DIY Co2

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

*mia*
Stickling
Stickling
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 nov 2010, 23:49
Ort: Boden
Kontakt:

DIY Co2

Inlägg av *mia* » 07 feb 2011, 13:21

Nu har jag fixat mitt Co2 system (mäsk) dock så läckte de i reningsflaskans kork så har limmat där så få se nu när trycket kommer upp igen om de är tätt :)

Det jag funderar över är om innerfiltret som jag kopplat till :)

Är ett Hydor Crystal Duo 2 som pumpar 900l/H är det nog mycket för att slå sönder bubblorna? Eller måste de vara starkare? Ska man ha kvar filtermatrialet i den eller inte? Tänker att då är det ju bökigt med att rengöra de å så..

Var tvungen rikta den pumpen från baksidan mot framsidan för de blev storm i akvariet annars och fiskarna visste inte vart de skulle ta vägen (Har sunsun ytterfilter 1400l/h också i karet)

Spelar det någon roll att jag itne hunnit (haft råd ;) ) att beställa min lysrörsarmatur (ligthwave) än? Kan de bli tokigt då med co2?

Sen funderar jag om de kommer komma mera bubblor i reningsflaskan då man har både dunkarna igång och inte som nu bara ena?
Bilagor
akvariet.jpg

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 07 feb 2011, 13:27

Koldioxid i karet utan kraftig belysning är OK. Du kommer säkert märka positiv effekt på växterna ändå. Att däremot öka ljuset kraftigt utan att öka gödning (och koldioxid) är ett bra recept för algsoppa.

Det kommer kanske bubbla lite mer med två dunkar men tanken är ju att du byter en dunk i veckan och låter varje dunk gå två veckor så när den äldsta dunken är på avtagande är den nyaste på tilltagande. Allt för att få så jämn bubbeltakt som möjligt.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 07 feb 2011, 16:34

har du tänkt att stänga av ytterfiltret under natten? eller har du tänkt det ska gå konstant med CO2?
Min rekomendation är att köra ett annat innerfilter eller liknande som du sätter på timer så den stängs av 1 timme innan ljuset slås på och 1 timme innan ljuset stängs av. En kompis körde också endast CO2 med hyffsat ljus och det växte så det knaka utan att tillsätta gödning.
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

*mia*
Stickling
Stickling
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 nov 2010, 23:49
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av *mia* » 07 feb 2011, 16:45

Jag har ett extra innerfilter där Co2 är kopplad till som går på timer :)

Jag har ju pmdd gödning också, men ljuset är ju inte så värst bra.. Men så fort jag får råd ska jag beställa de där andra :) Men får se hur de växer och så nu med Co2 också..

Affespappa1
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 74
Blev medlem: 01 jul 2010, 16:19
Ort: Varberg

Inlägg av Affespappa1 » 07 feb 2011, 17:10

Måste man stänga av CO2:n på natten?
Kan förstå att man gör det om man har trycksatt eller har mycket fisk.
Själv har jag DIY mäsk och relativt lite fisk i mitt 540 å då stänger jag aldrig av.

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 148
Blev medlem: 21 jun 2010, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av XeCutor » 07 feb 2011, 17:32

Mycket eller litet fisk i akvariet spelar nog ingen större roll annat än att det är mycket eller lite fisk du råkar koldioxidförgifta om du får för mycket koldioxid i vattnet.

Jag förmodar att du måste kräma på med ganska mycket mäsk och ha en ganska bra reaktor för att kunna lösa så mycket CO2 att det blir farliga nivåer i ett 540 liters akvarium.

Om det inte är ett alternativ att stänga av CO2 på natten så kan du ju dra igång nån pump som ökar ytcirkulationen kraftigt eller stoppa i en luftpump med syresten som vädrar på natten.

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster