Planering av mitt 70 liter kar

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Niklas

Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Niklas » 25 dec 2011, 23:07

Hej alla!

Jag ska starta upp mitt 70 liters-kar inom en mycket snar framtid...

Botten:
Ca 1-2 cm vanlig blomjord under 3-5 cm av julas blästersand som bottenmaterial.

Belysning:
2x18W T8 lysrör över (0,5 W/l) eller 2x24W T5 (ca 0,7W/l). Tips på bra lysrör?

Filtrering/cirkulation:
Filterhörna till höger med innefilter. Utblås mot ytan.

Hardscape:
Rötter, Sten (ev. lavasten)

Gödning:
Fiskavföring, ev. co2-mäsk.

Bakgrund:
BTN Red gneeis slimline.

Växter:
6/7. Anubias barteri var. nana (förgrund, på rot/sten))
5. Cryptocoryne undulata (centralt)
9. Echinodorus tenellus (förgrund, bottentäckare)
3. Hydrocotyle leucocephala (mitten till höger)
1. Hygrophila difformis (bakgrund, vänster hörn)
2. Hygrophila polysperma (mitten till vänster)
8. Mayaca fluviatilis ("förgrund", höger hörn framför filterhörna)
6/7. Microsorum pteropus "Windeløv" (förgrund, på rot/sten)
4. Vallisneria nana (bakgrund, höger hörn vänster om filterhörna)


Innvånare:
Drottningrasbora
Ortocinclus
Körsbärsräkor
Äppelsnäckor

Jag skulle gärna vilja ha kritik ang. inredning osv.! :)

Tack för svar!

MVH NIKLAS
Bilagor
Placering av växter.
Placering av växter.
Senast redigerad av 5 Niklas, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 26 dec 2011, 10:20

Jag skulle lagt mig på 0,5 om du ska köra walstadt, lite mer snabbväxare än vad du radat upp. När karet hoppat igång efter ett år eller så börja fasa ut försiktigt och introducera mer långsamtväxande.

Men, behåll alltid lite snabb.

Skippa tillförsel av kolen, rikta munstycket från pumpen neråt så du inte stör ytan. Ta tillvara på det lilla co2 som bildas istället!.

Niklas

Inlägg av Niklas » 26 dec 2011, 11:19

Jag funderade på om jag verkligen skulle ha LT, blir ju så lite jobb osv då, att hålla på med akvariet är ju roligt det med :D

Det finns 4-5 stycken snabbväxande i min lista, räcker inte det? :)

Varför ska man inte störa ytan? jag tänkte att om jag riktar det uppåt så minskar jag risken att det virvlar upp jord...

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 26 dec 2011, 12:20

Niklas skrev: Varför ska man inte störa ytan?
För att inte ventilera ut den koldioxid som bildas i karet.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Caffeiner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 30 sep 2011, 19:56
Ort: Uppsala

Inlägg av Caffeiner » 26 dec 2011, 16:05

Jag tänkte kicka igång ett LT 100 liter med jordbotten jag med under nästa vecka. Har redan ett HT och ett LT igång men vill gärna testa på ett LT med jordbotten också. Ska hålla utkik efter ett schysst växtpaket som passar här på plantswap med mycket snabbväxande till att börja med.

I mitt LT med jordbotten tänkte jag gå till min mors bakgård och gräva upp lite jord från hennes rabatter. Tror inte hon har gödslat alls men måste dubbelkolla så jag inte får för mycket näringsämnen. Är det ett måste att lufta ur jorden innan? Har läst att de flesta brukar göra det.

Vad gäller belysning surfade jag på lampgrossen.se och hittade ett t8-lysrör "bio vital" för 70 spänn. Tänkte nog köpa in ett par såna tillsammans med några fullfärgs/dagsljus-rör och experimentera lite i akvarierna.

Du kan ju uppdatera hur det går för dig Niklas vid uppstarten och de kommande veckorna.

Niklas

Inlägg av Niklas » 26 dec 2011, 16:22

Luftningen av gjorden antar jag är för att det inte ska komma upp jord i samband med luftbubblorna? eller?

Ja, jag har också sett bio vital för en billig peng, tror dock att jag kör på någon lysrörssort med rätt vitt sken, typ http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=S644 (T8) eller http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=S2741 (T5).

Jadå, klart jag uppdaterar:) Du får också gärna uppdatera Caffeiner ;)

Användarvisningsbild
Caffeiner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 30 sep 2011, 19:56
Ort: Uppsala

Inlägg av Caffeiner » 26 dec 2011, 21:55

Niklas skrev:Luftningen av gjorden antar jag är för att det inte ska komma upp jord i samband med luftbubblorna? eller?

Ja, jag har också sett bio vital för en billig peng, tror dock att jag kör på någon lysrörssort med rätt vitt sken, typ http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=S644 (T8) eller http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=S2741 (T5).

Jadå, klart jag uppdaterar:) Du får också gärna uppdatera Caffeiner ;)
Om jag inte misstar mig har luftningen något med bakterier och nedbrytning att göra. Inte något jag kommer göra i alla fall, Diane Walstad verkar bara köra ner torr jord direkt i akvariet och fylla på med vatten. Tror föressten inte att mammas rabattjord är så bra för mig då den nästan enbart består av lera. Är nog bättre att köpa in lite blomjord. Måste studera Diane's skrift lite mer innan jag bestämmer mig.

Jag ska försöka dokumentera så gott jag kan med bilder och händelseförlopp. Synd att jag inte jobbar kvar på vattenlabbet nästa år, skulle vara perfekt att analysera akvarievattnet där vid uppstarten och en tid framöver.

Niklas

Inlägg av Niklas » 26 dec 2011, 22:21

jaha, ja det låter inte helt åt skogen...

ja, kör du på lite vanlig hederlig blomjord :)

Bra, då gör jag det med lovar jag :D

Niklas

Inlägg av Niklas » 27 dec 2011, 23:18

uppdatering med bild om hur växterna blir placerade :) se i första inlägget.

Har inte ritat in någon hardscape eftersom man aldrig kan vara 110% om var detta ska vara, vet bara att jag ska ha 1-2 rötter samt ett par snygga stenar...

Niklas

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Niklas » 04 jan 2012, 00:37

Kan standard lågenergilampor funka bra som belysning? Denna på 30 w ger ju 129 w glödlampsljus och 1900 lumen samt 2700 kelvin...

http://www.jula.se/lagenergilampa-stand ... -lm-421077

BTW, Hur gör man när man räknar ut w/l när man använder lågenergilampor? använder lampans watt (30w) eller lampans ersättningswatt mot glödlampor (129w)?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Raven » 04 jan 2012, 00:52

Niklas skrev:Kan standard lågenergilampor funka bra som belysning? Denna på 30 w ger ju 129 w glödlampsljus och 1900 lumen samt 2700 kelvin...
2700kelvin=pissgult
BTW, Hur gör man när man räknar ut w/l när man använder lågenergilampor? använder lampans watt (30w) eller lampans ersättningswatt mot glödlampor (129w)?
Lampans effekt, de ligger strax under T8 lysrör i effektivitet.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Niklas

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Niklas » 04 jan 2012, 01:11

okej, dåligt med lågt kelvin med andra ord...? hur många kelvin bör man ha för att det ska vara bra? 4500K är lika mycket som metallhalogenlampor har om inte denna bilden har helt fel: http://www.lightenergysource.com/images ... 0Scale.jpg

okej, så det är inte så JÄTTEstor skillnad på om jag använder lågenergi ist för lysrör?
Senast redigerad av 2 Niklas, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Raven » 04 jan 2012, 01:17

Till vänster är en vanlig 23w lågenergilampa på 2700kelvin, till höger är en 23w studiolampa på 6500kelvin.
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic ... 508#p79508
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Niklas

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Niklas » 04 jan 2012, 01:26

jaha, okej, det var helt klart snyggare i den till höger... jag ska alltså hitta en lågenergilampa med 6500 K då för att det ska duga :)

Användarvisningsbild
Caffeiner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 30 sep 2011, 19:56
Ort: Uppsala

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Caffeiner » 06 jan 2012, 17:57

hur går det för dig, har du hunnit planera något mer? Idag var jag förbi willys och fick syn på deras blomjord. Kunde inte hålla mig utan köpte 18 liter för en tjugolapp. Nu vet jag att den här gjorden är lite gödslad, men det är ju fler på forumet som använt just blomjord i sina lowtechs och lyckats bra. Det bästa vore väl egentligen med så- eller kaktusjord som ska vara näringsfattigast, men men...

Niklas

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Niklas » 07 jan 2012, 22:02

det går bra tycker jag :) köpt den sista biten till bakgrunden så nu ska jag silikona fast bakrunden :)

Användarvisningsbild
Caffeiner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 30 sep 2011, 19:56
Ort: Uppsala

Re: Planering av mitt 70 liter kar

Inlägg av Caffeiner » 08 jan 2012, 00:55

Just det... bakgrund skulle jag också behöva fixa till mitt också. Det får bli något enkelt, kanske testar med biltemas svarta solskyddsduk eller något. Har blå bakgrund i de andra akvarierna men har velat testa med svart. Idag lade jag blomjorden i blöt. Tänkte försöka laka ut den lite från den gödning som redan finns där genom att låta jorden dra och byta vatten några gånger.

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster