Odling: Sphaerichthys Osphromenoides (Chokladgurami)

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

moving waves
Stickling
Stickling

Inlägg av moving waves » 08 okt 2010, 07:27

Lite OT, men vad jag anar på bilden så har du en sorts torvvägg med mossa. Har sett en annan tråd där du(?) skriver vad den heter men trots sökning hittar jag det inte, så vad är det och vartifrån har du köpt den?

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av XeCutor » 08 okt 2010, 12:47

Väggen är faktiskt i plast, inte torv och materialet heter epiweb. www.dusk.se hittar du det att köpa. Jag tror att den yta epiwebmaterialet ger, tillsammans med ytan av ett tjockt lager aquaclay tillsammans med ett kraftigt överdimensionerat ytterfilter gör att just de här känsliga små fiskarna stortrivs, men det kan ju ha med något helt annat att göra, jag bara spekulerar.

Du tänker säkert på den här tråden: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11048
Mossan växer på bra på de ställen där den inte är skuggad så alla ytor som inte är i skugga är i nuläget täckta av mossa.

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av XeCutor » 11 okt 2010, 23:38

Tänkte visa en bild på några av de små när de som ett förkrympt stim med pirajor anfaller skalad artemia och smulat flingfoder som jag försöker få dem att lära sig äta. De är klart sötare i profil men det blir liksom inga vettiga bilder när man fottar genom yngelkorgsnätet, och jag vill inte lyfta ur någon av dem till en bytta bara för att fotografera stackarn.

Bild

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av XeCutor » 12 okt 2010, 12:55

Jahapp, nu har jag en till omgång yngel. Nu måste jag bara försöka lösa problemet med att försöka hantera två stycken olika storlekar på yngel och en hona jag vill göda upp innan hon får komma tillbaka till sin hane, i två stycken yngelburar.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator

Inlägg av PatrikMalmo » 12 okt 2010, 20:29

Hmm, angenämt problem men ändå problem... *s* Kul att de funkar så bra för dig, det är en lurig art i grunden.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av XeCutor » 12 okt 2010, 21:20

En ytterst provisorisk yngelbur är tillverkad, en stor flaska brämhults juice fick sätta livet till, tur att jag hade nätmaterial över från förra bygget. 47 stycken yngel var det denna gång men jag räknar kallt med att jag bara har 46 imorgon, en liten krake har legat på botten och sett allmänt risig ut sedan jag fiskade upp honom. 16 eller 17 dagar gick hon och ruvade på denna kull.

Jag måste erkänna att det är något av ett antiklimax att det går så bra, jag har en ganska lång tid gått och funderat på att köpa mig några chokladgurami och försöka mig på dem men räknade kallt med att det skulle gå åt h-vete efter allt skräckinjagande jag läst. När jag fick chansen till 4 fullvuxna gratisexemplar kunde jag inte hålla mig och efter ett par-tre månader har jag mer än tiodubblat populationen! Den här firren skulle vara en utmaning, var är min utmaning!? :)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator

Inlägg av PatrikMalmo » 13 okt 2010, 04:28

XeCutor skrev:En ytterst provisorisk yngelbur är tillverkad, en stor flaska brämhults juice fick sätta livet till, tur att jag hade nätmaterial över från förra bygget. 47 stycken yngel var det denna gång men jag räknar kallt med att jag bara har 46 imorgon, en liten krake har legat på botten och sett allmänt risig ut sedan jag fiskade upp honom. 16 eller 17 dagar gick hon och ruvade på denna kull.

Jag måste erkänna att det är något av ett antiklimax att det går så bra, jag har en ganska lång tid gått och funderat på att köpa mig några chokladgurami och försöka mig på dem men räknade kallt med att det skulle gå åt h-vete efter allt skräckinjagande jag läst. När jag fick chansen till 4 fullvuxna gratisexemplar kunde jag inte hålla mig och efter ett par-tre månader har jag mer än tiodubblat populationen! Den här firren skulle vara en utmaning, var är min utmaning!? :)
Tja, läsa på i all ära, visst det ska man göra - men inte heller tveka om man verkligen vill testa. Ingen fisk har läst böckerna så ibland blir man positivt överraskad. Din utmaning kommer enten när du ger dig på något som "ska vara" busenkelt, eller om några år när du glad i hågen ska köra Chokladgurami igen "eftersom de inte alls var särskilt svåra förra gången"... :lol:
End Of The World Party
(just in case)

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av XeCutor » 13 okt 2010, 07:28

Det där var nog visdomsord om något.

På temat chokladyngel, jag får se idag hur länge de klarar sig utan mat. De verkar inte alls vilja äta något annat än levande artemia, och tyvärr har jag inte tillräckligt mycket kläckt. Rättare sagt jag har nästan inget alls, det jag hade fick dom igår och jag tror inte ens att alla fick i sig något. Givetvis har jag startat igång en massa ny för kläckning, men det innebär nog att jag kan mata dom tidigast ikväll.. :cry:

Användarvisningsbild
XeCutor
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta

Inlägg av XeCutor » 24 okt 2010, 12:24

Jag kan rapportera att min tidigare rätt så stora kull över lag mår utmärkt, åtminstone ett dödsfall är noterat - den lilla stackaren som inte kunde simma ordentligt, men inga fler som jag sett.

Utöver detta så har jag nu _två_ stycken honor som går och ruvar samtidigt, båda verkar ha blivit gravida sedan igår eftermiddag. Ena honan är den som är mamma till alla tidigare yngel, den andra honan är den nyköpta lilla tjejen jag införskaffade för att få hanarna att sluta vara så intensiva i sitt uppvaktande av den första honan.

Om någon är intresserad av få tag på svenskodlade chokladguramis så lär jag kunna undvara en del ganska så snart. Den första kullens exemplar är snart två centimeter och ser precis ut som pygméexemplar av vuxna individer, de har även börjat muppa sig med hierarkier och att bossa över varandra.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator

Inlägg av PatrikMalmo » 24 okt 2010, 22:22

Kul att det funkar så bra!! Borde inte vara något problem med avsättningen, kolla butikerna i Sthlm om du inte får napp här.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator

Inlägg av GasseG » 24 okt 2010, 23:27

Kör kommission hos södermalms akvarieaffär om Janne vill det. Svenskfödda chokladguramis borde väl gå som smör kan jag tänka. Sätt en stor skylt! Önskar jag hade ett större kar ibland och var intresserad av fisk. Gillar ju Janne så mitt förslag är att du försöker avyttra dem hos honom.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"