Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

timebandit
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2012, 21:20
Ort: Göteborg

Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av timebandit » 20 mar 2013, 15:38

Hej


Byggde en ganska så bra och fin heltäckande ljusramp till vårat 300L akvarium. Men snabbt blev vi varse om hur tungt det blir att lyfta av hela rampen när man måste klippa växter å annat underhåll. Har tröttnat på det nu. Väger en del med MDF :)
Den byggdes med 10mm MDF samt T8 lysrör.

Nu skall den göras om helt med lite mer ljus och med T5 rör istället. Det blir 4x54W T5. Har precis fått hem alla delarna jag behöver så nu skall jag bara bestämma mig hur det skall bli denna gången.

Första tanken var att ha ballastrarna i en liten låda under akvariet men det blir för långa kablar etc så det går inte längre.
Vill ju gärna att det blir snyggt också när man ändå håller på.

Tänke så här:

Först göra en ram som skall vila på akvariesidorna/glaset. Sedan fäster jag lagom höga kanter runtom ramen. Detta gör ju att ljusrampen blir heltäckande å snyggt.
Ovansidan blir 2 delad. Bakre delen blir ca 60mm bred och fästes. Den andra delen blir ca 440mm bred och fästes i den andra 60mm skivan med pianogångjärn eller dyligt. Nu har vi en stor lucka som kan öppnas å stängas.

Baksidan får fräsas ut en del för att få luftgenomströmning så det blir luftombyte inne i akvariet :)

Iom att lysrörshållarna skruvas i locket så går ju kablar å skruvar på ovansidan. Dem är nu synliga vilket inte är bra å snyggt.
Alternativet är att använda en överhandsfräs och fräsa ut ett 2mm djupt spår där kablarna får ligga och sedan silikona/limma över. Nu är kablarna dolda. Likadant med skruvarna, försänka å måla över.
Ballasten får kanske sitta inne i en liten låda på den 60mm breda skivan som sitter i bakkant och kablarna får gå bakåt över pianogångjärnet in i den lilla lådan.
Känns relativt enkelt men, det blir ju inte snyggt med en liten låda i bakkant av akvariet... Är det något som ni hade stört er på?
Eller har ni några andra enkla å bra lösningar åt mig? Rampen/locket måste vara så lätt som möjligt, vill inte belasta glaset för mycket samt att man inte skall behöva kämpa för att kunna öppna locket :)

Behöver lite tips å idéer från er.
Det är förresten 2st 2x54W T5 ballastrar som skall gömmas undan och alla kablarna :)


Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Blåmagenta
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 feb 2013, 22:38

Re: Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av Blåmagenta » 21 mar 2013, 11:14

Min ramp är skruvad i väggen i bak kant och vilar på ramen i framkant. Alla sladdar är dragna inuti och kommer ut vid sidan längst bak i kanten.
Rampen är tung men det gör ju inget eftersom jag bara viker upp den när jag ska öppna. Mycket smidigt!
----~••<finallyforever.bloggplatsen.se>••~----

timebandit
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2012, 21:20
Ort: Göteborg

Re: Sv: Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av timebandit » 21 mar 2013, 13:21

Du har inga bilder som kanske kan inspirera? :-)
Väggen duger inte att skruva i, den är av väldigt tunn gips tyvärr.

Användarvisningsbild
Blåmagenta
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 feb 2013, 22:38

Re: Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av Blåmagenta » 23 mar 2013, 10:05

Jo det kan jag väl bjuda på ;)
----~••<finallyforever.bloggplatsen.se>••~----

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av greenfinger » 23 mar 2013, 11:37

Bygg i aluminium istället för trä eller mdf. Väger blygsamt lite och är otroligt lättarbetat. I välsorterad byggvaruhandel finns suveräna profiler att använda som inte kostar många hundralappar. Även lite bredare som går att bygga riktigt snygga lådor med. Kan limmas ihop med bygglim eller silicon eller skruvas med rostfri metallskruv. Lyfter man ofta rekommenderar jag att lägga lite tid på en hissanordning från taket med rostfri, tunn stålvajer. Hissa upp och slipp svära över att ha krafs i vägen vid underhåll :) livet blir så mycket trevligare då, eller hur?
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

Användarvisningsbild
valesneriq
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 jul 2011, 20:28
Ort: Kristdala

Re: Sv: Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av valesneriq » 23 mar 2013, 12:50

Aluminium i all ära . Håller med om mkt bra material. Enda nackdelen sim jag ser det i ramp är väl om nått skulle gå fel och man inte har jordfelsbrytare. :) fukt och el kan vara livat om dessutom rampen leder då med
Som din skugga på natten..

Användarvisningsbild
greenfinger
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 jan 2013, 20:01
Ort: Kista

Re: Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av greenfinger » 23 mar 2013, 13:19

Sant, jordfelsbrytare måste man ha! Bra att du nämnde det. Ska ju alltid finnas med i vatten/el sammanhang!
Plantswappers, har ofta nyrotade plantor. Aponogeton madag. Hydroc. sibthorpioides sp 'Japan', Crinum calamistratum, Eleocharis parvula, Hygroph: pinnatifida, guianensis. Marsilea, Echinod: 'Red Narrow', 'Ozelot Red', 'Vesuvius', Limnophila rugosa, Microsorum pteropus, Rotala rotund. walichii mf l, Crypt. lucens m fl, Pogostemon helferi, Taxiphyllum, Fissidens fontanus, Crypto. 'Wendtii brown', Nymphaea ’Zenkeri’
[/i]

timebandit
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 154
Blev medlem: 11 jan 2012, 21:20
Ort: Göteborg

Re: Sv: Behöver lite tips/hjälp inför ljusrampbygge

Inlägg av timebandit » 23 mar 2013, 19:03

Känner att jag inte är kompetent nog att bygga i någon metall tyvärr. Vet inte ens hur jag skall gå tillväga. Har inte ens möjlighet att bocka till kanter snyggt.

Vill inte hänga upp något i taket, den tanken har vi redan haft :-)
Det får bli någon typ av ramp med en större lucka som går att öppna. En större lucka är ca 80% av totala bredden så man kan göra underhållet enkelt :-)
Vi har inga jordade uttag i lägenheten förutom köket men kör självklart en liten transportabel jordfelsbrytare...

Har ni lite tips på hur man kan bygga med olika metaller med stor lucka så vore det tacksamt.
Annars är väl en idé att använda den nuvatande heltäckande rampen som mall och plasta en ramp. Då blir den verkligen lättviktare. Dock tar det tid innan all lukt försvunnit etc.

Edit

Pratat lite med frugan nu :-)
Hon vill gärna ha 2st uppepåliggande ramper istället. Hon tycker det känns enkelt.

Edit igen:

Vad tror ni om detta, kan det bli snyggt eller iaf hyfsat?
Gör en ram som jag sedan sätter på kanter på. Denna ramen med kanter ligger på akvarieglasets alla 4 kanter.

Sedan gör jag 2st skivor som är ca 1220 x 230 i 12mm MDF och sätter fast en Väggprofil 45 x 45 på undersidan där kablar och ballast skall monteras. Även lysrörshållarna kommer sitta på sidan precis som det gör på en vanlig lysrörsarmatur.

Sedan fräser jag jag ut 12mm i djup och 235mm i bredd på kortsidorna på ramen. Då kan jag lägga skivan med lysröreren där och hamnar i samma nivå som ramen/kanterna.
Får dock sätta några skivor som tätar varje ända på profilen och sedan silikona runtom alla skarvar så ingen fukt tränger in.

Då har jag 2st amaturer som dessutom är väldigt LÄTTA och enkla att ta bort. Räcker att ta bort en av dem för att kunna göra det mesta.

Hoppas ni förstod hur jag menar :) Vad tror ni?

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster