Angående DIY C02 mäsk

Egna byggen och större modifieringar av akvarierelaterad utrustning kan du dela med dig av i denna kategorin och även fråga om tips och ideér.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Angående DIY C02 mäsk

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 02 apr 2011, 13:56

vilka gaser mer än co2 uppkommer vid jäsning på detta sätt ?

har googlat en del i ämnet men inte direkt hittat några vettiga svar.
Är det nån som sitter inne på någon information angående detta?

jag personligen har svårt att tro att den enda biprodukten av jäsningen skulle vara co2 !
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 02 apr 2011, 14:37

Etanol tror jag....fast en låg mängd.
Läste det någonstans

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 02 apr 2011, 15:05

ja men den kommer nog inte i gasform . . jäsningen bildar alkohol .
det jag tänker på är om någon sett nån avhandling , läst nått intressant ,hittat nån sida eller liknande som avhandlar vilka gaser som faktiskt uppkommer från jäsning.

efter haft en del kladd med mitt akvarium med mäsk med osedvanligt mycket alger stundtals så har jag börjat undra om det
verkligen bara kan ha haft med svängiga co2 nivåer att göra eller om det finns fler faktorer som spelar in.
min dropchecker har hållt en ganska jämn färg hela tiden men ändå har jag haft en del ordentliga algattacker.
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Inlägg av lollerpoop » 03 apr 2011, 01:05


Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 03 apr 2011, 01:26

Njaä , läser du igenom första stycket lite snabbt så ser du följande . .
Citat //
I etanol- och brödexemplen ovan är jästsvamparna (saccharomyces cerevisiae) mikroorganismerna, socker är det kemiska ämne som bryts ned och koldioxid och etanol de produkter man är intresserade av

/Slut citat

Som jag läser det så behandlar sidan mest det man är ute effter när man jäser tex bröd eller alkoholhaltiga drycker.
Inget taget frå en spektrometer direkt
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 03 apr 2011, 01:37

Läste även lite på wiki om ämnet


Jäsning eller fermentering innebär ofullständig oxidation av organiska föreningar i frånvaro av syre. Jäsning är således en anaerob process, och den kan exempelvis leda till att organiska syror, alkoholer, vätgas eller koldioxid bildas


Mao ord så kan haft otur så kan nått annat spårämne ha följt med i burken...
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 apr 2011, 07:23

Mäsk i akvariet är iof inte bra, men de gånger det har hänt mig har det inte påverkat särdeles - men då har det rört sig om små mängder. Det är såpass många som använder mäsk-metoder utan algproblem också, så jag är övertygad om att de andra gaserna inte ställer till något sådant. Mycket mer sannolikt med svaj på CO2-halterna, vilket man vet kan leda till algproblem. Mäsk i sig ger ju en ojämn tillförsel pga jäsningens olika hastighet, och kring det finns det mängder med info (dvs massa folk som trixat runt med att få jämnare/längre jäsning). Två behållare istf en är bara ett litet exempel på att komma runt det. Går att hitta tester med olika slags jäst, tillsatser you name it, för att komma runt ojämn jäsning.

Längesedan jag kollade upp det nu, så jag har inga bra länkar i fräscht minne - men jag har något tiotal välskrivna saker om det utskrivna och arkiverade i en pärm. Bör ha hänt en del på området sedan jag snokade runt också, så det finns säkert mer bra saker ute idag.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 03 apr 2011, 10:32

Jo jag har klurat en del på det där jag med och mäsk i akvariet har jag lyckats undvika .
Anledningarna till att jag börjat undra är att min dropchecker visat en ganska konstant färg hela tiden.
Ändå har jag fått vågattacker av trådalger på ett underligt sätt som inte riktigt känns normalt om man läser olika
artiklar om just trådalger.
Trådalgerna har kommit helt utan synliga/märkbara anledningar.
Skött mina vattenbyte enligt EI nästan så man skulle kunna ställa klockan efter det, bytt en av mina mäskdunkar slaviskt varannan vecka , inte rört runt i botten , kört med daglig dosering av PMDD för att alltid ha höga näringsnivåer i karet, tillfört extra växtmassa när jag startade upp det , osv.

Det enda som kan ha varit svängigt är möjligtvis förhållandet mellan ca/mg som legat på en ratio mellan 5:1 - 8:1 fram tills jag kom fram till att det var därför mina röda växter och några andra intenriktigt trivdes.
Nu ligger jag påå ett förhållande på cirka 2:1 - 4:1 vilket kanske är en aning konstigt det med
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 04 apr 2011, 07:07

Vet inte riktigt hur mycket jag skulle lita på en dropchecker. Finns mer än CO2 som kan påverka vad den har för färg och färgskiftningarna behöver troligen inte vara särdeles stora för att CO2-halterna ska variera. Var den sitter i akvariet bör också påverka - är den placerad direkt efter reaktorn så kommer den visa "rätt" hela tiden, men resten av burken då? I dunno, men jag är lite skeptisk mot dropchecker.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Dennis@akvariefantast.se
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1327
Blev medlem: 23 jun 2010, 21:19
Ort: Veberöd
Kontakt:

Inlägg av Dennis@akvariefantast.se » 04 apr 2011, 22:30

Har reaktor på utblåsslangen på ytterfiltert som senare leder till strilrör som sen sprids vidare av en koralia 4000 ... Ganska shysst cirkulation och dropchecekrn sitter under cirkpumpen som trycker " nytt " vatten bort från dropchecekrn så det e "nog"ganska tillförlitligt . . Har testat med strips oxå med jämna mellanrum när jag haft dessa "vågattacker" och ph har legat ganska bra runt 6,5-7.0 ... Inte världens bästa kainske men stabilt iallafall
Driver Hobbysidan Akvariefantast.se med en kompis.

- Pappa varför smakar inte körsbärstomaterna körsbär ?
Mirella 4 år

Antal W/kvm:312 W/m² (reff räknat 0,8)

Skriv svar

Återgå till "DIY - Do It Yourself"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster