MagnusH Akvarievägg

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

MagnusH
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 feb 2013, 15:35
Ort: Vellinge

MagnusH Akvarievägg

Inlägg av MagnusH » 27 jun 2013, 20:50

Sådärja, nu är nästa projekt på G :)

Har precis köpt på mig en sektion Zooline akvarieställning från en lokal akvarieaffär. I köpet ingår det en styck sektion dvs 9 stycken 84L akvarium. Sektionen är 240 cm hög och 195 cm bred samt ca 50 cm djup. I köpet ingick även teknik mm för automatisk vattenpåfyllning och avlopp samt pumpar, värmare och belysning mm. Jag får även med 5 stycken avdelare med utskurna hål för raster så att jag kan dela av vissa akvarier till mindre.

Nu återstår det att se till att bygga om lite i mitt förråd så att jag kan få till det hela på ett bra sätt, tex ska jag se till att fixa lite avlopp och vatten.......

Prylarna kommer inte förrän om ca en månad men jag ska förbi och ta lite bilder i helgen så att jag kan börja undersöka vad för saker jag behöver inhandla för att renovera en del av utrustningen mm.

Själva ställningen mm är inköpt för 6-7 år sedan så där är en del saker som behöve ses över men jag fick den för en billig slant så det får man räkna med.

Fortsättning följer :)

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: MagnusH Akvarievägg

Inlägg av Gurkan » 27 jun 2013, 21:57

Det var inget litet projekt liksom!
Hur får du plats med detta chabrak?
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

MagnusH
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 feb 2013, 15:35
Ort: Vellinge

Re: MagnusH Akvarievägg

Inlägg av MagnusH » 28 jun 2013, 07:05

Jag har ett isolerat och uppvärmt förråd i anslutning till vår carport som jag får modifiera lite. Det är på hela 24m2 så jag har en ide om hur jag ska kunna omdisponera det hela och eventuellt installera ett enklare avlopp och en anslutning för trädgårdsslang som första steg.

Grundiden var en betydligt mindre hylla med runt 6 Nano kar men när jag sprang på detta chabrak för ett bra pris så insåg jag att det skulle troligtvis bli billigare och en betydligt stabilare lösning.

Kan hända jag är helt ute och cyklar och då får jag fundera på att sälja det vidare. Det går även att göra mindre genom att ta bort en våning.

Tänkte börja med att bygga upp en ramp med badrumsmatta mm där jag installerar avrinning ut ur förrådet i fall olyckan skulle vara framme.

Gissar på att det kommer att ta sin lilla tid att renovera upp det hela till det skick jag vill ha även om jag inte behöver vara lika petig som med mina andra akvarium.

Behöver även ta mig en rejäl funderare på vad jag ska ha i de olika karen. Jag har lite idéer om vad jag skulle vilja testa men dessa får mogna till sig lite.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: MagnusH Akvarievägg

Inlägg av Gurkan » 28 jun 2013, 08:14

En riktig "man cave"! avundsjuk.... ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Re: MagnusH Akvarievägg

Inlägg av H » 28 jun 2013, 14:27

Sweet!

Blir det växt kar av alla eller räkodling mm?
H.

MagnusH
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 feb 2013, 15:35
Ort: Vellinge

Re: MagnusH Akvarievägg

Inlägg av MagnusH » 01 jul 2013, 12:39

Jag har inte kommit så långt i planeringen ännu :)

Just nu försöker jag hitta en bra lösning för avlopp och vatten in i förrådet som även frun köper. Har förberett avloppsanslutning väldigt nära så förrådet så det är frågan om jag inte ska koppla på mig där i alla fall. Ska sätta mig och skissa och räkna lite under semestern.

De första funderingarna är att troligtvis sätta in de avdelarna som jag får med i några av akvarierna. I så fall kör jag nog 3 med räkor och utvalda växter samt de 6 andra med guppy och växter. Delar jag av med de avdelare jag får med skulle jag få 10 st 42 liters kar och sedan ett 84 liters för guppy och växt projekt.

Vi får se, först ska det fixas med teknik och renoveras mm innan jag sätter igång med karen. Gissar att det kommer ta en stund innan jag är där :)

MagnusH
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 feb 2013, 15:35
Ort: Vellinge

Re: MagnusH Akvarievägg

Inlägg av MagnusH » 17 jul 2013, 00:05

Har varit och mätt och fotograferat på plats i akvariebutiken så att jag fick en bättre bild av hur det kommer att se ut när jag ska sätta upp prylarna.

Har även fått ett preliminärt datum när jag kan hämta upp dem och köra hem det till mitt förråd.

Avlopp är planerat mera i detalj och jag håller på att flytta runt ute i förrådet så att den delen av förrådet är klart för avloppsinstallation mm i tid innan sakerna anländer.

Läser på en del om belysning mm här på forumet då det som följer med är lite klent om jag ska dra upp lite mera krävande växter...

Har även kollat slangkopplingar mm på Biltema för att få ett bättre grepp på vad jag ska byta ut när jag ändå är på gång och sätter ihop det hela. Om jag inte byter ut delar när jag sätter upp det från början lär det inte bli lättare när allt är på plats.

Läser även på om pump och filter material mm och kollar vilken av mina lokala glasmästare jag ska använda för lite glasarbeten för avskiljningsväggar mm.

Kul projekt då där är en hel del som jag inte har en aning om och som jag måste läsa på om vilket väcker nerden och ingenjören inom mig till liv, vilket är skönt som omväxling till mitt jobb som "säljare" :D

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster