Lösa upp CO2 i sandfilter

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Lösa upp CO2 i sandfilter

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 15:41

I en lång tråd på Zoopet om omvänt bottenfilter diskuterades det att använda bottnen för att lösa upp koldioxid. Detta fick mig att börja fundera lite grann.

Den vanliga varianten av DIY-reaktor består ju av en PET-flaska, några VP-rör och en cirkulationspump. Ungefär samma material som ett fluidized bed alltså.

Är det någon som testat att lösa upp koldioxiden genom att köra den genom ett fluidized bed-filter?

Känns som om upplösningen har förutsättningar att bli grym om man kan få ned bubblorna i sandvirvlarna. Samtidigt - hur skulle filtrets effekt påverkas av detta?
Senast redigerad av 1 hawkse, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Inlägg av Bson » 05 feb 2011, 16:38

Låter lite konstigt med bottenfilter i ett växtakvarium överhuvud taget? Speciellt av typen omvänt bottenfilter. Är det hightech akvarie med tryckksatt CO2 osv. verkar ju omvänt bottenfilter vara riktigt fel. I allafall om man tittar i all litteratur om ämnet.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 16:56

Nu är det inte tänkt att vara ett 100% växtkar men naturligtvis kommer jag stoppa ned CO2 i karet. Troligen från mäsk.

Jag tror mer på omvänt bottenfilter än traditionellt enär det traditionella snabbt drar ned all skiten i bottnen och därmed riskerar att man får en ohälsosam, syrefattig botten. Omvänt däremot riskerar möjligen att få för lite slam liggande så att växter med kraftiga rotsystem inte trivs. Kanske är det så att det är själva vattengenomströmningen växterna inte gillar då det kanske triggar någon "hoppsan, nu ligger jag och flyter på ytan"-mekanism men det torde ju vara lika illa oavsett flödets riktning.

Nu tycker jag det vore kul att testa för att få lite egna erfarenheter kring detta.

Frågan är fortfarande hur väl ett fluidized bed-filter skulle kunna fungera som reaktor till koldioxiden och hur dess filterfunktion skulle påverkas.

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 05 feb 2011, 17:03

hawkse skrev:...än traditionellt enär det traditionella snabbt drar ned all skiten i bottnen och därmed riskerar att man får en ohälsosam, syrefattig botten.
Blir absolut inte ohälsosamt eller syrefattigt i botten när man kör bottenfilter, tvärtom det kommer ju hela tiden ned "fräsht" vatten som syresätter botten.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 17:07

Raven skrev:
hawkse skrev:...än traditionellt enär det traditionella snabbt drar ned all skiten i bottnen och därmed riskerar att man får en ohälsosam, syrefattig botten.
Blir absolut inte ohälsosamt eller syrefattigt i botten när man kör bottenfilter, tvärtom det kommer ju hela tiden ned "fräsht" vatten som syresätter botten.
Jovars, tills det samlats så mycket skit att det helt sätter igen. Det gäller naturligtvis också omvänt flöde men det borde ta bra mycket längre tid och kanske t o m minska behovet av slamsugning.

Men, nu handlar tråden som sagt inte primärt om bottenfilter...

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 05 feb 2011, 17:11

Jag tror det borde fungera utmärkt med co2 i ett sandfilter. Sanden gör ju att det aldrig kan bli några större bubblor av koldioxiden och ju mindre bubblor desto bättre löser det sig. Jag tror inte koldioxidhalten spelar någon större roll för sandfiltrets nedbrytningsförmåga. Det bör endast vara tillgången på syre som avgör men jag är inte helt säker. Dock så tror jag det inte spelar någon roll i ett växtkar där det finns såpass mycket syre.

Fast eventuellt är det sämmre då vattnet flödar uppåt i ett sandfilter och alltså inte jobbar mot bubblorna vilket kanske gör att koldioxiden bara åker rakt igenom och har för lite tid på sig att lösa upp sig. Tror detta bara går att undersöka emiriskt, ser fram emot resultat om du testar!
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 17:18

averater skrev:Jag tror det borde fungera utmärkt med co2 i ett sandfilter. Sanden gör ju att det aldrig kan bli några större bubblor av koldioxiden och ju mindre bubblor desto bättre löser det sig. ... Fast eventuellt är det sämmre då vattnet flödar uppåt i ett sandfilter och alltså inte jobbar mot bubblorna vilket kanske gör att koldioxiden bara åker rakt igenom och har för lite tid på sig att lösa upp sig.
Ungefär det jag själv funderat på. För att hjälpa till så gott det går har jag tänkt mig att man introducerar koldioxiden från bottnen av sandfiltret, helst små bubblor ur en diffusor men det finns väl risk att den snabbt sätter igen/slits ut av sandens rörelser.

Annars går det ju introducera koldioxiden direkt i vattenströmmen från pumpen också men då tror jag risken är större att de letar sig rakt upp som du skriver.

Användarvisningsbild
averater
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 1039
Blev medlem: 16 okt 2006, 12:39
Ort: Hising Island
Kontakt:

Inlägg av averater » 05 feb 2011, 17:35

testa...
MVH Gustav. Min Blogg

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 17:39

averater skrev:testa...
Ja, jag tror det kan vara värt det. Vore kul att höra om någon annan funderat kring detta eller testat.

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 05 feb 2011, 18:20

alltså . . det där var en intressant ide . .klurar lite på det där . . . såklart borde ju sanden slå sönder bubblorna grymt . . . . har precis dragit igång ett stonehedgeliknande skajp med _massor_ av glosso . . kör med väldigt låg vattennivå just nu . . kanske ska fylla upp med vatten lite till och testa det där

vilken sorts sand borde man använda ?? ... kan det funka med vanlig finkornig rådaliknande sand tro ?
ska man bara pressa ner en luftslang med cigg-filter i sanden eller ska co² utsläppet vara ovanför sanden ???
eller ska utsläppet sitta på insuget till pumpen ??
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 18:29

Ska försöka trassla ihop något under kvällen för driftsättning på måndag kväll i lokalen tror jag. Har ett kar där jag slår sönder mäsken med innerfilter enligt gammal beprövad metod men jag tror jag behöver öka koldioxidhalten en aning samt få till bättre filtrering. Blir mitt första sandfilter så det ska bli kul att se hur/om det kommer fungera!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 05 feb 2011, 18:56

jag har funderat på samma idé med fluidized filter för dem är kompakta och skulle gå att ha invändigt i karet med en 0,5liters petflaska. och dessutom att trycka ner co2 i den vore mkt simpelt. Sanden borde göra bubblorna minimalt små med god upplösning.

Har bara inte tagit mig tid att prova. Men kör hawkse! jag tror på idén.

jag googlade på sandfilter /fluidized filter och fittade mycket bra exempel.
H.

Användarvisningsbild
Bson
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 876
Blev medlem: 12 apr 2009, 10:43
Ort: Göteborg

Inlägg av Bson » 05 feb 2011, 19:11

Är bottenmaterialet fint så finns det nog en risk för att det bildas CO2-fickor i sanden, som sedan bubblar upp till ytan när trycket blivet tillräckligt stort. Jag förstår ju heller inte riktigt grejen med detta, när det finns effektiva reaktorer?

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 05 feb 2011, 19:30

skippa bottenfiltreringen och kör med bara sandfilter.

H.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 20:33

Inspirationen till idén att lösa koldioxid kom från tråden. Som filtrering (nitrifikation) vill jag nog testa bottenfilter + förfilter av rent platsskäl. Jag saknar mina bottenfilter från 25 år tillbaka i tiden. Otroligt enkla filter och ytterst lite teknik blir synlig i karet.

Koldioxidupplösningen är ett annat kapitel och vi kan ju sluta kalla det för sandfilter om det stör. Vi kan ju kalla det för en reaktor med sand om det passar bättre. Sedan tror jag en kombination av omvänt bottenfilter - med förfilter - samt koldioxid i ett litet sandfilter som dessutom agerar cirkulationspump kan blir riktigt grym.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 05 feb 2011, 21:01

skissa upp en bild på hur du tänkte att det skulle se ut, jag är lockad av idén.

H.

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 22:33

OK. Mina artistiska talanger är väl inte på topp men det framgår nog hur jag menar. Kom på att det troligen inte blir bra att introducera koldioxiden direkt i reaktorn då övertrycket troligen trycker ut vatten och sand i koldioxidslangen istället. Kanske går bra med trycksatt koldioxid men mäsk har ju inte riktigt lika högt arbetstryck.

Tror det blir bäst med att stoppa in koldioxiden genom powerheaden eller i inloppsröret till filtret.
Bilagor
Vete katten varför bilden inte visas inline den här gången - det brukar ju gå bra!
Vete katten varför bilden inte visas inline den här gången - det brukar ju gå bra!
CO2-reaktor med sand.jpg (11.75 KiB) Visad 7263 gånger

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 05 feb 2011, 22:52

patrikmalmo har gjort ett sådant fluidized filter har jag läst i nån tråd han skrev om filtreringens ABC . . problemet han hade när han gjorde ett sånt i en petflaska var att plasten inte höll så länge då friktionen inne i flaska mellan sand och plast tillslut gnavde hål i plasten och sanden åkte all världens väg om jag inte minns fel

filtret i sig själv var grymt effektivt så länge flaskan höll.
tanken är ändå lockande att försöka sig på
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 05 feb 2011, 22:57

http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC


här e länken till det han skrev på redbee i en mycket intressant artikel
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 23:05

Japp, det är Patriks artikel jag läst för själva konstruktionen av sandfiltret. Jag vill nu komplettera det med koldioxidintag. Attan vilken besvärlig cirkulationspump jag lyckades få med hem från lokalen... 1000L/h och anslutningar som inte verkar passa några gängse mått! :evil:

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 05 feb 2011, 23:14

usch sånt e drygt

ska du göra filtret i en stor flaska ???
jag testade lite smått med 650 pump i en 0.5liters pet. . all sand åkte rätt ut . . kanske är min för liten och inte skapar tillräckligt tryck inne i flaskan eller så hade jag för mycket sand =(
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 23:19

När jag tittar på Patriks artikel ser jag att det är stor flaska som gäller (synd) samt strypa vattenflödet så pass lågt att sanden inte åker ut. Har tyvärr ingen bra metod att strypa flödet heller. Suck! Jag tycker jag har akvarieprylar högt och lågt men det är aldrig något som passar till senaste projektet... säkert ingen som känner igen sig, eller?

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 05 feb 2011, 23:28

hehe . . sällan . . =) . . jag ska testa med en 350 pump och se om det kan funka till en 0,5liters vid tillfälle.

men jag funderar oxå på att testa göra den av sån där långsmal olivburk i glas.
frågan är bara om man får plats med två slangar i korken och om man kan få till en bra 120gradig böj på slangen så man får utloppet riktat uppåt.

nåja . . bilder får komma senare när jag har tid att klura lite mer på det =)
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 05 feb 2011, 23:30

Hmmm... har ju en liten Fluval-etta, innerfilter, liggande... den kan inte sägas vara annat än extremt motorsvag. PET-flaskor råder det absolut ingen brist på. Märkligt...

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 06 feb 2011, 00:22

*skrattar*
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster