DIY: Extern reaktor

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

DIY: Extern reaktor

Inlägg av Raven » 27 maj 2009, 17:43

Hej, behöver en reaktor då ytterfiltret inte löser upp all co2 och funderar på att bygga en extern reaktor av avloppsrör, kostnad ~130kr.

2st genomföringar med slangfäste
1st liten genomföring för co2-slang
2st 75mm pluggar
1st 75mm 40cm långt rör
1st 75mm muff
2st plåtbitar
1st gängad stång
4st nylockmuttrar
2st slangklämmor

Rördelarna är av polypropen så kommer inte ens försöka att limma, istället kommer jag sätta en plåtbit över varje ände med gängad stång(låååång skruv) emellan som förhindrar att delarna kan glida isär av vattentrycket.
För att utblåset inte ska sättas igen av filtermatta så kommer jag lägga in en distans så det alltid är minst 3cm utrymme.
Kommer montera en mindre genomföring i toppen för koldioxiden, kommer sätta ett T-kors på koldioxidslangen med en liten kran jag kan öppna för att tömma reaktorn på luft efter vattenbyte.

Låter en extern reaktor mycket?
Gör finklippt filtermatta nån nytta i en reaktor?
Bättre att köra reaktorn på en separat pump istället för ytterfiltret?
Går det spekulera i om reaktorn kommer klara 3-4bubblor i sekunden med ett vattenflöde på 1000L/H?
Skulle det ge nåt att utöver problem att bygga in en syresten i reaktorn?

Mvh Raven
Bilagor
reaktor2.JPG
reaktor2.JPG (7.51 KiB) Visad 5395 gånger
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 28 maj 2009, 09:19

Min följdfråga blir. Det borde vara ganska enkelt att räkna ut den teoretiskt maximala mängden CO2 som är möjlig att lösa upp i vatten vid ett givet dGH. Det borde ge en upfattning av vad som är möjligt att lösa i verkligheten eftersom verkligheten sällan överenstämmer med teorin.

Eller om det finns någon som har utfört empiriska studier!

Någon som har klurat på det?

Anledningen till att jag frågar är att 3-4 bubblor/sek låter mkt i mina öron men det kanske är standard?

Edit: Glömde lägga till att vattenolymen har ju också såklart har en viss betydelse!

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 28 maj 2009, 09:58

GasseG skrev:Min följdfråga blir. Det borde vara ganska enkelt att räkna ut den teoretiskt maximala mängden CO2 som är möjlig att lösa upp i vatten vid ett givet dGH. Det borde ge en upfattning av vad som är möjligt att lösa i verkligheten eftersom verkligheten sällan överenstämmer med teorin.
Man kan lösa i princip hur mycket koldioxid som hellst. Vad som är "problemet" i en reaktor är att lösa det tillräckligt fort. Och det är betydligt besvärligare att räkna på.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 28 maj 2009, 11:24

Nja. Någonstans så kommer man ju till en mättnad vattenlösning som inte kan ta in mer CO2 och då kommer bubblorna att bestå vad du än gör. En läsk t.ex är ju en övermättad CO2 lösning som endast hålls i jämvikt av mottrycket ovanför ytan.
Sedan har vi blandningen. Om vatten för med sig koldioxidbubblor i ett rakt rör så kommer den lokala vattenmassan att snabbt bli mättad och sedan kommer resterande bubblor föras med strömmen. Finns däremot möjlighet för gasen att stanna upp och vattnet passerar så kommer "nytt" vatten i kontakt med gasen som i sin tur blir mättad. Jämvikten gas/vatten ställer såklart in sig snabbare vid mer finfördelade bubblor. Hur som helst så spelar vattenvolymen här en roll eftersom så länge det finns vatten att fylla på med som inte är i gas/vatten-jämvikt så kommer koldioxid att lösa sig.

Nu vet ju alla ni om är här redan om det här faktumet eftersom det är så en vanlig reaktor fungerar. Det är ganska många parametrar att tänka på...men ändå.

Avertar: Om man tog reda på hur mkt gas akvarievatten löser per liter så skulle man få en uppfattning om hur stor reaktor man skulle behöva.....var bara så jag tänkte.

Ursäkta att jag förstör din tråd korpen.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 28 maj 2009, 13:05

Akvarievatten löser cirka 3ppm koldioxid vid jämvikt med atmosfären om jag inte minns fel och då ca 1000ppm (300ggr mer) vid jämvikt med 100% koldioxid. i ett akvarie vill man ha ca 30ppm. Men vatten kan innehålla mer koldioxid än så utan att det bildas bubblor så länge koldioxiden inte har något ställe att börja bilda sina bubblor. Dessutom så är mättnadsgraden inte bara beroende av halten koldioxid utan också av trycket och av storleken på bubblorna.

I fallet med ett rakt rör så kommer vattnet precis runt bubblorna bli i jämvikt med bubblorna men hur snabbt det sedan blir i jämvikt i resten av röret vet jag inte men jag tror det kan ta ett tag.

I en reaktor så vill man få koldioxiden att lösa sig fort. Därför så rör man runt på vattnet mycket (mha biobollar eller turbulenta strömmar) och så har man små bubblor som både gör att mer koldioxid löser sig och dessutom så att det blir större yta för koldioxiden att ta sig in i vattnet på. Dessutom bör man placera reaktor långt ner för att öka koldioxidens löslighet och ha hör vattengenomströmmning för att minska halten koldioxid i vattnet runt bubblorna (vilket gör att koldioxiden tar sig ut till vattnet fortare).

Så raven: Små bubblor från en syresten är bra, men behövs kanske inte (jag har ingen aning). Och filermatta eller nått annat i reaktorn som rör runt på vattnet är också bra.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 28 maj 2009, 21:15

GasseG skrev:Ursäkta att jag förstör din tråd korpen.
Är lugnt sålänge det har att göra med det som tråden startades för.
Anledningen till att jag frågar är att 3-4 bubblor/sek låter mkt i mina öron men det kanske är standard?
Om det generellt sett är mycket vet jag inte men för mitt akvarie(540Liter) är det rätt lagom, ligger just nu på ph 6.75 och siktar på ~6.6.
averater skrev:Så raven: Små bubblor från en syresten är bra, men behövs kanske inte (jag har ingen aning). Och filermatta eller nått annat i reaktorn som rör runt på vattnet är också bra.
Då får det bli filtermatta i reaktorn och kanske sugrör som klippts ned till 3cm långa bitar.
Dessutom bör man placera reaktor långt ner för att öka koldioxidens löslighet
Pga högre vattentryck?
Senast redigerad av 2 Raven, redigerad totalt 28 gång.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 28 maj 2009, 21:24

Raven skrev:
Dessutom bör man placera reaktor långt ner för att öka koldioxidens löslighet
Pga högre vattentryck?
Ja.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 28 maj 2009, 21:38

På tal om gasers löslighet och vatten, när trycket sjunker minskar mängden gas som vattnet kan hålla löst och överskottet försvinner ju som bubblor.
Då borde det väl va kontraproduktivt att sätta cirkulationspumpen efter reaktorn så det co2-rika vattnet utsätts för tryckförändringen i cirkulationspumpen?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 29 maj 2009, 06:47

Raven skrev:På tal om gasers löslighet och vatten, när trycket sjunker minskar mängden gas som vattnet kan hålla löst och överskottet försvinner ju som bubblor.
Då borde det väl va kontraproduktivt att sätta cirkulationspumpen efter reaktorn så det co2-rika vattnet utsätts för tryckförändringen i cirkulationspumpen?
Jo delvis. Det är högre tryck efter pumpen och det finns risk att det bildas bubblor i pumpen om pumpen sitter efter. Men det är inte automatiskt så att det bildas, det måste vara ganska ordentligt för lågt tryck för att gaser ska bilda bubblor av sig självt.
Så jag tror inte det kommer bli bubblor i pumpen och det finns andra argument att ha reaktorn innan pumpen (blir lättare att slippa läckor).
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 01 jun 2009, 11:40

Tror inte det behövs så lågt tryck, har en aquaclear50 utan tillbehör i akvariet sen ett par veckor och den spottar luft av och till.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Peter BT » 01 jun 2009, 22:31

Raven: Om nu MagArnes reaktor är så bra som han skrev här i tråden brevid så är ju den busenkel att bygga. Jag köpte ett (1) sånt filterhus idag på CO och det kostade 199kr sen behövs rördelarna till in och utblåset. Har satt ett rör istället för slangen som han har på sin bild. Borrat 5mm hål runt om röret längst ner. Röret sitter i en försänkning i överdel och underdel. Tänkte skippa gardenakopplingarna och ha slangklämmor istället då det känns säkrare.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster