Näringtillskott som avges av fiskarna..

Här kan vi diskutera Pmdd,andra gödningar och näringpreparat samt dosering och olika recept.

Moderator: Hedersmedlemmar

Dmss
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jun 2012, 09:09

Näringtillskott som avges av fiskarna..

Inlägg av Dmss » 22 jul 2012, 16:54

Hej!

En fråga om fisken i akvariet. Om jag har mycket fisk i akvariet borde väl de tillföra en massa näring till växterna.

Vad är det som gör att växterna har svårt att ta upp denna näring är det fel sorts näring?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Näringtillskott som avges av fiskarna..

Inlägg av Raven » 22 jul 2012, 18:40

Med pmdd så vet man rätt exakt hur mycket nitrat, järn, mangan, kalium etcetera som tillförs men med fiskmaten är det mycket svårare att veta hur mycket näring som tillförs och i vilka proportioner men det går att köra växtakvarier med enbart fiskmat som näring för växter.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Dmss
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jun 2012, 09:09

Re: Näringtillskott som avges av fiskarna..

Inlägg av Dmss » 22 jul 2012, 18:48

Raven skrev:Med pmdd så vet man rätt exakt hur mycket nitrat, järn, mangan, kalium etcetera som tillförs men med fiskmaten är det mycket svårare att veta hur mycket näring som tillförs och i vilka proportioner men det går att köra växtakvarier med enbart fiskmat som näring för växter.

Vad jag undrar egentligen är hur bra det är att slänga i Pmdd med massa fiskar i akvariet. Borde det inte bli övergödning?

Hur mycket näring kan jag räkna med att mina fiskar tillför tex?

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Näringtillskott som avges av fiskarna..

Inlägg av averater » 22 jul 2012, 19:16

Växterna har inga problem att använda den näring som fiskarna ger ifrån sig. Men har man få fiskar kan det vara så att den inte räcker, särskilt om man också använder co2. Det kan också vara så att det är för mycket. Att komma runt det kan man göra på två olika sätt. Antingen om man kör co2 göder man med pmdd som om man inte har några fiskar och byter ca 50% vatten en gång i veckan eftresom man tillsätter mer än vad som går åt (byter man vatten försvinner ju den överblivna näringen där). Eller om man inte kör co2 så försöker man ha allt så stabilt som det går för att då kunna se på växterna om det behövs extra av något och då försiktigt göda just det. Har man väldigt mycket fisk är det svårt att hålla stabila nivåer och då måste man byta vatten för att bli av med överbliven näring och då ökar risken för alger.
MVH Gustav. Min Blogg

Dmss
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 jun 2012, 09:09

Re: Näringtillskott som avges av fiskarna..

Inlägg av Dmss » 22 jul 2012, 19:35

averater skrev:Växterna har inga problem att använda den näring som fiskarna ger ifrån sig. Men har man få fiskar kan det vara så att den inte räcker, särskilt om man också använder co2. Det kan också vara så att det är för mycket. Att komma runt det kan man göra på två olika sätt. Antingen om man kör co2 göder man med pmdd som om man inte har några fiskar och byter ca 50% vatten en gång i veckan eftresom man tillsätter mer än vad som går åt (byter man vatten försvinner ju den överblivna näringen där). Eller om man inte kör co2 så försöker man ha allt så stabilt som det går för att då kunna se på växterna om det behövs extra av något och då försiktigt göda just det. Har man väldigt mycket fisk är det svårt att hålla stabila nivåer och då måste man byta vatten för att bli av med överbliven näring och då ökar risken för alger.

Jag har en del fisk i mitt akvarium. Ska jag ta det lite lugnt med Pmdd då?

Skriv svar

Återgå till "Gödning och näringspreparat samt dosering & recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster