4th "The art of the planted aquarium" 28-30 jan.

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

4th "The art of the planted aquarium" 28-30 jan.

Inlägg av Lingonfil » 30 dec 2010, 22:06

Från tråden, länkad nedan, såg jag denna tävling (och mässa). http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11966
http://www.planted-aquarium.de/en/our-e ... ition.html

Already for the 4th time, the competition "The Art of the Planted Aquarium" will turn the pet fair Hannover into a mecca for aquarists.

2 000€ i prispengar till vinnaren är inte illa pinkat.
120€ i inträdesavgift för xl tävlingen
80€ i inträdesavgift för nanotävlingen

Man tar med sina egna växter och scapar ett kar på plats.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 30 dec 2010, 22:13

Du är väldigt tävlings kåt verkar det som, vad är det , tredje tävlingstråden som du lägger upp på kort tid.
fick du inte nog sistens eller är du bara revanch lusten?

He he he, gillar din signatur Lingonfil

H.

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 30 dec 2010, 22:34

Det är grymt att vi har Lingonfil! Jag hade varit heeeelt off om det inte var för honom när det gäller saker utanför plantswap just nu...tack tack.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 30 dec 2010, 22:39

Nja jag försöker bara dela med mig av det jag stöter på.

Jag gillar ju egentligen verkligen att tävla, men i det här fallet är det nog snarare de fina och kreativa (!) akvarierna jag ville uppmärksamma.

Erkänn att man blir rätt sugen att dra ned till hannover den helgen. Lågprisflyg och vandrarhem. Så kan man passa på att köpa lite utrustning när man är där.
Kolla denna video från 2009. http://www.aquanet.tv/Video/161-die-kun ... arien-2009
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 30 dec 2010, 22:57

Lingonfil skrev:Erkänn att man blir rätt sugen att dra ned till hannover den helgen. Lågprisflyg och vandrarhem. Så kan man passa på att köpa lite utrustning när man är där.
Skall medge att det vore ballt som fan att gå på en sådan mässa.

H.

Användarvisningsbild
Flun
Stickling
Stickling
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 jun 2009, 12:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Flun » 30 dec 2010, 23:12

Blir helt klart imponerad av tävlingsupplägget när man sett videon. Det är seriöst.
Diggar stenscapet vid 3:25

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 31 dec 2010, 08:53

Funderade ett tag över att åka ned, men det blir nog inte så. Akvarierna är attans najs, kul att kika på när de skejpar dem plus att tjöta med folk. Mässdelen inte särdeles bra, och räktävlingen verkar minska från år till år. Gillar man kampfisk så körde de en utställning plus auktion senast. Faktiskt rätt svårt att hitta prylar. Aquarium Tonndorff är iof alltid kul att besöka, men det är mer för udda fisk/räkor.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 31 dec 2010, 13:22

Håller med Patrik i hans beskrivning av mässan - utställningsakvarierna är riktigt bra (bara de är värt ett mässbesök). Mässan i övrigt så där och räkutställningen rent ut sagt dålig, men i år bara måste de väl i alla fall ha löst de vattenproblem som de haft tidigare så den kan väl inte bli sämre än förra året i alla fall. Vi får se - för mig blir det den 4 Planted Aquarium-mässan.

Sedan är kanske ändå affärs/odlar-besöken de som man ser fram emot mest och där finns verkligen något för alla. Vi åker alltid hem först på måndag eftersom affärerna i regel är stängda på söndagen och man gärna vill kunna handla av godsakerna.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 01 jan 2011, 21:38

Bisarr tävlingsform. Växtakvarier är ju som fulast när dom är nyplanterade och plantera prydligt kan ju vem som helst göra. Det är mer spännande när växterna börar fylla i och den riktiga magin skapas av växterna själva.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 02 jan 2011, 09:01

Sant att det är roligare när växterna själva börjar fylla ut. På ett sätt märklig tävlingsform, jepp, men inte så enkel som man kan tro. Såg ju en del senast, och det med att "plantera prydligt" kan drivas till extremer det också. Vid bedömningen ska karet se någorlunda uppväxt ut, och det fanns folk som hade travar med tunna frigolitlådor med sig för att få dit växter i bra skick och storlek. Somliga kar var faktiskt även "uppväxta" innan också, ffa nanoburkarna. En av bröderna Logemann körde med exakt samma setup som förra året. Några av de större var byggda som "moduler", dvs uppbyggda hemma och sedan flyttade på (just den idén kommer jag använda mig av till MAF:s utställning). Dessutom, man kommer inte undan hardscapen, den är ju lika viktigt oavsett om karet är nyinrett eller moget. Kul att se hur folk bär sig åt där.

Well, jag varken försvarar eller förnekar tävlingsformen, ville bara utveckla det lite.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 jan 2011, 10:29

Okej, det där med moduler var ju smart. Då kan man ju faktiskt få vissa sektioner att se lite mer naturliga ut. För det är inte mycket naturligt med de där rabatterna man kan se i filmen. Kunde skippat växterna och kört enbart hardscapingtävling. Där var det några som var spännande och gav mig inspiration.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 02 jan 2011, 10:53

defdac skrev:Bisarr tävlingsform. Växtakvarier är ju som fulast när dom är nyplanterade och plantera prydligt kan ju vem som helst göra. Det är mer spännande när växterna börar fylla i och den riktiga magin skapas av växterna själva.
Nåväl möjligen även om jag nu har en lite annorlunda syn på vad som är fult eller inte. De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.

Det skall bli kul att se resultatet av tävlingen i Malmö till hösten

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 jan 2011, 11:09

De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.
Fult att dra ner svensk aquascaping i smutsen och förringa vår kompetens bara för att vinna en snabb argumentationspoäng som jag dessutom inte delar. Det är alldeles för lätt att argumentera på det sättet där man överdriver en falsk ödmjukhet och påstår att alla svenska aquascapers är kassa.

Å andra sidan så gillar du förmodligen mönsterplanterade rabatter, och då förstår jag verkligen att du inte gillar svenska aquascapers..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 02 jan 2011, 11:31

Jag vill nog inflika med Defdac att mönsterplanterade kar är klart mkt "fulare" än ett kar som inte lämnats allt för mycket åtanke till plantering och växtsätt.

Ett kar som får "leva" sitt egna liv, där växter växer in i symbios med varandra är i mina ögon klart mkt mer naturligare och snyggare än ett som är genomtänkt i minsta detalj.

Sedan för att inte frånta, detaljkar är också snyggt, fast på en annan nivå.

Jag tror att detaljkar är mycket lättare att skapa än ett mer naturligt kar.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 02 jan 2011, 11:45

jag såg på filmen och det var helt klart att vissa har haft ett scape klart hemma redan och bara tagit med sig växterna och planterat om dem, ganska avancerat. behöver inte se helt nyplanterat ut faktiskt.

Kjels kommentar om svenska växtakvarieter: -10

H.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 02 jan 2011, 12:36

Några av de vassare modulburkarna plus det trevligaste nanot var inte med i filmen öht. Vad man gillar eller inte gillar är väl upp till var och en, det finns ju verkligen ett före och efter "Nature Aquarium" introducerades. Det jag tycker är kul är att det finns burkar med holländskt välordnade rabatter till burkar som ser ut som ett stycke natur (eller iaf som man föreställer sig natur, de bästa överträffar naturen med råge).

Annars är tävlingsformen rätt klassisk, det är så man har kört akvarieutställningar hur länge som helst. Fast utställningar verkar vara ett minne blott numera. På några av MAF:s utställningar har jag iaf sett burkar som varit så genomtänkta att jag inte sett något liknande någonstans (NB jag pratar inte växtburkar här, där har det hittills inte funnits med något verkligt bra - ok, ja, men inte bra). Förrförra utställningen var t ex en finurlig dansk (Lyngdorf) med som utställare. Jag vet inte hur länge han hade jobbat på en lösning till vattencirkulationen. Han hade dock fått till det exakt, så att de stimfiskar han valt höll sig på rätt samma ställe i akvariet hela tiden. Självklart var det där både ljus och inredning samverkade för att få dem så snygga som möjligt. Advanced mode, enligt mig.

Hilsen,

/P

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 02 jan 2011, 18:09

defdac skrev:
De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.
Fult att dra ner svensk aquascaping i smutsen och förringa vår kompetens bara för att vinna en snabb argumentationspoäng som jag dessutom inte delar. Det är alldeles för lätt att argumentera på det sättet där man överdriver en falsk ödmjukhet och påstår att alla svenska aquascapers är kassa.

Å andra sidan så gillar du förmodligen mönsterplanterade rabatter, och då förstår jag verkligen att du inte gillar svenska aquascapers..
Vet inte varför jag skulle ha dragit ner svensk aquascaping i smutsen - det är det väl i så fall snarare du som gör.

Du dömde ut den tyska utställningen och jag konstaterade bara att nivån där var oerhört mycket högre än den är i Sverige. Denna bedömning av mig håller nog de flesta med mig om. Jag har tidigare i tråden (och i artiklar på Zoopet) istället pekat på att akvarierna där nere var riktigt bra - också bra mycket bättre än de på motsvarande mässa på Aquarama i Singapore. Så att svensk aquascaping inte når upp till den nivån är knappast någon nedklassning.
Jag kollade t.ex. på fotona på akvarierna i er tävling och jag tyckte att de var riktigt bra - även om nivån som sagt var en bra bit upp till nivån i Tyskland.

Så jag har definitivt inte påstått att svenska aquascapers är kass som du påstår - håll dig till sanningen.

Däremot är jag lite förvånad över hur få svenska aquascapers som besöker mässor som denna - det är ju ett utmärkt sätt att se och lära om man vill utvecklas som aquascaper.

Och som sagt - jättebra initiativ av MAF att arrangera en tävling i Sverige - den ser jag fram emot.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 jan 2011, 18:34

Så jag har definitivt inte påstått att svenska aquascapers är kass som du påstår - håll dig till sanningen.
Med min utgångspunkt (du kanske missade den?) att akvarierna i The art of the planted aquarium är generellt ganska kassa/fula eftersom dom inte är utväxta gör det att det du skriver nedan implicerar att svensk aquascaping är mer än kass:
De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.
Det hade räckt om du helt enkelt sagt att du inte tyckte att vem som helst kan plantera prydligt, för det hade jag haft svårare att bestrida ;)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 02 jan 2011, 18:46

defdac skrev:
Så jag har definitivt inte påstått att svenska aquascapers är kass som du påstår - håll dig till sanningen.
Med min utgångspunkt (du kanske missade den?) att akvarierna i The art of the planted aquarium är generellt ganska kassa/fula eftersom dom inte är utväxta gör det att det du skriver nedan implicerar att svensk aquascaping är mer än kass:
Och det var inte MIN utgångspunkt - vilket jag hade skrivit ovan (du kanske misssade den?).

Jag blir bara irriterad när du lägger ord "i min mun" som att jag skulle ha påstått att svenska aquascapers vara kass. Vilket jag som sagt ALDRIG har påstått.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 jan 2011, 19:12

Nähä du gubbe lilla. Den gubben går inte =) Din utgångspunkt kom inte fram förrens några inlägg efter att du sagt att vi svenska aquascapers var kassare än det vi började argumentera om - min utgångspunkt att icke utvuxna scapes är fula. Att du senare börjar svamla om singapore och hur "alla" tycker som du gills inte =P
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 02 jan 2011, 19:30

Så här skrev jag - De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.

Detta står jag fortfarande för - de var långt över den nivån som jag sett i Sverige.

Jag skrev ovan i tråden - utställningsakvarierna är riktigt bra - och det gjorde jag innan du hade skrivit ett enda inlägg i denna tråd.
Denna Zoopetartikel skrev jag för 11 månader sedan - http://www.zoopet.com/index.php?option= ... rticle=290
och där skriver jag bl.a. - Desto mer glädjande var det då att såväl "Planted Aquarium-tävlingen" och "Nanotävlingen" var väldigt bra. Det var lika många deltagare som förra året, men kvalitén var högre och då var det ändå väldigt hög kvalité även förra året. Bara att få se, njuta och inspireras av alla dessa snygga akvarier motiverade vår resa hit ner.

Så jag har alltid skrivit att Planted Aquarium-tävlingen var riktigt bra till skillnad från t.ex. motsvarande tävling i Singapore http://www.zoopet.com/index.php?option= ... rticle=286 som jag 2009 skrev detta om - Denna tävling tyckte jag inte riktigt höll måttet. Bara 9 tävlingsbidrag och inga riktigt innovativa ideer vad gäller design. Det vinnande akvariet var visserligen rätt OK - men den där "rinnande vita floden" har vi sett några gånger nu så det börjar kännas lite ute. Nej då är växtakvarietävlingen som hålls i Hannover Tyskland betydligt bättre.

Så jag hävdar som sagt fortfarande att Hannovermässan håller en långt högre standard än vad jag har sett i Sverige. Jag dissar som sagt definitivt inte nivån här - utan jag tycker att er aquascape-tävling höll en hög nivå. Det har jag dock inte skrivit här men Christian Brams (han visade mig fotona på sin dator) kan intyga att jag tyckte att de var riktigt bra.

Så nädu - grabben lille - den gubben går inte ;)
Försök inte lägga ord i min mun som jag aldrig har påstått. Dissar jag någon så står jag för det - som jag t.ex. dissade räkchampionatet i Hannover och då gjorde det inte bara i Zoopetartikeln utan även direkt muntligen till den ansvarige.
Senast redigerad av 1 Kjell Fohrman, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 02 jan 2011, 19:39

Kjell Fohrman skrev:
defdac skrev:Bisarr tävlingsform. Växtakvarier är ju som fulast när dom är nyplanterade och plantera prydligt kan ju vem som helst göra. Det är mer spännande när växterna börar fylla i och den riktiga magin skapas av växterna själva.
Nåväl möjligen även om jag nu har en lite annorlunda syn på vad som är fult eller inte. De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.

Det skall bli kul att se resultatet av tävlingen i Malmö till hösten
Kom igen nu plantswappare och ta upp den kastade handsken! Låt oss visa vad vi kan åstadkomma inom denna tävlingsform i Sverige på tävlingen i Malmö i höst! Vad säger du Defdac? ;)

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=11966

Beträffande tävlingsformen, så är problemet med 'nyplanterade' akvarium en av anledningarna till att vi i Malmö valt att hålla oss till 20l akvarium i tävlingen. Det är inga problem att förbereda sitt akvarium i månader hemma innan och sedan tömma det mesta av vattnet eller så och transportera både akvariet och inkört vatten till utställningen. De som köper de rabatterade utställningsakvarierna genom MAF kan hämta ut sina akvarium i februari.

Den vars akvarium ser mer nyplanterat ut än andras kommer naturligtvis få lida för detta i bedömningen.
Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 02 jan 2011, 20:21

Så nädu - grabben lille - den gubben går inte ;)
Äsch. Tusan också =)
Det är inga problem att förbereda sitt akvarium i månader hemma innan och sedan tömma det mesta av vattnet eller så och transportera både akvariet och inkört vatten till utställningen.
Den vars akvarium ser mer nyplanterat ut än andras kommer naturligtvis få lida för detta i bedömningen.
Låt oss visa vad vi kan åstadkomma inom denna tävlingsform i Sverige på tävlingen i Malmö i höst! Vad säger du Defdac? ;)
Hmm.. Inte tokigt alls. Jag började t om fundera på när/var/hur.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 03 jan 2011, 01:46

Grr jag vill ha ett stort rackarns kar med växter så jag kan scapa loss i min 69 litare!

Får göra åt andra hållet....skaffa ett riktigt nano och ta växter ifrån 69 litarn istället. Vilken storlek ska jag köpa?? Samt var ska jag ställa det??
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 03 jan 2011, 01:53

GasseG skrev:Vilken storlek ska jag köpa?? Samt var ska jag ställa det??
8L bygga in i monitorn
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster