DIY - CO2 (step by step)

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av bena » 30 jan 2007, 15:33

På begäran skriver jag denna ’artikel’ om hur man kan bygga en co2-anläggning för ca 100-200:- (beroende på om man redan har silikon och en pump till övers).
All information och bakgrundsfakta kommer främst från http://plantswap.se och http://zoopet.com
Detta är inte det enda sätta att bygga på, men det är sättet jag valt.
Har jag missat någon detalj så säg gärna till.

1: Material

2st 5L’s dunkar plus korkar (Man kan även använda andra behållare som t ex läskflaskor etc).

Några meter akvarieslang (kostar bara någon krona per meter och hellre för mycket än för lite).
Jag har 4st på 50cm och 1st på 2 meter.

T-kors till akvarieslang

3 backventiler (räcker med en egentligen, men jag har 3st för att inte bli av med trycket i systemet när jag byter dunk).

En liten billig innerpump.

0.5L’s flaska plus kork.

Silikon (eller annat tätningsmedel).

syresten

elektrisk timer

2: Förberedelse

Borra ett hål i korken till dunkarna. Ca 1mm MINDRE är vad slangen är tjock.
Borra två hål i korken till 0.5L’s flaskan. Se ovan.
Borra ett hål på undersidan av pumpen. Se ovan.

Skär 2st 50cm’s bitar akvarieslang.
Skär ett snitt på 45grader i början av slangen. Trä sen på en kork. Slangen ska sticka ut ca 1cm ner på korken insida.
Gör så på de två till dunkarna.

Till 0.5L’s flaskan gör man nästan likadant, men man får trycka ner en av slangarna så att den sticker ner ca 20cm.
Dessa slangarna ska också vara 50cm st.

När detta är klart så täta med silikon och vänta över natten. Se till att inte täppa igen slangarna bara.

Bestäm vart behållarna ska stå och mät ut avståndet ner till botten på akvariet plus ca 10cm till. Sen skär du en slang i den längden. Rekommenderar att inte skära till slangen förens det är dags att montera pumpen dock.
Tänk på att barnsäkra om du har barn... Själv har jag mitt system inlåst i ett skåp under akvariet.

3: Montering

Skruva på alla korkar på dunkar och flaskan.
Det är här de ”onödiga” backventilerna monteras. Det är de som går från dunk till 0.5L’s flaska.
Dela slangen på dunkarna mitt av och montera på backventilerna. Se till att montera på rätt håll. Det ska gå FRÅN dunken. Sätt sen på den biten du skar av på andra sidan backventilen.
Dessa slangar ska nu monteras på T-korset.
Du har nu en öppning kvar på T-korset, och där monteras slangen som går NER i 0.5L’s flaskan.
På slangen som är kvar på flaskan monteras nu den sista backventilen.

Dra genom en slang i hålet i botten av pumpen så att den sticker upp en bit. På biten som sticker upp monterar man syrestenen. Dra sen tillbaka slangen så långt ner du kan.
Ovanför syrestenen kan man placera filtermaterial för att ytterligare slå sönder koldioxioden som kommer via syrestenen, men jag har själv haft problem med det då filtret blivit täppt med slam.
Sätt sen på pumphuvudet. Placera pumpen på nära ett utblås från din vanliga pump. Jag har själv ett innerfilter med bakvänt insug (insuget sitter fram framsidan). Kan du, så placera så att utblåset från co2-pumpen blåser in i insuget på ditt vanliga filter (på så sätt slås koldioxiden sönder ytterligare).

Ta sen slangen från pumpen och led ner den till backventilen från flaskan. Kapa slangen om detta inte är gjort tidigare. Montera fast.

Här kan man även välja att kapa alla slangar till valfri längd. Skälet till att mina är långa är att jag ska kunna flytta en dunk utan att jag ska behöva flytta resten samtidigt.

4: Starta systemet

Fyll dunk nr1 med mäsk (se recept nedan)
Fyll dunk nr2 med vanligt kranvatten (när det gått en vecka så starta mäsk i denna dunk också).
Fyll upp 0.5L’s flaskan till hälften med vatten.
Sätt på pumpen (koppla den till timern så att den startar en timme innan ljuset tänds och stängs av en timme innan ljuset släcks).

Mäskblandningen jag använder ska enligt uppgift koka i minst 3 veckor utan problem, men då jag vill ha en så jämn tillförsel som möjligt så byter jag dunk var 14onde dag.
Dunk 1 är igång dag 1-14, dunk 2 är igång dag 7-21. Det innebär att varje dunk kokar i 2 veckor innan byte, och jag byter bara en dunk per vecka för att bibehålla ett tryck i systemet (det är här de 2 ”onödiga” backventilerna kommer till användning).

Recept på mäsk (tack heeke)

5l vatten (använder själv akvarievatten).
5dl socker.
2msk vällingpulver (eller mjölkpulver).
1tsk Bikarbonat (bakpulver går att använda).
2krm Torrjäst.

5: Hur systemet det fungerar

Mäsken avger co2 som avfallsprodukt när jästen bryter ner sockret och omvandlar det till alkohol.
Gasen (co2) leds genom slangen via backventilen genom t-korset och ner i 0.5L’s flaskan med vatten. Vattnet renar inte gasen, men tar bort eventuella jästrester som man inte vill ha ner i sitt akvarium.
Gasen leds sen vidare via backventil (vars främsta uppgift är att se till att det inte blir baksug i systemet som i sin tur kan leda till översvämning) och ner till pumpen.
Syrestenen i pumpen slår sönder gasen till mindre bubblor. Dessa bubblor går in i pumphuvudet som i sin tur slår sönder gasen ännu mer och trycker ut den i tanken (har man utblåset nära insuget på sitt vanliga filter så slår detta filter sönder en del av gasen ännu mer).

Bilder på mitt system:

Mäsksystemet med rening

Bild

Mäsksystemet med rening

Bild

Backventil och timer

Bild

reningsflaskan

Bild

Reningsflaskans kork (insidan)

Bild

Dunkens kork (insidan)

Bild

Pump (insida)

Bild

Hela pumpen

Bild

Pumpen i akvariet framför mitt innerfilter

Bild

Barnsäkring

Bild
Senast redigerad av 2 bena, redigerad totalt 30 gång.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

småsaker...

Inlägg av averater » 30 jan 2007, 16:41

Bra gjort!

...men hittade en småsak...
du har bara skrivit att de två slangarna i dunkarna ska vara 50cm, de två som ska i tvättflaskan/0,5l flaskan står det inge tom hur långa dom borde vara. (fast jag vet att det egentligen inte spelar nån roll)
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Re: småsaker...

Inlägg av bena » 30 jan 2007, 18:05

averater skrev:Bra gjort!

...men hittade en småsak...
du har bara skrivit att de två slangarna i dunkarna ska vara 50cm, de två som ska i tvättflaskan/0,5l flaskan står det inge tom hur långa dom borde vara. (fast jag vet att det egentligen inte spelar nån roll)
"Några meter akvarieslang (kostar bara någon krona per meter och hellre för mycket än för lite).
Jag har 4st på 50cm och 1st på 2 meter."

men missade skriva vart man skulle koppla de 2 på 50cm som 'blir över'.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Re: småsaker...

Inlägg av bena » 30 jan 2007, 18:08

averater skrev:Bra gjort!

...men hittade en småsak...
du har bara skrivit att de två slangarna i dunkarna ska vara 50cm, de två som ska i tvättflaskan/0,5l flaskan står det inge tom hur långa dom borde vara. (fast jag vet att det egentligen inte spelar nån roll)
här är det:

"Skär 2st 50cm’s bitar akvarieslang.
Skär ett snitt på 45grader i början av slangen. Trä sen på en kork. Slangen ska sticka ut ca 1cm ner på korken insida.
Gör så på de två till dunkarna.

Till 0.5L’s flaskan gör man nästan likadant, men man får trycka ner en av slangarna så att den sticker ner ca 20cm. "
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 30 jan 2007, 18:51

gjort ändring ang flaskans koppling.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 30 jan 2007, 19:43

tjusigt! Jag borde iof förklarat bättre fart "felet" var, men det fixxade ju du ändå så nu kan det nog inte missförstås.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 30 jan 2007, 21:01

averater skrev:tjusigt! Jag borde iof förklarat bättre fart "felet" var, men det fixxade ju du ändå så nu kan det nog inte missförstås.
hehe... you said fart..
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

RockTycoon
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 feb 2007, 11:42
Ort: Tranås

Inlägg av RockTycoon » 16 feb 2007, 18:32

Hejsan!
Skulle bara vilja veta hur ni får bubblorna att sprida sig över hela karet.
Har väldiga problem med att få in bubblisarna under bladen, stiger mest till ytan tyvärr!

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 16 feb 2007, 20:57

RockTycoon skrev:Hejsan!
Skulle bara vilja veta hur ni får bubblorna att sprida sig över hela karet.
Har väldiga problem med att få in bubblisarna under bladen, stiger mest till ytan tyvärr!
helst ska du inte ha några bubblor alls som flyter runt. det är co2 som inte har löst sig.
det skulle innebära att ditt system inte har en bra difusor.

dock så finns ju en 'mist'metod som i teori går ut på att olösta bubblor ska sätts sig på bladen.
det du behöver då är en pump som skjuter ut bubblorna ut i tanken i hyfsad fart.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

RockTycoon
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 feb 2007, 11:42
Ort: Tranås

Inlägg av RockTycoon » 18 feb 2007, 08:34

Ok, hade missuppfattat det hela lite grann.
Har bara syresten för tillfället, men väntar på ett mindre innefilter som jag ska bygga om. Ett annat problem jag har för tillfället är att det blir för lite bubblor från syrestenen. Har testat allt och det ser ut att vara tätt i korkarna.
Bubblar på fint från mäskflaskan oxå. Kan det vara för lång slang till stenen tro?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 18 feb 2007, 18:08

RockTycoon skrev:Ok, hade missuppfattat det hela lite grann.
Har bara syresten för tillfället, men väntar på ett mindre innefilter som jag ska bygga om. Ett annat problem jag har för tillfället är att det blir för lite bubblor från syrestenen. Har testat allt och det ser ut att vara tätt i korkarna.
Bubblar på fint från mäskflaskan oxå. Kan det vara för lång slang till stenen tro?
för lite bubblor innbär för litet tryck, och det beror inte på längden slang utan på för lite mäsk.
trycket tvingar ut gasen genom slangen, oavsett längd.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

RockTycoon
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 feb 2007, 11:42
Ort: Tranås

Inlägg av RockTycoon » 18 feb 2007, 19:49

Ok, har gått över till plastdunkar istället. Håller tummarna på att det funkar bättre!

Tack för hjälpen gott folk!!

RockTycoon
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 feb 2007, 11:42
Ort: Tranås

Inlägg av RockTycoon » 19 feb 2007, 21:53

Funderade lite. Själv kör jag bara 2 dunkar, mäsk, vatten.
Ska jag slänga på en backventil nånstans ändå?

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 19 feb 2007, 21:58

RockTycoon skrev:Funderade lite. Själv kör jag bara 2 dunkar, mäsk, vatten.
Ska jag slänga på en backventil nånstans ändå?
ja.
åtminstonde mellan reningsflaskan och akvariet (förhindrar baksug som kan leda till översvämning).
och mellan varje dunk och t-korset 'bör' där sitta en. mest för att trycket ska vara konstant. men byter man mäsk på natten så är det ok utan ;)
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

RockTycoon
Stickling
Stickling
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 feb 2007, 11:42
Ort: Tranås

Inlägg av RockTycoon » 19 feb 2007, 22:39

Ok, tillbaks till verkstan igen, det här är spännande!!

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 19 feb 2007, 23:23

RockTycoon skrev:Ok, tillbaks till verkstan igen, det här är spännande!!
när man får DIY att funka så är det fett roligt!
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 22 feb 2007, 10:18

Är det nån mäskkunning som har undersökt eller vet om sockerkoncentrationen har nån betydlese.
Det jag undrar är ifall det spelar nån roll för CO2-produktionen om man har större dunk, givet samma mängd jäst, socker etc.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 22 feb 2007, 11:29

Flahultarn skrev:Är det nån mäskkunning som har undersökt eller vet om sockerkoncentrationen har nån betydlese.
Det jag undrar är ifall det spelar nån roll för CO2-produktionen om man har större dunk, givet samma mängd jäst, socker etc.
Det finns inte direkt någon vits att ha mer än 10% socker eftersom 10% socker i slutändan ger ungefär 10% alkohol (om man får jästen att överleva så länge naturligtvis).
Vid ca 10% alkohol så dör jästen pga alkoholen så att ha mer socker är därför bara onödigt.

Det finns starkvinsjäst osv som tål lite högre alkoholhalt så då kan man väl öka socker mängden lite.

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 22 feb 2007, 11:38

Det jag funderar på är snarast om lägre sockerkoncentration ger sämre bubbelutbyte.

Har egentligen för stora dunkar, hittar inte några 20 liters som skulle va lagom till den blandning på 2 kg socker som jag kör.

Användarvisningsbild
heeke
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1285
Blev medlem: 23 aug 2006, 10:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av heeke » 22 feb 2007, 12:09

Utan att veta så tycker jag rimligtvis att skillnaden borde bli marginell, tills sockret tar slut dvs. Då slutar ju jäsningen helt.
Men varför inte göra en större sats?
Eller gjuta lite cement i botten så du minskar volymen ;)

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 10 aug 2007, 01:13

hur länge ska man låta det bubbla?
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 10 aug 2007, 02:08

Björne skrev:hur länge ska man låta det bubbla?
antar att du menar mäsken. det jag kör är 2x5L som jag sätter i 14dagars-intervaller.
dag1-14=mäsk nr1
dag7-21=mäsk nr2
dag14-28=mäsk1
osv osv
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Användarvisningsbild
Björne
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 mar 2007, 20:13
Ort: Kyrkhult/Blekinge

Inlägg av Björne » 10 aug 2007, 09:13

njaa menar co2 ut i karet min bubblar som fasen

iof fick jag bara tag på 4liters dunkar men använde samma mängd av allt de andra
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagArne
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 119
Blev medlem: 08 jul 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne » 10 aug 2007, 13:50

Hur får ni mäsken att bubbla så länge?
Kan det bero på att jag bara kör med 1½ liters petflaskor som gör att de slutar efter bara 3-4 dagar?
Jag har 2dl socker och 1/4 paket färsk gäst samt 1tsk bakpulver. Torrgäst tycker jag tar slut ännu fortare.

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator
Inlägg: 1979
Blev medlem: 28 nov 2006, 16:45

Inlägg av bena » 10 aug 2007, 16:28

Björne skrev:njaa menar co2 ut i karet min bubblar som fasen

iof fick jag bara tag på 4liters dunkar men använde samma mängd av allt de andra
jaha. min går på 30min innan ljuset tänds, och släcks 60min innan ljuset släcks.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster