Tips till den fattige växtakvaristen!

Har du ont om pengar men har ett dyrt problem att lösa? har du en billig lösning på något dyrt att dela med dig? då är detta kategorin för dig.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 31 okt 2010, 17:38

Aluminiumfolie är förhållandevis dålig på att reflektera ljus, en bra mattvit färg är betydlgt bättre.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 31 okt 2010, 17:47

hmm du kan juh prova aluminium tejp.

http://www.byggmax.com/fi-sv/Prod/PID-21026.aspx
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Tour
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 244
Blev medlem: 09 jun 2010, 16:36
Ort: Hässleholm

Inlägg av Tour » 01 nov 2010, 14:27

aha okej okej! kan ju meddela att aluminiumfolien var några gånger bättre än den mattgråmetallicfärgen som var där från början hursomhelst, tänkte mest bara prova iallafall :)

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 01 nov 2010, 14:42

Vad gäller folien så är det ju relativt, jag har för mig att det är här på PS någon redovisade resultat med folie gott och väl i klass med vissa "köpe-reflektorer", hur som helt piskar det allt utan reflektor som inte är vitmålat. Även om reflektions-%:en inte är 100 så kan man om man vet vad man gör skicka ner det ljuset som väl reflekteras där det ska vara, man kan få väldigt mycket spill med en vitmålad låda när ljuset träffar vattenytan tack vare infallsvinkeln.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 01 nov 2010, 15:17

Erik... skrev: Även om reflektions-%:en inte är 100
Mer 70-75%
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 01 nov 2010, 18:28

Raven skrev:
Erik... skrev: Även om reflektions-%:en inte är 100
Mer 70-75%
Har du nån bättre källa på det än:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_foil

Som med källhänvisning hävdar 88% ?

Problemet med vita ytor är alltså att ljuset reflekteras åt precis alla håll, vilket i första ledet gör att en stor del studsar runt i lådan, vilket ger en massa förluster, och i nästa led träffar nästan hälften av ljuset vattnet i så smal vinkel att det reflekteras bort igen.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 01 nov 2010, 19:22

Efter lite efterforskningar måste jag rätta mig själv lite, det är ungefär en 20% av ljuset som riktas slumpvis mot vattenytan som studsar upp igen.

Däremot behöver man specialfärg för att spöa reflektionsgraden hos aluminiumfolie, och om man utformar foliereflektorn hyggligt väl studsar ljuset i den huvudsakligen en gång, del av det 2 gånger. I en vit låda beror det naturligtvis på formen hur många gånger det det studsar runt innan det går mot vattenytan, men svinnet har säkert varit större med den vita färgen redan innan 20% av ljuset speglas i vattenytan, som det inte behöver göra i en välutformad aluminiumfoliereflektor.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 01 nov 2010, 21:41

Erik... skrev:Har du nån bättre källa på det än:
Mylar 90-95
Flat white paint 85-93
Semi-gloss white 75-80
Flat yellow 70-80
Aluminum foil 70-75
http://www.thekrib.com/Lights/reflectors.html

Black Less than 10%
Aluminium Foil 55-70%
Semi-gloss White Paint 60-70%
White / Black / White Film 70-85%
Flat White Paint 75-80%
Polystyrene Foam Sheeting 75-85%
Mylar Sheeting 90-92%
http://www.1-hydroponics.co.uk/web/manu ... index.html
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 01 nov 2010, 22:14

http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om ... gg/duo.pdf

där har du lite info, dock verkar det vara någon form av plattor, men med Alutejp så ska de blir typ samma?!
vet inte men, jag försökte söka lite efter reflektion av ljus på alutejp men hittade inget mer än den där då.
Plattorna ska väl generera 70% sen vad som stämmer vet jag inte dock. men vore intressant och testa alutejp
om ingen redan gjort det dvs som kan säga något om det är bra eller kasst
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 01 nov 2010, 22:56

Raven, den ena källan är en knarkar-sida, som dessutom säljer alternativ till aluminiumfolie som reflektorer, den andra hänvisar till en ospecificerad knarkar-sida.

Blassan, 77% står det att plattorna reflekterar, de är dessutom matterade, matteringen äter en del av reflektionen. Den blanka sidan på aluminiumfolie är av den enda pålitliga källa vi hittat hittills betydligt bättre. Högblank alu-tejp borde passera 90% om det inte är någon absorberande yta på den, då helt blank aluminium ligger på över 90% reflektion i den synliga delen av ljuset:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reflectivity

Det går också att köpa mylar som är gjord för att reflektera så mycket ljus som möjligt, eller polerad aluminium, det är några få % bättre än aluminiumfolie. Utformar du det rätt kan du även med vanlig hushållsfolie spöa en hel del av köpereflektorerna, allrahelst alla de som inte har måsvingespincipen.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 01 nov 2010, 23:00

Erik... skrev:...
Fullständigt orelevant om det är en "knarkarsida" eller inte...har du något bättre att visa upp än en sida vem som helst kan ändra uppgifterna på?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 01 nov 2010, 23:36

Erik... skrev:Det går också att köpa mylar som är gjord för att reflektera så mycket ljus som möjligt, eller polerad aluminium, det är några få % bättre än aluminiumfolie. Utformar du det rätt kan du även med vanlig hushållsfolie spöa en hel del av köpereflektorerna, allrahelst alla de som inte har måsvingespincipen.
Hur är det med polerat rostfritt? Jag såg nånstans på nätet att det användes som reflektor.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 01 nov 2010, 23:43

Grundkällan är en tryckt bok, med isbn-kod.

Hanlon, J. (1992). 1st ed. Handbook of Package Engineering, Lancaster, PA and Technomic Publishing: ISBN 0-87762-924-2. Chapter 3 Films and Foils.

Och, till skillnad från knarkare som är ute efter att tjäna pengar så är det fastslaget att wikipedia är ungefär lika korrekt i sakfrågor i genomsnitt som seriösa uppslagsverk.

Men visst, du kan få en annan färskare källa, en sida som inte vem som helst kan ändra på, 98% oavsett sida hävdar EAFA, European Aluminium Foil Assosiasion:

http://www.alufoil.org/front_content.php?idart=204

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 01 nov 2010, 23:58

Mistlord skrev:Hur är det med polerat rostfritt? Jag såg nånstans på nätet att det användes som reflektor.
Vet ej, aluminum är klassiskt för reflektorer, både folie och plåt. Först och främst för att det reflekterar bra, sen att det är lätt och leder bort värme väldigt bra är andra fördelar, för att inte tala om priset per yta för folien, men folien kan inte leda bort så mycket värme längs folien.

Rostfritt är inte en metall, utan en legering, vet inte hur väl det reflekterar, men jag skulle anta att en korrekt utformad reflektor i högblankt rostfritt spöar vit färg.

Tycker man att polerat rostfritt är snyggt kan man ju ha det på utsidan, högblankpolarad aluminiumplåt är inte så våldsamt dyrt. Men om man ska hålla sig till trådens ämne och prisnivån nere så mina tips Aluminiumfolie, Mylar eller högblankpolerad aluminiumplåt. Plåtslagarna har säkert en egen term för det, men de vet vad man pratar om om man beskriver vad man är ute efter.

Användarvisningsbild
Mistlord
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 722
Blev medlem: 11 jan 2010, 17:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Mistlord » 02 nov 2010, 00:07

Men visst är det som används i vanliga lösa reflektorer plåt och inte aluminium?

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 02 nov 2010, 00:13

Erik... skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_foil

Som med källhänvisning hävdar 88% ?
"Hanlon, J. (1992). 1st ed. Handbook of Package Engineering, Lancaster, PA and Technomic Publishing" heter boken som det refereras till på wikipedia. Det jag vet är att ingen undersökning av det slag som artikeln hänvisar till har gjorts i den boken. Kollar vi referenserna till boken så tror jag att 90% av informationen kommer från industrin. Man hamnar alltid i ett dilemma som författare av en informationsbok med stora mängder data och tvingas godta den lättaste informationen. Hade jag varit den som levde på aluminium så hade jag också försökt framställa aluminium i bästa möjliga dager. Nu ska jag inte säga att det gäller i det här speciella fallet men jag är till 90% säker att så är fallet. Om man ska lita på "knarkarna" eller hemmaodlarna som gör dessa undersökningar utan egen vinning eller industrin som har vinstintresse i frågan låter jag bero.
Sedan kan man också tänka sig att de olika procenten är beroende av omständigheterna. Det kan vara svårare att applicera aluminiumfolie perfekt som amatör i en verklig situation än det är att måla en vit yta.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 02 nov 2010, 00:24

Mistlord skrev:Hur är det med polerat rostfritt? Jag såg nånstans på nätet att det användes som reflektor.
Högglanspolerat bör du undvika då det kan ge "hotspots"
Erik... skrev:Och, till skillnad från knarkare som är ute efter att tjäna pengar så är det fastslaget att wikipedia är ungefär lika korrekt i sakfrågor i genomsnitt som seriösa uppslagsverk.
"knarkarna" är de i särklass bästa jag sett på att hitta det mest optimala ur odlingsynpunkt, avsevärt mycket bättre än akvarister, när det gäller wikipedia har jag sett lite för mycket faktafel för att kunna ta det som en bra källa.
en sida som inte vem som helst kan ändra på, 98% oavsett sida hävdar EAFA, European Aluminium Foil Assosiasion:
Hur gick testet till? hur opartiska var dom som gjorde testet? vilken typ av aluminiumfolie testade dom?


Den aluminumfolie som är intressant för den fattige akvaristen är den som finns i matbutiken och den har jag testat med dåligt resultat, aluminiumtejp var ännu sämre, det som gav bäst ljus utan hotspots var en vit matt färg.
Senast redigerad av 1 Raven, redigerad totalt 2 gånger.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 02 nov 2010, 00:28

Mistlord skrev:Men visst är det som används i vanliga lösa reflektorer plåt och inte aluminium?
Aluminiumplåt, Aluminium har överlägsen reflektion.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 02 nov 2010, 00:33

GasseG skrev:
Erik... skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_foil

Som med källhänvisning hävdar 88% ?
"Hanlon, J. (1992). 1st ed. Handbook of Package Engineering, Lancaster, PA and Technomic Publishing" heter boken som det refereras till på wikipedia. Det jag vet är att ingen undersökning av det slag som artikeln hänvisar till har gjorts i den boken. Kollar vi referenserna till boken så tror jag att 90% av informationen kommer från industrin. Man hamnar alltid i ett dilemma som författare av en informationsbok med stora mängder data och tvingas godta den lättaste informationen. Hade jag varit den som levde på aluminium så hade jag också försökt framställa aluminium i bästa möjliga dager. Nu ska jag inte säga att det gäller i det här speciella fallet men jag är till 90% säker att så är fallet. Om man ska lita på "knarkarna" eller hemmaodlarna som gör dessa undersökningar utan egen vinning eller industrin som har vinstintresse i frågan låter jag bero.
Sedan kan man också tänka sig att de olika procenten är beroende av omständigheterna. Det kan vara svårare att applicera aluminiumfolie perfekt som amatör i en verklig situation än det är att måla en vit yta.
Knarkarna sätter upp sidor för att sälja bland annat reflekterande material för att tjäna pengar, det är sådana sidor Raven hänvisar till, direkt och indirekt, i det ena fallet helt uppenbart, i det andra högst sannolikt.

Vad har du att säga om EAFA?

Jo, det kanske är så att vissa lyckas bättre när ljuset studsar slumpvis än när de själva kontrollerar hur ljuset studsar.

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 02 nov 2010, 00:40

tycker det spårat ut lite? Sidorna Raven hänvisade till har inga som helst tecken på att vara en så kallad "knarkarsida". Blir ju tråkigt för den "fattiga" akvaristen som kollar tråden för att hitta tips och då helt plötsligt får läsa 3 sidor där någon bara kallar sidor knarkar sidor. Har själv också testat "folie" och det va totalt värdelöst.

Men sorry jag ska inte blanda mig:)

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 02 nov 2010, 00:44

Exakt hur många procent ljus ett material reflekterar är en sak, men minst lika viktigt är formen i det här fallet.
Har man inte "rätt" form så kan ett material med sämre reflektion ge ett bättre praktiskt resultat.

Det blir ju inte så bra om man har ett högreflekterande material men xx% av ljuset reflekteras åt fel håll.
Ett material med sämre reflektion kan, med samma form, reflektera mer ljus i rätt riktning.
Har man en "perfekt" form på den reflekterande ytan kommer också det mest reflekterande materialet att ge bäst praktiskt resultat.

Jag vill minnas att testet som det hänvisas till på "The Krib" är utfört med en plan yta, förutom i fallet med en kommersiell reflektor.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 02 nov 2010, 00:47

Majki01 skrev:tycker det spårat ut lite? Sidorna Raven hänvisade till har inga som helst tecken på att vara en så kallad "knarkarsida". Blir ju tråkigt för den "fattiga" akvaristen som kollar tråden för att hitta tips och då helt plötsligt får läsa 3 sidor där någon bara kallar sidor knarkar sidor. Har själv också testat "folie" och det va totalt värdelöst.

Men sorry jag ska inte blanda mig:)
Jag tycker också att det spårat ut, så här är det; hydroponimarknaden på hobbybasis är i princip bara cannabisodlare, = hasch = knark.

Ja, det blir jobbigt för den fattiga akvaristen om denne ska gå på knarkar-myter skapade av höga pundare och profithungriga småskojare.

Tråden bör definitivt rensas upp så fort vi rett ut om forskare/vetenskapsmän eller profithungriga knarkare är de mest trovärdiga källorna.

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 02 nov 2010, 00:53

Tack Heeke, det skulle jag naturligtvis påpekat mycket tydligare för länge sen, lindar man in röret i folie får man naturligtvis ett dåligt resultat, tar man däremot hänsyn till att ljuset reflekteras mot den blanka folien som mot en spegel kan man få fantastiska resultat.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 02 nov 2010, 01:10

Erik... skrev:Tack Heeke, det skulle jag naturligtvis påpekat mycket tydligare för länge sen, lindar man in röret i folie får man naturligtvis ett dåligt resultat, tar man däremot hänsyn till att ljuset reflekteras mot den blanka folien som mot en spegel kan man få fantastiska resultat.
Mm, jo, men som sagt en plan yta med högreflekterande material bakom röret kommer att reflektera mycket av ljuset ut åt kanterna, bort från där vi vill ha ljuset.
Matt vit färg på samma yta sprider ljuset mer oregelbundet, så även om det reflekterar sämre i varje "punkt" kommer mer ljus att hamna framför röret där vi vill ha det.
Detta blir ännu tydligare om vi riktar den plana ytan lite bort från vår "target area"

Hur det blir praktiskt i en lysrörsramp med kanter som sluter tätt osv är naturligtvis svårare att förutsäga.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 02 nov 2010, 01:11

Erik... skrev:...
Termen "knarkarsidor" är fortfarande fullständigt orelevant...
fort vi rett ut om forskare/vetenskapsmän
Och var finns OPARTISKA forskarna och vetenskapsmännen? inte på den länken du postade iallafall om alufolie och tillverkning...
Senast redigerad av 1 Raven, redigerad totalt 2 gånger.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Den fattige akvaristen"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster