Odling:Gul fjärilsciklid

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Skriv svar
Niklas

Odling:Gul fjärilsciklid

Inlägg av Niklas » 10 mar 2011, 17:27

hej, jag har ett par fjärilsciklider som jag tror är hona och hane... De är väldigt fina och så men jag vill försöka få lek på dem men vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga.

Någon som ha fått lek på sina som vill dela med sig av sig kunskap?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 10 mar 2011, 17:56

Mata på (fryst-/levandefoder) och byt vatten regelbundet. En flat sten, som en barnhand ungefär, på ett undanskymt ställe ger dem en lekplats. De kan även leka i en grop i sanden, på ett blad, på glasrutan eller doppvärmaren. Mindre vanligt att de leker på en rot. Brukar inte vara svårt att få Fjärilar att leka, problemen kommer senare - de äter ofta upp rommen eller ynglen precis när de är kläckta. Små yngel, en ok kull ligger på 3-400 st.

Honor är generellt mindre än hanar, och honorna brukar ha en svag rödrosa fläck mitt på kroppen. Hannarna kan ha längre fenstrålar, men detta ser jag inte längre som ett säkert tecken (en del hårt avlade fjärilar har knappt några förlängda fenstrålar alls).

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 10 mar 2011, 19:18

Ska dom inte ha surt och varmt?

Användarvisningsbild
Hermelin
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 208
Blev medlem: 24 mar 2010, 01:47
Ort: Sköllersta

Inlägg av Hermelin » 10 mar 2011, 19:23

Antar att det är den Bolivianska fjärilscikliden(Microgeophagus altispinosa) du menar. Mer lättlekt än den vanliga vad jag minns, mina lekte oftast på stenar, ynglen var inga som helst problem med att dra upp. Det blev en jäkla massa i Örebro i början på 90-talet.

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 10 mar 2011, 19:35

PatrikMalmo skrev:en ok kull ligger på 3-400 st.P
Hahaha beroende på hur man läser det så var det rätt roligt =)
3st - 400st =) haha

Skoj och veta hur man gör :) har vanliga fjärilciklid par, dvs en hona och hanne, =) finns de något annat att rekommendera att mata dom med än Mygglarver som funkar, väl beprövat foder alltså. levande föda,. tjaaa, guppy yngel? :) hehe
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Niklas

Inlägg av Niklas » 10 mar 2011, 23:23

PatrikMalmö: Tack för den superinfon:) Levande foder har jag ingen:( men kan det kanske funka med artemia ägg ist? Båda fiskarna är typ lika stora varav den ena jagar den andre hela tiden, den som jagar är väldigt färgsprakande medans den som blir jagad är "tråkigt" färgad, är dessa då hona och hane eller? Flata stenar har jag, då slänger jag vell i en på ett öppet ställe så de får en lekplats. hmm, om de äter upp rommen snappt så kanske de redan har lekt fast jag inte har sett det för jag har sett dem cirkla runt en stort blad av en svärdsplanta ett par gånger... sen så har de grävt stora gropar lite överallt några enstaka gånger, är detta lektendenser?

Clas: jo, Ph på 6-6,5 och temp. på 23-25 gr c.

Nä, bolivianska fjärilsciklider är det inte, tänk dig den "vanliga" fjärilscikliden fast i en orange skimmrande färg med partier av skimmerblåa prickar över kroppen.

Användarvisningsbild
Hermelin
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 208
Blev medlem: 24 mar 2010, 01:47
Ort: Sköllersta

Inlägg av Hermelin » 11 mar 2011, 00:04

Niklas skrev:PatrikMalmö: Tack för den superinfon:) Levande foder har jag ingen:( men kan det kanske funka med artemia ägg ist? Båda fiskarna är typ lika stora varav den ena jagar den andre hela tiden, den som jagar är väldigt färgsprakande medans den som blir jagad är "tråkigt" färgad, är dessa då hona och hane eller? Flata stenar har jag, då slänger jag vell i en på ett öppet ställe så de får en lekplats. hmm, om de äter upp rommen snappt så kanske de redan har lekt fast jag inte har sett det för jag har sett dem cirkla runt en stort blad av en svärdsplanta ett par gånger... sen så har de grävt stora gropar lite överallt några enstaka gånger, är detta lektendenser?

Clas: jo, Ph på 6-6,5 och temp. på 23-25 gr c.

Nä, bolivianska fjärilsciklider är det inte, tänk dig den "vanliga" fjärilscikliden fast i en orange skimmrande färg med partier av skimmerblåa prickar över kroppen.
Aha! En odlingsvariant som jag tydligen missat.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 mar 2011, 01:01

Surt och varmt behöver de inte för att leka - MEN det kan vara viktigt med svagt surt för att rommen ska kläcka riktigt bra samt värmen för leklusten (plus ev. annat, men det är överkurs). Kan vara en trigger med värme. Jag delar upp odling i tre saker - lek, romutveckling och yngeluppdragning. För fjärilar kan lek ske under en mängd olika betingelser, brukar inte vara något problem. För rommens utveckling är svagt surt plus lite högre värme bra. För vettig tillväxt/utveckling av ynglen krävs ytterligare mer. Allt under förutsättning att man verkligen vill odla, och inte bara ta vara på några yngel från enstaka lek.

Levandefoder: de brukar inte vara särdelse kvicka på fiskyngel, men visst, finns det och de får fatt i det så går de ned. Ett rätt bra krux att odla guppy i tillräckligt omfattning - och guppyn kommer garanterat att överleva med fjärilarna, föröka sig vidare och med tiden bli ett hot mot fjärilarnas rom. Funkar ok som "ditherfish" om de inte är för många. Svarta eller vita mygg är annars ett toppenfoder, likaså Moina och Hyallella. Nykläckt artemia funkar på fjärilar också, de vuxna käkar dem friskt.

Svårt att säga om du har hona/hanne. Den som jagar är iaf en trolig hanne, om den inte har rosa på magen. Den som blir jagad kan enten vara en undergiven hanne (tappar färgen) eller en hona som inte är lekmogen. När du matar kan du med fördel ge den mindre, färglösa en extra skvätt, om det går. En hona som inte är i lektagen får lätt däng av hannen. Får hon lite mer käk i sig och blir romstinn så brukar hannen ändra beteende. Det är också lite lurigt att bara köpa ett par, precis som vi människor kan de ha en uppfattning om lämplig/olämplig partner. Inte säkert att det par man köpt är kompatibla - en slug sak är att invänta köp tills man ser ett tydligt par i butiken. Brukar synas rätt bra.

Jepp, det finns ett gäng olika odlingsvarianter på vanliga fjärilar. Den som man normalt hittar i butikerna ligger även den en bit ifrån vildformen.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

irwin_fletch
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 okt 2010, 14:46
Ort: Kalmar

Inlägg av irwin_fletch » 11 mar 2011, 10:41

Lite OT. När det gäller levandefoder och fjärilar så har det löst sig ganska bra i mitt kar. Jag köpte 5 körsbärsräkor som började föröka sig. Mina fjärilar far omkring som dårar bland växterna och jagar små räkor. Fiskarna får levande foder samt att de håller ner antalet räkor.

Niklas

Inlägg av Niklas » 11 mar 2011, 15:52

tack för den superinfon Patrik!
Varmt och surt har de redan, Ph:t låg på 6 sist jag kollade (en vecka sen kanske) och temperaturen ligger på ca 24-25 grader.
Ang. könen så ska jag alltså ge dem mer mat så att honan (OM jag har en) blir rund och fin så hon kan producera rom, eller?
Jo, jag gjorde det "felet" med att bara köpa ett par, jag har för mig att jag frågade i affären om de kunde urskillja hona från hane bra och de kunde de så de pekade på de honor som fanns så valde jag en av dem och samma sak med hanarna så har jag inte hane och en hona så ska jag bannemej gå och klaga på dom!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 mar 2011, 23:26

Låter helt ok med vattenvärden, inte bara för lek, utan för att resten ska funka också. Kanske ett snäpp varmare bara. Krux brukar ändå vara när de väl lekt, att få dem att vakta rommen. Ryker ofta ihop, och sedan är rommen väck. Mata upp den lilla är rätt, även om det är en hanne så får du liksom reda på det. Tycker spontant inte du ska klaga i butiken kring ett par eller inte, det finns så mycket som kan påverka där. Inte helt lätt att sälja "färdiga par". Har de lekt i butikens kar och du köper det paret, fine. Men något eget ansvar har man också. De butiker som kan sälja ett garanterat lekpar fjärilar (som klarar att dra upp ynglen själva) luras lite, som jag ser det. Du valde tom fisken själv, så då får du ta det, som jag ser det. Nu jobbar jag i butik, så jag har sett och hört en del. Somligt är rimligt att klaga på, annat är inte lika rimligt. Säkra par ser jag verkligen inte som rimligt. Ungefär så.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Niklas

Inlägg av Niklas » 12 mar 2011, 13:52

okej, mistänkte att de skulle bli svårt att dra upp ynglen men jag får la försöka:)

jo, du har rätt i det du säger, JAg valde och då får JAG stå mitt kast, vill inte fiskarna jag har nu bli ett par så får jag la sticka till butiken och köpa en hona och en hane till så kanske de kan para ut sig?:)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 12 mar 2011, 14:56

Rubrik ändrad samt tråd flyttad till Art.spec djurdiskussioner.

//Admin

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 13 mar 2011, 09:35

Ja, vill man ha ett säkert par så spana enten in redan lekande fiskar i butiken eller köp iaf 5-6 st så de får välja lite själv. Jag brukar inte reflektera över om det är sas "elakt" att ta paret om de står och vaktar som, i butiken funkar det sällan ändå och rommen blir iaf mat förr eller senare.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

tommy_g
Stickling
Stickling
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 jan 2011, 17:59
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av tommy_g » 09 maj 2011, 21:39

Det bästa är att köpa ungefär lika många av honor och hanar, och sedan låta dem själva para ut sig efter hand. Det är inte säkert att de som står som par i butiken parar ut sig i en ny miljö sedan.

Jag hade 3.3. svenskodlade fjärilar förut varav 2 par lekte på samma gång. Det var hopplöst att få dem sköta om ynglen men jag kan inte påstå att jag engagerade mig i dem heller. Vem vet? kanske simmar nån liten krake bland växterna?;
http://www.youtube.com/watch?v=Y4LlLqPmaIo

Nu har jag 3.2. viltfångade fjärilar som jag försöker få till lek. Nån som har tips om lek på VF?
http://www.youtube.com/watch?v=PSeO8FDhjto

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster