Vargklos paludariumprojekt

Ett showroom för ditt paludarium/terrarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Vargklos paludariumprojekt

Inlägg av Vargklo » 05 sep 2009, 23:08

Ja, detta är tänkt som en tråd för att hålla ordning på framstegen i mitt paludariumprojekt. Jag har kommit en bit på vägen i projektet, men inte riktigt vetat vilket forum som jag kan få bäst respons från. Jag testar nu med er på Plantswap, då det är växtligheten som är i fokus i projektet. Sedan tillkommer andra saker också, t.ex. fiskar och orchidéer.

Saxat från Wikipedia:
Paludarium, simulating a rain forest or swamp environment. It also
can be seen as an aquarium interconnected with a terrarium, having
both the underwater area as well as the shore.

Detta projekt ska simulera en regnskogsmiljö. Jag ska inte nödvändigtvis vara trogen en viss exakt biotop, utan det är den gröna lummiga miljön, både över och under vattenytan, som jag eftersträvar. Tanken är att ha ett hörnmonterat 300-liters kar i botten, och sedan bakgrunder på bägge väggarna hela vägen upp till taket. Jag vill gärna ha en miljö med vattenfall längs långsidan, och med grenar/växter upp längs båda väggarna. Stor "lummighet" prioriteras, både ovanför och under vattenytan.

Den bifogade skissen visar hur det hela är tänkt. Karet tänker jag mig ha en höjd på 50 cm, av vilket vattnet ska stiga upp till 40 cm. Jag kommer att ha överrinning till en sump i skåpet nedanför för att inte få torkränder på glaset (dvs konstant vattennivå i visningskaret oavsett avdunstning).

Karet står i ett trapphus i vår villa, och jag har dessutom tapetserat med fototapet för att få in den rätta "känslan" av regnskog. Jag vet, kitschvarning, men lite kul är det allt. 8.)

Bilderna nedan visar hur långt bygget har kommit nu. Ovanpå karets två baksidor är planglasskivor monterade som sträcker sig ända upp till taket för att inte få fuktgenomslag till bakomliggande vägg.

Som bakgrund hade jag först tänkt mig ett collage av Back To Nature-moduler både ovan och under vattenytan. Dock fick jag tag på Sune Holm som kommer att göra en skräddarsydd bakgrund med inbyggt vattenfall för detta paludarium. För er som inte vet vem Sune är så grundade Sune Back To Nature och Sune har även bl.a. gjort bakgrunderna till terrarierna på Skansen i Stockholm och Nordens Ark i Bohuslän. Sune kommer imorgon söndag för med sin installation, så det ska bli kul!

Bevattningen av bakgrunden ska ske genom ett Gardena droppslangsystem.

Belysningen i taket kommer som grund att ha 8 st spotlights, totalt ca 350 W, men jag vill gärna komplettera med någon med växtspecifik belysning. Kruxet är att jag bara vill montera belysningen i taket, och det är ca 1,5 meters avstånd ner till vattenytan.

Har någon tips på bra riktad MH-belysning, helst inte större spridningsvinkel än 20 grader? (glöm allt vad lysrör heter i detta projekt, det har ju mycket dålig riktverkan).

Synpunkter mottages tacksamt!
Bilagor
Skiss på bygget innan jag satte igång.
Skiss på bygget innan jag satte igång.
Christer från Akvarielagret monterar bakgrundsskivorna på plats.
Christer från Akvarielagret monterar bakgrundsskivorna på plats.
Sune Holm måttar upp för bakgrunden.
Sune Holm måttar upp för bakgrunden.
Sumputrymmet under karet är fuktspärrat och helkaklat.
Sumputrymmet under karet är fuktspärrat och helkaklat.
Belysningen som den ser ut idag - endast 2 spotlights monterade. Jag ska sedan bygga en bred sarg/baldakin runt ovandelen så att inte belysningen syns.
Belysningen som den ser ut idag - endast 2 spotlights monterade. Jag ska sedan bygga en bred sarg/baldakin runt ovandelen så att inte belysningen syns.

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 05 sep 2009, 23:08

Det var uppenbarligen en gräns på 5 bilder per inlägg, så här kommer en bild över hur det ser ut idag:
Bilagor
Status per idag!
Status per idag!

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 06 sep 2009, 17:28

Själv hade jag nog stoppat in 3-4st 150w eller 2st 250w MH/HQI och som du skriver - riktade, ej flooded. En del av ljuset (kanske 50% ?) kommer ju försvinna pga alla emersa/land/epifyt-växter. Vill du ha lummighet i alla nivåer tycker jag såklart du ska ge vattenväxterna mikro och makronäring inkl. CO2 också - bygg in en CO2-anläggning. Ska bli spännande att se fortsättning...

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 06 sep 2009, 17:32

fy va snyggt det kommer bli, riktigt avis!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 06 sep 2009, 17:34

Det kommer att bli vackrare i sollentuna nu :)

Hoppas att du kommer att fortsätta med uppdateringar även när du är klar med själva bygget.

Peter gjorde ett riktigt snyggt terrarium där du kan hämta lite inspiration http://www.pny.se/akvarium/
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 06 sep 2009, 20:02

Idag var en riktigt rolig dag - Sune Holm kom och installerade bakgrunden, och det blev verkligen över förväntan!

Bakgrunden är gjort mestadels av hård filtermatta med fastsatt barkmjöl, och en hård plastsektion inne i hörnan med en avgjutning av ett berg och ett vattenfall högst uppe. I väggen finns ett dussintal fickor för olika större växter. Sedan ska givetvis olika mossor växa på ytan. Detta blir spännande!

(och tack för tipset om Peter Nyman - vi har redan kontakt!)
Bilagor
Bevattningssystemet för bakgrunden har jag köpt från Gardena.
Bevattningssystemet för bakgrunden har jag köpt från Gardena.
Min fru har redan inhandlat lite övervattensväxter att plantera i väggen.
Min fru har redan inhandlat lite övervattensväxter att plantera i väggen.
Sune Holm under uppsättningen.
Sune Holm under uppsättningen.
Så ser det ut nu!
Så ser det ut nu!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 06 sep 2009, 20:06

Det kommer bli fränt!

Ang. belysning, så kanske man kan montera lysrör på väggen vid vattenlinjen och bygga in det i bakgrundsmodulen. Ganska rejäl fuktvarning där, så lysrören och utrustningen måste palla det.

Men om Sune redan vart där så kanske det är för sent för att bygga in det i modulen.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 06 sep 2009, 20:08

Tja som sagt. Lite sent....
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 06 sep 2009, 20:13

Riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 06 sep 2009, 21:56

Fantastiskt snyggt!
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
dizkuz
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 jun 2007, 17:45
Ort: Stockholm

Inlägg av dizkuz » 06 sep 2009, 22:25

Ruskigt snyggt!
Sune Holm är inspirationen själv och mycket trevligt att lyssna på...
Väntar med spänning på slut resultatet.
Mvh Danne
Senast redigerad av 1 dizkuz, redigerad totalt 7 gånger.
No end to Karma, so we should be very careful about our actions

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 06 sep 2009, 23:10

Jäklar vilken bakgrund! :) Kommer bli riktigt snyggt med orkidéer längs väggen! Antar att du kommer köra fogger också?
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 06 sep 2009, 23:15

Mayer skrev:Jäklar vilken bakgrund! :) Kommer bli riktigt snyggt med orkidéer längs väggen! Antar att du kommer köra fogger också?
Jag har faktiskt inte hunnit fundera på fogger ännu. Vi får se hur det utvecklar sig :D

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 06 sep 2009, 23:45

Okej! Körde med exo-terra:s fogger i mitt paludarium men den var rätt kass, gick sönder två gånger sen orkade jag inte med skiten. Men när det funkar så är det väldigt snyggt. Du borde köra på en sån med behållare och dra upp slangarna och få ut röken en bit upp så det "rinner" ner längs väggen. Hade varit sjukt coolt! (Och bra för t.ex. orkidéer) :)
Skall bli ett äldigt roligt projekt att följa!
Vargklo skrev:
Jag har faktiskt inte hunnit fundera på fogger ännu. Vi får se hur det utvecklar sig :D
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 07 sep 2009, 00:18

Mayer skrev:Okej! Körde med exo-terra:s fogger i mitt paludarium men den var rätt kass, gick sönder två gånger sen orkade jag inte med skiten. Men när det funkar så är det väldigt snyggt. Du borde köra på en sån med behållare och dra upp slangarna och få ut röken en bit upp så det "rinner" ner längs väggen. Hade varit sjukt coolt! (Och bra för t.ex. orkidéer) :)
Skall bli ett äldigt roligt projekt att följa!
Fint, tipsa mig gärna om möjlig leverantör för en sådan fogger. Jag är ganska ny på detta område och har inte hunnit hitta runt bland leverantörerna ännu (jag är annars inbiten saltvattensnörd, där foggers är ett okänt begrepp ) :)

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 07 sep 2009, 21:10

Nu har jag limmat alla rör och testkört bevattningssystemet. Jag tror att det blir bra redan på första försöket. Det är totalt ett tiotal bevattningsmunstycken på Gardenaslangen högst upp på bakgrunden, och vattnet letar sig ned igenom hela bakgrunden (som ju består av filtervadd). Det återstår att se efter planteringen om jag behöver komplettera med några ytterligare munstycken. Eftersom det inte är spraybevattning utan droppbevattning, så hoppas jag kunna klara mig undan alltför mycket luftfuktighet.

Den gröna slangen på bilden ska anslutas till en pump för vattenfallet nedför bergssidan i hörnan.
Bilagor
IMG_2109s.JPG
IMG_2111s.JPG

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 07 sep 2009, 21:23

najs!!!!

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 07 sep 2009, 22:27

...och så här blev det efter att min fru planterat första omgången växter!
Bilagor
IMG_2114s.JPG

Användarvisningsbild
Darkness
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 mar 2007, 16:35
Ort: Frösön

Inlägg av Darkness » 08 sep 2009, 16:55

Så sjukt snyggt. Jag vill också ha ett sånt där.

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 10 sep 2009, 18:52

Hur går det? Bilder! :)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
PBM
Donator
Donator
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 nov 2007, 23:04
Ort: MJÖLBY

Inlägg av PBM » 10 sep 2009, 21:55

Ja det där blir riktigt riktigt snyggt, jäkla fin bakgrund.
//Peter B

Användarvisningsbild
pny
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 24 aug 2006, 08:26
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av pny » 12 sep 2009, 13:18

Du kanske redan köpt belysning annars kanske en sådan här är intressant. Jag såg den i en monter på en bomässa jag besökte idag...

http://www.websitefolder.net/tlpab/art- ... iPageID=34
Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Akvarium - CO2-Info - Regnskog - Blogg - Djurparker - Vivarium Design - AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 12 sep 2009, 13:40

skit snyggt!!

hur gjorde du avgjutningen av bergväggen?

H.

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 12 sep 2009, 23:14

Arbetet går så sakteliga framåt. Jag har fyllt karet med vatten och satt igång cirkulationen genom filtersumpen under karet.

Vattnet är helt brunt, och jag får väl fortsätta att byta vatten ett par veckor framöver, antar jag. Flödet är fortfarande lite för starkt, så jag ska skaffa mig en svagare returvattenpump.

Jag har fortfarande bara 2 spotlights direkt över paludariet. De resterande sex spotlightsen är dessvärre restnoterade hos leverantören fram till mitten av oktober, så jag kommer att avvakta med att plantera med växter ett tag nu.

Bevattningen av väggen fungerar bra, medan jag fortfarande inte hittat en pump med exakt rätt styrka till vattenfallet.
Bilagor
IMG_2118s.JPG
IMG_2116s.JPG

Vargklo
Stickling
Stickling
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 sep 2009, 22:35
Ort: Sollentuna

Inlägg av Vargklo » 13 sep 2009, 19:14

Nya bilder mer klarare vatten!
Bilagor
IMG_2128s.JPG
IMG_2124s.JPG

Skriv svar

Återgå till "Ditt paludarium/terrarie i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster