Triops

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 24 sep 2011, 22:31

Batterivatten är oftast avjoniserat vatten, dvs inte destillerat vatten.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 24 sep 2011, 22:33

Raven skrev:Batterivatten är oftast avjoniserat vatten, dvs inte destillerat vatten.
Där ser man. Det visste jag inte.
Batterivatten är vad jag har blivit tipsad om, likaså destillerat.

På rak arm. Vad tror du är minst/mest skadligt för äggen?
Batterivatten kanske är för sterilt.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 24 sep 2011, 22:38

Bara för att lite enkelt understryka mitt tips. Här är ifrån tillverkaren (på norska, men det är ju samma sak).
Här skriver de specifikt att Imsdal källvatten ska användas (det enda rena norska Imsdal-vattnet som finns).
Det var just det jag köpte, utan att känna till märket (det var en ren lyckoträff att jag inte valde Icas egna).

http://butikk.forskerfabrikken.no/users ... rpakke.pdf
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 24 sep 2011, 23:02

Vad som är bäst vet jag inte men destillerat vatten är mycket renare än avjoniserat vatten, du skulle kunna prova med RO-vatten som är mer likt destillerat vatten än avjoniserat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omv%C3%A4nd_osmos
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
storkas
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 jan 2010, 13:27
Ort: Lund

Inlägg av storkas » 24 sep 2011, 23:16

1. Källvatten är ofta mineraliserat = dåligt.
2. Destillerat vatten är ofta ostabilt på grund av bristen på mineral = bättre men fortfarande dåligt
3. Kranvatten = win! Men jag skulle nog inte använda från ett gammalt hus om man ska vara petig.

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 25 sep 2011, 00:04

Osmosvatten borde ju vara mest likt regnvatten. Mina fem öre.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 25 sep 2011, 00:39

Tack för insynen :) Jag kan se vad jag får tag på. Jag har trots allt ca 20 ägg kvar, plus ett helt oöppnat paket.
Så kanske jag skulle prova ett par ägg med imsdal igen (tack vare att det är vanligt att det fungerar), något ägg i kranvatten, och något ägg i batterivatten.

Men sen.. Kan man få tag på osmos eller RO-vatten på flaska? Jag är ju snål som en smålänning, så det låter inte lockande om jag måste köpa någon form av filter eller liknande.

Allt som allt har detta kostat mig 200 kronor, så jag dör inte om det inte funkar.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 25 sep 2011, 00:50

Dynamitella skrev:Men sen.. Kan man få tag på osmos eller RO-vatten på flaska? Jag är ju snål som en smålänning, så det låter inte lockande om jag måste köpa någon form av filter eller liknande.
Akvarieaffärer, särskilt dem som håller saltvatten fiskar/annat har RO/DI vatten, lär va så billigt så det inte är att bry sig nått om =) Ett bra RO filter kan kosta från en bunt hundringar till några tusen. Finns tom. de med saltvattenskar som köper det i affären för att de inte har nått osmos filter själva men det är nog inte att rekommendera i deras fall (dyrare i längden + ifall man behöver vatten akut så... har man ofta inte tid att åka till affären haha). Men för ditt ändamål, go for it =)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 25 sep 2011, 01:36

Vatten från torktumlare sägs likna destillerat vatten men kan innehålla spår av koppar.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 25 sep 2011, 01:55

Raven skrev:Vatten från torktumlare sägs likna destillerat vatten men kan innehålla spår av koppar.
Du jag tänkte det också. Googlade runt, och någon lyckades. Men någon sa också att vattnet luktade lite av tvättmedel, och verkade metalliskt.
Nu kanske den torktumlaren var hundra år gammal, men tack vare det har jag varit lite skeptisk :)
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 25 sep 2011, 01:58

Mitt tips blir att du tar 10 liter vatten direkt från kranen och tippar i 10 droppar pH-ner och låter det stå i några dagar. Använd sedan det vattnet. Fungerar det inte så skickar jag pengar till nya ägg.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 25 sep 2011, 02:25

GasseG skrev:Mitt tips blir att du tar 10 liter vatten direkt från kranen och tippar i 10 droppar pH-ner och låter det stå i några dagar. Använd sedan det vattnet. Fungerar det inte så skickar jag pengar till nya ägg.
Du, jag ska prova. Ni lär höra om det fungerar eller inte :)
Jag har ett extra paket ägg, eftersom jag är ökänd att misslyckas med de enklaste saker.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Coleoptera
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 650
Blev medlem: 29 maj 2007, 21:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Coleoptera » 25 sep 2011, 15:14

Jag tror inte det har så mycket med phvärde att göra utan det är att det skall vara väldigt låga halter av salter och andra ämnen för att äggen skall kläckas (ändras väl inte av PH-ner?). Helt rätt att det inte finns något ätbart i destilerat vatten, men det är ju därför man lägger i löv/humus-blandningen som brukar följa med i triops-kit så att det bildas infusorier att äta de första dagarna efter de kläckts. Däremot skall man inte fylla på med destilerat vatten efter kläckningen utan "vanligt" vatten normalt osmotiskt tryck.

Jag har kläckt triops i kranvatten tidigare, men det har fungerat bättre med batterivatten från macken.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 25 sep 2011, 18:33

Coleoptera skrev: Jag har kläckt triops i kranvatten tidigare, men det har fungerat bättre med batterivatten från macken.
Men + den lilla extra påsen man får med va?

Anledningen till att jag tjatar om kranvatten är för att jag tror det är perfekt minus det onaturligt höga pH:t!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Sophfia
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 okt 2011, 20:10
Ort: Motala

Inlägg av Sophfia » 03 nov 2011, 23:36

Hur har det gått?
Kul med den här tråden då jag alltid ville ha triops som barn..fick dock aldrig några. Och för några dagar sedan såg jag att någon sålde ett kit på Tradera. Var tvungen och kolla nu vad det var uppe i, inte mycket! Så vill du ha ett pack till kanske du skulle vilja buda där. Hmm, här är länken i alla fall: http://www.tradera.com/listing.mvc/item ... s&catid=-1 Några dagar kvar. Hoppas du fick fram några triops till sist. Riktigt coola.

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster