Anentome helena äter inte varandra

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Anentome helena äter inte varandra

Inlägg av Meatwipe » 10 sep 2011, 21:57

Hur går detta till, varför äter inte dessa ''snäckätande snäckor'' upp varandra?

Dodat
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 aug 2010, 19:07
Ort: Höör

Inlägg av Dodat » 10 sep 2011, 22:09

Jag har ett tomt helena skal på 5 mm, misstänker att den blev uppäten av en helena :P
// Dodat

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 10 sep 2011, 22:22

Dodat skrev:Jag har ett tomt helena skal på 5 mm, misstänker att den blev uppäten av en helena :P
Att en dör säger egentligen inget alls, kan ju ha så otroligt många orsaker förutom att den blivit uppäten, men jag reserverar mig ju för att det kan förekomma, visst, men med tanke på den enorma mängden tillfällen de ger varandra att äta upp varandra under sin livstid måste ju betyda att de på nått sätt undviker detta, och äter andra istället, vad det nu är som gör detta är jag mycket nyfiken på^^

Användarvisningsbild
Dynamitella
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 477
Blev medlem: 27 apr 2011, 17:39

Inlägg av Dynamitella » 10 sep 2011, 22:24

Meatwipe skrev:
Dodat skrev:Jag har ett tomt helena skal på 5 mm, misstänker att den blev uppäten av en helena :P
Att en dör säger egentligen inget alls, kan ju ha så otroligt många orsaker förutom att den blivit uppäten, men jag reserverar mig ju för att det kan förekomma, visst, men med tanke på den enorma mängden tillfällen de ger varandra att äta upp varandra under sin livstid måste ju betyda att de på nått sätt undviker detta, och äter andra istället, vad det nu är som gör detta är jag mycket nyfiken på^^
1. De kanske smakar illa?
2. Om de äter upp varandra, så kan de inte para sig. Så det kanske går mot deras natur.
- Warning! Ninjas may be present -

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 10 sep 2011, 22:41

Dynamitella skrev:
1. De kanske smakar illa?
2. Om de äter upp varandra, så kan de inte para sig. Så det kanske går mot deras natur.
1. Om de inte åt upp varandra för att de smakade illa så borde de väll isf först pröva en? och Andra djur skulle ju inte heller gilla att äta dem heller skulle jag tro ( om de inte hade ett ämne som bara andra helenor kan känna av). Men jag har lite småsvårt att tänka mig att en snäcka kan ärva särskilt mycket information om vad de ska äta och inte.

2. Detta kan va svaret för den sitter jag o funderar på och i och med att de är hermafroditer ( eller hur) så blir det ju inte så att hanar försöker äta upp andra hanar för att minska konkurrensen och vice versa. men isf måste de på nått sätt känna igen varandra, (finns det då nån snäcka som kan lura helenan?) Vet att snäckor känner av ämnen i vattnet väldigt väl ( har ett särskilt organ för detta ) de skulle på så sätt kanske känna igen varandra?

Spekulationer är kul men de vore kul o få ett svar på hur det faktiskt är för ofta kan man inte tillräckligt om djuren för att knäcka sånt här, de funkar ju inte på samma sätt som oss så man kan ofta inte ens spekulera i rätt banor.

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 10 sep 2011, 23:04

På nåt sätt måste dom ju känna igen varandra annars hade dom utrotat sin egen art.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 10 sep 2011, 23:09

Precis men vad är det för sätt!! =)

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 10 sep 2011, 23:29

Meatwipe skrev:Precis men vad är det för sätt!! =)
Dom har väl ögon? Dom kan kanske kommunicera på något sätt?
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
Meatwipe
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 299
Blev medlem: 31 dec 2010, 02:38
Ort: Växjö

Inlägg av Meatwipe » 10 sep 2011, 23:35

Getingen skrev: Dom har väl ögon? Dom kan kanske kommunicera på något sätt?
Om de bara skulle förlita sig på ögon så skulle de väll äta upp varandra på natten :P? deras ögon är väll inte särskilt bra skulle jag inte heller kunna tänka mig så det hade ju vart dåligt att förlita sig på men jag funderar starkt på det jag postade innan, om att de släpper ut emiska förändringar i vattnet ( typ som lukt för oss).

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 11 sep 2011, 02:27

Växter på land och insekter på land är ju kända för att kommunicera med kemiska signaler...så kanske även Helena-snäckorna gör så, fast under vattnet då.

Spännande frågeställning!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
micke.m
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 156
Blev medlem: 07 jan 2011, 13:51
Ort: Trelleborg

Re: Anentome helena äter inte varandra

Inlägg av micke.m » 15 jun 2012, 17:26

Idag såg jag en stor helena äta en mindre helena,kan bero på mina sandsnäckor börjar ta slut :S

lollerpoop
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1532
Blev medlem: 16 aug 2010, 02:10
Ort: Örebro

Re: Anentome helena äter inte varandra

Inlägg av lollerpoop » 15 jun 2012, 17:44

Håller med om att dom kan äta sina egna,särskillt om det är ont om mat.
Hade runt 8st helenor i en 10L hink (plus posthorn och lite växter),petade ibland i nån algtablett.
Men sen när jag skulle flytta dom så såg jag 4 tomma skal.
Tror inte dom svalt ihjäl för som sagt jag petade i tabletter och andra snäckor...

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster