Kombinerat filter/reaktor-paket

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Kombinerat filter/reaktor-paket

Inlägg av Flahultarn » 06 feb 2011, 13:50

Tycker jag har så mycket "teknik" i mitt 700-literskar. Dels är det fult och svårt att gömma, dels så bökigt att ta ur vid fotografering att det inte blir av. Och, jag tycker inte CO2n löser sig så effektivt som den skulle kunna.

Tekniken är:
1 - DIY innerfilter av 150 mm avloppsrör, höjd 50cm med knappt 4 liter grov filtermatta i, drivs av ett Powerhead 70,
2 - CO2 diffusor med ett Powerhead som styr ner de mikrobubblor som når upp till ytan.
3 - doppvärmare,
4 - ytvattenrenare med tillhörande Powerhead

Har gått och funderat ett bra tag på hur man skulle kunna samla dessa funktioner utan att göra det dyrt och komplicerat. Har inte plats till något ytterfilter så det går bort direkt. Men, så har det börjat växa fram enligt skissen nedan. Här skulle man med ett paket kunna "gömma" allt utom ytvattenrenaren i ett paket där vattnet går i en "loop" genom 3 avdelningar. Tänkt göra det i 5 eller 6 mm akrylplast som jag har tillgång till och skruva ihop det.

Vattenintag i underkant 1a, upp genom filtermattan och över i
2a kammaren med nedåtgående vattenström över en CO2-diffusor. Här skulle även doppvärmaren rymmas. Och slutligen
3e med uppåtgående ström och Powerheadet för utsug. Det bygger alltså på att Powerheadet klarar att suga vattnet igenom 50 cm grov filtermatta.

Fördelar:
Skulle inte bli större än det gamla, snarare mindre och lättare att gömma
Nästan dubbla filtervolymen
Integrerad CO2-diffusor med förhoppningsvis bättre upplösning
Slipper en pump
Innesluten värmare
Enklare att lyfta ur allt på en gång

Ett par farhågor har jag dock:
Inte säker på att Powerheadet klarar att suga med tillräckligt flöde. (I nuvarande filter suger den genom ca 20 cm med tillräcklig effekt.)
Och att cirkulationen i karet skulle bli sämre med en pump mindre.

Så vad tror ni, kommer det att fungera? Är det värt ansträngningen? Kom gärna med era funderingar!
Bilagor
filterreaktor_1-2_600px.jpg

snap3
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 aug 2009, 18:58
Ort: Enköping

Inlägg av snap3 » 06 feb 2011, 14:07

Snygg ritning!

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 06 feb 2011, 14:11

snap3 skrev:Snygg ritning!
Tack, Google Sketchup! Men det var inte ritningsutförandet jag ville ha feedback på... :)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 06 feb 2011, 14:14

om du ska göra nått permanent kanske det är värt att titta på större pumpar modell dammpumpar med högre tryckhöjd och bättre sugförmåga.
det finns ju bra diffusrar som man kopplar på utblås-slangen som gör att ytterliggare småbubblor löser upp sig i slangen på väg till akvariet . .
en tanke bara.
man måste ju inte bara tänka akvarium i såna sammanhang eller kanske trixa in ett powerhead till som får öka på trycket från häverteffekten ur akvariet.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 06 feb 2011, 14:22

Dennis@akvariefantast.se skrev:... det finns ju bra diffusrar som man kopplar på utblås-slangen som gör att ytterliggare småbubblor löser upp sig i slangen på väg till akvariet . .
Vad är detta för något? Du råkar inte ha en länk?
man måste ju inte bara tänka akvarium i såna sammanhang eller kanske trixa in ett powerhead till som får öka på trycket från häverteffekten ur akvariet.
Lite osäker på vad du menar men min tanke är att det ska vara i burken, inte utanför och jag vill minimera antalet pumpar. Så jag ska kanske titta efter en renodlad cirkulationspump som går att ansluta med slang både på insug och utblås – bra tanke – tack!

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 06 feb 2011, 14:38

Vad är detta för något? Du råkar inte ha en länk?
http://cgi.ebay.com/Aquarium-tank-CO2-A ... 483e1e2793
länken ovan är bara som ett exempel och den finns att hitta mängder med samma sort och MYCKET billigare än just detta x:et
jag missförstod dig . trodde inte paketet skulle sitta internt.
trodde det var en extern historia där du bara ville ha en in och ur-slang från akvariet sen satt all teknik i den behållaren som var kombinerad " urluftare , uppvärmare ,co²berikare och renare "
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 06 feb 2011, 14:44

Ok, tack för länken!

En renodlad cirk pump, typ den här http://www.pwss.se/product.php?producti ... 288&page=1 som kan sitta i burken – hur tysta är dom?

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 06 feb 2011, 15:44

Tror det är bra om du försöker ha en liten ventil ovanpå kammaren med den nedåtgående strömmen om koldioxiden samlar sig längst upp. Riskerar ju gå torrt i så fall.

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 06 feb 2011, 19:11

hawkse skrev:Tror det är bra om du försöker ha en liten ventil ovanpå kammaren med den nedåtgående strömmen om koldioxiden samlar sig längst upp. Riskerar ju gå torrt i så fall.
Bra idé! Tack för den också!

Funderat lite till här och med en dedikerad cirk pump kan jag kombinera slingan med UV-filtret som idag sitter utanför karet och ha pumpen utanför även den. Detta gör att hela paketet dessutom blir ännu mindre/alternativt rymmer mer filtermatta.

Men då är frågan, hur mycket låter tex en i Eheim Compact serien tro? Eller en Aqua Medic Ocean Runner OR? Och låter de mer när de sitter i eller utanför karet?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 07 feb 2011, 12:00

Vad jag minns låter Eheim Compact nästan ingenting. Kör inte sådana längre själv (men har några kvar). Däremot kör jag en Ocenrunner 3500 i en Malawiburk, låter inte ett smack från pumpen men en hel del från ytan (vattenskval, det är bra snurr i burken).

Din lösning funkar troligen ungefär som vilket innerfilter som helst, men slug placering av reaktorn. En generell grej är att man oftast får bättre nitrifiering med verkligt bra fart genom filtermaterialet. Liten filtermassa och bra snurr brukar ge bättre nitrifiering än tvärtom. Hawke har redan nämnt en bra komplettering.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 07 feb 2011, 12:12

PatrikMalmo skrev:Vad jag minns låter Eheim Compact nästan ingenting. Kör inte sådana längre själv (men har några kvar). Däremot kör jag en Ocenrunner 3500 i en Malawiburk, låter inte ett smack från pumpen men en hel del från ytan (vattenskval, det är bra snurr i burken).
Säger du att du har en compact till salu eller?? ;-), PMa mig isf med detaljer.
Din lösning funkar troligen ungefär som vilket innerfilter som helst, men slug placering av reaktorn. En generell grej är att man oftast får bättre nitrifiering med verkligt bra fart genom filtermaterialet. Liten filtermassa och bra snurr brukar ge bättre nitrifiering än tvärtom. Hawke har redan nämnt en bra komplettering.
Skulle kunna tyda på att jag trots allt har rätt bra snurr och funktion som det är nu med ca 3,5 l filtermatta.

Hilsen,

/P

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 07 feb 2011, 12:19

Nah, ingen falsk marknadsföring här... *s* ...har dragit ned en del men är hamster. Gillar att ha saker liggandes om jag kommer på något som "bara måste genomföras nu på stubinen". Inget till salu, sorry!! Funktionen i ditt filter är nog redan nu som ett normalt innerfilter, men det kan vara fint att ha en så stor filtervolym att leka med. Ökar du snurren genom filtret kanske du kan minska filtermassan och ändå få motsvarande nitrifiering.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Flahultarn
Donator
Donator
Inlägg: 357
Blev medlem: 02 nov 2006, 12:06
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Inlägg av Flahultarn » 07 feb 2011, 12:25

Oki! Hamster är även jag. Det du säger om genomströmning kontra volym låter rimligt, och innebär att mitt bygge inte behöver göras större än nödvändigt. Bra, bra!

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster