redmoore scape

Här kan vi få och ge tips på design av kar

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hansson1991
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 23 jan 2011, 15:28
Ort: Enköping

redmoore scape

Inlägg av hansson1991 » 23 nov 2011, 22:37

Är det någon här inne som har någon bra sida (bilder) där man använder redmoore rötter som själva hard scapen?
Man har ju sett en massa men nu när man vill ha lite inspiration så hittar jag inte på nått :(

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 23 nov 2011, 22:55

Mitt råd är att inte titta så mycket på vad andra har gjort utan bara trixa med rötterna i tomt kar och försöka föreställa dig hur det blir med mer växter och ev mossor på grenarna.

Tips och råd är alltid bra, men i de flesta fallen så tycker jag bara att det blir till att duplicera redan klart scape, och det är så mycket roligare att komma på något nytt att stoltsera med.

Jag tittar aldrig på vad andra har gjort när jag scapar, jag försöker varje gång komma på nått eget. Och blir det då bra (kan ju bli kattskit med ;-) ) så är man extra stolt då man inte kopierat annans scape utan i stället har skapat nått unikt. :D

Jag sätter mig alltid med penna o papper när jag börjar. Ritar upp karet skalenligt. Sen när jag bestämt höjden på växterna så börjar jag titta på vilka sorter som hade passat in. Framförallt nyanserna på dom gröna och om jag vill ha spretiga, vågiga eller raka växter. Det är inte helt ovanligt att jag skissar på mitt nya scape i två veckor. Och under tiden så ändrar jag kanske hela layouten med.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hansson1991
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 23 jan 2011, 15:28
Ort: Enköping

Inlägg av hansson1991 » 23 nov 2011, 23:03

bra tips där Anettejt :D

självklar skulle jag inte försöka kopiera ett scape utan mer få en bredare bild hur jag vill göra mitt eget, kanske ta ideer från flera olika uppsättningar :)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 23 nov 2011, 23:21

Sorry, menade givetvis inte att du kopierade bara för att du tittade på andra scape.
Men ju mer man ser annat som man tycker är bra ju större är risken för att man stannar inom "samma ramar".
Jag kan säga att även om jag inte tycker personligt om scapet som är eget och unikt, så blir jag ändå imponerad av att scaparen faktiskt vågat ta ut svängarna och skapat något helt nytt. Tycker trenden som är inne just nu är mer som att kolla vad andra lyckats åstadkomma med samma förutsättningar. För mig är det inte att scapa. Det blir bara trist att titta på exakt samma mossor, rötter, stenar där de alla har samma uppbyggnad. Men alla tycker vi olika..
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
hansson1991
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 23 jan 2011, 15:28
Ort: Enköping

Inlägg av hansson1991 » 24 nov 2011, 06:13

Nej visst är det så att det alltid är roligare att se nått som man inte sett förut:-) och gjort helt själv:-)
Men jag vill nog påstå att om jag ser ett scape som jag anser är snyggt så tittar jag lika Mkt på det som inte är snyggt får att tänka, hur skulle jag kunna göra det snyggare och på så sätt göra min egen scape snygg.
Det kan ju även vara tjugo olika akvarium som har nått litet litet som jag gillar och lägger på hjärnan för att göra min egen bild av vad jag vill ha :-)

Men det är ingen som sitter på lite inspiration då? :D

Användarvisningsbild
hansson1991
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 23 jan 2011, 15:28
Ort: Enköping

Inlägg av hansson1991 » 25 nov 2011, 11:29

Bump !

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 25 nov 2011, 17:49

Angående att göra sitt eget så har jag alltid gjort mitt eget eftersom jag började läsa på nätet om akvarier för 1,5 år sedan. Även om jag själv är väldigt nöjd med det jag gör så beundrar jag ändå andra och vissa stilar/trender. En sådan stil skulle jag för mitt egna personliga intresse vilja kolla om jag klarar av att skapa och även On slutresultatet hade liknat mkt annat så hade jag ändå varit nöjd. Men i längden funkar egna fantasin bäst för mig. Dock är det ju ingen garanti att andra uppskattar det om man vågar sig på något annorlunda, tänkte om tanken är att tävla med det, dock kan man ju också vara först med att skapa en ny trend

Ang. Tips på scape tycker jag du ska bestämma vilken riktning rötterna ska gå i till största del för att inte skapa ett allt för rörigt intryck. Horisontellt, lodrätt eller diagonalt. Nästa steg är om du vill ha en eller 2 öar. Vart dom börjar och vart dom slutar. Eller bara ha något som är genomgående genom hela karet, när du bestämt det kommer det bli lättare att börja
Legends Like Me Live Forever

Skriv svar

Återgå till "Design/Setups/Aquascapes"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster