DIY - CO2 (step by step)

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 23 sep 2016, 22:25

Tack snälla för svar! Timer kommer jag att ha på innerfiltret jag tänker mig som spridare. Vet inte om jag får till att rikta utblåset in i befintligt innerfilter eller om jag nöjer mig med att bara rikta det ut i strömmen från ytterfiltret + inner.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 23 sep 2016, 22:39

Stoppar du i ett cigarettfilter i slangen innan bubblorna slås itu av första impellorn så kommer du lösa det ganska så bra.
Nackdel är att du får byta cigarettfiltert varje vecka, men i gengäld så kostar dom typ inget.
Ett tag körde jag med en sockerbit av trä, (Aqua Medics) den gav åxå väldigt små fina bubblor.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 23 sep 2016, 22:51

Jepp ciggfilter tänkte jag ha. Har iofs inte gjor djupdyk efter syresten i trä men finns iaf inte där jag tänkte beställa slang o sånt från...
Ska bli verkligt jättespännande att prova!

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 23 sep 2016, 22:52

Följdfråga...hur stor svängning av ph är okej?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 23 sep 2016, 23:09

För vad? Fisk eller? Vad har du för fiskar?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 23 sep 2016, 23:23

Ja fisk, i nuläget guppy o otos + ett gäng "skräpräkor" (neos, inte mindre kära för de är skräp förståss)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 23 sep 2016, 23:45

Det kommer inte bli några problem alls. Och du kommer ju starta upp med 1 dunk i 7 dagar så de hinner ju vänja sig lite innan du är uppe i full Bps. (2 dunkar)
Och kör du sen på ett bra recept så blir det inte för mkt. Jag har aldrig mätt hur mkt mitt ph har sjunkit när jag kört med mäsk utan jag har istället hållit koll på Bps och hur fiskarna sett ut att må.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 23 sep 2016, 23:57

Låter tryggt. Beroende på vars man läser så är det väldigt olika....somliga mäter stup i kvarten andra inte alls...men , måhända är jag trött i mössan nu, men det finns ju inget sätt att eg reglera på säkert vis ändå, Mängden co2... Så antingen kör man eller inte? Eller? Och oavsett så kommer det ju pendla ju som när er slår på o av...

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 24 sep 2016, 00:13

Jo du reglerar ju med timern på pumpen. När pumpen är av vädras ju bara CO2 rakt upp. Så om fiskarna skulle ställa sig högt och börja kippa luft, så VB och stäng av pumpen. Men som sagt, kör man på standard recept så är chansen för detta minimal om man kör med mäsk.
Jag körde det som så. Pump på 15 min innan ljuset tändes, och pump av 15 min innan ljuset släcktes. Och jag kör 9 H ljus.

Så rent generellt kan du ju ställa timern så att pumpen slåss av när ljuset är tänt med, det är isf så du får reglera det om du skulle behöva.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 24 sep 2016, 00:23

Ja det kommer bara gå under ljustid såklart. Det jag menade var styrning av tillförd mängd under den tid det är igång

EDIT: Missade när jag läste på mobilen igårkväll.... jaaaaa såklart haha man kan stänga av under gång förstås *facepalm*
Senast redigerad av 1 Kaa, redigerad totalt 24 gånger.

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 24 sep 2016, 00:28

Vilket recept rek du Anette? Har skrivit upp några olika men tror jag fastnade för ett med havregryn, torrjäst o bikarbonat. Har för mig du rek färskjäst?

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 24 sep 2016, 00:31

Och, hur många bps är lagom ungefärligt riktmärke.... O vad tusan gör man vid för högt antal?

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 24 sep 2016, 20:58

Kaa skrev: EDIT: Missade när jag läste på mobilen igårkväll.... jaaaaa såklart haha man kan stänga av under gång förstås *facepalm*
Fast du skrev ju med att du var trött i mössan. :mrgreen:
Kaa skrev:Och, hur många bps är lagom ungefärligt riktmärke.... O vad tusan gör man vid för högt antal?
Mellan 3-5 fick jag ut, tyckte det var helt perfekt. Vi har en bps tråd, skall se sen om jag hittar den, eller annan som orkar ta sig tid?
Du kommer inte få för högt antal, det är bara om du börjar mecka med receptet och typ ökar socker och byter till jäst som är till vinjäsning.
Kaa skrev:Vilket recept rek du Anette? Har skrivit upp några olika men tror jag fastnade för ett med havregryn, torrjäst o bikarbonat. Har för mig du rek färskjäst?
Jo föredrar färsk jäst. Då kommer det igång direkt med. Annars så är det detsamma, alltså med havregryn och bikarbonat. Skall leta upp mitt recept, återkommer.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 24 sep 2016, 21:10

Pärla är du Anette ;) Då är det ju smart att börja första dunken med färsk jäst då.. o sen kan man ju eg köra torr kanske när de överlappar...

och.. nu satt jag här o tänkte..ammagadd....man får vara bra snabb för att hinna räkna fem bubblor på en sekund heheheheh ;)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 24 sep 2016, 23:55

Kaa skrev: och.. nu satt jag här o tänkte..ammagadd....man får vara bra snabb för att hinna räkna fem bubblor på en sekund heheheheh ;)
Räkna i 60 sec och dela sen antalet i 60. (bra metod då bubblorna kan komma sporadiskt iom att backventiler används)

Dunk 5L
5 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 dl havregryn
1/6 del kubjäst för söta degar = ca 8 gr

Lös jästen i 1 L 37º vatten i dunken.
Tillsätt de övriga ingredienserna och 3 L 40º vatten. På med kork, skaka, skaka, skaka.
Fyll sedan upp med varmt/ljummet vatten till önskad nivå.

Att jag kompenserar med lite varmare vatten är för att det är ganska så stor mängd socker som bara är 21º. Jag vill ha ganska så exakt 37º när mäsken är färdigsatt. Jag vet inte hur viktigt detta är, men när jag bakar är jag superpetig med rätt temp.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 25 sep 2016, 00:05

Haha jodå, nog förstår jag man gör så vid räkning. Du vet det var bara en sån där millisekund tankevurpa ;)
Stort tack för receptet. Nu skall bara grejor skaffas! Börjar dock befara att jag inte kommer få rum i skåpet med femlitetsdunkar....men det löser sig väl.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 25 sep 2016, 00:27

4 L dunkar är ju lite mindre, eller varför inte 3 st 2,5 L? Ju fler dunkar/flaskor ju jämnare CO2 tillförsel.
Och det var riktigt kul att få dammat av denna tråden lite, har ju själv fått enormt med hjälp i den för ca 6 år sen. Fan vad tiden går..
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 25 sep 2016, 00:50

Ja jag får måtta lite. Tre st blir lika illa det...om man måste ha dem på plts samtidigt..
Det var väldigt kul att läsa igenom allt, vilket bibliotek haha. Men det verkar lite ute att köra mäsk nu...men det bryr inte jag mig om. Har inte råd att skaffa trycksatt och om detta fungerar bra så tycker jag det är extra roligt, gillar att greja o fixa...och billigt är gott hehe.
Jag kommer säkert ha fler funderingar sen så håll gärna gluggarna öppna. Jättetack såhär långt! <3

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 26 sep 2016, 16:46

OK köpte ciggfilter idag... finns det olika sorter? Denna hade ju, när jag öppnat o tittat närmare, som ett litet papper runt sig och som en fluffig vadd inuti.... funkar det? Hur långt ska man pressa in filtret i slangen? jag har vridit in ungefär halva, testade ner i ett glas vatten och pappret som sticker ut löste ju upp sig och resten står som en kon ut... försökte blåsa luft i slangsnutten jag testade med för att se bubblor men orkar fasen inte trycka fram några? Rätt sort eller galet? John silver grey är märket....

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 26 sep 2016, 21:08

Pappret skall av. Sen klippte jag av dom så att jag använde lite drygt hälften, (på längden då) och de skall sen hela vägen in i slangen. Då får pressa i hop filtret genom att rulla det genom fingrarna innan du pressar igenom det. Har du gjort det ett par gånger sen så gör du det i sömnen sen. Och du får ha starka lungor för att klara av att blåsa igenom dom själv, men jag lyckades iaf så då skall väl du med göra det.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 26 sep 2016, 21:53

hahaha jag har väl taskig lungkapacitet.. blåste så jag höll på att svimma nästan... ;) känns helt otroligt att det kan bli sånt tryck ur en dunk så det kan pressas ut :O

oki då klipper jag av det som sticker ut bara då sen, tryckte in halvvägs när jag testade. har inte fått hem alla grejor än men testade på en slangsnutt jag hade hemma :) Röjde om i skåpen o fick plats med femliters dunkarna!

såg i en annan tråd att det märket jag köpt var samma som flera andra kört med :)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Admin JTFix » 27 sep 2016, 01:17

Kaa skrev:hahaha jag har väl taskig lungkapacitet.. blåste så jag höll på att svimma nästan... ;)
Underskatta aldrig en triatlist! :mrgreen: Men jo jag blåste åxå tills jag nästan svimmade. ;-)
Kaa skrev: Men det verkar lite ute att köra mäsk nu...men det bryr inte jag mig om. Har inte råd att skaffa trycksatt och om detta fungerar bra så tycker jag det är extra roligt, gillar att greja o fixa...och billigt är gott hehe.
Verkar faktiskt om man kollar aktiviteten både här och på FB som att all växtakvaristik är ute just nu. Vi får hoppas att hobbyn vaknar till liv igen, för det är ju som du skriver väldigt kul, framförallt när man kan skapa billiga DIY lösningar. Och själv är jag inne på mitt 6:e år med mäsk och vill inte ha trycksatt. Tycker detta funkar så himla bra och gillar med att greja och fixa.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 27 sep 2016, 08:31

Nääää jag tycker det är en jäkla fart på växtintresset därute? folk köper o säljer växter som 17 o visar upp fantastiska kar!? De allra flesta verkar köra trycksatt. Och då har jag knappt ens i tankarna de som håller på med regelrätt aquascaping...

Jag slängde ut en fråga om mäsk på ett av de stora fb-forumen o fick bara ett enda svar där jag rekommenderades att ta kontakt med en karl på en akvariebutik som enligt utsago pysslade med "udda grejer"..... ;)

nåja. Jag har inget emot att vara lite udda hehe

Kaa
Stickling
Stickling
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2016, 10:43

Re: DIY - CO2 (step by step)

Inlägg av Kaa » 29 sep 2016, 13:08

Nu har jag fått hem allt så jag kan börja bygga mitt system... men frågan är... imorgon börjar jag jobba 16 o är inte hemma förrn dagen efter vid 11- 11.30...sen ska jag iväg igen ett antal timmar på em -kvällen. är det oklokt att starta igång mäsken imorgon? ska jag starta men låta bli att sätta igång spridningen, bara låta ev bubblor gå rakt upp? eller kommer jag bara "vinna tid" på att låta det puttra igång...? tänker ifall det får tokfart så är man inte hemma o kan hålla koll?

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster