DIY ecosphere?

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

DIY ecosphere?

Inlägg av Dynamitella » 05 jul 2011, 01:28

Jag har tittat lite på alla dessa så kallade "ecospheres". Jag tycker mig inte riktigt se det vackra i det hela.
Men så kollade jag lite på youtube, och där har en hel hög människor gjort sina egna versioner :)

Är det något någon här skulle vilja prova?
Jag tänkte testa själv i alla fall. Planen ser ut såhär än så länge.

Inredning:
Burk: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/06130000
Grus
Stenar
Bitar ifrån red moore eller mangrove
Dammväxt (exempelvis hornsärv, foxtail eller vattenpest)
Fluffiga alger ifrån sjön
Moget akvarievatten

Invånare:
Smådjur och infusorier ifrån sjön (medföljer algerna).
Physa/posthorn
1 st märlkräfta (som jag inte haft mage att döda. Simmar i 10 litersburken)
3 st amanoräkor


Tycker ni att jag ska testa? Kan vänta med räkorna om det verkar ostabilt. Några modifieringar i fauna, flora eller allmän inredning?
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 05 jul 2011, 01:50

Definitivt inte, amanosarna kommer svälta ihjäl...
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 05 jul 2011, 02:02

Raven skrev:Definitivt inte, amanosarna kommer svälta ihjäl...

Frågan är hur det kan funka för andra personer då?
Så självklart trodde jag inte att det var, eftersom folk har lyckats utan problem.

Äter inte amanos alger?

Jag skulle självklart kunna dumpa hela idén med ett slutet system, och mata och göra vattenbyten.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 05 jul 2011, 08:19

lagerhaus har lite större vasar eller "cylindrar". Ska faktiskt testa något liknande själv i walstad style.

Som denna fast det finns större:
http://www.lagerhaus.se/system/modules/ ... 7620ae3dd6

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 05 jul 2011, 08:22

storkas skrev:lagerhaus har lite större vasar eller "cylindrar". Ska faktiskt testa något liknande själv i walstad style.

Som denna fast det finns större:
http://www.lagerhaus.se/system/modules/ ... 7620ae3dd6
Hur ska du få det tätt då?
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 05 jul 2011, 08:31

måste det vara helt tätt?

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 05 jul 2011, 08:46

storkas skrev:måste det vara helt tätt?
Ja jag tror det. Det är väl det där vanliga gymnasieexperimentet, ett akvarium i med fiskar, växter och grus. Sedan limmar man igen hela skiten och ställer ljust, ett år senare så går man och kollar på de små guppisarna som lever och har det bra därinne.

Jo det var som jag trodde
http://www.youtube.com/watch?v=y9H90NL9vYU
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 05 jul 2011, 16:41

A, det var det som va poängen.
Men nu när jag kom hem och såg hur liten min vas vart, så tror jag att jag får uppgradera till något större.
3 amanosar blir ju för mycket.

Men man kanske skulle skippa idén med closed system.
- Warning! Ninjas may be present -

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 05 jul 2011, 21:38

ja varför ska man ha det när halva nöjet med akvarium är att stå med händerna i karet och "påta"!!!!

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 05 jul 2011, 23:10

Clas skrev:ja varför ska man ha det när halva nöjet med akvarium är att stå med händerna i karet och "påta"!!!!
Idén med det hela var att ha ett självförsörjande ekosystem :) Att man inte ska bidra med något alls.

Själv har jag 3 akvarium på rummet och ett 540 liters i vardagsrummet, så pillande är här gott om.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 06 jul 2011, 04:41

Slutna system är svårt. Såvitt jag begriper med de ecospheres som säljs så svälter de ändå ihjäl efter en tid. Ser det som en variant på djurplågeri.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 06 jul 2011, 13:14

PatrikMalmo skrev:Slutna system är svårt. Såvitt jag begriper med de ecospheres som säljs så svälter de ändå ihjäl efter en tid. Ser det som en variant på djurplågeri.
Det verkar, enligt vad jag läst, att räkorna dör av efter 3-4 år för att de inte blir äldre. De räkorna förökar ju sig väldigt väldigt sällan, och är framtagna just för att inte överbefolka bollen-
Jag skrev i början att jag inte förstår meningen med det hela.

Så därför tyckte jag bättre om de som bara hade ett vanligt lock. Att det är fullt möjligt att bara ta av locket och byta lite vatten och mata. Frågan är ju hur systemet skulle hantera det hela?

Det är kanske bättre att göra sitt veckoliga vattenbyte och mata sparsamt istället, och (som jag sagt innan), dumpa idén med helt slutet system.

Om jag gör det alls, så kommer jag göra det i Frankrike, där jag ska vara au-pair till några ungar. Så då kommer det ju bli en kul erfarenhet för dem också. Men då är det extra viktigt att räkorna inte svälter, för jag kommer ju lära ungarna att det är ok annars.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 07 jul 2011, 07:15

Med sparsam matning och vb så funkar det troligen rätt bra. Trixar just nu med ett nano till MAF:s utställning i höst. Det är enbart befolkat av några posthorn samt några räkor. Efter jag släppte i snäckor/räkor tog det nog 5-6 veckor innan jag matade öht, men det fanns också en hel del mat i akvariet redan. Posthorn är rätt effektiva algätare, vilket märks tydligt i en så liten burk. Räkorna (inte Amano) har också gjort mycket i algbekämpningen. De är också duktiga på döda växtblad samt på att rensa filtret.

I nuläget matar jag sparsamt en gång i veckan. Går verkligen ingen nöd på räkorna, de byter skal med jämna mellanrum och två går med rom. En räka har dött, men det tror jag var av ålder (ingen koll på hur gamla resp räka var av de sex jag stoppade ned, den som dog var dock stor - ingen av de små har dött).

Är rätt noga med vb, byter drygt 50 procent i veckan eftersom jag göder i burken. Räkorna blev slöa efter de första vb, så efter det började jag se till att det nya vattnet har samma temp som det gamla (fyller vattenkannan dagen innan och ställer den bredvid akvariet). Tror de första bytena var lite för varmt, tar från mina tunnor som står i ca 28 graders värme. Efter min "temperering" av vattnet brukar det bli ett litet race efter vb numera.

Nå, poängen är att det kan funka rätt ok med lite matning och vb. För er nyfikna, så ja, det kommer bilder samt projekttråd - men först i november efter tävlingen. Kan dock fresta med att det blir ingen fundersam projekttråd, bara en rakt på redogörelse för hur jag gjorde. *s*

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster