Rör-reaktor?

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Rör-reaktor?

Inlägg av Raven » 16 sep 2012, 23:09

När jag stog i duschen och skrålade till havs med en basröst som skulle göra louis armstrong grön av avund fick jag en tanke om rör-reaktor till ett 63L jag håller på att sätta upp.

Kör bottenfilter med 350L/H pump och venturi, sätter pumpen direkt på bottenfiltret och på venturin sätter jag en bit 16mm vp-rör som går under sanden till sidan av akvariet, runt 40cm sen böjs röret 90 grader så det går upp längs med bakre hörnet till ett utblås.
Strax innan böjen görs det hål på ovansidan av vp-röret och en kammare limmas fast, från kammaren dras en luftslang till venturin, co2 leds in i venturin, virvlar runt i röret och fastnar i kammaren för att ledas tillbaka till venturin så det kan virvla runt i röret en gång till...och fortsätter tills all gas har lösts upp.
Det hela avslutas med att en bit nät sätts över pumpen med nån rolig växt i, mossa läggs i myggnät som sys fast runt elsladden och den synliga delen av vp-röret.

Brunt visar gasflöde, blått är vatten, grönt är pumpen och rött är bottenfiltret så vad tro's? kan det lösa upp tillräckligt med co2 för ett mindre akvarie?
Mvh R
Bilagor
roreaktor.png
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Rör-reaktor?

Inlägg av Bson » 17 sep 2012, 11:23

Funderar på ifall det inte är enklare med diffusor ändå.. Blir ju mer förluster, men till 63l går det nog inte så mycket CO2 trots allt. Roligt med inovativt tänkande iaf.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Rör-reaktor?

Inlägg av Raven » 17 sep 2012, 16:26

Diffusor kräver för högt arbetstryck, mäsk-flaskorna står 1meter från sängen och vill inte vakna klockan 3 på natten av att de exploderar :S
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Re: Rör-reaktor?

Inlägg av Bson » 17 sep 2012, 20:54

Ahh! Tänkte inte på mäsk.

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Re: Rör-reaktor?

Inlägg av Krukan » 18 sep 2012, 14:11

När jag körde med mäsk hade jag 'schysta' glasflaskor och diffusor. Flaskorna hade jag 'lånat' från jobbet, så vilken typ av flaska som går att köpa och använda kan jag inte svara på.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster