DIY - CO2 (step by step)

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Malen 27 » 19 okt 2012, 23:46

Hej Ponta.
Såg att du du hade ett gammalt crystal-filter i din tank där du drabbats av alger(vill helst inte påminna dig).
Men ett sådant litet innefillter, är perfekt att tillföra co2 till ditt kar.
Jag kör ett likadant här, men då filtret gått i ca2-3 veckor, så blir bubblet för stort, så regelbunden rengöring behövs.
Du trycker dit din slang av co2 till stället där den ursprungligen ska suga luft, kan vara en liten hätta som du behöver ta bort, rikta sedan ner den lilla genomskinliga vatten-utströmmaren mot bottnen, så ska du få se på f..
Ang dina tråkigheter, med karet ,så kan du testa med några siamesiska algätare, co2 ballans och torvfiltrering är att rekomendera.

Malen 27
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 451
Blev medlem: 01 aug 2012, 14:14
Ort: Emmaboda

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Malen 27 » 20 okt 2012, 00:46

I en annan tank där jag har ett lite större crystalfilter betäkning RO5 värmde jag en slang lite, tryckte över utblåset, bockade den lite till med värme, ner mot bottnen, och sedan en av eheim,s syrediffusor.
som då istället ger mycket smått bubbel av co2

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 06 nov 2012, 16:41

En ny fundering. Köpte ett ytter filter http://aquaponta.blogspot.se/2012/10/pa ... ilter.html hur funkar d å köra in co2 slangen i insuget ? utblåset går under vatten och riktas neråt via sån där "spridare" (kommer ur flera hål)

Sen vet jag att frågan vart upp tidigare men så många olika svar, använder den aktiva kolen som följde med i filtret sabbar det min pmdd eller tillväxt på något sätt eller liknande?
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av hawkse » 06 nov 2012, 17:57

Jag körde CO2 genom ytterfiltret i några år och upplösningen blev alldeles utmärkt på bekostnad av filtereffekten. Bakterierna trivdes helt enkelt inte något vidare. Det märktes på hängiga fiskar, diffusa sjukdomssymptom och dålig nedbrytning. Det kunde räcka med att mata varje dag istf varannan för att små sjukdomsförlopp skulle bryta ut. Jag märkte en markant skillnad i karets stabilitet när jag slutade köra CO2 genom ytterfiltret och kan numera mata både en, två och tre gånger om dagen utan att det påverkar karet negativt.

Rekommenderas inte, alltså. Har du däremot ett gammalt ytterfilter över som du vill använda enkom som CO2-reaktor så är det ett mycket effektivt sätt att lösa gasen.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 07 nov 2012, 01:18

Varför man alltid ska använda reningsflaska med mäsk-co2...när jag kom ut till baljan idag va vattnet mjölkvitt och mäsk-flaskan som byttes i förrgår va fylld med skum.
Tog upp co2-slangen och tog bort cigarettfiltret så det tryckutjämnades och ~3dl mäsk hade runnit ur efter 1 timme.
Bilagor
PB060228.JPG
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ponta » 07 nov 2012, 02:01

hawkse skrev:Jag körde CO2 genom ytterfiltret i några år och upplösningen blev alldeles utmärkt på bekostnad av filtereffekten. Bakterierna trivdes helt enkelt inte något vidare. Det märktes på hängiga fiskar, diffusa sjukdomssymptom och dålig nedbrytning. Det kunde räcka med att mata varje dag istf varannan för att små sjukdomsförlopp skulle bryta ut. Jag märkte en markant skillnad i karets stabilitet när jag slutade köra CO2 genom ytterfiltret och kan numera mata både en, två och tre gånger om dagen utan att det påverkar karet negativt.

Rekommenderas inte, alltså. Har du däremot ett gammalt ytterfilter över som du vill använda enkom som CO2-reaktor så är det ett mycket effektivt sätt att lösa gasen.
kanske värt å lägga en hundring på en atomaizer då ? :D
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av hawkse » 07 nov 2012, 13:29

Ponta skrev:kanske värt å lägga en hundring på en atomaizer då ? :D
För trycksatt, ja, för mäsk - glöm det. De behöver rejält tryck för att fungera. Mina första försök med atomizer lade jag ner pga strul med det höga tryck som krävdes men nu har jag faktiskt kört atomizer i mitt nano därhemma i 6-7 veckor och det funkar riktigt, riktigt bra.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av blassan » 01 dec 2012, 17:35

har en fråga om mäsken som jag inte begriper!
Systemet startades för 2 veckor sedan,. allt bubbla på och allt var kanon,. En dunk är bytt och nu kommer jag till ???????
Blir någon form av övertryck så skummet från skiten går rakt in i renings flaskan,. ?!
Vad i hela friden,.

han har köpt ny jäst och provat men samma sak igen.,.
Jag kan inte begripa va fasiken det är för fel,. haha
Har försökt att få så mycket info som möjligt men kan likförban**t inte komma på vad det kan vara,.
Nu har jag börjat ifråga sätta hans bygge hehehe
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 01 dec 2012, 17:43

Också råkat ut för skum 1 gång, vet inte riktigt varför men kan eventuellt ha berott på dåligt ursköljd flaska, ingredienserna i flaskan innan och flaskan efter var samma som i flaskan som skummade.

En del har matolja i som skumdämpande medel.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av blassan » 01 dec 2012, 17:48

återkommer med svar!
Tack Raven, ska be han testa detta!!
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Clas » 01 dec 2012, 23:46

Var tog Bena vägen? Fängelse?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 02 dec 2012, 00:24

Bena sitter inte i fängelse, ändrade prioriteringar i livet bara.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av blassan » 17 dec 2012, 17:01

Nu har vi det provats med allt möjligt,
Kallare och varmare vatten, utan välling och bakpulver samt med,. jästen har blandats separat som i dunkarna
Men inget hjälper, bytt backventiler etc,. Ja allt,.
Och det skummar fortfarande över,. utan ingredienser som välling och bakpulver dvs bara socker jäst och vatten har också provats fast då vägra det komma igång,. Provat även utan backventiler och samma resultat,
Enda som inte provats än vad jag vet är "matolja" metoden,.

Min fråga är nu, kan det ha något med vattnet i sig att göra? typ för högt eller lågt ph/kh ifrån kranen?

Går helt bet på detta,.
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

NIC
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jul 2008, 01:13
Ort: Lund

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av NIC » 17 dec 2012, 23:56

bena skrev:På begäran skriver jag denna ’artikel’ om hur man kan bygga en co2-anläggning för ca 100-200:- (beroende på om man redan har silikon och en pump till övers).
All information och bakgrundsfakta kommer främst från http://plantswap.se och http://zoopet.com
Detta är inte det enda sätta att bygga på, men det är sättet jag valt.
Har jag missat någon detalj så säg gärna till.

1: Material

2st 5L’s dunkar plus korkar (Man kan även använda andra behållare som t ex läskflaskor etc).

Några meter akvarieslang (kostar bara någon krona per meter och hellre för mycket än för lite).
Jag har 4st på 50cm och 1st på 2 meter.

T-kors till akvarieslang

3 backventiler (räcker med en egentligen, men jag har 3st för att inte bli av med trycket i systemet när jag byter dunk).

En liten billig innerpump.

0.5L’s flaska plus kork.

Silikon (eller annat tätningsmedel).

syresten

elektrisk timer

2: Förberedelse

Borra ett hål i korken till dunkarna. Ca 1mm MINDRE är vad slangen är tjock.
Borra två hål i korken till 0.5L’s flaskan. Se ovan.
Borra ett hål på undersidan av pumpen. Se ovan.

Skär 2st 50cm’s bitar akvarieslang.
Skär ett snitt på 45grader i början av slangen. Trä sen på en kork. Slangen ska sticka ut ca 1cm ner på korken insida.
Gör så på de två till dunkarna.

Till 0.5L’s flaskan gör man nästan likadant, men man får trycka ner en av slangarna så att den sticker ner ca 20cm.
Dessa slangarna ska också vara 50cm st.

När detta är klart så täta med silikon och vänta över natten. Se till att inte täppa igen slangarna bara.

Bestäm vart behållarna ska stå och mät ut avståndet ner till botten på akvariet plus ca 10cm till. Sen skär du en slang i den längden. Rekommenderar att inte skära till slangen förens det är dags att montera pumpen dock.
Tänk på att barnsäkra om du har barn... Själv har jag mitt system inlåst i ett skåp under akvariet.

3: Montering

Skruva på alla korkar på dunkar och flaskan.
Det är här de ”onödiga” backventilerna monteras. Det är de som går från dunk till 0.5L’s flaska.
Dela slangen på dunkarna mitt av och montera på backventilerna. Se till att montera på rätt håll. Det ska gå FRÅN dunken. Sätt sen på den biten du skar av på andra sidan backventilen.
Dessa slangar ska nu monteras på T-korset.
Du har nu en öppning kvar på T-korset, och där monteras slangen som går NER i 0.5L’s flaskan.
På slangen som är kvar på flaskan monteras nu den sista backventilen.

Dra genom en slang i hålet i botten av pumpen så att den sticker upp en bit. På biten som sticker upp monterar man syrestenen. Dra sen tillbaka slangen så långt ner du kan.
Ovanför syrestenen kan man placera filtermaterial för att ytterligare slå sönder koldioxioden som kommer via syrestenen, men jag har själv haft problem med det då filtret blivit täppt med slam.
Sätt sen på pumphuvudet. Placera pumpen på nära ett utblås från din vanliga pump. Jag har själv ett innerfilter med bakvänt insug (insuget sitter fram framsidan). Kan du, så placera så att utblåset från co2-pumpen blåser in i insuget på ditt vanliga filter (på så sätt slås koldioxiden sönder ytterligare).

Ta sen slangen från pumpen och led ner den till backventilen från flaskan. Kapa slangen om detta inte är gjort tidigare. Montera fast.

Här kan man även välja att kapa alla slangar till valfri längd. Skälet till att mina är långa är att jag ska kunna flytta en dunk utan att jag ska behöva flytta resten samtidigt.

4: Starta systemet

Fyll dunk nr1 med mäsk (se recept nedan)
Fyll dunk nr2 med vanligt kranvatten (när det gått en vecka så starta mäsk i denna dunk också).
Fyll upp 0.5L’s flaskan till hälften med vatten.
Sätt på pumpen (koppla den till timern så att den startar en timme innan ljuset tänds och stängs av en timme innan ljuset släcks).

Mäskblandningen jag använder ska enligt uppgift koka i minst 3 veckor utan problem, men då jag vill ha en så jämn tillförsel som möjligt så byter jag dunk var 14onde dag.
Dunk 1 är igång dag 1-14, dunk 2 är igång dag 7-21. Det innebär att varje dunk kokar i 2 veckor innan byte, och jag byter bara en dunk per vecka för att bibehålla ett tryck i systemet (det är här de 2 ”onödiga” backventilerna kommer till användning).

Recept på mäsk (tack heeke)

5l vatten (använder själv akvarievatten).
5dl socker.
2msk vällingpulver (eller mjölkpulver).
1tsk Bikarbonat (bakpulver går att använda).
2krm Torrjäst.

5: Hur systemet det fungerar

Mäsken avger co2 som avfallsprodukt när jästen bryter ner sockret och omvandlar det till alkohol.
Gasen (co2) leds genom slangen via backventilen genom t-korset och ner i 0.5L’s flaskan med vatten. Vattnet renar inte gasen, men tar bort eventuella jästrester som man inte vill ha ner i sitt akvarium.
Gasen leds sen vidare via backventil (vars främsta uppgift är att se till att det inte blir baksug i systemet som i sin tur kan leda till översvämning) och ner till pumpen.
Syrestenen i pumpen slår sönder gasen till mindre bubblor. Dessa bubblor går in i pumphuvudet som i sin tur slår sönder gasen ännu mer och trycker ut den i tanken (har man utblåset nära insuget på sitt vanliga filter så slår detta filter sönder en del av gasen ännu mer).

Bilder på mitt system:

Mäsksystemet med rening

[ Bild ]

Mäsksystemet med rening

[ Bild ]

Backventil och timer

[ Bild ]

reningsflaskan

[ Bild ]

Reningsflaskans kork (insidan)

[ Bild ]

Dunkens kork (insidan)

[ Bild ]

Pump (insida)

[ Bild ]

Hela pumpen

[ Bild ]

Pumpen i akvariet framför mitt innerfilter

[ Bild ]

Barnsäkring

[ Bild ]
It's a kick in the face on a saturday night with a steeltoe gripped kardiac workboot.

NIC
Frö
Frö
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jul 2008, 01:13
Ort: Lund

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av NIC » 17 dec 2012, 23:59

Grymt!
It's a kick in the face on a saturday night with a steeltoe gripped kardiac workboot.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av blassan » 18 dec 2012, 01:21

ja,men det förklarar inte allt skummande som blir och varför det trycks över och gör så renings flaskan blir full med skumm mäsk,
eller vad som kan orsaka detta.,

orsaker som vitagits och testat men med samma resultat,
Tagit bort en sak i taget, och till slut vart det bara "socker,jäst och vatten" vilket i sin tur inte gjorde ett dugg, kom aldrig igång.
kollt och dels köpt nya backventiler,
Fyllt på med kallt som varmt vatten även exakt 37grader.
Slagit jästen bredvid och sedan hällt i,.
Blandat allt som en idiot,. samt väldigt lite,.

Inget funkar verkligen,. hehe
Det jag misstänker nu är om vattnet kan va orsaken,. dvs för högt ph/kh som för lågt ph/kh om det kan ha någon inverkan,.
Annars har jag ingen aning,. ingen som har idéer ?!
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av blassan » 18 dec 2012, 01:22

Mat olja är inte testat ännu vilket ska testas,.
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 18 dec 2012, 02:02

Kört med bikarbonat nånting?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av blassan » 18 dec 2012, 02:32

japp,. och även testat utan det, blir samma effekt
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av blassan » 18 dec 2012, 02:33

antingen vattnet eller jästen,. han kör med torrjäst (surdeg) den med röd text
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Raven » 18 dec 2012, 03:07

Kronjäst med röd text är för söta degar, kör den också men har få problem med skum.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Mixxy
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:49
Ort: Enköping

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Mixxy » 18 dec 2012, 09:35

Jag har haft samma problem, jag kunde inte heller komma fram till orsaken så det slutade med att jag la ner för att det inte blev bra :( vi har ganska högt Kh. Ph vet jag inte.

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ann » 05 feb 2013, 12:25

jag läste i tråden här att ni använder backventil. det har jag hitills inte gjort, men förstår orsaken och satte dit en. Men då blev det en väldigt tydlig förändring.
Innan backventilen hade jag en jämt tillförsel där det kom en bubbla var 3e sekund. Nu är det stiltje i 12-14 sekunder, sen kommer en drös med bubblor- stiltje- en drös.... det är ett motstånd i backventilen och därför kommer bubblorna istället stötvis. har prövat två olika backventiler med samma resultat. Kan detta vara ett problem? eller spelar det ingen större roll?

En fråga till. kanske helt dum, men .... Hur vet man att man får ut tillräckligt med co2?
Just nu bubblar ju alla små växter så det ser ut som en liten coca cola flaska, oki, kanske lite halvavslagen, men växterna pärlar fint och det känns ju som ett gott tecken?
Men hur vet man om man bör försöka öka co2 eller om man gett för mycket? kan man se det? räkna ut det?

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Getingen » 05 feb 2013, 12:56

Så länge du får jämt flöde i diffusorn är det inget problem, ganska vanligt att det blir så.

Ang mängden så köp en dropchecker, då ser du om du doserar för mycket eller lite.
Legends Like Me Live Forever

Ann
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 aug 2012, 15:37

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Ann » 05 feb 2013, 15:11

Getingen skrev:Så länge du får jämt flöde i diffusorn är det inget problem, ganska vanligt att det blir så.

Ang mängden så köp en dropchecker, då ser du om du doserar för mycket eller lite.
Oki. tack. jag tänkte nog mer åt hållet. vad är symtomen på att man ger för mycket co2? jag uttryckte mig fel.
är det lätt hänt att man överdoserar eller är det svårt att "råka" ge för mycket co2?

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster