DIY - CO2 (step by step)

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Getingen » 05 feb 2013, 15:22

När det gäller mäsk så är det svårare att överdosera än när det är trycksatt, sen beror det på om du kör dygnet runt eller ej också, storlek på kar i förhållandevis till mängden mäsk, hur bra du lyckas lösa gasen osv. Symptomen är att dropcheckern blir gul och räkor och fiskar kvävs till döds.
Legends Like Me Live Forever

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ann » 05 feb 2013, 15:29

Oki, jag har en 0,5 L flaska mäsk till ett 30L. jag tror jag lyckas lösa det rätt bra. Den går dock dygnet runt. vet inte riktigt hur jag skall lyckas lösa att stänga av den nattetid än.
Dropchecker har jag ju ingen och det lär dröja innan det blir tillfälle att åka och köpa en. Men fiskar, räkor och snäckor verkar trivas bra. Och det har ju fungerat bra hitills djurmässigt. Det som varit mitt problem är en HC som vägrat trivas. utan backventil så va det en bubbla var 3e sekund. Så jag funderade på om jag skulle försöka öka mängden co2. men då kom jag ju till det trevliga problemet att försöka veta när mer var för mycket utan att kunna mäta det :???: Därav jag försökte klura på vad man kan läsa av bara genom att titta på vad som sker i akvariet. Knepigt...

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Getingen » 05 feb 2013, 15:48

Du kan nog ha 3 0,5L till 30L, jag har 3 x 1L till mitt 60L. Vet inte hur du löser upp gasen heller, möjligt att det kan förbättras, ang dropchecker går det ju att beställa på nätet alt. lägg upp en annons här, finns kanske nån som har en extra, dropchecker är en väldigt billig försäkring. Ang Hc så kan det finnas massvis av anledningar till att den inte trivs, behöver ju inte vara fel på co2:n
Legends Like Me Live Forever

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ann » 05 feb 2013, 16:05

då låter det som om jag inte behöver vara särskilt orolig för att överdosera, även om växterna just nu ser ut att leka coca-cola fabrik.
Jag vill ju i första hand ha så lite teknik som möjligt. Har även helt no-tech kar. så går det att titta in i karet och se hur det mår så gör jag hellre det än mäter. Men visar det sig att det behövs e jag inte omöjlig och kan tänka om och försöka införskaffa en dropchecker. Jag tycker det ser så fult ut med så mycket prylar, särskilt i ett så litet kar, så jag avvaktar lite till. men minns ditt råd.
Hur gasen löses/hur länge bubblorna är i karet innan dom får komma till ytan. kan jag ganska lätt styra. Mina åker ner i ett slags strilrör lodrätt, rätt ner. och genom att plugga igen hål ovanifrån så kan jag styra hur många sekunder dom skall vara nere innan dom får släppas ut och komma upp till ytan. det kan jag också justera efter hur effektiv pumpen är. mer effektiv pump= sätt igen fler hål eftersom bubblorna får mer kraft av strömmen då.
Just nu är nog bubblorna runt 20 sekunder i akvariet innan dom får börja stiga till ytan. Jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom jag normalt har gillat tekniklöst så mycket som möjligt. Det här med mäsk va ett litet experiment för mig, för att lära mig hur det påverkar.
tack för svaren.

Big Fluff
Stickling
Stickling
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2010, 19:56
Ort: Östersund

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Big Fluff » 13 apr 2013, 09:27

Jag tänkte ge mig på att prova de här med mäsk.
Jag har ett 180 liters kar. Hur stora dunkar tror ni är bäst att använda då? Tänkte köra med 2st?
Vilket recept e bäst att använda när man är nybörjare?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 13 apr 2013, 09:42

Själv körde jag 2 x 4 L och standardreceptet med lite moddning. (havregryn istället för mjölkpulver och färsk jäst för söta degar)
Jag löste sen CO2 medel och det räckte bra till.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Mithroth » 13 apr 2013, 20:26

Upptäckte hela min mäsksystem på golvet när jag kom in i rummet för ett par minuter sedan. Som tur var bara ett mindre läckage på typ 1 dl vätska. Normalt sett står det uppe på ljusrampen. Det visade sig att en av ventilerna mellan mäskflaska och vattenlås-flaska inte var öppen, jag bytte mäsk i förmiddags och glömde troligen att öppna ventilen igen efter att ha kopplat på flaskan igen :oops: :roll:
Botten var klotrund på flaskan...

Jäkligt glad över att den inte exploderade :D

dimaZ
Frö
Frö
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 okt 2011, 10:29

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av dimaZ » 14 maj 2013, 22:38

Jag har ett Juwel 240l kar, och tänkte prova på detta med mäsk...
Hur många/stora dunkar bör jag använda?
Vad händer om det blir för mycket CO2 i akvariet? Hur vet hur mycket mäter man?

Noob på detta, tar emot alla tips :)

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 15 maj 2013, 02:50

Vill tipsa om att de har rea på diverse olika bryggjäst på humle.se
Ingen aning om de är bra i praktiken med de har väl en högre alkoholtålighet iaf så...

timebandit
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2012, 21:20
Ort: Göteborg

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av timebandit » 21 jul 2013, 11:29

God morgon.

Satt och läste igenom hela denna tråden igår kväll. För ett tag sedan uppgraderade vi ljuset från 4x36W T8 till 4x80W T5. Började även dosera med PMDD (enkel dos). Nu några månader (ca 3) så har vi fått en fet hinna på vattenytan som dessutom är grön. Gröna prickalger har vi också på rutorna som jag skrapar bort 1 gång i månaden men dem är inte så farliga. Det värsta tycker jag är vattenytan.
Jag tror att detta beror på att vi behöver göda med Kol i form av EC, Mäsk/CO2.
CO2 är lite uteblivet för ett stund framöver och då återstår EC och Mäsk.
Mäsk känns mer trevligare då man slipper dosera manuellt varje eller varannan dag.
Jag har klart för mig hur man sätter upp allt (mer eller mindre). Har dock några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

# Går det att mäta saknaden av Kolet?
# Räcker det med 2st 4L dunkar till ett 540L akvarium tror ni? (Har 2st sådana liggandes)
# Är det silikonslangar som gäller för att slangarna skall tåla gas och vatten?
# När vi åker utomlands tex 2015 som vi planerar och ingen kan ta hand om Mäsken, kommer fiskarna ta skada av att det blir tomt med Mäsk och vattenvärdena ändras?
# Då vi har känsliga och ovanliga fiskar i akvariet så vill vi inte att dessa skall skadas så då antar jag att vi måste köra med en dropchecker av något slag? Har ni tips på någon bra och billig sådan?
# Är ofta kostandsmedveten men inte snål så kan ni rekommendera några bra och billiga backventiler? Vad tror ni om dessa: http://www.ebay.com/itm/4-Pcs-Silver-To ... 5af124004f

Har säkert missat något men det får komma i efterhand.
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 21 jul 2013, 14:44

timebandit skrev:Gröna prickalger har vi också på rutorna som jag skrapar bort 1 gång i månaden men dem är inte så farliga. Det värsta tycker jag är vattenytan.
Fosfatbrist.
CO2 är lite uteblivet för ett stund framöver och då återstår EC och Mäsk.
Mäsk är co2, kommer bara ur sockervatten istället för en tub.
# Går det att mäta saknaden av Kolet?
Dropchecker kan mäta co2-halten i akvariet men om du inte tillför någon så bör det ligga nära 0.
# Räcker det med 2st 4L dunkar till ett 540L akvarium tror ni? (Har 2st sådana liggandes)
Det körde jag med till ett 200L
# Är det silikonslangar som gäller för att slangarna skall tåla gas och vatten?
"vanliga" luftslangar fungerar men de läcker co2 men det är inte ett problem när man kör med mäsk, det är främst ett problem när man kör trycksatt och har mycket högre tryck i slangarna.
# När vi åker utomlands tex 2015 som vi planerar och ingen kan ta hand om Mäsken, kommer fiskarna ta skada av att det blir tomt med Mäsk och vattenvärdena ändras?
Ph stiger när koldioxid slutar tillföras, ligger du inom normalintervallet som de flesta gör så klarar dom allra flesta fiskarna det bra, en del fiskar kan få svårare att yngla av sig om ph är för högt.
# Då vi har känsliga och ovanliga fiskar i akvariet så vill vi inte att dessa skall skadas så då antar jag att vi måste köra med en dropchecker av något slag? Har ni tips på någon bra och billig sådan?
Jbl, ful som stryck men lättavläst och kommer med färdigblandad lösning så du får rätt färger direkt.
# Är ofta kostandsmedveten men inte snål så kan ni rekommendera några bra och billiga backventiler? Vad tror ni om dessa: http://www.ebay.com/itm/4-Pcs-Silver-To ... 5af124004f
Bilden visar en avstängningsventil och inte en backventil.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

timebandit
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2012, 21:20
Ort: Göteborg

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av timebandit » 21 jul 2013, 15:28

Tack för svar, har lite mer frågor om OK :)

Fosfatbrist, har uppstått pga mer ljus och inte tillräckligt med gödning av PMDD? = Öka PMDD dosen?
Du körde 2x4L i ett 200L. Då mäsken kommer i den takt som självtrycket skapar, hur kan det hjälpa att köra fler/större dunkar? Har nog inte riktigt förstått det. Med "riktigt" trycksatt så är ju allt enklare att reglera...

Silikonslangar är ju mjukare å enklare så skall kolla upp det i första hand, annars får det bli vanlig luftslang. Vårat PH ligger redan ganska högt, 7-8 och det vill våra fiskar gärna ha som tur är :)

Ja, den var väl inte snygg den dropcheckern men den går hyfsat bra att gömma ändå i vårat kar så tack för tipset. Stämmer det att en dropchecker "bara" är en PH kontroller? Har en tillförlitlig digital PH mätare som jag annars kan mäta med för att hålla koll, fast slipper det med en dropchecker...

Är du säker på det ang. anstägningsventil? Läser man även beskrivningen så är det envägs ventil för luft? Kanske jag som missuppfattar något kanske. Hornbach har annars vanliga backventiler för runt 20:- /st =)

Lite OT:

Skall kolla lite på KH och PH under veckan för att se hur allt ligger till.
Vårat PH är 7.3 - 7.6 och KH är endast 3 DKH = ca 54ppm.
Detta gör att CO2 blir endast 3.5ppm och det borde vara 15 som optimalt. Fiskarna verkar dock inte må dåligt och är aldrig uppe vid ytan pga syrebrist etc.

Att hålla på och trixa med KH kan bli väldigt farligt för invånarna vad jag tidigare har fått lära mig.

Om man börjar med Mäsk eller riktigt trycksatt CO2 så kommer PH att sänkas men hur långt ner i PH vågar man gå? Vågar jag gå ner till PH 6.8 - 7. Då skulle CO2 bli närmare 9 - 14ppm och det är ju nära optimalt.
Fiskart 1 vill ha PH 6.2 - 7.
Fiskart 2 bill ha PH 7 - 8.

Utan att påverka KH så har vi inget optimalt vatten och är mer eller mindre omöjligt till optimalt CO2 med tanke på invånarna i akvariet men om vi går ner till PH 7 så blir det iaf bättre.

Alternativt strunta i allt å låta det vara som det är...

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 14 nov 2013, 15:39

hade ett helvete för nått år sen å få den här skiten tätt med silikon och slangen rätt igenom korken, så testa en annan grejj. Lim å såna där rör man förlänger luftslang med.
kör det på ett system nu å ska testa ett till. Än så länge funkar det kanoners ! Kanske hjälper nån som får raseriutbrott på att flaskerna inte håller tätt !
Bilagor
DSC_0908.jpg
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 14 nov 2013, 16:35


Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 14 nov 2013, 16:41

Matsnork skrev:Vet inte om det varit upp men ebay igen:
http://www.ebay.com/itm/141000912119
http://www.ebay.com/itm/130932383842
har sett de tidigare men hur täpper man igen hålen man inte använder ?
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 14 nov 2013, 16:47

Tanken är att man ska montera en mätare som på bilden, men det är väl bara att spruta i en klutt lim annars?

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 14 nov 2013, 16:51

Matsnork skrev:Tanken är att man ska montera en mätare som på bilden, men det är väl bara att spruta i en klutt lim annars?
samma som jag gjort då fast jag limma runt ;)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 14 nov 2013, 17:22

Ja precis. Men ett par tior för färdiga korkar tyckte jag var billigt.

Antar att gängorna på läskflaskor är internationella?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 14 nov 2013, 17:23

Ponta skrev:samma som jag gjort då fast jag limma runt ;)
Om du inte använt lim avsett för feta plaster så ska du inte räkna med att det håller.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 14 nov 2013, 18:23

Raven skrev:
Ponta skrev:samma som jag gjort då fast jag limma runt ;)
Om du inte använt lim avsett för feta plaster så ska du inte räkna med att det håller.
nån vanlig variant köpt på ica, motsvarighet tills karlssons klister tror jag
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 14 nov 2013, 20:39

detta har tuffat iaf i 2 veckor sedan legat på hyllan å nu gått i en vecka till snart :)
Bilagor
mäsk hattar.jpg
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Matsnork » 14 nov 2013, 21:38

Fränt. Och ett sunsun -filter har du där också. Funkar det bra?

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 14 nov 2013, 22:18

Matsnork skrev:Fränt. Och ett sunsun -filter har du där också. Funkar det bra?
Funkar fin fint, tyst å bra filtervolym, lite lite för mitt 200L går bara 1000L/H -_- Inget supertryck i det ändå men modellen "större" är riktigt bra en polare som kör det i sitt 375L tror d e på 1600-1800L/H
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 09 dec 2013, 21:01

därför ska man använda reningsflaska :)
Bilagor
mäskrening.jpg
mäskrening.jpg (12.65 KiB) Visad 29405 gånger
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 09 dec 2013, 21:10

beställde några såna här från ebay, funka perfekt ! Bara å täppa igen ena hålet på korkarna som ska sitta över mäskflaskorna ! ;-)
Bilagor
körk.jpg
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster