DIY - Petflaskereaktor

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

DIY - Petflaskereaktor

Inlägg av Raven » 14 dec 2009, 04:52

Har byggt en enkel petflaskereaktor som fungerar mycket bra, sänka ph med 1 i ett 540liters akvarium är inga problem.

Aquaclear 50(990L/H) sitter fast i petflaskans nedre del med ett buntband och det gör att jag kan byta 50% av vattnet utan att petflaskan fylls med luft, om jag kommer ihåg och stänga av pumpen vill säga :roll:
I botten av flaskan har jag borrat 25st 5mm hål för vattnet att komma ut genom, botten har fyllts med keramikrör för att minimera läckaget av olöst co2.
I den grova gröna slangen har jag borrat ett 5mm hål och tryckt i en tunn luftslang, gjorde så för att slippa det oljud som annars blir när co2-bubblorna passerar impellern.
Skulle reaktorn luftfyllas kan jag mycket lätt lossa överdelen så att både slang och reaktor töms på luft.

Den stora nackdelen med en sån här konstruktion är att co2-slangen sitter på trycksidan av pumpen så backventiler är ett MÅSTE då pumpen annars kan trycka ut vatten.
Ett annat mindre problem är att insuget sätts igen då och ibland men tar inte mer än nån minut att rensa, det är inga problem att få igång pumpen om den av en eller annan orsak stannat.
Ett tredje problem är att keramiken med tiden fylls med "brunt gojs", skulle det problemet minska om pumpen stängs av under natten?

http://www.youtube.com/watch?v=kZvzLFWUk_Q

Ps, ja jag gillar att fotografera liggandes :wink:
Bilagor
Kopia av 07010004.JPG
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

bootin
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 28 nov 2006, 20:41
Kontakt:

Inlägg av bootin » 14 dec 2009, 10:55

Det här kommer väl från fel person hoho men, är det du på ditt profilkort raven?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 15 dec 2009, 00:46

Ja.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster