DIY lysramp 2x18W

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Caffeiner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 30 sep 2011, 19:56
Ort: Uppsala

DIY lysramp 2x18W

Inlägg av Caffeiner » 14 jan 2012, 16:18

Här tänkte jag posta bilder och erfarenheter av mitt första rampbygge. Jag fyller på med text och bilder när arbetet går framåt. Jag ser gärna förslag/funderingar av er alla på plantswap.

Bockningsschema (stryks över när momentet är klart):
Skiss
Inhandla plywood
Såga ut bitar
Fuktbehandling
Färgning
Ihopmontering

Akvariumet:
Helglas
b750mm x h355 mm x b300mm

Till rampen
Plywood 10mm
Gammal lysrörsarmatur från biltema (http://www.biltema.se/ProductImages/35/ ... 9804_l.jpg)
Vit och svart sprayfärg
Fuktbehandlingsfärg

Verktyg:
Skruvmejsel
Sandpapper
Borrmaskin
Fräs
Sticksåg

Annat:
Google SketchUp för sketching av rampen

Beskrivning av rampen:
Rampen kan öppnas i mitten med hjälp av gångjärn på lockets översida. Detta i kombination med lysrörens placering i den andra delen av rampen kommer göra att rengöring/matning/omplantering etc kan göras i ett fullt upplyst akvarium. Av estetiska skäl kommer ramens kanter vara fasade i 45 grader tillsammans med locket så att inga kanter kommer synas. Ramens innre underkant är utfräst 5mm så att rampen enkelt kan "träs på" akvariet och stanna på plats. Rampen kommer behandlas med något vattenavstötande och målas vit på insidan och svart utanpå. All elektronik kommer fästas på översidan och täckas över med något lämpligt, t.ex. en plastlåda eller något liknande. Om behovet finns kan ytterligare 2 lysrör fästas under det andra locket.
Bilagor
lysrampprof1.png
lysrampprof2.png
lysrampprof3.png

Användarvisningsbild
mikoto
Stickling
Stickling
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 apr 2011, 10:38
Ort: Skövde

Re: DIY lysramp 2x18W

Inlägg av mikoto » 18 apr 2012, 21:32

Varför ha ballasterna ovanpå rampen? Tyvärr är det ju svårt att undvika 220V ledningar över vattnet med lysrör men åtminstone ballasterna kan du montera separat från rampen så slipper du lite mer iaf. Ballasterna blir även rätt varma så de behöver nog viss ventilation vid inbyggnad.

Hur nära kommer vattenytan vara hållarna? De hållarna är inte gjorda för att tåla fukt och vatten, så det kan tära på de om det blir för fuktigt runt de.

Användarvisningsbild
Caffeiner
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 84
Blev medlem: 30 sep 2011, 19:56
Ort: Uppsala

Re: DIY lysramp 2x18W

Inlägg av Caffeiner » 19 apr 2012, 08:55

Jag övergav den här ritningen till en mycket enklare (smal box med plats för 2 lysrör). Tanken med att ha ballasterna ovanpå var nog mest för att leda bort värmen och spara plats. Det är täckglas över akvariumet så det är inte mycket fukt som kommer upp i rampen.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster