DIY - Innerfilter av avloppsrör

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

DIY - Innerfilter av avloppsrör

Inlägg av Raven » 13 maj 2014, 01:16

Pga en ***** behövde jag tänka om hur jag skulle filtrera vattnet i jobbakvariet, resultatet blev ett innerfilter av billiga avloppsdelar, inte snyggt men effektivt.

75mm plugg, borrade ett 16mm hål som skrapades upp så det satt åt om insuget på pumpen.
1st skiva filtermatta som är lite större än pluggen för att få ett par centimeters fritt utrymme mot insuget till pumpen.
Filtermatta från befintligt innerfilter skars till kuber och 1 skiva filtermatta för att kuberna inte ska ramla ut när förfiltret görs rent.
1st 5cm tjock skiva filtermatta som fungerar som förfilter och lätt kan tas bort för rengöring.
När jag gjorde rent gummipackningarna lämna dom svarta märken på handduken så valde att slänga dom och la småbitar av slang mellan rördelarna och pressade ihop.

Använt filtret ett tag och tycker det fungerar bra, pumpen har ett hängfäste över kanten på akvariet som fixerar rätt bra.
Förfiltret görs rent 1 gång i veckan och tvättvattnet blir rätt smutsigt så det fångar en hel del skräp.

Aqauel circulator 1000
Filtermatta
30gradersböj
87 gradersböj
75mm rör, överbliven ände från annat projekt
75mm plugg
Mvh R
Bilagor
P200314_17.58_[01].jpg
P210314_17.37.jpg
P200314_17.10.jpg
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster