4th "The art of the planted aquarium" 28-30 jan.

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 03 jan 2011, 01:57

Plattskärm :(
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
blassan
Donator
Donator
Inlägg: 2085
Blev medlem: 02 okt 2010, 22:46
Ort: Molkom
Kontakt:

Inlägg av blassan » 03 jan 2011, 02:16

de var allt ett platt skämt HahAha :D

Ja kjell och defdac,. de vore något,. vem vågar kansta handsken först :P
Farts are like wines. They get better the older they get!
blogg .:. uppdaterad 11/14.:. http://blassan.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 03 jan 2011, 02:26

GasseG skrev:Plattskärm :(
Liten plattskärm, skulle va kul med en tavelakvariescapetävling
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 03 jan 2011, 08:31

Kjell Fohrman skrev:Så här skrev jag - De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.

här dissar du hela sveriges växtakvarister i allafall. kanske inte helt rätt att dra alla över en kam. speciellt inte med den bakgrund som du har.

Ogilla

H.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 03 jan 2011, 09:15

Daniel,
såg du att jag tecknat mig för en nanoburk på Zoopet? Om du sett det, är det noterat någonstans? Om inte det, var tecknar jag mig? *s*

God fortsättning, hur som helst - snart drar planeringen igång på allvar. Blir riktigt kul om några av de idéer som kommit upp går i lås!!

Som tillägg till Hannover och filmen så är något man kan lära sig där hur mycket växter man kan börja med som start, för att snabbt få ett bra resultat. Kikade i Amanos bok nr 1 igår, och det är samma sak där - han börjar med otroligt mycket växter direkt, men har en lite svårare väg eftersom han föreställer sig hur de kommer att se ut när de växt upp. Samtidigt når han pga detta det bättre intrycket av ett uppvuxet akvarium. Ser inga stora problem med att börja med rätt stora växter, efter lite ansning och tid så ger sig "det naturliga" intrycket ändå. Vet inte vilket av metoderna som är bäst ur algsynpunkt - Amanos "start" innehåller rätt lite växtmassa, vilket kan ge algerna bra utrymme. Med större växtmassa från start borde denna risk vara mindre, _om_ det inte ruttnar för mycket av den stora växtmassan. Synpunkter där?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 03 jan 2011, 09:32

Med större växtmassa från start borde denna risk vara mindre, _om_ det inte ruttnar för mycket av den stora växtmassan. Synpunkter där?
Absolut. Ju mer växter från start ju bättre. Men det ser aldrig naturligt ut - det påminner mest om försäljningskaren i zooaffärer som är fullproppade med växter. Tror det har mycket att göra med att människor alltid grupperar medans naturen sprider ut.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 03 jan 2011, 11:29

H skrev:
Kjell Fohrman skrev:Så här skrev jag - De akvarier som jag såg därnere och som enligt dig vem som helst kan göra var i alla fall långt över den nivån som jag sett svenska växtakvarister åstadkomma.

här dissar du hela sveriges växtakvarister i allafall. kanske inte helt rätt att dra alla över en kam. speciellt inte med den bakgrund som du har.

Ogilla

H.
Nåväl - som jag förklarade ovan så anser jag inte att jag gjorde det. Plantscapingtävlingen i Hannover ligger långt över alla andra och att man inte når upp till den nivån innebär inte att man dissar de som inte har den nivån.
Ett lag vann allsvenskan i fotboll men det innebär inte att alla andra lag är värdelösa ;)

Men som sagt - det är väl då upp till dig och alla andra växtakvarister i Sverige då att bevisa på mässan i Malmö att ni då är bättre än tyskarna - om du nu anser det.
Skall som sagt verkligen bli kul att få se akvarierna på den mässan.

Att man låter växterna till utställningsakvarier växa till sig ett drygt halvår/år i förväg och att man sedan flyttar inredningen "intakt" är rätt vanligt. Tropica som alltid har mycket snygga växtakvarier på större mässor har växtakvarier som definitivt inte ser nyplanterade ut just pga att de gör så.
En viktig del av bedömningen i Planted Aquarium-tävlingen är ju just att man har lyckats med detta och ser akvariet nyplanterat ut (vilket en del absolut gör) så har man inga större framgångar i den tävlingen.
När det gäller nano-akvarierna så har de flesta av de tävlande på Planted Aquarium nog med sig egna akvarier så där finns ju inte detta problem.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 03 jan 2011, 11:55

Nåväl, nåväl- Det finns en handfull duktiga scapers i Sverie som också tävlar internationellt ibland och som mktväl står sig med tyska toppen. det handlar bara om att alla dessa inte åker o tävlar på mässan.

jag hade gärna åkt till mässan och scapat en helg, men det kostar för mkt mot vad det smakar. sättet att tävla på mässan är kanonbra tycker jag, då man får se allt live. istället för 2D på skärmen.

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 04 jan 2011, 00:13

Att ni orkar...

Tävlingsformen i Hannover är enligt mig inte optimal om man vill se/åstakomma "the aseT scape". Jag håller med Def helt i att det ser planterat och artificiellt ut.
Men...
Det är ju ganska svårt att tävla i vår hobby live. Och jag vet inget bättre sätt att göra det på.
Alla har ju samma förutsättningar och de som lyckas bättre än andra borde ju vara bättre då också?
Även om dessa scapes inte uppnår världsklass på samma sätt som ADA, AGA osv -tävlingarna betyder ju inte att de inte är i världsklass. Självklart skulle det se annorlunda ut om samma scapar fick ett par månader på sig att växa till sig... men om tävlingen gick till så hade det inte vart många utanför ett par mils radie som ställde upp.

Att vi svenskar faktiskt får till det ibland är jag helt med på, men jag tycker att det låter väl katigt i en del tidigare inlägg. Vi har alla mycket att lära!.

Kjell - Ja jag intygar att du tyckte om många av bidragen i tävlingen.
Bild Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 04 jan 2011, 08:39

Alla har ju samma förutsättningar
Nej? Inte om man plockar med moduler med HC-matta..
men jag tycker att det låter väl katigt i en del tidigare inlägg.
Vad är det för jävla "du-ska-inte-tro-att-du-är-nått"-attityd?
Vi har alla mycket att lära!.
Floskler låter inte bättre för att de bästa harplar ur sig dom. Ingen här har sagt att vi inte har något att lära, däremot är vi betydligt bättre än kassa.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 04 jan 2011, 10:36

PatrikMalmo skrev:Daniel,
såg du att jag tecknat mig för en nanoburk på Zoopet? Om du sett det, är det noterat någonstans? Om inte det, var tecknar jag mig? *s*
Jag tror att den första teckningen sker på MAFs januarimöte. Ring för säkerhets skull Niclas om du inte har möjlighet att komma ner! Jag tar examen dagen efter så jag vet inte riktigt om jag kommer hinna med det mötet. :)

Kul att du ska vara med! Själv tänkte jag teckna mig för minst ett, men helst två om inte alla kar tecknas i första omgången.

450 kr är ju ett kanonpris för ett komplett Cocoon 20 liters.
Bild

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 04 jan 2011, 13:16

defdac skrev:
Alla har ju samma förutsättningar
Nej? Inte om man plockar med moduler med HC-matta..
Alla kan väl plocka med sig moduler?
defdac skrev:
men jag tycker att det låter väl katigt i en del tidigare inlägg.
Vad är det för jävla "du-ska-inte-tro-att-du-är-nått"-attityd?
Det var iof inte riktat mot det du sagt utan snarare H´s kommentar ang tyska scapers men... Nu när jag läst igenom en gång till så passar det in ganska bra på det du säger också.
defdac skrev:
Vi har alla mycket att lära!.
Floskler låter inte bättre för att de bästa harplar ur sig dom. Ingen här har sagt att vi inte har något att lära, däremot är vi betydligt bättre än kassa.
Cool down... det diskuteras en massa om vad folk inte sagt. Är det inte bättre att tala om det man vill ha sagt i stället?
Jag tycker inte att svensk scaping är kass, absolut inte. Så word up!, -vi är betydligt bättre än kass!
Och det verkar vi ju tycka alla så det behövs kanske inte dras längre?

Def-
När jag skrev mitt föregående inlägg så höll jag nog med dig i det mesta. Synd att du har en förmåga att vända allt till kritik (mot det du sagt) och att hitta minsta lilla ord att hugga efter. Det är inte alltid alla är emot dig.
Du kan få lite personlig kritik om du vill:
Både du och jag tycker ju att det är kul när det munhuggs lite men du är lite väl "flickvännen som är grälsjuk och måste gräla till vilket pris(, helst på lingonveckan också)". Det känns lite som att du letar efter ord som kan uppfattas fel och hugger på dem direkt.
Så sluta vara en sån jävla surkart så kanske det blir kul att läsa dina åsikter igen!
Bild Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 04 jan 2011, 15:10

Både du och jag tycker ju att det är kul när det munhuggs lite men du är lite väl "flickvännen som är grälsjuk och måste gräla till vilket pris(, helst på lingonveckan också)". Det känns lite som att du letar efter ord som kan uppfattas fel och hugger på dem direkt.
Så var går gränsen att munhuggas och att gräla till varje pris? Är det du som bestämmer den och tycker alla som munhuggs för mycket är i lingonveckan?
Så sluta vara en sån jävla surkart så kanske det blir kul att läsa dina åsikter igen!
Bild
=)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 04 jan 2011, 15:44

Att ni orkar... (c:

Vem fan bryr sig vad Kjell F tycker om svenska skejpare!? Skejping handlar om personlig smak och vad jag
har lärt mig så brukar man inte komma långt med att försöka övertala varandra när det just gäller smaksaker.
Jag tycker att Oliver Knott skejps suger boaorm oftast, men vem bryr sig??? Get my point?

Jag själv tycker att det finns duktiga skejpers i Svearike, MEN, absolut inte lika många som t.ex. Polen, Tyskland, England...

Jag skulle gärna ställa upp att tävla med en burk på Hannover...om jag blir sponsrad! Jag har fan inte råd med det annars.
Och hur lätt kan det vara i Sverige att få en sponsor för att betala hela notan för en skejparhelg i Tyskland?

Så...nu känns det bättre!
Nu ska jag bara invänta på Deffens hugg...och då ska jag bara ducka och ge han en bitchslap! (c; (ja, jag är lite rädd för han)
Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 04 jan 2011, 16:00

Det behöver du *inte* vara, men du kan naturligtvis ge mig en bitch slap ändå.
Vem fan bryr sig vad Kjell F tycker om svenska skejpare!?
Fan. Där underminerade du ju hela mitt upplägg 8)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 04 jan 2011, 16:23

Jag ska svara senare ikväll när jag har tid. En annan måste ju jobba på jobbet. Men jag ska grubbla på det hela dan och komma med nått i hästväg. (läs stor stake)
Då jä**ar!...
Bild Bild

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 04 jan 2011, 16:55

diväteoxid skrev: Skejping handlar om personlig smak...
Ett stort +1, en del gillar välstädade scapes, andra vill ha mycket hårdscape etcetera själv gillar jag vildvuxna scapes.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 04 jan 2011, 18:59

diväteoxid skrev: Jag själv tycker att det finns duktiga skejpers i Svearike, MEN, absolut inte lika många som t.ex. Polen, Tyskland, England...
Den håller jag med om, men jag hoppas att det beror på den något mindre befolkningsmängden än ovan angivna länder...vill tro så iaf.

Snygg avatar...
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 05 jan 2011, 09:17

daniel_i_malmö skrev:Jag tror att den första teckningen sker på MAFs januarimöte. Ring för säkerhets skull Niclas om du inte har möjlighet att komma ner! Jag tar examen dagen efter så jag vet inte riktigt om jag kommer hinna med det mötet. :)

Kul att du ska vara med! Själv tänkte jag teckna mig för minst ett, men helst två om inte alla kar tecknas i första omgången.

450 kr är ju ett kanonpris för ett komplett Cocoon 20 liters.
Oki, då gör jag som vi brukar, ringer Niclas - en klippa!! :) Hoppas det går fint på examen, litar fullt & fast på att du sköter dig!! Klart giltig ursäkt att missa ett möte... *s* Alls inget fel på priset, det är sant.

Edit:
Fick precis en berättigad fråga kring måtten på burkarna. Detta står i kallelsen: "Precis som i Hannover skall akvariet vara 20x20x25 cm och ha rundade hörn. Godkända modeller är AN Cocoon 2 och Dennerle 20."

Både Cocoon 2 och Dennerle 20 har måtten 25x25x30, och det var denna size som användes i Hannover. Antar att det är en felskrivning med måtten och att modellerna rular på 25x25x30?

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 06 jan 2011, 11:16

PatrikMalmo skrev: Fick precis en berättigad fråga kring måtten på burkarna. Detta står i kallelsen: "Precis som i Hannover skall akvariet vara 20x20x25 cm och ha rundade hörn. Godkända modeller är AN Cocoon 2 och Dennerle 20."

Både Cocoon 2 och Dennerle 20 har måtten 25x25x30, och det var denna size som användes i Hannover. Antar att det är en felskrivning med måtten och att modellerna rular på 25x25x30?

Hilsen,

/P
Det stämmer, måtten skall vara 25x25x30. :)
Bild

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 07 jan 2011, 04:42

brams skrev: Jag vet att det är OT, men om utmaningen antas så flyttar vi detta till en egen tråd.
Det börjar kanske bli dags...?

Känner mig lite som en party pooper som påpekar detta, men trådens ursprungsämne är väl den största aquascape-händelsen i sitt slag i Europa och förtjänar nog en någorlunda on-topicdiskussion här på plantswap?
Bild

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 07 jan 2011, 05:04

daniel_i_malmö skrev: Känner mig lite som en party pooper som påpekar detta, men trådens ursprungsämne är väl den största aquascape-händelsen i sitt slag i Europa och förtjänar nog en någorlunda on-topicdiskussion här på plantswap?
Sant...sorry.
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 07 jan 2011, 14:11

daniel_i_malmö skrev:
brams skrev: Jag vet att det är OT, men om utmaningen antas så flyttar vi detta till en egen tråd.
Det börjar kanske bli dags...?

Känner mig lite som en party pooper som påpekar detta, men trådens ursprungsämne är väl den största aquascape-händelsen i sitt slag i Europa och förtjänar nog en någorlunda on-topicdiskussion här på plantswap?
Ja, absolut.
Så att du och Patrik kan fortsätta snacka om ert Malmöevent.
Bild Bild

Användarvisningsbild
daniel_i_malmö
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 416
Blev medlem: 02 mar 2008, 00:11
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av daniel_i_malmö » 07 jan 2011, 15:31

brams skrev:
daniel_i_malmö skrev:
brams skrev: Jag vet att det är OT, men om utmaningen antas så flyttar vi detta till en egen tråd.
Det börjar kanske bli dags...?

Känner mig lite som en party pooper som påpekar detta, men trådens ursprungsämne är väl den största aquascape-händelsen i sitt slag i Europa och förtjänar nog en någorlunda on-topicdiskussion här på plantswap?
Ja, absolut.
Så att du och Patrik kan fortsätta snacka om ert Malmöevent.

Ojdå, lite stingslig idag? :)

Malmöeventet är uttryckligen helt modellerad efter tävlingen i Hannover så helt konstigt tycker jag nog inte det är att Kjell först tog upp den i den här tråden. Jag svarade på det inlägget och sedan på två följdfrågor från Patrik. De senare var väl lite off-topic och nog ska Malmö-eventet diskuteras i den separata tråden för det helst och jag ska se till att det blir så i fortstättningen. Men det kan knappast beskyllas för att ha fått tråden att spåra ur så som vilda diskussioner om dueller och filmer.

Nu hjälps vi åt att få den här tråden tillbaka på sitt spår? :)

Vem ska till Hannover?
Bild

Kjell Fohrman
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 122
Blev medlem: 09 dec 2006, 20:21

Inlägg av Kjell Fohrman » 07 jan 2011, 15:54

Vem ska till Hannover?
Jag

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster