Kan man... använda kolsyrat vatten?

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 10 jan 2013, 15:05

Varsågod att dumförklara mig, jag är ny så jag har rätt att ställa lite dumma frågor tycker jag :mrgreen:.

Kan man:
Ta en Sodastreamflaska. Borra hål i locket, silikona in en slang, sätta antingen bubbelsten eller cigarettfilter i änden, ner med slangen i akvariet. Fylla flaskan med vatten och göra lite kolsyrat vatten i Sodastreamern på morgonen.
Sätta på slanglocket, tuta och köra! Borde ju bubbla rätt fint på förmiddan för att sedan bli mindre och mindre och slutligen vara avslagen och färdig till natten. Mängden CO2 bör ju vara rätt lätt att beräkna, finns säkert uppgifter på hur högt tryck det blir från sprutet i Sodastreamern (mäta hur många sekunder man fyller på).

Galenskaper? Eller lagomt för min lilla 20-liters?

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av ixxe » 10 jan 2013, 16:14

Jag är skeptisk.
när du plockar port flaskan från soda streamern jämnas trycket ut och du har inte längre övertryck.
eftersom du bara har en slang ner i akvariet har vattnet i flaska ingen möjlighet att jämna ut co2/o2 nivån med omgivningen.

Logiken säger mig att det förmodligen kommer bubbla ut ur slangen några minuter bara men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av averater » 10 jan 2013, 16:34

Jag tror det fungerar utmärkt men tvärtom att det går för långsamt. Men hur som hellst så är det ganska svårt att räkna på även om det borde gå. Betydligt lättare är att testa. Ta ett kar med en droppchecker en helgdag och se hur det blir.
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 10 jan 2013, 18:13

ixxe skrev:Jag är skeptisk.
när du plockar port flaskan från soda streamern jämnas trycket ut och du har inte längre övertryck.
eftersom du bara har en slang ner i akvariet har vattnet i flaska ingen möjlighet att jämna ut co2/o2 nivån med omgivningen.

Logiken säger mig att det förmodligen kommer bubbla ut ur slangen några minuter bara men jag kan ha fel.
Logiken säger mig att om man lämnar en colaflaska öppen över natten blir den avslagen. Men jag tror absolut att det kan hända att det blir för lågt tryck för att bubbla i mer än någon timme.

Men jag får väl prova och se :groll:

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av hawkse » 10 jan 2013, 20:10

Ska du köra med kolsyrat vatten som kolkälla är det väl enklare att låta kolsyrevattnet droppa ned i karet under dagen, ungefär som man gör när man har känsliga yngel som behöver långsamma vattenbyten.

Ställ flaskan högre än karet, stoppa i en 4/6 mm slang, starta häverten och stryp sedan slangen så att det droppar så pass långsamt att vattnet räcker 7-8 timmar. Med risk att koldioxiden luftar ut vid varje droppe, förstås...

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Admin JTFix » 10 jan 2013, 21:24

Ääh, mäsk som är så enkelt.. ;-)
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 00:19

Jaaaoo men lite äckligt och bökigt är det ju med mäsk ;-). Inget man kan låta stå bredvid akvariet direkt.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Getingen » 11 jan 2013, 00:31

skiesabove skrev:Jaaaoo men lite äckligt och bökigt är det ju med mäsk ;-). Inget man kan låta stå bredvid akvariet direkt.
Jag har mitt ståendes bredvid karet, kanske inte jättevackert men det funkar. Hade jag haft trycksatt system hade det också fått stå bredvid så det är egentligen inte så stor skillnad.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Admin JTFix » 11 jan 2013, 10:13

Jag tror nog att alla vi växtakvarister är stolta över att vi tillför CO2 så av den anledningen ser vi ingen anledning att dölja vare sig mäsksystem eller trycksatt system.
Själv har jag köpt snygga blåa flaskor och ingen hittills som varit här har sagt att det varken ser äckligt eller fult ut.

Jag tror att din idé med kolsyrat vatten kommer ge dig ett tofsalgsangrepp p.g.a svajiga CO2 nivåer inom kort.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 11:18

Men många vackra akvarium är omgivna av stökiga tillbehör, en genomskinlig mäskflaska är nog den värsta. En synlig bensindunk är j inte heller så fagert. Har man en snygg bänk att gömma allt i är det ju lugnt men tyvärr är ju många bänkar i utseendet nån sorts kvarleva från 90-talet...

Ett vackert akvarium är ju ett smycke för rummet, men om det finns synlig och ful utrustning runt om är det ju som att göra ett halsband av diamant och balsnöre.

ADA är helt enligt min smak :-).

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av henriklh » 11 jan 2013, 11:32

Hur mycket co2 tappar du när du fyller en flaska vatten med en sodastreamer? Jag vet inte, men jag skulle gissa över 50%? Och i steg 2, hur mycket CO2 kommer vattnet sedan att avge, och hur ska du lösa det i akvarievattnet? Med en bubbelsten? Hur mycket CO2 kommer att strömma ur den från flaskan och hur mycket kommer att lösas i akvariet? Gör det inte.

Spara pengarna du skulle ha fyllt på sodastream flaskorna med och köp en adapter och en regulator istället.

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 11:37

Mest bara en tanke ^^. Behöver bara köpa lite slang så är det klart o betart, har resten hemma.

Men det lutar åt att jag köper ett färdigt kit ^^.

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av daniel_i_malmö » 11 jan 2013, 13:21

Om jag inte missminner mig så använde självaste Takashi Amano kolsyrat vatten som CO2-källa i början av sin karriär, och det fungerade. Jag har bestämt jag läst det i hans första bok. Har dock inte den här så jag kan inte kontrollera detta.

Teoretiskt tycker jag det borde det fungera att 'över-kolsyra' en liten mängd vatten med hjälp av SodaStream och sedan hälla detta vatten i akvariet. Kanske inte hanterbart för större akvarium rent praktiskt, och säkert inte det mest effektiva utnyttjandet av CO2, och inte heller jämn CO2-tillförsel över dagen. Men kanske värt ett försök i ett nano?
Bild

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av henriklh » 11 jan 2013, 13:57

Att hälla det i akvariet, fungerar ju säkert bättre (det var vad Amano gjorde, mest för att testa effekten minns jag det som), men det var inte det trådskaparen ämnade att göra.

Skiesabove: innan du köper ett kit, kolla att du har någonstans att fylla flaskan! Jag kör med sodastreamflaska och adapter, jag tror att det är det smartaste om man inte har jättehög konsumtion.

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av daniel_i_malmö » 11 jan 2013, 14:07

henriklh skrev:Att hälla det i akvariet, fungerar ju säkert bättre (det var vad Amano gjorde, mest för att testa effekten minns jag det som), men det var inte det trådskaparen ämnade att göra.
Aha, ja nu ser jag att jag missförstod vad trådskaparen tänkte göra.
Bild

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av hawkse » 11 jan 2013, 14:28

Apropå detta med kolsyrat vatten förresten... hur många gram koldioxid kan man räkna med att en liter kolsyrat vatten innehåller?

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 14:46

daniel_i_malmö skrev:
henriklh skrev:Att hälla det i akvariet, fungerar ju säkert bättre (det var vad Amano gjorde, mest för att testa effekten minns jag det som), men det var inte det trådskaparen ämnade att göra.
Aha, ja nu ser jag att jag missförstod vad trådskaparen tänkte göra.
Hälla det direkt i vattnet var ju smartare, men lite chock-tillförsel :P. Mina funderingar har sitt ursprung i att mitt kar är 20 liter stort, jag är fattig och jag har en nytankad sodastreamer hemma :). Jag får dock inte sno hela tuben, då får nog sambon ett utbrott.

Amanos bok, finns den på Töre bibliotek mån tro :P?

Jag ska läsa vidare i trådarna här angående soda-streamer-tub-lösningen, men jag blir lite snurrig i huvudet av allt prat om magnetventiler etc - jag hade nog behövt gå på studiebesök hemma hos någon! Ingen som kan länka en bra youtube-film där man kan få det hela förklarat?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av hawkse » 11 jan 2013, 15:44

När jag läst ditt senaste inlägg kan jag bara stämma in i mäsk-kören.

Visst håller jag med om att det är lite slabbigt och kan vara svårt att få bra skjuts på men om du skaffar ett par 0.5-liters glasflaskor eller hårdare PET-flaskor och kör utan reningsflaska så behöver det inte se fult ut alls.

Hos oss säljer iaf ICA saft i små, halvliters glasflaskor som funkar perfekt om man bara byter ut korken mot en plastkork från en vanlig PET-flaska.

Ska du köra med PET-flaska i plast tycker jag att de från "Vitamin well" funkar bäst. De är lite kraftigare i plasten, har flat botten och är snyggt formade.

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 16:32

Ja, jag är inte främmande för mäsk (det är ju bara att klä mäskflaskan med tyg så ser man inte geggan), men känner mig lite nervös av att alla här inne verkar ha så avancerade byggen :P.

Jag har redan exakt såna ICA-flaskor hemma, men behöver jag köpa något mer än slangen? Folk skriver ju om backventiler, magnetventiler etc etc och det gör mig lite nervös för att jag ska göra fel, samtidigt som det känns som lite overkill att köpa massor med utrustning till ett pyttekar som är tänkt att vara ganska budget ^^.

När jag hade mäsk i ett akvarium för 10 år sen så var det två colaflaskor, lite silikonslang och en "bubbelsten". Klarar man sig på det eller är det bäst att köpa alla andra grejer som folk kör med också :)?
Senast redigerad av 1 skiesabove, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Raven » 11 jan 2013, 16:34

skiesabove skrev:Ja, jag är inte främmande för mäsk, men känner mig lite nervös av att alla här inne verkar ha så avancerade byggen :P.
Tycker då inte detta är så avancerat ;) och flaskorna står bakom akvariet så de syns inte.
viewtopic.php?f=80&t=16688
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av henriklh » 11 jan 2013, 16:35

hawkse skrev:När jag läst ditt senaste inlägg kan jag bara stämma in i mäsk-kören.
+1

Ränka med åtminstonde 1000:- för ett trycksatt system (typ begagnat eller från tyskland), och en viss driftskostnad.

Eller strunta i CO2! Om du har lite kortare belysningstid och i huvudsak lite långsammare växter så behövs det inte. Då kan du förslagsvis även köra utan pump, det blir aldrig snyggare än helt utan utrustning ;)

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 16:47

Det här med att styra så att det inte kommer på natten då? Bara att sätta slangklämma på utgående slang från mäskflaskan?

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Raven » 11 jan 2013, 17:00

skiesabove skrev:Bara att sätta slangklämma på utgående slang från mäskflaskan?
Då kan det säga kaboom om flaskan exploderar, är väl inte direkt nåt man vill vakna till klockan 4 på morgonen och stanken av mäsk överallt.
Jag kör med mäsk i 4 kar och antingen är det tillförsel dygnet runt eller så styrs det via ph-kontroller.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 17:10

Hur fungerar en pH-kontroller? Kör den ut koldioxiden i en annan slang/ut i luften när det blir för mkt?

Användarvisningsbild
skiesabove
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 jan 2013, 14:43
Ort: Luleå

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av skiesabove » 11 jan 2013, 17:16

henriklh skrev:
hawkse skrev:När jag läst ditt senaste inlägg kan jag bara stämma in i mäsk-kören.
+1

Ränka med åtminstonde 1000:- för ett trycksatt system (typ begagnat eller från tyskland), och en viss driftskostnad.

Eller strunta i CO2! Om du har lite kortare belysningstid och i huvudsak lite långsammare växter så behövs det inte. Då kan du förslagsvis även köra utan pump, det blir aldrig snyggare än helt utan utrustning ;)
1000kr låter lite saftig? http://www.pwss.se/product.php?producti ... 872&page=1

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster