DIY co2 frågor

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
m0jjen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2013, 14:36

DIY co2 frågor

Inlägg av m0jjen » 03 jan 2014, 21:36

Hej! Luskat runt lite på forumet men inte hittat något svar!

Har idag provat att slänga ihop ett mäsksystem enligt guiden som finns under DIY, dock så får jag inte någon fart på det, det börjar aldrig bubbla! Dock har det bara gått någon timma. Om jag förstått det rätt så ska det inte behöva ta så länge?

Receptet jag använder är:

1l vatten
1dl socker
0.6 krm jäst
0.6 msk havregryn

Är det något fel på detta recept? Sett att det finns en mängd olika!

Tack på förhand

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av hawkse » 03 jan 2014, 21:48

Tålamod är en dygd. Receptet ser fint ut. Jag kör 6 ml mjölkpulver + 1 ml bikarbonat istället för havregryn men det spelar mindre roll. Vänta ett dygn så börjar du få lite bubbel. Receptet är gjort för att jäsa jämnt och räcka länge (2-3 veckor), inte att starta snabbt :)

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av Admin JTFix » 03 jan 2014, 21:57

Problemet anser jag är torrjästen. Då kan det ta tid innan det kommer i gång. Kör du på färsk jäst så går det betydligt fortare.

Ett recept som funkar:
1 L vatten
1 dl socker
2 gr färsk jäst för söta degar
1 krm bikarbonat
30 ml havregryn.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

m0jjen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2013, 14:36

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av m0jjen » 17 jan 2014, 09:02

Sparkar liv i tråden igen! :)

Har kört mäsk i mitt 30L akvarium som fungerat som en testpilot med stor framgång! Jag tänkte nu köra igång ett liknande uppskalat system till mitt 180L. Jag undrar då om cigarettfilter funkar lika bra som diffusor i ett så stort kvar eller om jag ska satsa på att köra någon pump/powerhead lösning.

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av Admin JTFix » 17 jan 2014, 11:06

Jag körde cigarettfilter + liten kraftfull pump i mitt 180 L. Och 2 x 4 L mäsk. Mer behövdes inte.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

m0jjen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2013, 14:36

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av m0jjen » 17 jan 2014, 11:27

Cigarettfilter + Liten pump? Hur menar du då? Att du körde båda separat eller att du förde in slangen i pumpen med filter på för att skjuta ut bubblorna i akvariet?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av hawkse » 17 jan 2014, 13:43

Jag körde mäsk (3x5 liter) i ett 300-liters. Inget cigarett-filter utan stoppade in slangen i ett litet innerfilter som fick sprida koldioxiden istället. Funkade ganska bra. Något låga CO2-nivåer hade jag men det hade gått att öka mäskmängden eller fixa bättre spridning av koldioxiden om jag bara orkat :)

m0jjen
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2013, 14:36

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av m0jjen » 17 jan 2014, 18:37

Va inne lite på samma spår som dig hawkse. Dock tycker jag ciggfilter får bättre bubblor, men funderar på om vad som är bäst :|

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av hawkse » 17 jan 2014, 20:46

Som Anette skriver är det inte antingen eller. Även om du har cigarettfilter behöver du sprida ut koldioxiden i karet också. Jag gör ofta så även med trycksatt. En diffusor direkt under en liten streamer funkar bra. Det kan bli lite klent med CO2 i bortre hörnet så egentligen behöver man väl fördela det hela på ett par diffusorer/cigarettfilter och en streamer över varje men det finns något som heter "gott nog" också.

Överlag har jag oftast fått betydligt bättre resultat med diffusorer än reaktorer...

Mirame
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2015, 16:54
Ort: Hornstull, Stockholm

Re: DIY co2 frågor

Inlägg av Mirame » 15 mar 2015, 18:22

Hej, vet inte om borde starta ny tråd egentligen, men tycker det passar bra med titeln "Co2frågor":

Min fråga är; Om jag vill pröva med mäsk till mitt 28l, och vill skaffa alla de där smådelarna som behövs, var hittar jag dem. Läste att det finns färdiga kit, men hittar inte när jag googlar. Läste att det finns på ebay, hittade det här:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=m% ... =&_sacat=0

Är det rätt? Verkar ju billigt för att få en tryck-tingest med, men passar locken? Finns det billigare att få tag på?
Jag visst en oanvänd limpistol liggande någonstans, och annars silikonlim i tub /vilket är bäst?
Tips på snygga ogenomskinliga flaskor som kan tåla att tittas på också?
Har ingen pump, är det värt något alls att skicka in c02 ändå, eller bubblar det bara rakt upp?

mvh / Mi

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster