Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Berra
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 jan 2010, 00:57
Ort: Stockholm

Re: Sv: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Berra » 28 mar 2013, 00:37

Eller någon annan lera förutom kattsand som billig och lätt att få tag på

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Gurkan » 28 mar 2013, 00:38

Varför krånglar du till det?
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Berra
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 jan 2010, 00:57
Ort: Stockholm

Re: Sv: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Berra » 28 mar 2013, 00:57

Jag skulle hellst hoppa över ecs men jag ska ha till ett 500liters så det är mest för att fylla ut. Att bara lira med knott skulle bli dyyyrt. Sen så måste jag ha ett lager med lera pga tunga växter. Vitmossan ska ha grymma egenskaper vad jag har läs. Binder mycke micro.. försöker bara klura ut vilket som blir bäst för växter och budget.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Gurkan » 28 mar 2013, 01:40

Vitmossa (sphagnum) är väldigt bra på många sätt.
I mina Wabiprojekt blandar jag spaghnum, akadama, aquasoil och keto-tschuchi.
Förstår varför du "krånglar till det" nu ;)
Om du vill bygga upp volym så borde ju lera funka bra. Sedan är det ju bara att lägga några cm med Knott-soilen.
Vill passa på att varna lite för esc som har en förmåga att vara väldigt luftig och gärna vill flyta upp. Så lägg det lagret näst underst om det behövs.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Berra
Stickling
Stickling
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 jan 2010, 00:57
Ort: Stockholm

Re: Sv: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Berra » 28 mar 2013, 02:20

Har lite erfarenhet av ecs och jag kan tänka mig att den bubblar upp väldigt lätt. Den här gången ska jag planera planteringen väl så jag rör om i bottnen minimalt. Men det skulle ändå kännas skön att kanske binda ecs med tex leran. Ska kolla in prylarna du kör i dina burkar sen ska jag göra några testmixar. Vill ju inte slänga ut 2000 spänn på en botten som kraschar :p

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Ponta » 23 nov 2013, 00:25

ecs finns ju finkornigt oxå Gurskisch :)

Här e d rea på soil nu ! Bla ADA, knott m,m.
http://www.pimpyourshrimp.com/sv/soil/

Detta är den soil jag har egen erfarenhet av därifrån "Environment Aquarium Soil 4 Liter Powder" trevlig soil i stil med fluvals shrimp/plant soil (inte märkt nån skillnad på dom 2)

Sen e d ju bara å fylla upp med skitsand eller kattsand under soilen om man vill ha det högre !

Soil har har väl ingen egentligen fördel eller mer mineraler eller liknande som inte pmdd har ? mer än att det är bra för tex crypto, blyxa som gärna plockar näring från botten. Eller är jag ute å cyklar nu ?
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Gurkan » 23 nov 2013, 00:31

Ponta skrev:ecs finns ju finkornigt oxå Gurskisch :)

Här e d rea på soil nu ! Bla ADA, knott m,m.
http://www.pimpyourshrimp.com/sv/soil/

Detta är den soil jag har egen erfarenhet av därifrån "Environment Aquarium Soil 4 Liter Powder" trevlig soil i stil med fluvals shrimp/plant soil (inte märkt nån skillnad på dom 2)

Sen e d ju bara å fylla upp med skitsand eller kattsand under soilen om man vill ha det högre !

Soil har har väl ingen egentligen fördel eller mer mineraler eller liknande som inte pmdd har ? mer än att det är bra för tex crypto, blyxa som gärna plockar näring från botten. Eller är jag ute å cyklar nu ?
Tack för tipset Pontus!
Det är faktiskt ganska stor skillnad på olika soils har jag märkt. Kommer enbart köra med Amazonia hädanefter.
Bra soil har ett bra och balanserat näringsinnehåll som avger näring långsiktigt, PMDD är ju enbart gödning man tillför till kolumnen.
Rätta mig gärna om jag har fel i detta.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Matsnork » 23 nov 2013, 07:40

PYS rear ut ada soil... Inte tillräckligt mörkt kanske.

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Gurkan » 23 nov 2013, 10:08

Matsnork skrev:PYS rear ut ada soil... Inte tillräckligt mörkt kanske.
Såg det :)

Den här tråden har ju ett par år på nacken så för min del är soilfrågan löst ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Användarvisningsbild
Matsnork
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1597
Blev medlem: 23 aug 2011, 03:12

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Matsnork » 24 nov 2013, 01:41

Haha inte kollat trådåldern direkt. Skönt att återuppliva gamla lik till trådar.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Ponta » 24 nov 2013, 01:50

gjorde ud egen soil eller hitta du nått bättre ? :D
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Gurkan » 24 nov 2013, 13:34

Gjorde inte eget ;)
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

kladdkaka
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 apr 2011, 12:35
Ort: Mölndal

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av kladdkaka » 24 nov 2013, 18:31

Trots att tråden är gammal och jag inte alls är vidare hemma på ämnet så flikar jag in lite ändå, ifall andra läser tråden och söker mörkt substrat.

Grus av svart diabas fungerar riktigt bra enligt min erfarenhet och är inte allt för svårt att hitta heller. Finns i ganska liten kornstorlek 2-3 mm (tror jag det är iaf), är mörkgrått- mot svart och riktigt snyggt.

Användarvisningsbild
Ponta
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 829
Blev medlem: 01 feb 2010, 12:33
Ort: Tidaholm

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Ponta » 24 nov 2013, 18:47

kladdkaka skrev:Trots att tråden är gammal och jag inte alls är vidare hemma på ämnet så flikar jag in lite ändå, ifall andra läser tråden och söker mörkt substrat.

Grus av svart diabas fungerar riktigt bra enligt min erfarenhet och är inte allt för svårt att hitta heller. Finns i ganska liten kornstorlek 2-3 mm (tror jag det är iaf), är mörkgrått- mot svart och riktigt snyggt.
mörkt substrat e nog inge vidare svårt att få tag i men vill man samtidigt ha näring i det blir det lurigare :)
Satsa på dig själv, Satsa i motvind!
http://instagram.com/aquascapesweden

Användarvisningsbild
Gurkan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1496
Blev medlem: 09 aug 2011, 12:57
Ort: Falun

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Gurkan » 24 nov 2013, 19:07

Ponta skrev:
kladdkaka skrev:Trots att tråden är gammal och jag inte alls är vidare hemma på ämnet så flikar jag in lite ändå, ifall andra läser tråden och söker mörkt substrat.

Grus av svart diabas fungerar riktigt bra enligt min erfarenhet och är inte allt för svårt att hitta heller. Finns i ganska liten kornstorlek 2-3 mm (tror jag det är iaf), är mörkgrått- mot svart och riktigt snyggt.
mörkt substrat e nog inge vidare svårt att få tag i men vill man samtidigt ha näring i det blir det lurigare :)
Närå, De flesta soils innehåller näring förutom de som är avsedda för räkor som har betydligt mindre innehåll av detta.
Våga släppa fram nörden inom dig!

84L, 324W/m2
20L, 275W/m2

Lillkenta
Stickling
Stickling
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 sep 2013, 22:10

Re: Mörkt bottensubstrat DIY? (långt inlägg, sorry)

Inlägg av Lillkenta » 11 mar 2014, 23:33

Tjena gänget! Jag läser här på forumet ofta så det känns som jag känner er nästan.
Väldigt intressant tråd här då den handlar om att hålla nere kostnader och hitta intressanta lösningar. Det som syns mest är ju annars oftast det mest påkostade och flashiga.

Hur som helst tänkte jag bara säga att jag kör med blomjord och rödlera under ett lager sand härifrån trakten (Umeå) och det funkar grymt bra. Jag köpte en rejäl klump lera ämnad att göra keramik av men att blanda jorden med någon form av klumpbildande kattsand hade ju varit mycket enklare faktiskt.
Enda besväret är väl att det rör upp en del particklar när man inte kan låta bli att plantera om konstant men det är ju inte så farligt.
Jag använder även en del pmdd och buffrar ph med bikarbonat eftersom vi har extremt mjukt vatten i kranen. Vågar inte riktigt använda mäskdunkarna jag har förberedda då det skulle växa alldeles för fort att hinna rensa ur så jag vet inte riktigt hur hightech man kan gå med jordbotten, men jag har då rättså ljust (ca 300w/m2 10 timmar) och det är ändå stabilt.
Jag rekommenderar jordbotten åt alla, sen kan man ju ha vilket grus man vill ovanpå. Skitbilligt och väldigt tillgängligt, och det känns ju bra med ekologiskt och naturligt också förstås.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster