Odling:Paracheirodon innesi

För artspecifika diskussioner, ett djur per tråd. Allmänna diskussioner om djur, sjukdomar och liknande hör hemma i Djuren i våra kar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 17 jan 2010, 18:13

Neontetra är svår. Det kar du har räcker till i storlek utan problem. Det måste skuras ruskigt noggrant, ättika är bra. Ett lekraster av något slag är optimalt (typ glaskulor eller nät ovanför botten), föräldrarna kan vara romrövare. Gamla neontetror (stora, 3-4 cm) är lönlöst att prova med, bäst resultat får du med precis könsmogna fiskar (antalet romkorn blir mindre men befruktningsgraden ökar, vilket ger mindre belastning på övriga romkorn). Svagt surt vatten, gärna torvfiltrerat (osmos funkar bra). Löv kan du strunta i, är de inte duktigt rengjorda kan de äventyra hela resultatet.

(Optimalt) separera hona/hane ett par veckor innan lek (honan är rundare och har kortare blått band, som dessutom har lite högre vinkel än hannens). Mata friskt, gärna med levandefoder. När du sätter dem till lek, försök att låta bli att håven kommer ned i vattnet. Har de inte lekt (dvs honan fortfarande är rund) inom tre dygn kan du lugnt avsluta försöket. Det sker nästan aldrig att de leker efter tre dygn. Mata INTE föräldrarna i lekakvariet.

Har de lekt så kommer den svåra biten, att dra upp ynglen. De är små, glasklara och ljuskänsliga. Befinner sig oftast i de mörkaste hörnen och är grymt svåra att få syn på. Med lite tur ser du ögonen. Lys inte för mycket, de är som sagt ljuskänsliga. Behöver smått foder och bra vattenkvalitet för att växa till sig. Infusiorier som start, sedan nykläckt artemia (de minsta varianterna).

Lycka till!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 18 jan 2010, 06:08

Aldrig testat neon, men odlat några andra tetror. Generellt rätt svårodlade. Killen jag köpte anläggningen av hade dock dragit upp drygt 100 000, och jag har även diskuterat neontetran i detalj med en annan proffsodlare. Det är ju storsäljaren Nr 1, så odlar man många kan man dra in en slant. Mycket jobb med dem iaf, så jag har dragit mig för det.

Det som gör att många backar är fodret till yngel. Lägg lite krut på det så ger det sig.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 18 jan 2010, 07:32

Infusiorier verkar vara start nr.1 iaf.

Funderar på att dra igång ett par kulturer och lära mig behärska den biten först. Så man hela tiden har mat redo till ev. yngel.

Och hittade en annan snubbe, som säkerligen av ren tur hade fått yngel. Han stoppade enkelt bara ner neonerna i en mörk bytta med galler. 3 dagar senare hade han en hel svärm med yngel...

Nu blev jag faktiskt mer och mer intresserad av det hela...

Återkommer, och jag kommer garanterat dela med mig av foton och annat om det ger sig..

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 18 jan 2010, 08:58

Man kan ha tur också, så testa och se. För bra resultat är dock ordentlig rengöring attans viktigt. Slarva inte med det. Jag känner en som slarvade i början och resultatet blev därefter... ;-)

En bra plan är den du redan har, dvs se till att du har foder till ynglen innan du drar igång. Surt att lyckas för att sedan falla på målsnöret.

Har även sett odling av neontetra i permanenta lekakvarier, men det är ett rätt stort projekt att ordna till ett sådant kar (och du kan knappast använda det till annat än odling senare, om du ger dig på det). I permanenta odlingskar får du inte lika många yngel, men själva odlingen blir inte särdeles arbetskrävande. I ett 60-liters kan du dessutom ha flera par, enten av samma sort eller av flera olika sorter. Du behöver dock ytterligare ett eller flera kar för att flytta ynglen till, de fixar inte att växa upp med föräldrarna eller med större syskon.

Nå, det är rätt skoj att odla när man kommer igång, och övning ger träning!! Kör!! ;-)

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 18 jan 2010, 13:22

tänker nog dra igång detta lite faktiskt. Vissa skriver att man ska börja med lättare sortet?..Men varför?... Har man testat och lyckats med svåra sorter kan det ju bara bli lättare sen.. =)

Kardinaltetra ska väl iaf vara den svåraste, med 0KH och extremt surt vatten...

Odla infusiorier är start Nr1 iaf.. Sedan får jag inföskaffa mig 10 nya neoner, som inte är så gamla som mina är som håller 3-4cm..
Sedan ska man lära sig och veta vilka som är hanar och honor.. Och under den tiden så blir det matning utan dess like.

Vad ska man mata med?.. Duger artemia som uppmatning inför lek?. Och den är ju rätt dyr, så hur länge räcker de där burkarna egentligen?...(jag har aldrig haft artemia)

Månne finnas några bilder som visar tecknin på båda könen någonstans?

Och, mycopur, vart köper man det?.. Om man använder det, hur reagerar ev. födda yngel på det?

oaken
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 181
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:05
Ort: Umeå

Inlägg av oaken » 18 jan 2010, 13:37

Om du är seriös med att odla och vill odla den här typen av fisk (fisk som lever i svartvatten i naturen) så skulle jag råda dig att investera i ett osmosfilter. Som jag har förstått det så är det som behövs egentligen väldigt mjukt vatten, och det uppnår du inte på annat sätt än genom att filtrera det. Jag tror det är det som är den största boven i dramat när folk pratar om att äggen möglar, dvs att de inte ens har lämpligt vatten från första början. Sen kan jag tänka mig att Ketapang-blad (aka Indian Almond och Catappa) funkar bra för att motverka möglande ägg, det används åtminstone mycket av folk som odlar Parosphromenus. Annars kan det ju vara en idé att använda t.ex. Scheels lösning som är antibakteriellt och används mycket av folk som håller på med killies. Vad det gäller fodret så tar ju i alla fall Kardinaltetran (Paracheirodon axelrodi) artemia redan under första dygnet, men jag vet inte om detta gäller även för Neontetran. Paracheirodon axelrodi leker tydligen oftast under månljus (på kvällen/natten) men jag vet inte om detta gäller för Paracheirodon innesi också.

Annars så är det uppgifter jag fått om hur Tjeckerna odlar Paracheirodon axelrodi följande:

I par eller i grupp, något för dem att leka över (t.ex. javamossa eller annan växt). Leken börjar vid 10-tiden på kvällen och vid 11-tiden så börjar de leka. Vattenvärden: 24C, DGH 0,5-1 DKH 0, pH 5-5.5. Första fodret Paramecium för att senare övergå till nykläckt artemia senare på dagen/nästa dag. Bästa fodret ska tydligen vara rotifers men det ska inte vara nödvändigt.

Som sagt så gäller ovanstående information Paracheirodon axelrodi och inte P. innesi, men P. axelrodi anses väl mer svårodlad så infon går nog bra att applicera på P. innesi också :)

TYB
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 328
Blev medlem: 16 feb 2009, 15:17
Ort: Kalmar

Inlägg av TYB » 18 jan 2010, 16:00

Enligt Andreas i Kalmar Akvarium affär som är tetra nörd och odlar en hel hop olika så är det fodret som är den stora grejen annars dör i stort sätt alla av svält. Jag tror dom säljer satser till ett vist tetrayngel foder om du ringer och surrar lite med honom...om du har flyt, tetra odlare är lite hemliga av sig verkar det som. Kul grej och lycka till!

:razz: TYB

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 18 jan 2010, 19:52

Sant att man kan använda olika medel för att hindra rommen att mögla, som Oaken skriver är Scheels lösning en bra grej. Går fortfarande att få fatt i via SKS (Skandinaviska killisällskapet), men troligen inte länge till (man måste dessutom vara medlem).

Samtidigt, kan man minimera kemiska tillsatser genom en ordentlig rengöring från början samt odla på rätt djur (=bra befruktningsgrad) så har man vunnit en del direkt. Ju mindre det möglar från början desto bättre. Ett annat tips mot bakterier är alkottar. Janne Wester från SKS har använt sådana med bra resultat. De ska absolut inte ha något grönt i sig, utan vara helt "döda". Jag brukar skålla mina för att ta död på eventuellt mög som följer med.

Köper du en stor burk Artemia så räcker den LÄNGE. Köper du en liten så är risken stor att det inte kläcker alls (brukar vara taskig kvalitet på de små). Det bästa är om du kan få köpa lite av en stor burk från någon odlare. Då behöver du inte kämpa dig blå för att kläcka artemia. Att kläcka artemia är lätt med bra kvalitet och näst intill omöjligt med dålig kvalitet. Du kan mata föräldradjuren med dem också, men omväxling förnöjer. Frysfoder av olika slag funkar bra (större artemia, svarta mygg, vita mygg, cyclops mm).

Könsskillnaden är lätt att se om man bara börjar kolla. Som jag skrev ovan är honan rundare (oftast också större) och har ett kortare blått band som är lite mer vinklat än hannens. Här är en ok bild (samt lite info om odlingen). Honan är främst och i fokus, men hannens längre band syns rätt bra ändå.
http://www.ehow.com/how_4618565_breed-neon-tetra.html

För övrigt finns det betydligt svårare arter tetror än kardinaltetran, t ex är det inte många som lyckats med planerad odling av bilbukar - men det finns gott om andra verkligt svåra arter också. Någonstans ska man börja, och det är rätt skoj att odla - så återigen, KÖR!! ;-)

Hilsen,

/P
Senast redigerad av 1 PatrikMalmo, redigerad totalt 18 gånger.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 24 jan 2010, 14:08

Pust...stånk...stön..

60L nerlagd idag och rengjord.

Först rejäl 10min skrubbning med grönsåpa.

Efter det kom en skrubbning med klorin..

Och slutligen en avblaskning med ren ättikssprit och en ren-sköljning.

Ättikan var inte go mot såren på händerna vill ja lova..

Men, nu är den rengjord, ska torka bara och sedan täcker jag över karet.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 25 jan 2010, 19:59

Måste bara tacka dig patrik för att du orkar och vill hjälpa en d*m rookie som mig.. ;-)

60L är kanske lite i överkant, men vad fanken tänkte jag, den står ju bara där ändå ju. Och dessutom, så borde det bli lättare att hålla vattenkvaliten uppe.

jo, ngn som har en länk till ett nät som skulle kunna funka för mitt ändamål?.
Känns som jag har skummat igenom hela internet utan ngn som helst framgång.

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 25 jan 2010, 20:19

Jo, glömde tillägga att jag idag även köpte mig 10 neoner.

Storlek 1,5-2cm ungefär. Ser pigga och krya ut.

Så, när artemiaodlingen kommer igång på allvar så räknar jag om kanske 2-3veckor att göra mitt första försök. =)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 jan 2010, 21:11

Finns väl ingen som är dum när man lär sig något? Jag är glad över att mina föräldrar inte skällde ut mig för att jag inte kunde cykla på första försöket... *s*

Sant, de prylar man har, de har man och det är bara att använda. Så körde jag också i lång tid. Numera är det lokal, och då får jag spetsa till det lite. Otroligt mycket att tänka på där, med plats, effektivitet och massa annat. Undrar om jag någonsin blir "klar" eller "nöjd". Med ett 60-liters kan du köra på lite lägre vattenstånd till odlingen, enkelt att fylla på i efterhand (men viktigt med samma vattenparametrar så länge ynglen är små).

Ska kolla det med nät, jag har köpt en del från en dansk firma. Återigen overkill för dina behov, men det kanske går att lösa.

Låter annars bra med föräldrarna!! Bara att mata på!! Kommer inte ihåg om du har möjlighet att separera könen, kan ge lite extra stuns inför leken. Min bror (musiker) kallar detta fenomen hos människor för "turnépung". Fisk verkar funka likadant. ;-)

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 25 jan 2010, 21:22

Här köpte jag nät ifrån, men man får köpa hela rullar...

http://www.expo-net.dk/sw100.asp

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 26 jan 2010, 18:33

Har mätt mitt leknät jag hade.

Maskorna är 1*1mm.

För smått?

Tycker det är svårt att veta, då jag inte vet hur stora romkornen är eller om det är klibbiga rom de lägger?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 27 jan 2010, 07:26

Nät i den sizen bör funka ok. Tetrornas rom ska inte vara klibbig, men det ringer någon klocka om att klibbigheten är kopplad till vilka vattenvärden man odlar dem i. Eller om jag rör ihop det med barber... nå, får kolla.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 30 jan 2010, 20:29

Tack patrik. Har nog börjat lära mig tekniken lite om att få upp de små rackarna.

Och din artemia, KANON!. Det var ytterst ytterst lite som INTE kläcktes.

Men, nu medans jag kör utfording varje dag på neonerna så kommer ju denna tråden frysas till lite.

Då kom jag och tänka på en sak!
Det här med vattnet..

du har tidigare skrivit att neonerna helst ska ha mjukt vatten. nu kommer ju det här med dKH och KH m.m.

dKH och KH samma sak?. Mitt kranvatten förhåller sig till 2KH. Klassas det som mjukt då?.
Sedan har jag skummat internet lite.
Vissa tycker man ska koka vattnet, dels pga av bli av med alla bakterier som kan få rommen att mögla, och dels får man destillerat vatten.
Ja, nu helt plötsligt kom jag tänka på att du skrev destillerat vatten tidigare, så vore det ett alternativ?.

Sedan så har tydligen vissa i lite salt när föräldrarna lekt. Tydligen skulle det med hjälpa mot mögel, och hjälpa ynglen genom osmosväxling.

Hur förhåller du dig till mina Internet observationer?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 31 jan 2010, 05:37

Mm, bra artemia gör en jämrans skillnad. Höll på länge med småburkarna och det blev aldrig bra. Som natt och dag när jag fick fatt i en bra variant.

dKH och KH är samma sak, d i det första begreppet står för "deutsche". Med 2 i KH klassas vattnet som mjukt, kanske vågar du testa med det och få hyfsat resultat. Rekommenderar i så fall filtrering över torv innan du använder det. Torv kan sänka KH/pH (hur mycket beror på torvens kvalisort), motverkar bakterier samt innehåller ämnen som triggar fisken till lek. Tror ändå rent osmosvatten alt. destvatten är att föredra. Koka vattnet är klart overkill. Du får inte heller destvatten genom att koka det, vad som händer då är samma fenomen som kan hända i varmvattenspannor, dvs "pannsten". En del kalk fäller ut, men det gör inte mycket för KH. Det är ett gammalt "fiskodlingsråd" som inte funkar särdeles bra.

En liten gnutta salt kan nog hjälpa efter leken. Har inte testat det själv men tankegångarna är rimliga. Ska nog vara rätt lite i vilket fall. En gnutta salt är det många som kör med för att motverka sjukdomar på mängder av olika arter, salt rekommenderas även i en låg nivå i större system. Precis som du är inne på handlar det om osmotiskt tryck i fisken. Lurar lite på det ändå, om det inte ska tillsättas när ynglen är kläckta... *funderar* Ska försöka kolla upp det.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 31 jan 2010, 11:35

Okej, då fattar jag!.

Undrar hur man lättast upprättar filtrering över torv?

Hittade en observation till på nätet. Och flertalet hemmaodlare hade hjälpt neontetrorna till lek, genom att låta nitrat byggas upp, sedan snabbt följt utav ett 50% VB.

Det skulle tydligen stimulera en regnperiod.
Klurar lite på om man skulle kunna trixa med PMDD:et och öka Nitratet i odlingskaret om första testet för lek inte funkar.
Men, så kommer jag osökt in på kemikalier och ynglen. om det skulle äventyra hela projektet OM jag skulle lyckas få lek.

Sedan så har vissa skrivet att man ska börja med svag belysning och långsamt öka. Det skulle tydligen också stimulera lek.
Hua, nu börjar det bli mkt runt det här. Tips hit, tips dit.. Känns nog som man får rikta in sig på en sak först. Annars vet man ju inte vad det var som gick rätt eller fel.

Det lutar just nu mot att bara göra ett försök rakt upp och ner som det är. I med mitt kranvatten på 2KH, 30cm vattendjup, och nätet.
Sedan täcka för hela härligheten! Vänta 3 dagar och se vad som hänt.

Dock har jag inte blivit klok på vilken temp. som är den optimala för lek-stimulation?

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 31 jan 2010, 13:30

Filtrering över torv kan du enkelt ordna genom att ersätta filtermaterialet i många pumpar med en nylonstrumpa med torv i. Blötlägg torven något dygn först, kan innehålla mycket luft. Går hyfsat lätt att ordna till ett separat luftdrivet torvfilter med en PET-flaska också, har tyvärr ingen bild på de jag gjort. Sköt torvfiltreringen i egen hink, inte i karet (för att minska bakteriehalterna).

Det med nitratet kan du lugnt strunta i. Du matar upp föräldrarna i eget kar, i det karet finns säkerligen en del nitrat/andra salter. När du flyttar dem till lekakvariet upplever de "regnperiodstriggern", ffa om du kör med osmos/destvatten med lägre hårdhet. Nitrat blir overkill och dåligt för rom/yngel, som jag ser det. Rekommenderar inget annat än rent vatten/leksubstrat i odlingskaret. Belysningen hade jag också skippat, helt klart. Infallande dagsljus bör räcka, ev. en liten lampa en bit från karet. Mörklägga sidorna är ett tips, ffa för ev. yngel.

Ljusmängden borde för övrigt gå på motsatt håll för att trigga leken - regnperiod i naturen torde innebära _mindre_ ljus till fisken. Vattenståndet ökar, mer slam/partiklar i vattnet samt översvämning/skuggande träd. För verkligt svåra arter där man inte vet något alls om hur de leker (mer än att de troligen leker under regnperioden) kan man köra en fullständig regnperiodscykel och försöka efterlikna varje parameter så gott man kan. Tar en dryg månad att genomföra och inkluderar att hålla fisken varmt/ljust/lågt vattenstånd/svag cirkulation/mata sparsamt och sedan göra en övergång till kyligare/mörkare/övermatning/minska salthalt i vattnet/högre vattenstånd/kraftigare cirkulation. En del har även efterliknat regndropparna i ytan... Vill man leka med sådant är det också klokt att ta reda på så exakt det går var fisken kommer ifrån och försöka pricka in den troliga lekperioden i naturen. Fisken är garanterat mer lekvillig då än "off-season".

Optimal temp skulle jag säga är ett par grader lägre än det kar de normalt går i. Skillnaden är viktig, inte exakt temp. 23-24 grader har jag för mig Pinter skriver om, men se till att de upplever en temperaturminskning ett par grader nedåt. Klar trigger. Kör som du planerat, tycker jag. Funkar inte det, gör om försöket men med osmos/destvatten i lekakvariet.

Sleva även på lite tålamod... jag VET hur det kan klia i fingrarna att lyfta på skynket och kolla resultat. Någon gång per dag är ok, men lämna sedan fisken ifred. Långt de flesta fiskar funkar som de flesta av oss människor där, trivs inte med publik när de gör "det". *s*

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 02 feb 2010, 20:26

Det här med destillerat vatten var ju inte så fasligt dyrt ändå.

Jobbar som bilmek, och mitt pris på en 25L dunk var 145:-.

Så, det kan ju vara värt ett försök om det inte går som planerat.

Quote: "men tills dess kan jag ju planera och börja smått inhandla nödvändigheter"

*Hehe, så låter det alltid!. Det är ungefär som när kvinnor säger att de "bara ska ha" i affären, de kommer alltid hem med 10:- varor. "Bara för att de tjänade"

=))

Användarvisningsbild
Johanski
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 okt 2008, 00:40
Ort: Luleå

Inlägg av Johanski » 02 feb 2010, 20:31

25L för 145 kr låter rätt dyrt. Jag fick 10L för en tia av min lokala akvariehandlare när jag behövde det, dock osmosvatten då.

Lika bra att satsa fullt ut, jag ser ju på hur du skriver, det här kommer du fastna totalt i. Köp ett osmosfilter ;)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 02 feb 2010, 20:50

Problemet är att min lokala inte har saltvatten. =(. Så osmosvatten kan nog inte jag fixa..

*hehe*, du har klurat ut mig nu. i början av tråden vart jag osäker, men nu har jag gett mig fanken på att få upp iaf 1 kull neoner.

Jag har allt klart och klappat. Imorgon fyller jag hälften av 60L karet, låter doppis sköta värmen till helgen.

Vore kul att lyckas med som ingen annan här på PS gjort.. =))

Sedan kommer jag gå ner i simple-mode och dra upp en kull zebra-fiskar.
Efter det lägger jag i medium-mode och går på mina mosaik-guramis.

Efter det, tja, då får ödet leka med mig, kanske går jag ner till affären, drar hem ett par fiskar jag tycker är snygga, läser om odling och inser att det var antingen simple eller döds-svårt.. *gillar tanken lite*

*Observera nu att detta är faktiskt mitt allra första försök till planerad odling, de andra gångerna har fiskarna skött det åt mig*
Så, jag är lite amatör*

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 03 feb 2010, 21:03

Karet fylldes idag till hälften.

Tog också och stormkokade mitt nät. I med vatten i kok-byttan, i med nätet, satte på plattan.

Gick iväg.......................................................

Hoppsan!. En timme senare så kom jag på att jag kokade nätet.. =S.. Men, nu är det rent iaf!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 05 feb 2010, 16:44

Nu är det nära!.

21gr uppmätt i lekkaret, det är ju bra, blir en temp sänk på ungefär 2-3gr.

Karet är även noggrant förtäckt med sopsäck och wellpapp på framsidan, nätet har tagit plats.

Ikväll blir det flytt..

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 06 feb 2010, 11:24

Insåg nu att jag skulle tatt väck syrebubblorna som finns på botten.

Försökte slå ett litet öga nu på morgonen, men möttes bara av en jäkla massa skimmrande syrebubblor. Se några romm i det är inte lätt.

=(

Skriv svar

Återgå till "Artspecifika djurdiskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster