Kan man... använda kolsyrat vatten?

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av henriklh » 11 jan 2013, 17:35

Det var billigt! Men vad blir driftskostnaden för en sån?

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av henriklh » 11 jan 2013, 17:42

270 g kostar närmare 400 kr (om nu 88g-flaskorna fungerar med den där, annars blir det ännu dyrare) jämför det med sodastream där du får 425 gram för 100 kr (eller mindre). Jag skulle hoppa över det där också.

Användarvisningsbild
Mithroth
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 nov 2012, 19:01

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Mithroth » 11 jan 2013, 19:25

Jag kör med Brämhults juice-flaskor. Hade passande nog tre tomma stående i källaren som aldrig fick uppleva livet som saftflaskor :innoc:
De har stor botten och står stabilt. Gasen leder jag in till pumpens luftintag där den blandas lite med vattnet och går vidare ut genom ett stril-rör. Vet inte hur bra upplöst det blir, det puffar till ibland i utblåsen med små, små bubblor så jag antar att det är bättre än inget alls. Ovandelen av stril-röret, ner till utblåsen (ett par mm), borde vara gasfylld konstant så det blir väl utbyte där med.

EDIT. Mäsk då, inte CO2. Missade en sida inlägg så det kom lite off...

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Getingen » 11 jan 2013, 19:59

skiesabove skrev:Det här med att styra så att det inte kommer på natten då? Bara att sätta slangklämma på utgående slang från mäskflaskan?
Jag kör dygnet runt och tycker det fungerar bra. Ha en dropchecker och kolla på morgonen så du inte har gasat ihjäl fiskarna.

Min dropchecker är ljusgrön på morgonen och normalgrön/mörkare grön på kvällen.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av hawkse » 11 jan 2013, 20:23

Två flaskor, T-kors, två backventiler och lite 4/6 mm slang är allt du behöver.

Backventilerna sätter du en mellan varje flaska och T-korset för att inte släppa ut övertrycket ur systemet när du byter en flaska i veckan.

Ingen nattavstängning med mäsk, bara låta bubbla men håll koll på djuren i burken i början tills du fått kläm på hur det funkar i just ditt kar.

En pH-kontroller mäter kontinuerligt pH-värdet i vattnet och stänger av koldioxiden när pH-värdet i vattnet nått ditt önskade värde genom att reglera strömmen till en magnetventil som sitter på koldioxidslangen. Det går köra kontroller med mäsk också (finns minst en tråd här på forumet om det) men de används oftast tillsammans med trycksatt koldioxid. När man väl investerat i trycksatt utrustning med kontroller är det otroligt smidigt och kostar inte mer att driva än mäsk. Det är startkostnaden som kan vara lite avskräckande.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Raven » 11 jan 2013, 23:00

skiesabove skrev:Hur fungerar en pH-kontroller? Kör den ut koldioxiden i en annan slang/ut i luften när det blir för mkt?
Beror på design men den jag har styr co2 tillförseln via en pump, är pumpen avstängd så går bubblorna upp till ytan men är pumpen på går bubblorna genom en reaktor och löses upp.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

ixxe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 471
Blev medlem: 25 aug 2006, 01:02

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av ixxe » 12 jan 2013, 18:46

Har du ett litet kar kan jag rekommendera http://www.us-aquaristikshop.com/co2-dr ... hluss.html

skruvas på en soda stream flaska. flaskan räcker ca 3 månader i mitt 60 liters. Säljs överallt o smidigt att byta ut

Affespappa1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 74
Blev medlem: 01 jul 2010, 16:19
Ort: Varberg

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av Affespappa1 » 12 jan 2013, 19:43

Jag har en Sera regulator som passar till sodastream flaska.Bild (obs inte min bild) en packning är trasig som jag ska fixa till om någon är intresserad så kan jag sälja den.

henriklh
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 250
Blev medlem: 22 feb 2009, 21:42

Re: Kan man... använda kolsyrat vatten?

Inlägg av henriklh » 13 jan 2013, 01:11

ixxe skrev:Har du ett litet kar kan jag rekommendera http://www.us-aquaristikshop.com/co2-dr ... hluss.html

skruvas på en soda stream flaska. flaskan räcker ca 3 månader i mitt 60 liters. Säljs överallt o smidigt att byta ut
+1

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster