnet? vattenbyten? snäckor modell posthorn och amanoräckor?
blev många frågor nu, men glad för all hjälp jag kan få då detta är helt nytt o jag försöker lära mig.

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 22:25

Va ska du med CO2 till det gör ju vattnet mjukare?
Jag har ett ytterfilter som slår ditt det är jag nästan 100 på.
Det är nu snart 5år sedan jag gjorde rent stora filterkudden i det och jag kan utan vidare tappa hela foderburken i akvariet utan att det har någon negativ inverkan!
Jag bytte ut min sand i det akvariet och den sanden var inte rengjord på över 20år och jag öste ur den med vattnet kvar och det tog filtret utan att blinka bort på 2 timmar var vattnet kristallklart och jag har inte gjort rent svamparna i det efter heller!
Ska du ha levande snäckor i så bör det nog vara Äppelsnäckor som har ett lock som stängs när dom kryper in i skalet!
Jag provade med posthorns snäckor men dom åt mina Malawisar upp men äppelsnäckora kommer dom inte åt eftersom dom stänger dörren så att säga!
Sedan är kalk svårlöst jämfört med snäckskal och korallkross så ska du upp i det Ph värdet så blir nog det jobbigt med kalk tror jag men det beror ju på vad du har för PH i kranvattnet så ta reda på hur hårt vatten du har i kranen innan du gör något mera!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 22:39

Ciklidis skrev:Va ska du med CO2 till det gör ju vattnet mjukare?
Jag har ett ytterfilter som slår ditt det är jag nästan 100 på.
Det är nu snart 5år sedan jag gjorde rent stora filterkudden i det och jag kan utan vidare tappa hela foderburken i akvariet utan att det har någon negativ inverkan!
Jag bytte ut min sand i det akvariet och den sanden var inte rengjord på över 20år och jag öste ur den med vattnet kvar och det tog filtret utan att blinka bort på 2 timmar var vattnet kristallklart och jag har inte gjort rent svamparna i det efter heller!
Ska du ha levande snäckor i så bör det nog vara Äppelsnäckor som har ett lock som stängs när dom kryper in i skalet!
Jag provade med posthorns snäckor men dom åt mina Malawisar upp men äppelsnäckora kommer dom inte åt eftersom dom stänger dörren så att säga!
Sedan är kalk svårlöst jämfört med snäckskal och korallkross så ska du upp i det Ph värdet så blir nog det jobbigt med kalk tror jag men det beror ju på vad du har för PH i kranvattnet så ta reda på hur hårt vatten du har i kranen innan du gör något mera!
ja man kan undra vad jag ska ha co2 till då ;) tur att jag frågade. (räkna med en del "frågor for dummies" jag bara varnar, det här är nytt för mig.)
ytterfiltret jag har är ett tetratec ex 400. men det står mest i garderoben då jag äääälskar mitt hörnfilter. Även om ditt filter låter suveränt.
Jag sitter just nu en halvmeter från mitt akvarium och även om det är knäpptyst i rummet så hör jag inte filtret hur mycket jag än anstränger mig. Jag måste vara på 5cm avstånd med örat från filtret för att kunna höra det. Jag störde mig tidigare på att det kunde höras när bubblorna från co2 nådde ytan och ändrade co2 utblåset så att bubblorna blev microskåpiskt små och inte hörs (slå den tystnadsnivån ;-) ).
sen oki, det är ett hörnfilter och inte stort, så vill man ha mycket effekt och fylla med massa material, ja då är det ju inget att ha. Men behöver man bara lite filter o vattenrörelse i ett nano, då är det guld.
Jag hade ju tidigare ett helt tekniklöst kar. Så tystnaden är väldigt viktig för mig.

oki, äppelsnäckor är inte min favorit, synd att det inte går med posthorn, antar att det är samma med helenor. O andra sidan, bitvis har man ju lite överskottpå posthorn...
snäckskal och korallkross säger du, men är inte det vasst? fiskarna gräver ju. Hmm måste det vara kross. det e inte samma som med död levande sten att man kan ha en död korall modell hel? för vattenvärdets skull? Korallsand,,, sån man har i saltvatten, kan det vara något att titta på? eller är det d du menar med korallkross?

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 22:52

He he jag är nog inte så lättstörd men jag hör inte mycket av mitt filter heller mitt filter är på drygt 80liter och är ett biologiskt filter men nog om det.

Helena vet jag inte så mycket om mer än att det är en snäcka som äter andra snäckor och då blir du av med dina sandsnäckor för sådana har du väl?

Jo visst är kanterna vassa men jag har aldrig märkt några skador på fiskarna av det.

Korallsand och korallkross är svindyrt om du jämnför med snäckskal ifrån Granngården som kostar 99Kr för 15Kg.

Korallsand är mycket finare än korallkross men annars ungefär samma sak.

En hel korall är nog ganska svårlöst den också ungefär som kalk skulle jag tro men kolla först av allt hur hårt eller mjukt vatten du har då vet du sedan hur mycket du behöver höja det!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Mr_Ewing » 08 feb 2013, 22:55

Ciklidis skrev:Va ska du med CO2 till det gör ju vattnet mjukare?
!
Det stämmer inte, CO2 höjer KH om det finns kalk tillgängligt i karet.
Däremot sänker det PH vilket inte är att föredra med dessa firrar.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 23:01

Ja det var så jag menade men har inte doktorerat i ämnet så alla termer finns inte!

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 23:02

Kontentan blir den samma oavsett!

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ann » 08 feb 2013, 23:03

Ciklidis skrev:He he jag är nog inte så lättstörd men jag hör inte mycket av mitt filter heller mitt filter är på drygt 80liter och är ett biologiskt filter men nog om det.

Helena vet jag inte så mycket om mer än att det är en snäcka som äter andra snäckor och då blir du av med dina sandsnäckor för sådana har du väl?

Jo visst är kanterna vassa men jag har aldrig märkt några skador på fiskarna av det.

Korallsand och korallkross är svindyrt om du jämnför med snäckskal ifrån Granngården som kostar 99Kr för 15Kg.

Korallsand är mycket finare än korallkross men annars ungefär samma sak.

En hel korall är nog ganska svårlöst den också ungefär som kalk skulle jag tro men kolla först av allt hur hårt eller mjukt vatten du har då vet du sedan hur mycket du behöver höja det!

hehe 80L. ja det e ju en liiiiten skillnad då ;-) Här är ju hela karet på 30.
Eller rättare sagt, jag har inte ens helt beslutat vilket jag skall beställa. Så jag har gott om tid på mig än så länge. tar det lite steg för steg här. men kub, hörnfilter, vit sand. och till ett 30L är det ju inte några enorma mängder som skall köpas, så jag kan kosta på mig att köpa det jag verkligen vill ha... vad nu det är återstår att se. Jast nu e det inspirationsläge och lära mig vad jag behöver.
vet inte riktigt hur jag får reda på hur hårt vatten jag har. men med google som hjälp skall väl det inte vara omöjligt.
sandsnäckor har jag inte... borde jag det?
jag har ju röd lerkulor i det 30 L jag har.
Men borde jag alltså ha sandsnäckor i det som jag ämnar sätta upp?

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Ciklidis » 08 feb 2013, 23:13

Ring ditt vattenvärk så har dom allt du behöver veta och lite till!
Men du har ingen användning för GH utan du ska fråga efter KH och PH.
Många vattenverk kör med GH istället för KH och då får man helt enkelt köra på PH och köpa ett dropptest för KH för ca:50-75Kr.
GH som är vattnets totalhårdhet och det har vi ingen användning av åtminstone inte till Malawi och Tanganyikaciklider!
Jag har en polare som kör Tanganyika och då kör han dom svåraste som går att ha som hästnosar och sådant och han var först i Sverige med att föda upp Hästnosar.

Pierre_N
Stickling
Stickling
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 apr 2010, 19:29

Re: Snäcklekare? Tanganyika?

Inlägg av Pierre_N » 09 feb 2013, 09:31

Ann skrev:ahh oki, så just att få till det höga ph värdet är något centralt i tanganyika. hmm, jag har ju hela tiden arbetat motsattsen och lagt i rötter och löv. nu gäller det alltså att tänka om.
filter vill jag nog ha mitt knäpptysta hörnfilter. Har visserligen ett ytterfilter, men även om det är tyst så kommer det inte i närheten av mitt hörnfilter, oslagbart.
men bottenmaterial. jag vill ha vitt, bör man då alltså försöka hitta någon kalkhaltig bottensand. en del snäckor att bo skall ju ner. sedan vill jag nog ha vita eller riktigt intensivt färgade stenar. måste gå o titta lite. men överhuvudtaget så skall jag tänka kalk o snäckor då. Akvarielagret har ju levande sten, får fråga när jag är där nästa gång.
Är det något mer jag skall tänka på när det gäller Tanganyika? eller är det just högt ph, kalk, snäckor, lite tåliga växter...
Ljus, och co2? skall jag ha lite mindre ljus och skall jag ens ha co2?
salt i vattnet? vattenbyten? snäckor modell posthorn och amanoräckor?
blev många frågor nu, men glad för all hjälp jag kan få då detta är helt nytt o jag försöker lära mig.
pH är inte jätte kritiskt, så länge det ligger över 7 och är stabilt så är det helt ok men kika med vattenverket som sagt. kh bör ju inte vara för lågt för att säkerställa att ph är stabilt. Att ha kalkhaltig inredning fungerar utmärkt, död levande sten (som magnesiumkälla) behövs absolut inte men det kan du ha om du tycker att det är snyggt. När jag vill höja ph brukar jag dock tillsätta lite bikarbonat i samband med vattenbyten istället, på så vis kan man inreda med vad man vill. Bikarbonat kan du köpa i lite större förpackningar i större mataffärer och smidigt att använda vid vattenbyten för det går i princip inte att överdosera. Ha sand som bottenmaterial till dessa fiskar i och med att de gräver en hel del.

Så det är upp till dig, huvudsaken är att det ligger stabilt och är över 7 som sagt men det har de flesta direkt ur kranen, detta gäller även malawi. Köper du svenskodlat som kommer från en större odlare så har de med stor sannolikhet bara gått i kranvatten hela sina liv. Däremot är det ju alltid trevligt att sträva efter att ha liknande vattenparametrar som det är i sjön så jag tillsätter bikarbonat för tillfället men har kört både malawi och tanganyika i ett ph på 7 under längre perioder.

*Edit Sök runt på forumen på ciklider.se och ciklid.org, där står det en hel del om snäcklekare och just multifasciatus (multisar). Här är 2 artbeskrivningar:
http://www.ciklider.se/tanganyika/lampr ... atus.shtml
http://www.ciklid.org/artregister/artre ... php?ID=206

Som algeätare skulle jag rekommendera Ancistrus i ett större akvarium i ett litet så kan det nog bli svårt. Amanoräkor går bort, jag tror inte de skulle klara av utfallen från multifasciatus. Du kan testa med posthorn om du har det hemma. Jag vet inte hur de är mot större snäckor men jag skulle tro att de ignorerar dem så länge de inte är innanför deras revir för då plockar de upp dem och simmar iväg med dem.
Ciklidis skrev:[...]
Jag har en polare som kör Tanganyika och då kör han dom svåraste som går att ha som hästnosar och sådant och han var först i Sverige med att föda upp Hästnosar.
Jag skulle inte säga att hästnosar är jättesvårt, har själv dragit upp några kullar men imponerande att vara först, det måste varit en väldans massa år sedan han lyckades med det då?
Senast redigerad av 1 Pierre_N, redigerad totalt 9 gånger.

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster