Gjørdethjemme refylling av tomme Co2-flasker.

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Håndtam
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 feb 2008, 03:31

Gjørdethjemme refylling av tomme Co2-flasker.

Inlägg av Håndtam » 15 mar 2010, 15:40

Disclaimer:
Jeg påtar meg ikke ansvar for skade på folk og fe som følge av feilaktig bruk av nedenforstående beskrivelse av gjørdetselvfylleCo2flaskefremgangsmåte.
Husk at det opereres med beholdere under høyt trykk :!:


Plantswap och dess medarbetare kan på intet sätt hållas ansvarig för person eller materialskador vid fyllning av gas som inte utförs yrkesmannamässigt och med tillstånd och erfordliga kunskaper enligt gällande regler för jobbet som sådant.

Av forskjellige grunner kan det være greit å kunne fylle sine egne Co2 flasker.
For min del dreier det som om økonomi og praktikalitet i forhold til å kunne bruke Co2 på flere akvarier.
Det er ikke til å stikke under en stol at det som koster ved refylling av Co2-flasker er arbeidet.
Om man som meg da har langt å kjøre og mange flasker å fylle lønner det seg raskt å gjøre dette selv.

Å fylle sine egne flasker kan synes som risikosport, men gjøres dette riktig er det ikke farligere enn å fylle luft på bildekkene sine.

Hva trenger man?
En så stor donorflaske som man tar seg råd til, gjerne en stor brannslukker med stigerøret inntakt.Denne er 10Kg.
Stigerøret er nødvendig da det er Co2 i væskeform vi skal forflytte til mottakerflasken.

Bild


David og Goliath

Bild



En digitalvekt med oppløsning på minst 0,1Kg for flasker fra 1Kg og større. En gramvekt trengs for flasker som er mindre enn 1Kg.
En 30mm fastnøkkel, en skiftenøkkel gjør samme nytten.
Høytrykkslange med korrekt tilkobling i begge ender. De er typisk trykksertifisert til over 300Bar, langt over de trykk vi arbeider med.
Denne fikk jeg tak i på Tyske Ebay, søkte på "Co2 Hochdruckschlauch".
Den må ha flasketilkobling i begge ender "2 x W 21,8 x 14".

Bild

Ene enden av høytrykkslangen. Man skimter såvidt den hvite tetningsringen.

Bild


Armert sak som tåler en hel del....

Bild


Her er en 2Kg flaske som er nesten tom, når manometeret for flasketrykk synker under ca 52Bar ved romtemperatur er det ikke Co2 i væskeform igjen.

Bild

Ett ekstremt viktig steg nå i prosessen er å lete på innstemplingen på mottakerflasken hva tomvekten er. Denne utrykkes som "Tara" ev "Tare".
Denne stålflasken har altså tomvekten 6,52Kg, men flaskeventilen og stålbøylen utgjør noen hundre gram. Totalvekten er dermed noe høyere.

Bild

Her er den tomme flasken på vekten. Som den våkne leser vil legge merke til er den nok ikke helt tom da flaskeventilen og stålbøylen ikke veier 700gram. Jeg vet fra før at denne flasken er 6,8Kg helt tom ved 0 bar.

Bild

Før vi går løs på selve fylleprosessen vil jeg gjøre oppmerksom på sikkerhetsventilen på Co2-flasker. Dette er en kobberpakning som er innebygget i flaskeventilen og som er konstruert på en slik måte at den revner før flasken. Den kritiske grensen er noe omkring 150bar for denne kobberdisken.
Det vil med andre ord si at sikkerhetsventilen må peke i ufarlig retning ved fylling. På disse to flaskene er ventilen markert med en blå kappe.

Bild

Bild



Så kommer vi til det som er det spennende i denne lille historien :)

Plasser mottakerflasken på vekten og koble til høytrykkslangen til begge flaskene. Ikke bruk alt du har av krefter når du fester slangeendene, det er fort gjort å skade pakningene inne i munnstykket vist over.
Notèr at med slange på, veier mottakeren litt mer.
Åpne så ventilen på mottaksiden, dette fyller slangen opp og kjøler flasken litt ned slik at den aksepterer mer Co2.
Nå gjelder det å være våken :!:
Når ventilen på donorflasken åpnes strømmer Co2 i væskeform fra denne så lenge den har høyere trykk enn mottakeren.
OBS! Dette går fort, vi snakker om noen få sekunder. Følg med på vekten og skru igjen ventilen på donoren når du nærmer deg 100% fyllingsgrad på mottakeren.
Det er svært sannsynlig at du ikke klarer 100%, skru da igjen ventilen når vekten ikke øker lenger.
Ved 100% er flasken omtrent 2/3 full med væske, resten av rommet er sikkerhetsmargin.

Bild


Fortvil ikke om du oppnår enn fyllingsgrad på under 100%.
Dette kommer an på temperatur/trykk-differanse på mottaker/donor.
Jeg klarer typisk å fylle flasker som er 2Kg og mindre til omkring 80% når de holder samme temperatur og donoren er nokså full.
6 Kg flasken min klarer jeg bare å fylle til omkring 50-60%.
Om man ønsker høyere fyllingsgrad må man putte mottakeren i fryseren over natten. Det går også fint an å tømme siste rest av Co2 som er på flasken rett før fylling.

Etter fylling viser manometeret for flasketrykk over 50 Bar igjen. Det er med andre or flytende Co2 på flasken.

Bild


Tilbake på plass.

Bild
_________________
Mvh
Jan Ove

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 15 mar 2010, 18:19

Nice!

Men du, du är inte rädd att timrarna kan trilla ner i sumpkaret på sista bilden?... ;-)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 15 mar 2010, 18:25

Tusen tack Håndtam!
Bra informativt skrivet och toppenbilder.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 15 mar 2010, 20:01

Denna bör klistras tycker jag!

j sjögren
Stickling
Stickling
Inlägg: 39
Blev medlem: 09 jun 2008, 19:23
Ort: Lerum utanför göteborg

Inlägg av j sjögren » 15 mar 2010, 20:20

Som gjort för att något rikspucko skall skada sig.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 15 mar 2010, 20:26

"Disclaimer:
Jeg påtar meg ikke ansvar for skade på folk og fe som følge av feilaktig bruk av nedenforstående beskrivelse av gjørdetselvfylleCo2flaskefremgangsmåte.
Husk at det opereres med beholdere under høyt trykk "

Användarvisningsbild
Håndtam
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 feb 2008, 03:31

Inlägg av Håndtam » 15 mar 2010, 20:58

j sjögren skrev:Som gjort för att något rikspucko skall skada sig.
Jeg må innrømme at dette har bekymret meg, men når det er sagt kan vi ikke slutte å utveksle erfaringer bare fordi det er en marginal sjanse at noen kan misbruke slik informasjon.

Utført korrekt er risikoen svært liten for at fyllingen skal få en ulykkelig slutt.
Mvh
Jan Ove

Användarvisningsbild
Håndtam
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 feb 2008, 03:31

Inlägg av Håndtam » 15 mar 2010, 21:00

Triad skrev:Nice!

Men du, du är inte rädd att timrarna kan trilla ner i sumpkaret på sista bilden?... ;-)
De sitter heldigvis godt fast ;-)
Mvh
Jan Ove

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 15 mar 2010, 21:38

j sjögren skrev:Som gjort för att något rikspucko skall skada sig.
+1

Risky business!!!!!

Jag älskar DIY, men säkerheten kommer alltid först och att hantera 50bar är inte riskfritt.!!!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 15 mar 2010, 22:56

Roolo skrev:Jag älskar DIY, men säkerheten kommer alltid först och att hantera 50bar är inte riskfritt.!!!
Men tar man sig tid att läsa på om saken, använder rätt verktyg och har tålamod så tror jag risken är förhållandevis liten men det är något som bör göras utomhus där det finns god ventilation som vädrar bort koldioxiden om det skulle börja läcka.


-----------------------------------------------
Ändrade färgen på disclaimern till röd så den syns bättre.
/Admin
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 16 mar 2010, 06:53

Mycket bra artikel Håndtam, tack!

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 11 jan 2011, 00:12

det som gör mig lite nyfiken i denna artikel (vilket är helt klockren!!) är karet man ser på sista bilden och 2st tomma 0.5L flaskor med slang i,. Vad är detta för något? varför karet? för det är väl inte, eller jag antar att det inte är karet som du kör CO2 till =) hehehe
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Håndtam
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 107
Blev medlem: 16 feb 2008, 03:31

Inlägg av Håndtam » 11 jan 2011, 03:15

blassan skrev:det som gör mig lite nyfiken i denna artikel (vilket är helt klockren!!) är karet man ser på sista bilden och 2st tomma 0.5L flaskor med slang i,. Vad är detta för något? varför karet? för det är väl inte, eller jag antar att det inte är karet som du kör CO2 till =) hehehe
Det er ett sumpkar som inneholder teknikken til ett 200l kar og doseres med PMDD i løsninger som du ser i de to 1,5liters flaskene.
Mvh
Jan Ove

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 11 jan 2011, 04:01

Låter intressant!
hur har du kopplat allt? genom slangar som suger och spottar ut i karet?
Får gärna förklara, om du tar det via PM eller här i tråden!
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 11 jan 2011, 08:22

j sjögren skrev:Som gjort för att något rikspucko skall skada sig.
+1
Bild Bild

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 11 jan 2011, 09:45

Samma här...tycker det är konstigt att modsen är snabba på att reagera när det förekommer ord som fallos
i en tråd men inte när det är artiklar om hur man kan spränga sönder sig själv och andra.
Vem tar ansvar om någon gör som det står i artikeln och något går snett och råkar skada sig!?
Bild

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 jan 2011, 10:34

Tycker artikeln är bra skriven, med massor av säkerhetsföreskrifter. Vad som kanske saknas är något om att ifall man är det minsta osäker, så don´t try this at home. Jag har inte tummen mitt i näven, men fylla på CO2 gör jag inte själv.

På tal om risker och ansvar - hur många CO2-folk har en varnigsskylt uppsatt om att "Gasflaskor flyttas vid brandfara"? *ler snett* Bara grejen att ha en trycksatt gasflaska hemma är inte riskfritt. Börjar det brinna är nog iaf brandmännen rätt glada att ha koll på om det finns en gasflaska i huset.

Själv har jag turen att ha grejerna i anslutning till verkstad där det finns svetsutrustning, så skyltarna finns där redan.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 11 jan 2011, 11:58

Skit samma...vill man inte förstå dilemmat så vill man inte. Jag vet att jag inte hamnar i trubbel iaf om det
skulle hända något. Jag personligen tycker bara att det är rätt farligt att uppmuntra till sånt här.
Och hur många finns det inte hemma i stugorna som tänker "äh va fan, jag klarar av att byta tändstiften på bilen
så fylla en sketen gasflaska är väl inget"...

Men jag skiter i det då...för jag har absolut inget ansvar för för vad som skrivs eller görs på PS.
Bild

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 11 jan 2011, 12:35

Jag tycker att det var en jättebra artikel, "meckar" man inte med gasflaska med högt tryck när man byter flaska, eller brukar ni leja bort det med?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 11 jan 2011, 13:53

PatrikMalmo skrev:På tal om risker och ansvar - hur många CO2-folk har en varnigsskylt uppsatt om att "Gasflaskor flyttas vid brandfara"? *ler snett* Bara grejen att ha en trycksatt gasflaska hemma är inte riskfritt. Börjar det brinna är nog iaf brandmännen rätt glada att ha koll på om det finns en gasflaska i huset.
Ha! Jag har. De funderade på om det skulle vara nödvändigt när jag frågade på brandfirman och någon här på PS menade väl att de flesta flaskor idag har någon form av säkerhetsanordning som utlöser och tömmer tuben om trycket stiger för högt. Det går ju bra för koldioxid som ju inte är brännbart...

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 11 jan 2011, 14:01

Man kanske ska sätta upp en skylt om man har en sodastreamer eller brandsläckare? Jag har en gammal refillflaska för gaständare, den gasen är ju till och med ordentlgit brandfarlig.

Klart att man ska vara försiktig när man hanterar gas under högt tryck, men det blir väl lite överdrivet ibland, hemmameckare byter ju vitala delar på bilen, som i många fall väger runt 2 ton och far fram i över 100 km/h, med upp till ca 80 liter bensin i tanken.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 11 jan 2011, 15:36

hawkse skrev:
PatrikMalmo skrev:På tal om risker och ansvar - hur många CO2-folk har en varnigsskylt uppsatt om att "Gasflaskor flyttas vid brandfara"? *ler snett* Bara grejen att ha en trycksatt gasflaska hemma är inte riskfritt. Börjar det brinna är nog iaf brandmännen rätt glada att ha koll på om det finns en gasflaska i huset.
Ha! Jag har. De funderade på om det skulle vara nödvändigt när jag frågade på brandfirman och någon här på PS menade väl att de flesta flaskor idag har någon form av säkerhetsanordning som utlöser och tömmer tuben om trycket stiger för högt. Det går ju bra för koldioxid som ju inte är brännbart...
+1
Det stämmer alla lagliga behållare för CO2 i sverige skall ha sprängbleck och dessa löser ut vid ca 80-90 bar. Många automatsläckare fungerar på liknande sätt.

Det är större risk att man "bränner" sig på de kalla flaskorna än att lyckas skada någon på annat sätt när man fyller CO2 tuber.
Jag har fyllt hundratals CO2 tuber och man måste som sagts tidigare i tråden vara ett rikspucko om man ska lyckas skada sig.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 11 jan 2011, 15:50

gäller väl all högtrycks flaskor, samma är det på Paintball, när man fyller sina luft tuber och kolsyre tuber där det är kanske ett par 100 runt om en hela tiden. Är man osäker så lämnar man in det, om inte annat kan man fråga där så man kanske kan få en undervisning vad man behöver tänka på.
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 11 jan 2011, 16:09

Riskerna ökar också för oss svenskar iom att det står på danska :P
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Erik...
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 aug 2006, 14:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Erik... » 11 jan 2011, 16:13

Artikeln var så bra att det borde vara svårt att missförstå den, dessutom är den väl värd att översättas om folk har intresse av att läsa den på Svenska, om det är ok med Håndtam vill säga.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster