DIY fråga! / mäsk-co2

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

gmt1960
Donator
Donator

DIY fråga! / mäsk-co2

Inlägg av gmt1960 » 23 maj 2008, 22:18

Hej!

Roade mig med att mecka ihop en DIY CO2-anläggning med recept och beskrivning à la Bena igår :D

Innan filtret gick igång så såg jag en stor bubbla som steg till ytan var 5 sek ungefär. När väl filtret sparkade igång (slangen är fäst i en syresten där filtermaterialet skulle ha varit) så bolmar det ut mängder med pyttesmå bubblor som lägger sig som ett lager på ytan, så jag undrar om det överhuvud taget löser ut något CO2 i vattnet?

Mvh/Gunilla

Användarvisningsbild
bena
MashMaster & Donator
MashMaster & Donator

Inlägg av bena » 24 maj 2008, 00:21

visst löser det en del co2.
det du får är så kallad mist.
den reaktorn som beskrivs har jag övergett för länge sen, och kör med pet-flaska + powerhead istället när jag har det igång.

här är en variant som funkade bra för mig:

Bild

en fördel med denna när man kör med mäsk (oavsett om den är kopplad till ph-controller eller inte) är att när det kommer in för mycket co2 så att pumpen inte orkar, så släpper den ut det och startar om.
Har du inget trevligt att säga så är du antagligen inte ensam.

gmt1960
Donator
Donator

Inlägg av gmt1960 » 24 maj 2008, 00:42

Måste erkänna att jag inte lyckas begripa hur petflaska + powerhed fungerar :oops: trots att jag läst mängder med trådar om mäskmetoden. Men eftersom akvariet bara är på 72 l så borde ju lite mist bli bättre än inget CO2 alls, hittills verkar det ju inte läcka iaf...alltid något

Mvh/Gunilla

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"