Paludarium - Träskbiotop

Ett showroom för ditt paludarium/terrarie.

Moderator: Hedersmedlemmar

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Paludarium - Träskbiotop

Inlägg av rasmus_agren » 23 aug 2011, 03:34

Så, då var det dags att dra igång mitt träskbiotopprojekt! Målet är att ha ett öppet paludarium utan någon teknik eller bakgrund synliga. Växterna kommer stå i fokus men det kommer finnas en del djurliv också. Lite som aquascaping fast mest på land.

Jag kommer ha en låg och bred tank, måtten blir 100x60x40. Det gör jag mycket för att komma undan att behöva bygga en bakgrund (eftersom jag inte gillar såna). Eftersom jag har ett sånt lågt kar så tror jag inte det hade blivit snyggt om det vore täckt. Tanken är lite att man ska betrakta det snett ovanifrån. Jag vill efterlikna hur en liten bäck möter ett träsk.

Eftersom jag kommer ha en öppen tank, vilket inte är det vanliga för paludarium, så kommer jag antagligen få problem med att luftfuktigheten blir för låg för många av de växter jag tänker mig. Jag hoppas att det skall gå att lösa genom att några gånger per dag dränka landdelen genom att pumpa upp vatten från en sump. Eftersom jag inte vill ha några slangar över kanten så blir det till att lära sig hur man borrar i glas. Det passar ganska bra med för om allt skiter sig så gör jag om det till saltvatten. Eftersom både träsk och korallrev är väldigt näringsfattiga så tänkte jag ändå skaffa RO nämligen.

Det kommer bli en ganska tekniktung historia så lite längre fram ska jag programmera en mikrokontroller för att styra det hela.

I växtväg vill jag så långt som möjligt hålla mig till europeiska/nordamerikanska arter eftersom det är den typen av träsk jag vill efterlikna. Det kan mycket väl gå dåligt eftersom de flesta såna växter vill övervintra. Planen är att hämta lite trägrenar i naturen och sen ha olika sorters mossor och gräs på den torrare delen och flytväxter i vattendelen. Köttätande växter är fina och passar bra in i biotopen.

När det gäller djuren så bryr jag mig inte om var de kommer ifrån (åtminstone inte tills jag fixar med kylning om det händer). Jag vill dock ha djur som lever i träskliknande miljöer. Det lutar åt ett stim av galaxyrasboror och någon naturform av Betta. Alternativet är killis.

Jaja, först ska man bygga bänk :)
Bilagor
En groteskt stor sump coming up. Jag ska ha vita luckor med, men det blev en sån kluddig blid då.
En groteskt stor sump coming up. Jag ska ha vita luckor med, men det blev en sån kluddig blid då.

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 23 aug 2011, 03:54

Gött! Skall bli kul att följa. Var kommer du köpa kar/sump ifrån?
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 23 aug 2011, 15:27

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska köpa karet ihopsatt eller inte. Har mailat Majornas glas för prisförslag. För sumpen så vill jag helst köpa nåt skruttigt 150-180 l kar, men jag har inte hittat något som inte är för långt. Jag ska ha filter i sumpen, men jag hade gärna haft plats i skåpet för ett externt filter ändå.

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 25 aug 2011, 19:46

Blocket var min vän och erbjöd mig en sump i perfekt storlek. 50x50x60 så 150 l. Säljaren ville bara bli av med båda karen samtidigt så nu har jag ett som jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på med. Jag gillar måtten så något ska jag nog komma på. Eller om någon är intresserad av att köpa det kanske?

Det var skönt för jag var ganska nära att beställa en sump av Majornas glas där, och det hade inte blivit billigt. Nu när jag har sumpen så kan jag beställa virke och kar!
Bilagor
IMG_0293.jpg

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 13 sep 2011, 22:56

Mitt lilla projekt går framåt i sakta mak. Jag beställde reglar och 12 mm MDF plattor från Kungstens Bygg. De var väldigt trevliga och hjälpsamma. Tror det gick på 1100 med hemkörning, tillskurna plattor + spik, lim och sånt.

Jag har inte beställt karet än för jag blev plötsligt lite fattig den här månaden. Planerar att beställa det så snart nästa lön är på kontot!
Bilagor
De säger att man ska mäta två gånger och såga en. Jag mätte väldigt noga att sumpen skulle gå in på höjden. Tyvärr glömde jag bredden... Den sumpen kommer aldrig ut när den väl gått in i skåpet.
De säger att man ska mäta två gånger och såga en. Jag mätte väldigt noga att sumpen skulle gå in på höjden. Tyvärr glömde jag bredden... Den sumpen kommer aldrig ut när den väl gått in i skåpet.
En styck akvariebänk i brutalistisk stil. Börjar bli orolig över hur fan detta kommer se ut när det är klart :)<br />Ska bara målas vit också och så ska jag fixa dörrar.
En styck akvariebänk i brutalistisk stil. Börjar bli orolig över hur fan detta kommer se ut när det är klart :)
Ska bara målas vit också och så ska jag fixa dörrar.
Jag tog isär det igen och använde plattorna för att få allt rakt. Det funkade betydligt bättre.
Jag tog isär det igen och använde plattorna för att få allt rakt. Det funkade betydligt bättre.
Här har jag byggt klart stommen och sen insett att det inte blev det minsta rakt. Jävla gersåg, jävla vattenpass.
Här har jag byggt klart stommen och sen insett att det inte blev det minsta rakt. Jävla gersåg, jävla vattenpass.

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 07 okt 2011, 17:31

Jag fortsätter rapportera trots den öronbedövande tystnaden :)

Idag kom karet och jag är väldigt nöjd. Betalade 3300 hos Majornas Glas för 10 mm glas och två genomförningar. Tycker jag var helt ok. Idag ska jag försöka måla bänken och sen så blir det till att börja dra rör.

Jag har kommit på att det kan komma att bli problem med ytavrinningen iom att jag vill att ytan ska vara täckt av andmat. Någon som har nån smart lösning där?
Bilagor
Det där ska väl hålla för en jordbävning tror jag.
Det där ska väl hålla för en jordbävning tror jag.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 07 okt 2011, 17:55

Det var ju ett helt ok pris på det karet - Majornas glas verkar va billiga.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

aejohansson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 452
Blev medlem: 14 jun 2011, 00:06
Ort: Umeå

Inlägg av aejohansson » 07 okt 2011, 18:36

rasmus_agren skrev:Jag fortsätter rapportera trots den öronbedövande tystnaden :)

Idag kom karet och jag är väldigt nöjd. Betalade 3300 hos Majornas Glas för 10 mm glas och två genomförningar. Tycker jag var helt ok. Idag ska jag försöka måla bänken och sen så blir det till att börja dra rör.

Jag har kommit på att det kan komma att bli problem med ytavrinningen iom att jag vill att ytan ska vara täckt av andmat. Någon som har nån smart lösning där?
Det skulle ju vara att köra någon form av hävert som startar en bit ner i karet?

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 07 okt 2011, 18:42

Mmm, det får kanske bli något sådant. Lite störande bara, för en sak som är bra med att köra med genomföring såhär är ju just att man kan ha ytavrinning. För att slippa hinnor på vattnet och öka syretransporten och sånt. Eftersom jag planerar att ha låg omsättning på vattnet så blir det ännu viktigare. Funderar på om man kanske kan bygga nån liten bur/bygel runt mynningen så att andmaten inte åker ner men ytvattnet gör det.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 07 okt 2011, 18:45

rasmus_agren skrev:Jag har kommit på att det kan komma att bli problem med ytavrinningen iom att jag vill att ytan ska vara täckt av andmat. Någon som har nån smart lösning där?
Kör med "kam" sen kan du köra med dubbel avrinning.
Dels 1 uppe vid ytan dels 1 lite längre ned som du kan justera med ventil, flyvals ytvattenavrinning för ytterfilter fungerar så och de tycker jag har fungerat bra.
http://petcarelive.com/img/Aquarium/tom ... kimmer.jpg
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 07 okt 2011, 18:52

Eftersom vattnet bara ska vara ca 10 cm djupt så kanske det blir lite meckigt. Fast det borde ju gå förstås. Lite läskigt att ha sump och avrinning under ytan bara. Ökar risken att sumpen rinner över om pumpen dör.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 07 okt 2011, 19:20

rasmus_agren skrev:Jag har kommit på att det kan komma att bli problem med ytavrinningen iom att jag vill att ytan ska vara täckt av andmat. Någon som har nån smart lösning där?
,

Det blir tufft med att begränsa andmaten. Du kanske skall forska i att ha dubbla eller trippla raster innan ytavrinningen.

Men på bilden ser jag att du (glasfirman) borrat väldigt nära kanterna. Det är väldigt djärvt! Glaset har väldigt lätt för att spricka när det är så nära till kanten.

Var noga med att slipa upp borrhålen och de vassa kanterna, då detta förstärker glasets hållfasthet.

H.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 07 okt 2011, 19:29

Tack för den inspirationen - funderar på nytt kar och exakt i de måtten. Efter att ha sett den bilden vet jag att det är precis vad jag letar efter.

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 07 okt 2011, 19:45

Det är sju cm från hålet till kanten. Som jag har förstått det, genom googlande, så ska det vara mer än tillräckligt. Alla kanter är slipade av glasmästaren.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med dubbla raster. Kan du förtydliga lite? Tack!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 07 okt 2011, 20:13

raster är väl detsamma som "kam"?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 07 okt 2011, 22:37

H skrev:
rasmus_agren skrev:Jag har kommit på att det kan komma att bli problem med ytavrinningen iom att jag vill att ytan ska vara täckt av andmat. Någon som har nån smart lösning där?
,

Det blir tufft med att begränsa andmaten. Du kanske skall forska i att ha dubbla eller trippla raster innan ytavrinningen.

Men på bilden ser jag att du (glasfirman) borrat väldigt nära kanterna. Det är väldigt djärvt! Glaset har väldigt lätt för att spricka när det är så nära till kanten.

Var noga med att slipa upp borrhålen och de vassa kanterna, då detta förstärker glasets hållfasthet.

H.
Enligt pilkington måste du ha 1,5 gånger radien på hålet till kanten.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 07 okt 2011, 23:12

Bra, det var i den storleksordningen jag hade läst att man skulle ha. För att vara på den ännu säkrare sidan så silikonade jag fast stöd av plexiglas.
Bilagor
IMG_0343.jpg

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 08 okt 2011, 10:09

rasmus_agren skrev:Bra, det var i den storleksordningen jag hade läst att man skulle ha. För att vara på den ännu säkrare sidan så silikonade jag fast stöd av plexiglas.
Den där limningen var kanske inte idealet. Spricker glaset så får du en läcka i allafall. Jag hoppas att den är limmad på insidan ( syns inte så tydligt)

Om du vill vara på säkra sidan så skulle du gå till glasfirman och be om en glasbit som täcker in hörnet helt och tätar mot sidoglasen, sddan silikonar du in den biten som förstärkning, och borrar upp ett lika stort hål i den också, (före eller efter).

Men OK om pilkongton säger att det avståndet räcker så känns det lite tryggare.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 08 okt 2011, 10:20

rasmus_agren skrev:Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med dubbla raster. Kan du förtydliga lite? Tack!
Jag tror att om du har flera raster som andmaten skall gå igenom så kanske du kan begränsa att alla bladen kommer igenom.

Men nu kom jag på att du kan göra ett vattenlås som suger fr djupet och det rinner ut till ytavrinningen.

H.

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 08 okt 2011, 11:37

Äh, det är inget jag kommer ligga sömnlös över. 10-15 cm vatten och 10 mm glas känns inte så läskigt. Stagen är till för att det inte ska spricka, inte för att hindra en spricka att läcka. Men tack ändå för tipsen :) Om jag inte har andmat utan någon lite större flytväxt så kanske det räcker med en bygel av tex ståltråd precis vid ytan? Eftersom de sticker ner nån cm med rötterna tänker jag. Jag vill gömma all teknik så mycket som möjligt så en diskret halvbra lösning är bättre än en skrymmande men perfekt. Annars blir det nog något liknande det Raven föreslog.

Och ja, de är limmade på insidan :)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 08 okt 2011, 14:58

Oj vad spännande...duktig du är Rasmus. Jag har inte skrivit något heller i den här tråden, shame on me. :)
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 10 okt 2011, 23:03

Tack tack! Jag är inte det minsta händig, men det är en bra känsla att ha byggt något.

Så, då har jag målat klumpen med. Blev bättre än jag trodde det skulle bli faktiskt! Jag tänkte att den helt skulle dominera mitt vardagsrum, men nu när den är vit så känns det inte lika illa längre. Men slick och stilfull kommer den nog aldrig bli. Ska på ett lager färg till imorgon också och så ska jag klistra fast såna där lister runt dörrarna (man ser att där är en ganska stor glipa där). Det är inte avsiktligt, men klumpen är en inte helt jämn så antingen får jag ha en glipa eller så måste jag såga till dörrarna, och jag tror att det senare alternativet är att utmana min förmåga lite för mycket :)

Sen har jag en fråga angående att ha en frigolitskiva under. Tyvärr är det så att bänkskivan är lite böjd. Den ligger något högre i mitten än på sidorna. Jag kan inte mäta skillnaden, men om jag lägger på karet så märker jag att det är "för lätt" att vrida på det. Skillnaden är dock inte så stor att jag kan vicka på karet.
Jag vill lägga på en frigolitskiva för att reducera risken att det spricker. Hur tjock bör den då vara tror ni? Ska jag kanske försöka hyvla bort lite i mitten? Man kan också tänka sig att man tar något av ett väldigt mjukt material, tänk tjockt liggunderlag. Finns det då en risk för att karet "kantrar", t.ex. om man har mycket sten på ena sidan? Alltså att underlaget trycks ihop mer där och att det leder till att karet ställer sig väldigt snett -> spricker.
Bilagor
IMG_0351.jpg

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 okt 2011, 06:31

Ytavrinningen kan du skydda från andmat med en sil eller en bit filtermatta. Du får inte lika bra ytavrinning då, men det funkar om du håller koll på det. Alternativt så skippar du själva ytavrinningen och kör ett vattenlås som H är inne på - ta ett rör som har större diameter än avrinningsröret, borra upp ett bra gäng hål på ena sida och trä röret över avrinningsröret. Vattnet kommer då att gå ut nedifrån sas.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

rasmus_agren
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 232
Blev medlem: 21 jan 2010, 04:31

Inlägg av rasmus_agren » 13 okt 2011, 01:50

Så var det klart! En himla massa rörpryttlar på väg från aquaristic.net också. Jag kanske ska sluta ta varje bild med mobilkamera mitt i natten :)
Bilagor
IMG_0362.jpg

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 13 okt 2011, 11:12

rasmus_agren skrev:Jag kanske ska sluta ta varje bild med mobilkamera mitt i natten :)
Det är ju då man har tid ju...ellerhur!? :)
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Skriv svar

Återgå till "Ditt paludarium/terrarie i objektivet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst