Hjälp mig inreda 180l

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av pirpen67 » 26 dec 2011, 22:49

Hej!

Behöver hjälp att inreda mitt MP 180l akvarium. Köpte det beg. 11-11-04 med Unimax 250 ytterfilter och TetraTec APS 400 luftpump. Har sen dess köpt växter, mangroove rötter och fiskar och försökt och försökt att få till en inredning. Nu har jag tröttnat på mina tafatta försök och behöver proffshjälp. Snälla hjälp mig!

Har två mangroove rötter som ligger på varann och bildar en grotta, tre stenar(en med en anubias fastknuten på och en med en javaormbunke på) och följande växter (dom som jag kan namnen på), jättevallisneria, vattenpest och amazonsvärdplantor.

Akvariet har 2x30w aquarelle rör med Juwels reflektorer och i botten har jag 25kg fogsand (fick med vid köpet). Bakgrund fick bli Biltemas solskyddsfilm. Innevånare är ett skalarpar, fyra skalaryngel (ska säljas), fem platys, tre kampfiskar (en hane och två honor), två octocinclus (säkert felstavat!?) och arton neontetra. Köpte växtnäring från Arken Zoo först, men flera av växterna ser inte riktigt krya ut nu, så jag har köpt Easy Carbo och beställt PMDD.

Tänk på att jag är nybörjare och inte haft akvarium sen man var en tvärhand hög..
Bilagor
Ser ut så här nu!
Ser ut så här nu!

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 26 dec 2011, 23:12

Mitt råd när man börjar scapa är att välja så få växtsorter som möjligt och att alla grupper skall stå tillsammans.
Det är alltså bättre att plantera ner enstaka grupper än att sprida ut dom som du har gjort. (det är ett vanligt nybörjarfel så du skall inte känna dig ensam)
Sen så har du ingen bottentäckare alls i framkant, så i med det så skall du se att karet får en helt annan look.
Skall du behålla rötterna i mitten så bygg upp under så att du får en stor höjdskillnad. Alternativt flytta rötterna till höger eller vänster.

Och välkommen till forumet! :D
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

aejohansson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 452
Blev medlem: 14 jun 2011, 00:06
Ort: Umeå

Inlägg av aejohansson » 26 dec 2011, 23:29

Jag tycker verkligen inte det ser så illa ut, det du kan göra är att få lite sluttning på sanden. Sen göra som anettejt säger och gruppera växterna tillsammans. Sen kommer man långt med tålamod och låta allt växa ihop. Allt beror på vad man är ute efter för stil, men med de fiskar du har så skulle jag nog bara ha ett välmående växtkar utan någon speciell skejp. Kolla gärna runt bland bildtrådarna på forumet för inspiration samt på tropicas hemsida.

Ett tips på en enkel bottentäckare som inte kräver så mycket är sagittaria subulata.

Sen kan du få problem med vallisinera och easy carbo, men det märker du.

pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av pirpen67 » 26 dec 2011, 23:32

Tack för svar!

Ja, jag har nog gjort alla nybörjarfel som finns och inte finns. Hur jag än ändrar om, så slutar det alltid med att växterna blir utspridda och roten i mitten. Kanske borde sagt att jag har insug, strilrör och doppis till höger och dom vill jag gärna dölja. Ska jag ha vallsnerian i ena hörnet med roten framför och alla svärdsplantor i andra hörnet med stenarna framför och fylla på med småväxter i mitten? Eller ska man lämna öppet i mitten? Vad blir bäst?

pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av pirpen67 » 26 dec 2011, 23:37

Har försökt få till lite sluttning på sanden, men har nog för lite sand!? Det ligger en 5-6cm över hela nu, 25kg kanske var för lite? Och ja, jag vill bara få till ett bra enkelt kar, men nu ser det bara rörigt ut. Vad blir det för problem med EC och vallsneria?

Niklas

Inlägg av Niklas » 27 dec 2011, 00:55

Om jag vore du så skulle jag till ock börja med att välja vilka fiskar som ska vara kvar, skalare + neontetra = 0 neontetror, kampfisk + neon = stressade neontetror. just saying :)

Något som både är lätt och snyggt är att ha längre växter på höger och vänster sida av akvariet och kortare och kortare växter mot mitten, dvs flytta vattenpest till vänster, flytta ihop valissneriorna till höger. sen så är ett bra tips att inte ha något stort i mitten då detta "förstör" skejpen...

Jag håller med samtliga förgående talare om att du bör skaffa någon krypande bottenväxt som kan fixa den "döda zonen" längst fram i karet :)

Om du tänker dig en pil ^ bak mot bakrutan av karet och placerar växter utmed pilens form så kan det bli snyggt :)

Vad gäller sanden så vet jag inte riktigt vad man ska göra, antingen låta det vara eller skaffa mer sand av samma färg och strö över...

hoppas jag va till hjälp! :D

Lycka till!

pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av pirpen67 » 27 dec 2011, 07:52

Angående fiskar, så blev det lite fel från start. Ville inte ha skalarer, trots jag tycker dom är fina. Jag fick dom med akvariet, Var mer inne på kampfisk, siamesisk algätare, mosaikgurami och kuhlii-ålar. Nu blev det istället nån konstig blandning, men det enda kampfiskhanen har jagat är honorna. Dom andra fiskarna bryr han sig inte om. Och två neontetra har försvunnit, antagligen i skalarernas magar, men på vissa låter det som skalarer slukar tetror som galningar och det har inte jag märkt...än iallafall...

Gjorde ett inredningsförslag i paint som kanske kunde vara nått, ang. pil mot bakrutan. Lite växter, bl.a. den röda får jag nog slänga och vattenpesten har jag aldrig gillat, så den åker nog också i bingen. Kan byta plats på vallisen och svärdplantorna, om det är bättre tvärsom!?
Bilagor
180l_ide_01.jpg

Niklas

Inlägg av Niklas » 27 dec 2011, 15:44

okej... men vore jag du så skulle jag ta itu med skalarerna, sälj dom till någon son har lite mer robustare fiskar än neontetror ;)

Det du gjort i paint ser lovande ut :) en bottentäckare i mitten där så blir det säkert prima ska du se :)

pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av pirpen67 » 05 jan 2012, 04:02

Tack för all hjälp och alla förslag!

Det har nu hänt en hel del med karet. Har gett bort skalarparet, köpt mer sand, köpt frigolitskiva och flyttat alla resterande fiskar till mitt 54l kar i hallen (köpte det nån månad innan 180l karet). Tömde, rengjorde och flyttade 180l till annan vägg (för att se det bättre). La i en 10mm frigolitskiva, fyllde på 1cm lager coop kattsand, fyllde på sand (5-6cm framkant och 9-10cm bakkant), placera ut två stora stenar till höger (ravin imellan), la en mangroverot på botten (grotta under) med javaormbunke fäst på, luta en lång-smal mangroverot upp mot största stenen (tryckte fast en anubias i en glipa på den), placera jättevallisnerian längs bakrutan, placera svärdplatorna i grupp till vänster (ska täcka doppis och insug) och placerat ut nån gräsplanta i mitten.

Blev väldigt nöjd med inredningen nu, vill faktiskt inte ändra på nått! Fick dock klippa ner många av växterna, så får hoppas dom tar sig sen... Under tiden karet flyttades fick filtret gå i en hink med gammalt vatten i badrummet och rötterna och växterna låg i en annan hink. Efter jag fyllt karet och haft i aquasan och nitivec, fick det gå ett dygn för att få upp temp m.m. Flytta sen över kampfiskarna. Nu har jag kampfiskarna, skalarynglen (ska bytas mot mosaikguramis), sex kilfläcksrasbora och två kuhlii-ålar i karet.

I 54l karet finns neonerna, ottosarna, platys och en ancistrus. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha iväg det eller ha det kvar????? Synd att ha det i hallen, men har inte plats för det i v-rummet.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av Mr_Ewing » 05 jan 2012, 11:49

Algätare som otocinclus och siamensis är firrar som jag inte vill vara utan i ett växtakvarium.
Räkor och sniglar är också något som jag har i alla mina växtkar.
Sen ser det väldigt trevligt ut med stora stim av t.ex. Neontetra.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av pirpen67 » 06 jan 2012, 14:49

Jag har funderat på om jag ska inhandla ett par siamesiska algätare och kanske några malajsiska sandsnäckor (om jag får tag i några?). Dock lite orolig över att snäckorna verkar föröka sig så förbaskat...

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av Mr_Ewing » 06 jan 2012, 15:33

Sandsnäckor ser du knappt på dagen och de är grymma nyttodjur i ditt akvarium.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av GasseG » 06 jan 2012, 16:44

Finns det inte en risk att sandsnäckor förstör sluttningar och avsatser efter de har fått gräva runt lite?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av Mr_Ewing » 06 jan 2012, 16:45

GasseG skrev:Finns det inte en risk att sandsnäckor förstör sluttningar och avsatser efter de har fått gräva runt lite?
Jo det skulle jag tro.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av pirpen67 » 07 jan 2012, 22:48

Ska ta och köpa 2-3 siameser. Köpte 5 ottos, men har bara 2 kvar...verkar svåra att hålla levande!? Sandsnäckorna verkar bra, men lite orolig att dom blir skitmånga och ändrar om hela inredningen...

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av Mr_Ewing » 16 jan 2012, 17:36

Ottosar måste matas ganska mycket så de inte svälter ihjäl.
Jag matar mina varje dag.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

pirpen67
Frö
Frö
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 dec 2011, 17:47
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp mig inreda 180l

Inlägg av pirpen67 » 16 jan 2012, 19:01

En liten uppdatering...

Flyttade över dom två ottosarna och köpte tre siameser. Idag var jag och köpte Malaysiska sandsnäckor och tre Mosaikgurami (1 hane + 2 honor). Har nu också månljus i karet, köpte en slinga med blå lampor för utomhusbruk på Jula för 74kr. Månljuset går på en egen timer och går igång en kvart innan vanliga belysningen slår av och går sen i tre timmar. Har haft lite problem med kiselalger, men det verkar gå över nu. Byter 30% vatten en gång i veckan och göder med PMDD + EC.

Akvarium: MP/Eheim 180l med möbel.
Belysning: 2 x 30W Philips Aquarelle lysrör.
Filter: Aquael Unimax 250 ytterfilter.
Växter: Jättevallisneria, Amazonsvärdplanta, Anubias, Javaormbunke och nån gräsplanta (vet ej namnet!?).
Fiskar: Kampfiskar (1+2), Mosaikgurami (1+2), 6 Kilfläcksrasbora, 3 Siamesiska algätare, 2 Octocinclus och 2 Kuhlii-ålar.
Snäckor: Malaysiska sandsnäckor.
Karet...
Karet...
I månljus...
I månljus...
Månljus monteringen...
Månljus monteringen...
Under karet...
Under karet...

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster