Vargklos paludariumprojekt

Ett showroom för ditt paludarium/terrarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Leonard
#1 AGA 2010
Inlägg: 1607
Blev medlem: 28 feb 2007, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Leonard » 13 sep 2009, 19:16

Grymt snyggt! Jag är också grymt avundsjuk! :D
Bild

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 14 sep 2009, 06:39

Glömde att kommentera tidigare inlägg:
pny skrev:Du kanske redan köpt belysning annars kanske en sådan här är intressant. Jag såg den i en monter på en bomässa jag besökte idag...

http://www.websitefolder.net/tlpab/art- ... iPageID=34
Tack för tips - jag kanske behöver komplettera som sagt. Kanske lite väl stor spridningsvinkel på lampan, och dessutom framgår inte Kelvintal på ljuskällan, men värt att kolla upp!
Hur gjorde du avgjutningen av bergväggen?
Det är en slaktad gammal avgjutning som jag köpt begagnad från Akvarieleasing, även den ursprungligen tillverkad av Sune Holm (som ju gjort hela min bakgrund).

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 14 sep 2009, 08:13

pny skrev:Du kanske redan köpt belysning annars kanske en sådan här är intressant. Jag såg den i en monter på en bomässa jag besökte idag...

http://www.websitefolder.net/tlpab/art- ... iPageID=34
Vargklo skrev:Tack för tips - jag kanske behöver komplettera som sagt. Kanske lite väl stor spridningsvinkel på lampan, och dessutom framgår inte Kelvintal på ljuskällan, men värt att kolla upp!
Det är inte säkert att det följer med någon lampa, men den är ju iallafall för vanlig dubbeländad 150W så det borde inte vara något problem att köpa lampor i alla möjliga färgtemperaturer.
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 14 sep 2009, 22:37

Hur gjorde du avgjutningen av bergväggen?
Det är en slaktad gammal avgjutning som jag köpt begagnad från Akvarieleasing, även den ursprungligen tillverkad av Sune Holm (som ju gjort hela min bakgrund).
den kursen skulle vara intressant att ta del utav, berätta gärna hur det går till.

H.

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 15 sep 2009, 07:29

H skrev:
Hur gjorde du avgjutningen av bergväggen?
Det är en slaktad gammal avgjutning som jag köpt begagnad från Akvarieleasing, även den ursprungligen tillverkad av Sune Holm (som ju gjort hela min bakgrund).
den kursen skulle vara intressant att ta del utav, berätta gärna hur det går till.

H.
Ja, det är ju Sune som har gjort allting åt mig vad gäller bakgrunden. Sune finns inte online, men jag träffade honom på både Husdjursmässan i Kista i januari och senare på Ciklidstämman i våras, där han anordnade en liten utställning om hans bakgrundsteknik.

Just min bakgrund består alltså av en hård bergsavgjutning i hörnan, och sedan hård filtermedia (ni vet den där hårda blåa skumplasten) som kan skulpterat i. Ytan är täckt med en latexfilm som sedan är beströdd med barkmjöl. Sune är som sagt ledande på olika bakgrundstekniker, och var med om att starta Back To Nature. Det är helt fantastiskt att höra Sune om sitt prionjärarbete och hur kan var lärling på Shedd Aquarium i Chicago och tog med sig tekniken hem.

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 19 sep 2009, 00:09

Hur utvecklar projektet sig? Nyfiken :)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

TYB
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 328
Blev medlem: 16 feb 2009, 15:17
Ort: Kalmar

Inlägg av TYB » 19 sep 2009, 22:03

Mycket fint, kommer vattenfallet att förra mycket väsen?

TYB

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 19 sep 2009, 23:15

Nu har jag fått igång vattenfallet efter att ha ordnat en strypning och ett T-kort på slangen efter pumpen. Återstår dock att gömma pumpen och elledningen till den.

Vattenfallet låter lite mycket nu, så jag får nog fixa någon timerlösning, vilket jag redan förberett.

Jag bifogar lite mer närgångna bilder på bakgrunden också.
Bilagor
Här jag jag lyft ut en bit av den mycket flexibla bakgrunden. Det syns tydligt att den bakre delen av filtervadden är mörk och därmed genomvåt, vilket gör att växter ska kunna sprida sina rötter in dit.
Här jag jag lyft ut en bit av den mycket flexibla bakgrunden. Det syns tydligt att den bakre delen av filtervadden är mörk och därmed genomvåt, vilket gör att växter ska kunna sprida sina rötter in dit.
Lite mer närgången bild på bakgrundsväggen. Filtervaddens bubbelstruktur syns (än så länge innan mossan vuxit över).
Lite mer närgången bild på bakgrundsväggen. Filtervaddens bubbelstruktur syns (än så länge innan mossan vuxit över).
Vattenfallet är igång!
Vattenfallet är igång!

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 01 jan 2010, 18:26

Dags för lite uppdatering av mitt paludarium. Nu har jag äntligen fått tid att sätta upp lite fler spotlights i taket och dessutom lägga till lite fisk i vattnet. Det blir en behaglig helhet, tycker jag.
Bilagor
_MG_1625_2s.jpg
_MG_1635_2s.jpg
_MG_1642_2s.jpg
_MG_1647_2s.jpg
_MG_1659_2s.jpg

Användarvisningsbild
Wickberg
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Wickberg » 01 jan 2010, 22:07

Riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 18 jul 2010, 23:12

kul med vivarium och växtskåp, inte varje dag man ser det här. Är med jämna mellanrum bra sugen på att skaffa ett moss och orkidéskåp. Brukar dregla över dusk.se´s grejjer.
Bild Bild

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 19 jul 2010, 11:30

Oj, Oj ,OJ! Det här blir intressant att följa! Ta en tur till Spånga Gymnasium, är mitt tips!
Mvh
Christin

christin persson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 291
Blev medlem: 26 jan 2010, 13:46
Ort: Dala-Floda

Inlägg av christin persson » 23 jul 2010, 01:26

Vargklo skrev: Det är en slaktad gammal avgjutning som jag köpt begagnad från Akvarieleasing, även den ursprungligen tillverkad av Sune Holm (som ju gjort hela min bakgrund).
Är det vanligt att man kan köpa sådana stora? Från Var eller vem köper man begagnade avgjutningar? Någon som har?
Christin

Skriv svar

Återgå till "Ditt paludarium/terrarie i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster