%#&&" ullöss på mangrove

Här kan vi snacka om allt som har med terrarie/sump/paludarium växter att göra.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

%#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av christinag » 14 apr 2013, 16:36

För ett år sedan fick jag in ullöss på en porslinsblomma. Den står nästan året runt framför ett öppet fönster. Den är väl typ 30 år gammal så det var många blad att kolla. Men sen har det varit lugnt. Men nu så har jag upptäckt att mina mangroveplantor som står ca 12 m därifrån, har fått ullöss! Shitt. Vad sjuttom kan jag bekämpa med? Jag har mekaniskt tagit bord de vita tussar jag fått syn på men det är skitjobbigt att nå ända bak där de står. Jag kan inte kliva in i karet för att komma åt :shock: De är ganska fast rotade. Karet saknar täckglas, så det blir svårt till omöjligt att spruta något. Om jag skulle försöka rycka upp alla plantor för att behandla dom en och en så tvingas jag troligtvis att fånga upp alla räkor och fiskar ur karet först. Bläh. Nästan omöjligt, det är väldigt levande och biotopliknande rätt stort kar...

En ca femårig planta har redan dött utav angreppet. Tips eller ideer, någon?

Christina G

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: %#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av Raven » 14 apr 2013, 18:22

Nyckelpigor?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: %#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av Krukan » 15 apr 2013, 09:39

Jag fick tipset att använda tops doppade i sprit när jag hade ullöss på några orchideer. Knappast lättjobbat, men troligen effektivit. Om karet tillåter det kanske du skulle kunna spraya med saltvatten...

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: %#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av christinag » 26 apr 2013, 00:08

Jahapp. Anfall nr 2 borttaget. Alltså andra gången jag går igenom samma plantor. Gär ju inte att bespruta GRRRR :arger: Två har dött nu också.

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Coleoptera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 650
Blev medlem: 29 maj 2007, 21:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: %#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av Coleoptera » 26 apr 2013, 13:04

Provadotabletter brukar funka bra mot ullöss, men de börjar utveckla tålighet mot det medlet så det är inte säkert att det alltid funkar. I det här fallet så är det ju inte användbart heller när plantorna inte sitter i krukor.
Ullöss och sköldlöss är riktigt jobbiga att kampa med för hand. De sitter gärna nere i bladvecken och är svåra att komma åt. Även om man tar bort djuren man ser så sitter det ofta ägg kvar.
Kolla på lindesro.se som säljer rovkvalster mm mot skadedjur. De har en skalbagge som äter ullöss http://www.lindesro.se/produktblad/cryptolaemus.pdf

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: %#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av christinag » 26 apr 2013, 16:39

He he, bara man inte får dom på väggarna eller i sängen sen

MvH
Christina G

Användarvisningsbild
Dendrophila
Stickling
Stickling
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 dec 2008, 22:27

Re: %#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av Dendrophila » 29 aug 2013, 16:44

Jag har varit med om exakt samma sak. Jag knöt en plastpåse runt varje mangroveplantas krona och sen sprayade jag in pyrethrin i den och knöt om runt stammen. Dödar dem snabbt och effektivt och skadar inte växten (använd genomskinliga plastpåsar så kommer i alla fall en del ljus in). Pyretrin bryts ner snabbt så du behöver inte låta det verka mer än två dagar eller så. Sen sköljer du bara av bladen med vatten. Låt för allt i världen inte medlet komma ner i ditt akvarie om du har det i närheten, eller om mangroven står i akvariet! Det är katastrof för de flesta vattenlevande organismer.

Användarvisningsbild
christinag
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 okt 2007, 00:27
Ort: Västerås

Re: %#&&" ullöss på mangrove

Inlägg av christinag » 29 aug 2013, 18:40

Jag provade exakt det du beskriver, men tyvärr så blev det inte tätt i påsen och det rinner nedåt rakt i akvariet givetvis. Det är stora plantor och det finns inga smidiga påsar i den storleken. Provade 7-liters-brödpåsar men det räckte inte även om jag kapade bladen på några ställen. I dagsläget så har jag förlorat hälften av plantorna som var ca 8 -9 år gamla (inte fem år som jag trodde). Surt. Och ullössen är kvar ...

Och nu har en porslinsblomma fått löss också. Men den kan jag slänga, jag har tagit massor av skott på både den och odoratan.

MvH
Christina G

Skriv svar

Återgå till "Terrarieväxter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster