äppelsnäckor förbjudna

För allmänna diskussioner om djuren i våra kar, sjukdomar, vilka djur som passar ihop och tips om olika djur.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av hawkse » 19 nov 2012, 22:26

Roolo skrev:Btw.
Jag tycker att detta svar från SJV är huvudet på spiken i debatten
Quote SJV:
"-Kostnaderna för bekämpning och andra aktiviteter kopplat till utbrottet i Spanien uppgår till 10-tals miljoner kronor."
Vem vill betala den kostnaden?
Akvariebranchen? Akvaristerna?
Spännande. Man motiverar stoppet med att en invasiv art ger sig på och skapar skador på en annan importerad art. Det enda resultatet av de här krampaktiga försöken att bibehålla sakernas tillstånd är att man fördröjer arbetet med att hitta alternativa grödor eller odlingsformer som inte är lika attraktiva för snäckorna. Bättre att släppa allt helt fritt och låta alla parter ta sitt ansvar. Helt säker på att vi då får vad vi förtjänar betydligt snabbare. Vi är ändå på väg käpprätt så det är lika bra att få det överstökat.

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Kjell Fohrman » 20 nov 2012, 11:15

Roolo skrev:Btw.
Jag tycker att detta svar från SJV är huvudet på spiken i debatten

Quote SJV:
"-Kostnaderna för bekämpning och andra aktiviteter kopplat till utbrottet i Spanien uppgår till 10-tals miljoner kronor."


Vem vill betala den kostnaden?
Akvariebranchen? Akvaristerna?
Nja - som sagt detta är bara ett sätt för politikerna att visa handlingskraft och då är det lättast att skylla på någon som är ekonomikst svag.
Mest lönsamt och bäst för miljön vore istället att lägga ner all subventionerad risodling (som årligen subventioneras med klart mer än 10-tals miljoner) i Europa för att istället importera ris från länder som har bättre geografiska förutsättningar för detta (ofta fattiga länder). Kommer ni inte ihåg hur priset på ris sköt i höjden när vi gick med i EU - detta för att höga importullar infördes för att stoppa denna import.

Sedan oavsett detta. Vem har gjort den utredning som har visat att det är akvariesnäckor som ens är orsaken till dessa problem. Är det en oberoende utredning - knappast.

Så jag anser att belsutet som fattats är ett meningslöst och dåligt politiskt beslut som inte på något sätt främjar miljön eller ekonomin i samhället- Likafull så anser jag att nu när beslutet är fattat så skall det följas - annars är risken än större att det kommer att fattas för akvaristiken ännu allvarligare saker.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av hawkse » 20 nov 2012, 13:30

Kjell Fohrman skrev:Så jag anser att belsutet som fattats är ett meningslöst och dåligt politiskt beslut som inte på något sätt främjar miljön eller ekonomin i samhället- Likafull så anser jag att nu när beslutet är fattat så skall det följas - annars är risken än större att det kommer att fattas för akvaristiken ännu allvarligare saker.
Håller med helt och fullt. Frågan är om det på något sätt går påverka "översynsrundan" 2015 att lätta lite på reglerna genom att visa på någon form av ansvarstagande. Det kan vara genom att vi uppmärksammar frågorna här, ser till att snäckorna inte sprids och hjälpa till att informera om hur man håller djuren på ett sätt som följer lagen. Är det t ex tillåtet att jag planterar in snäckor från befintliga till nya kar där hemma? Rimligen, gissar jag att det är så.

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Kjell Fohrman » 20 nov 2012, 15:06

hawkse skrev:
Kjell Fohrman skrev:Så jag anser att belsutet som fattats är ett meningslöst och dåligt politiskt beslut som inte på något sätt främjar miljön eller ekonomin i samhället- Likafull så anser jag att nu när beslutet är fattat så skall det följas - annars är risken än större att det kommer att fattas för akvaristiken ännu allvarligare saker.
Håller med helt och fullt. Frågan är om det på något sätt går påverka "översynsrundan" 2015 att lätta lite på reglerna genom att visa på någon form av ansvarstagande. Det kan vara genom att vi uppmärksammar frågorna här, ser till att snäckorna inte sprids och hjälpa till att informera om hur man håller djuren på ett sätt som följer lagen. Är det t ex tillåtet att jag planterar in snäckor från befintliga till nya kar där hemma? Rimligen, gissar jag att det är så.
Jag tror att det är kört för snäckorna. Den ansvarige på Jordbruksverket skriver
EFSA refererar även specifikt till en studie som anger att P. diffusa skulle kunna orsaka direkta skador .............

Dvs bara att möjligheten finns räcker uppenbarligen trots att det genom årens lopp har sålts miljoner med P. diffusa/bridgesi i Europa utan att några skador har kunnat påvisats.
T.ex. så infördes ju ett förbud mot import av fåglar till EU med argumentet att de kunde sprida fågelinfluensa trots att det inte fanns ett enda exempel på att så har skett. Detta förbud finns kvar trots att det var länge sedan som fågelinfluensan var på tapeten.

Så att omvandla ett redan fattat förbud till ett OK tror jag är svårt, men ändå är det viktigt att agera och visa att det finns ett motstånd och argument för vår "sak". Annars tror de att det bara är att köra på - redan nu diskuterer de ju om ett förbud mot invasiva fiskarter etc. etc.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Raven » 19 dec 2012, 21:14

Kräftexperter samlade till krismöte

Kräftexperter samlades i Sigtuna på onsdagen för att diskutera hur man tacklar hotet från marmorkräftan.

– Vi har fått upp tolv individer, tre stora och nio små. Det kan tyda på en viss reproduktion. Men det kan också tyda på att någon haft dem i akvarium och slängt ut allihop på en gång, säger Sofia Brockmark, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, som tillsammans med kommunen kallade till mötet.

Nu kommer man försöka att fånga in fler kräftor vid fyndplatsen och intilliggande vatten.

I första hand är experterna oroliga för att marmorkräftorna bär med sig sjukdomar som kan slå mot den hotade, inhemska flodkräftan. De kan också konkurrera ut småkräftor som fiskar äter och därmed även drabba fiskbestånden. Även signalkräftan, som planterades in i svenska vatten på 1960-talet, kan påverkas.

– Men ur ett biologiskt bevarandeperspektiv är inte det lika farligt, säger Sofia Brockmark.

Eftersom marmorkräftan reproducerar sig genom jungfrufödsel finns risk att den sprids fort om den får fäste.

– Vi pratade om att vi måste få allmänheten att förstå att det är viktigt att man inte får släppa ut främmande arter i naturen, och att allmänheten och målgrupper som akvarierister får upp ögonen för att de faktiskt är förbjudna att ta in, säger Sofia Brockmark.

Gustav Sjöholm/TT



http://www.dn.se/nyheter/sverige/krafte ... l-krismote
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
mathias nilsson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 184
Blev medlem: 03 aug 2011, 20:28
Ort: Kil

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av mathias nilsson » 19 dec 2012, 21:52

Raven skrev:Kräftexperter samlade till krismöte

Kräftexperter samlades i Sigtuna på onsdagen för att diskutera hur man tacklar hotet från marmorkräftan.

– Vi har fått upp tolv individer, tre stora och nio små. Det kan tyda på en viss reproduktion. Men det kan också tyda på att någon haft dem i akvarium och slängt ut allihop på en gång, säger Sofia Brockmark, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, som tillsammans med kommunen kallade till mötet.

Nu kommer man försöka att fånga in fler kräftor vid fyndplatsen och intilliggande vatten.

I första hand är experterna oroliga för att marmorkräftorna bär med sig sjukdomar som kan slå mot den hotade, inhemska flodkräftan. De kan också konkurrera ut småkräftor som fiskar äter och därmed även drabba fiskbestånden. Även signalkräftan, som planterades in i svenska vatten på 1960-talet, kan påverkas.

– Men ur ett biologiskt bevarandeperspektiv är inte det lika farligt, säger Sofia Brockmark.

Eftersom marmorkräftan reproducerar sig genom jungfrufödsel finns risk att den sprids fort om den får fäste.

– Vi pratade om att vi måste få allmänheten att förstå att det är viktigt att man inte får släppa ut främmande arter i naturen, och att allmänheten och målgrupper som akvarierister får upp ögonen för att de faktiskt är förbjudna att ta in, säger Sofia Brockmark.

Gustav Sjöholm/TT



http://www.dn.se/nyheter/sverige/krafte ... l-krismote
Kjell Fohrman var med och förde vår talan, det här är ganska viktigt då det har blivit jäkligt fel. Det här är liksom ett av djuren som en akvarist absolut inte borde ha släppt ut.
Grönt är skönt!

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Kjell Fohrman » 20 dec 2012, 19:58

Matteman skrev:
Raven skrev:Kräftexperter samlade till krismöte

Kräftexperter samlades i Sigtuna på onsdagen för att diskutera hur man tacklar hotet från marmorkräftan.

– Vi har fått upp tolv individer, tre stora och nio små. Det kan tyda på en viss reproduktion. Men det kan också tyda på att någon haft dem i akvarium och slängt ut allihop på en gång, säger Sofia Brockmark, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, som tillsammans med kommunen kallade till mötet.

Nu kommer man försöka att fånga in fler kräftor vid fyndplatsen och intilliggande vatten.

I första hand är experterna oroliga för att marmorkräftorna bär med sig sjukdomar som kan slå mot den hotade, inhemska flodkräftan. De kan också konkurrera ut småkräftor som fiskar äter och därmed även drabba fiskbestånden. Även signalkräftan, som planterades in i svenska vatten på 1960-talet, kan påverkas.

– Men ur ett biologiskt bevarandeperspektiv är inte det lika farligt, säger Sofia Brockmark.

Eftersom marmorkräftan reproducerar sig genom jungfrufödsel finns risk att den sprids fort om den får fäste.

– Vi pratade om att vi måste få allmänheten att förstå att det är viktigt att man inte får släppa ut främmande arter i naturen, och att allmänheten och målgrupper som akvarierister får upp ögonen för att de faktiskt är förbjudna att ta in, säger Sofia Brockmark.

Gustav Sjöholm/TT



http://www.dn.se/nyheter/sverige/krafte ... l-krismote
Kjell Fohrman var med och förde vår talan, det här är ganska viktigt då det har blivit jäkligt fel. Det här är liksom ett av djuren som en akvarist absolut inte borde ha släppt ut.
Jag var som sagt med på mötet i Märsta - sedan är det väl kanske lite fel att säga att jag förde "vår" talan. Jag var där som en av 2 representanter för Zoorfs så det var dom som fick betala min lilla utflykt till sveriges baksida.

Oavsett vilket så tog påpekade jag bl.a. att alla sveriges större akvariehemsidor tar sitt ansvar och t.ex. har stoppat annonser för såväl sötvattenskräftor som äppelsnäckor och mötesdeltaganas syn rent allmänt på såväl bransch som hobbyister var rätt positiv även om det på "bägge sidor" tyvärr förekommer osreiösa människor som inte tar sitt ansvar.

Jag har skrivit en rapport från mötet i denna Zoopettråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155080 som ni gärna kan läsa om ni är intresserade.

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Adamantis » 11 jan 2013, 14:20

Hello Swappers!

För en tid sedan fick jag förmånen att börja jobba som akvarietekniker på Malmö museer. Om två år kommer det nya akvariet invigas och då vill vi visa Pomocea canaliculata. Någon som har några tips på var man får tag på dem i dessa tider?
Mvh William

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Mithroth » 11 jan 2013, 14:24

Adamantis skrev:Hello Swappers!

För en tid sedan fick jag förmånen att börja jobba som akvarietekniker på Malmö museer. Om två år kommer det nya akvariet invigas och då vill vi visa Pomocea canaliculata. Någon som har några tips på var man får tag på dem i dessa tider?
Kan säkert få tag i dem från privatpersoner men ni begår ett lagbrott om ni tar in dem, bara så att ni är medvetna.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Raven » 11 jan 2013, 15:54

Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Adamantis » 11 jan 2013, 16:09

I egenskap av att bedriva kommunal pedagogisk verksamhet kan vi ansöka om dispens för förbjudet. Det är just pga förbjudet som vi vill visa denna art. Någon som sitter på ett gäng eller vet någon som gör?
Mvh William

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av H » 11 jan 2013, 16:27

Jag har ett gäng pedagogiska snäckor, men har kommunen råd att betala för dessa illegala rovdjur?

Hehe.

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Adamantis » 11 jan 2013, 17:00

Är det Pomocea canulicata, alltså de som blir monsterstora, äter alla växter och vars ägg är röda?

Om det är denna art så betalar vi självklart. Får kolla upp detaljer med chefen samt kolla med myndigheterna.
Mvh William

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Kjell Fohrman » 11 jan 2013, 18:12

Adamantis skrev:Är det Pomocea canulicata, alltså de som blir monsterstora, äter alla växter och vars ägg är röda?

Om det är denna art så betalar vi självklart. Får kolla upp detaljer med chefen samt kolla med myndigheterna.
Ja ni kan säkert få tillstånd. P. caniculata har jag tidigare bara sett i Tyskland men är nog idag svåra att få tag på där. Men om ni har skaffat ett tillstånd kan ni säkert be Imazo att ta in dom åt er från Asien för där är de ju tillåtna och säljs av grossister.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av H » 11 jan 2013, 21:17

Adamantis skrev:Är det Pomocea canulicata, alltså de som blir monsterstora, äter alla växter och vars ägg är röda?

Om det är denna art så betalar vi självklart. Får kolla upp detaljer med chefen samt kolla med myndigheterna.

Nä, sorry. det var P.bridgesi jag hade, men dem är stora som golfbollar snart, dock helt harmlösa mot växter.

H.

lillmia79
Frö
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 aug 2011, 00:45
Ort: Boliden

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av lillmia79 » 26 jan 2013, 00:36

Å jag som just upptäckt äppelsnäckora och sökt efter ett lila par eller någon annan tjusig färg.. Bara att glömma då antar jag :-(
Nybliven och tokfast akvarieägare..

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Raven » 26 jan 2013, 02:14

Nejdå finns många andra snäckarter du kan ha i akvariet.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Ciklidis » 09 feb 2013, 19:22

[quote="Kjell Fohrman"][quote="Roolo"][quote="hawkse"][quote="Kjell Fohrman"]
Jepp - där kommer det att läggas till detta med äppelsnäckor. Dock så är det ju tyvärr ofta som så att många asiatiska växtodlare har äppelsnäckor i sina odlingar (för att det är bra) och då kan det ju var svårt att få påskrivet att man inte har dom. En fördel är dock att äppelsnäckornas ägg är rätt stora så det borde ändå gå att sortera bort dom. Oavsett ändå - bra mycket bättre med detta än ett totalförbud för import av växter som först var på tapeten.



Äppelsnäckornas ägg finns inte ens i vattnet utan dom läggs ovan vatten och kommer ett ägg i vattnet så drunknar äppelsnäckan inne i ägget så det är väl om det kommer med nyfödda snäckor på bladen i så fall

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av greenfinger » 09 feb 2013, 23:19

Kanske står på annat ställe men är det även förbjudet att gratis byta med varann utom försäljning så att säga? Det finns rätt många som fortfarande har dessa raringar hemma i sina kar.
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Admin JTFix » 09 feb 2013, 23:30

Enligt Jordbruksverket:

Får jag byta exemplar med andra akvarister?
Nej, då bidrar du till att Pomacea introduceras till eller sprids inom EU och det är förbjudet enligt beslutet.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Ciklidis
Donator
Donator
Inlägg: 664
Blev medlem: 13 dec 2011, 19:54

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Ciklidis » 10 feb 2013, 00:21

Får är snälla djur!

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av greenfinger » 16 feb 2013, 12:00

Haha, ja det får bli får istället! Tack Anette för svaret. Synd på dem.
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: äppelsnäckor förbjudna

Inlägg av Admin JTFix » 06 dec 2017, 12:52

Bumpar denna för att påminna om att det är olagligt att handla med dessa djur.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Skriv svar

Återgå till "Djuren i våra kar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster