Odling: Poecilia velifera

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Odling: Poecilia velifera

Inlägg av Alexander » 11 okt 2010, 08:38

Har sedan länge snöat in mig på ungfödare. En tid var det fancy guppys, sen blev det albinosvärdbärare, sen blev det Koi Kohaku/Kohaku Tancho svärbärare(signaturen). Tanchon är de Koi Kohaku färgade med bara ett rött band/fläck över huvudet. Av en vanlig Kohaku kull blir det ca 1% Tanchon. Av ca 15 Kohaku kullar fick jag 3st Tanchon. Av dessa i sin tur fick jag ca 10% Tancho/90% Kohaku nästa generation, ca 15%/85% etc. I räk/betta termer kan man kalla dem Grade SSS.

Anyways, det var inte de jag skulle snacka om, nu är det P. velifera som gäller. Har länge velat ha en större fisk i mitt kar så jag beställde ett halvdussin äkta P. velifera(inga hybrider med P. latipinna) och slängde i dem i ett av mina lekkar. Nu är det så att riktiga P. velifera kräver lite mer än vanliga black mollyn. pH 7.5-8.5; dH 15-35 och stora kar för att utvecklas ordentligt. Farsan har 4000 liter damm på sommarstället som jag tänkte slänga ner eventuella ungfiskar i nästa sommar.

Hällde i salt och ställde in temperaturen på 30*C. Började mata med kokt ägg/rödamygg och guppyyngel. Efter en vecka flyttade jag hanarna och satte in ungefär en hink med mossa och bottenmaterial bestående av glaskulor, ca 5cm stora och kör med rätt stillastående vatten. Igår kväll när jag kollade runt i byttan såg jag små blåögda yngel simma omkring bland mossan och kulorna. Tog bort den honan som såg magrast ut och lämnade två kvar. Förhoppningsvis kommer det fler, men chanserna är höga, båda kvarvarande honor är supertjocka.

Nån annan som odlar eller har odlat?
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 11 okt 2010, 09:12

Inte P. velifera men P. salvatoris, Libertyn. Rätt olika i kraven. Vet inte om jag hade vågat dra ned ynglen från P. velifera i en damm... de har rätt specifika krav för att verkligen trivas. Ronny Lundquist från MAF var över i Mexico (Florida? minns inte helt) för att hitta vilda P. velifera. Letade länge och väl i många vattendrag utan att hitta några alls. Gav upp, gick till hotellet och tog sig ett dopp i lagunen - DÄR gick de i stora stim. Rent saltvatten alltså. Temp över 30 grader... rackarns imponerande fisk i vilket fall, är det vildformen du kör? Hoppas du får fler yngel och att de utvecklar sig till praktexemplar!

Tror mossan kommer gå åt skogen med tiden i de vattenvärdena. Vill du ha alternativ finns det grönt kraftigt filtertrassel som funkar klockers som substitut (kolla t ex Eheims produkter). Vet inte hur sugna de är på sina egna yngel, misstänker du något sådant kan du prova med en stor lekkasse (egentillverkad, finns inte att köpa i den sizen som behövs). Sätt kassen rätt mörkt, och dra ned en massa trassel i den på den sida som vänder mot ljuset. Ynglen söker sig mot ljuset efter födseln, vilket lätt separerar dem från hungrig moder.

Spontant hade jag matat mer med grönfoder, såvitt jag begriper består en stor del av deras kost i naturen av just grönt. Ynglen växer troligen snabbare på proteinrikare kost, men jag undrar om de inte blir grannare "i det långa loppet" med mer grönt i kosten. Fast du kanske inte matar kidsen med det du skrev ovan?

Till dammen hade jag däremot rekommenderat någon av de vilda svärdbärarna, tror de kan göra sig riktigt bra där.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Inlägg av Alexander » 14 okt 2010, 20:02

Just ja, matar även med spirulina och de äter av alger som växer i mossan. För övrigt mår mossan bra, har haft samma mossa i flera år nu till detta ändamål.

Tänkte slänga i ungfiskar, inte yngel i deras damm. Har försökt tidigare med svärdbärare vilket gick semi-bra. fick inte upp dem igen, pga storleken. Nåja, får se hur det går och hur jag gör.

Testade höja temperaturen till max i lek-akvariet, altså ungefär 30-32*C och de tycks leka mer aktivt än vid 28*C. Saltade mer också, nästan bräckvatten.

Ynglen ser fina ut, börjar redan få färg. De vuxna ser ungefär ut som denna, lite mer grått. http://en.academic.ru/pictures/enwiki/8 ... lifera.jpg Altså ingen vildform.
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 14 okt 2010, 20:31

När jag odlade P. velifera så låg jag mellan 27-28º i temp.
Funkade prima. Hade med en VF stam som gick i bräckt vatten. De första ynglen (hade 6 honor) flyttades och sen gick stammen helt utan salt. (Och VF stammen såldes)
Jag har aldrig varken fodrat med något speciellt eller klyddat med vattenvärden, P. velifera förökar sig ändå och rör inte sina yngel.
Mycket grönfoder håller jag med om som Patrik skriver, jag lät mina få växa långsamt för att de skulle bli starka och färgglada avelsdjur.
De fick levande 2gg/V, grönfoder 4gg/v, och den sista dagen färgfoder.
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Inlägg av Alexander » 14 okt 2010, 21:25

Ang, vattenvärden. Har märkt att ju bättre vattenvärden jag har desto mer yngel klarar sig. När jag säger bättre menar jag just runt pH 8 och dH 20. Detta gäller även mina Kohaku svärdbärare, hade även de i saltat vatten.
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Inlägg av Alexander » 13 nov 2010, 14:00

Den vita(latipinna) som slåss med den gula(velifera) bodde tidigare i akvariet, han gillade tydligen inte nykomlingarna som går tillfälligt i mitt akvarium i uppe i vardagsrummet.

Har förresten studerat fiskarna närmare, av 5st P.velifera hannar köpta har 4st 18 fenstrålar i ryggfenan och en av dem har 16.

http://www.youtube.com/watch?v=31THo5ms7r0

Kolla i HD!
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
Admin JTFix
Admin & Donator
Admin & Donator
Inlägg: 6576
Blev medlem: 02 aug 2007, 01:07
Ort: Skåne. Österlen
Kontakt:

Inlägg av Admin JTFix » 13 nov 2010, 14:14

Ser ut som en salig blandning av mix där. Varför håller du inte stammen ren när du nu hade köpt "äkta" (och med äkta anser jag att okorsade VF är)?
[Hier] | JTFix.se | [Ruht] | Akvaristen | [Niemand]

Användarvisningsbild
Alexander
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 jul 2010, 12:45

Inlägg av Alexander » 13 nov 2010, 14:30

Yeah, som sagt, ingen VF. Däremot går 2st hanar och 3st honor som inte är sk. mix i lekakvarium nere i källaren. De som är uppe i vardagsrummet är där just pga sin brokighet.

Nån som vet nån som har VF i eller runt sthlm? Bor i finland var intresset för VF är minimalt, supersvårt att få tag på basically allt som inte är mix eller normala färgvarianter.
Bild

110L VF Diskus Hardscape 54 LED W/m2
200L Diskus Hardscape 5 LED W/m2

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 14 nov 2010, 10:33

Det blir en träff med Poecilia i Varberg i april (har jag för mig). Där går säkert att hitta det mesta man vill ha. Ta kontakt med någon i Poecilia och kolla om någon bor i Sthlm, där har du nog störst chans.

Rune Evjeberg från Norge visade bilder på äkta VF segelfenor i ett av sina föredrag på Akvariets dag - det gick ett sus genom åhörarna när bilderna på dem kom. Grymt imponerande fisk!! Den orangesvarta hannen du har är en rätt sällsynt stam vad jag vet. Kul att du har den!!

Du kan annars prova med Akvarielagret, tror de kan plocka hem VF åt dig. De plockar ibland direkt från Glaser och det skulle förvåna mig om inte de har finfina VF.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster