Odling: Amano (Raven's Räkor)

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 04 nov 2011, 02:50

Sophfia skrev:Raven hur har det gått med dina amanolarver? Blev det något av dom?
Det blev inget vad jag kunde se och för stunden är all odling nerlagd men kommer tas upp om 1-3 månader igen.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
peckoltia
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2010, 01:17
Ort: Göteborg

Inlägg av peckoltia » 08 nov 2011, 16:09

Skam den som ger sej, det är bara att ta ny tag ;-) det är inte lätt att försöka odla Amano, jag fick larver och de levde väl i ca 1 vecka, men sen försvann dom.

Sophfia
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 okt 2011, 20:10
Ort: Motala

Inlägg av Sophfia » 08 nov 2011, 19:01

peckoltia skrev:Skam den som ger sej, det är bara att ta ny tag ;-) det är inte lätt att försöka odla Amano, jag fick larver och de levde väl i ca 1 vecka, men sen försvann dom.
Vad tror ni kan vara problemet om dom lever i 1 vecka och sedan dör? Maten? Jag har nu läst om flera som har haft problem med att dom dött efter ett tag. Eller det kanske är dom där "omvandlingarna" som ställer till det?

Vad använder ni för salt, om man får fråga?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 08 nov 2011, 21:21

Finns mycket som kan vara problem om larverna dör efter en vecka. Det är den "normala" tiden de klarar sig i sötvatten, är de inte flyttade till bräckt/salt innan dess så dör de. I övrigt har jag bara mina funderingar: jag tror det är viktigt med en väl ingången saltburk. Bör ha varit igång 3-6 månader innan man flyttar över larverna. Nyligen tillblandat salt är inte bra, av någon anledning som jag inte minns nu. Plus att om burken varit igång ett tag innan larverna kommer ned så har man alger/annat som de kan mumsa på.

Jag körde Seras salt till saltburkar. Tror inte det funkar lika bra med vanligt koksalt.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Sophfia
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 okt 2011, 20:10
Ort: Motala

Inlägg av Sophfia » 08 nov 2011, 23:35

PatrikMalmo skrev:Finns mycket som kan vara problem om larverna dör efter en vecka. Det är den "normala" tiden de klarar sig i sötvatten, är de inte flyttade till bräckt/salt innan dess så dör de. I övrigt har jag bara mina funderingar: jag tror det är viktigt med en väl ingången saltburk. Bör ha varit igång 3-6 månader innan man flyttar över larverna. Nyligen tillblandat salt är inte bra, av någon anledning som jag inte minns nu. Plus att om burken varit igång ett tag innan larverna kommer ned så har man alger/annat som de kan mumsa på.

Jag körde Seras salt till saltburkar. Tror inte det funkar lika bra med vanligt koksalt.
Tack för svaret, både här och det andra forumet :)
Ah dumt av mig, jag feltolkade nog alla som skrev att larverna dog. Jag tänkte som så att dom dog 1 vecka efter det att dom flyttats till saltvattnet, dvs att dom redan skulle ha varit tvungna och vara i saltvatten ett tag. My bad.

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 09 nov 2011, 00:04

Hur snabbt efter kläckning kan man släppa i dom i saltvaatten?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 09 nov 2011, 08:35

Sophfia,
verkar som om många larver faller av även i saltvatten, men då har man iaf en chans. I sötvatten klarar de sig ca en vecka - om det nu inte är för strömt för dem så de hamnar i filter eller det finns fisk i burken, små larver är mumma för många firrar.

Clas,
efter kläckning så lever larverna iaf en månad (ibland något längre) pelagiskt och går igenom nio metamorfoser. Efter sista metamorfosen är de "riktiga" räkor. Jag flyttade tillbaks dem till sötvatten rätt omgående där. Var lika okänsliga för flytten som larverna var, testade med några få först men efter det dumpade jag i den en masse.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 09 nov 2011, 14:01

Fått uppfattningen att både larver och färdiga exemplar är rätt okänsliga för flytt från söt till salt till söt.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 09 nov 2011, 14:58

@Patrik Hur snabbt kan man slänga i dom i saltvatten var frågan!

Sophfia
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 okt 2011, 20:10
Ort: Motala

Inlägg av Sophfia » 10 nov 2011, 02:04

Clas skrev:@Patrik Hur snabbt kan man slänga i dom i saltvatten var frågan!
Det svaret hittar man lätt här: http://web.archive.bibalex.org/web/2007 ... yamato.htm
;-)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 10 nov 2011, 09:43

Clas, ju snabbare du flyttar larverna till saltvatten desto bättre. Som ovan, de klarar max en vecka i sötvatten, oftast kortare. Jag sög upp larverna med pipett och dumpade dem rakt ned i saltvatten. No problemo. Föräldrarna klarar dock INTE salt, har testat...
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 10 nov 2011, 09:51

thanx

Sophfia
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 okt 2011, 20:10
Ort: Motala

Inlägg av Sophfia » 10 nov 2011, 19:17

Jäkla skit! Rätt säker på att amanoräkan släppt sin rom nu. Åhh vilken skitdag, allt har bara gått åt skogen. Sådana dagar är så härliga! Nåja, hade ju ändå inte hunnit fixa ett bra saltkar så...men jag kunde ju åtminstone försökt. Skit. Skit.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 nov 2011, 05:36

Det går fler tåg... att få rom och larver från Amanon är busenkelt, det sköter de själva. Kruxet är att dra upp larverna.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 11 nov 2011, 10:37

PatrikMalmo skrev:Det går fler tåg... att få rom och larver från Amanon är busenkelt, det sköter de själva. Kruxet är att dra upp larverna.
+1

Att ha en hög Amanosar måste vara det bästa sättet att fixa levandefoder till yngel!

Sophfia
Stickling
Stickling
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 okt 2011, 20:10
Ort: Motala

Inlägg av Sophfia » 12 nov 2011, 00:00

Hehe ja det är väl helt sant hoppas jag. Bättre lycka kommande gånger!

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster