Hjälp med måtten på lysrörsarmaturen. Stämmer detta?

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

timebandit
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2012, 21:20
Ort: Göteborg

Hjälp med måtten på lysrörsarmaturen. Stämmer detta?

Inlägg av timebandit » 17 sep 2012, 20:13

Hej


Vill ha hjälp att kontrollera så att mina mått till ljusrampen stämmer... Tänkte få det uppkapat redan imorgon isåfall.

Akvariet är 1200x500x500 helglas. Glaset är 8mm tjockt. Lysrörsrampen skall bli heltäckande.

1.
Först en stomme i Läkt som är 23 x 36. Här blir långsidorna 1210 x 23 och kortsidorna 464 x 23
Detta gör att ramen blir totalt 10mm längre/bredare än akvariet för det är ju bra att det finns ca 5mm tillgodo runtom så att det inte blir för tajt att få på ramen. Då ramen är 23mm bred så är det ingen fara att ramen halkar av akvariet och belastar på hela glaskanten.

2. Sedan sätter jag fast en skiva som är 1210 x 410 ovanpå ramen. Lysrören skall sitta här på undersidan. Att den bara är 410mm bred är för att jag skall ha en lucka på ca 100mm för att byta vatten å mata osv.

3. Sedan monterar jag fast kanterna runt hela ramen. Dessa blir 1222 x 170 för långsidorna och 464 x 150 för kortsidorna. Armaturen skall ligga ca 40mm nedanför akvariets övre kant.
Även så monterar jag 2st längsgående väggar på 1210 x 50 ovanpå den första skivan. Drivdonen och glimtändare osv skall ligga i denna rännan sedan. Dessa 2 väggar skärmar även av fukten helt från elen.

4. Sedan monterar jag taket på armaturen som är uppdelad på 3 bitar. Den bakre på 1222 x 66. Mitten på 1222 x 338 (lucka för att komma åt glimtändare osv)och främre delen på 1222 x 106 (främe lucka för matning osv).

Byggmaterialet tänkte bli i 6mm MDF bortsett från ramen/stommen som är läkt på 23 x 36

Någon som kan kontrollera att detta stämmer? :)

Tack på förhand.


Edit:

Var på Hornbach och ville ha hjälp av dem att kapa upp men dem totalvägrade kapa bitar mindre än 150mm. Så jag blev irriterad och gick därifrån!
Åkte sedan under dagen till Beijer Bygg och blev mycket väl mottagen där och fick precis den hjälp jag behövde. Så nu har jag alla delarna uppkapade här hemma. Snart märker jag nog om det är nått fel på måtten.
6mm MDF såg väldigt lätt och mjuk ut så jag tog 10mm istället.

Edit2:

Dem flesta måtten stämde men tyvärr inte skivorna på kortsidorna... Fick nya uppsågade idag. Har även börjat spackla igen lite skruvhål :)

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster