Tankar och idéer så här efter PS Aquascaping 2010?

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 15 dec 2010, 17:20

defdac skrev: Får man däremot ta bilder på sin burk när den ser ut som bäst och spara på sig bilder att tävla med så är tröskeln, insatsen och arbetet att skicka in tävlingsbidrag nära noll och man bidrar med ögongodis och det är inte superviktigt att man vinner..
Ok här är du något på spåren, men jag tycker ändå att scapet ska vara gjort någon gång under den faktiskt ganska långa tiden som tävlingen löper. Eller missförstod jag dig gällande att scapet ska vara gjort under tävlingstiden.

Kan man inte få skicka in flera bilder under tävligstiden i en mapp och sedan vid tävlingens slut välja ut den bild som man gillar bäst och tävla med?
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 15 dec 2010, 17:27

Citat: Alla!

Fan va gött. Mer catfight!
Jag tycker att det är skitkul att alla är oense. Det är det bästa med denna tävlingen. Folk är ju aktiva nu iaf.

Vad det gäller tävlingar så ska jag dra igång en om ett tag.
Där ska vi inte ha några regler. Redigera hur du vill och fota när du vill...
Jag tror att "vi" krånglar till det med massa regler. Ju mer man bestämmer desto mer finns det att vända sig i mot.

Jag ska vara enda domaren, och delta, och vinna alla priser, som ska vara skitdyra sponsorer från jobbet!. ;)
Bild Bild

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 15 dec 2010, 17:40

Jag tror att att ju större tävlingarna är, desto viktigare är det med regler, papper framför karet o.s.v. På världens största aquascape-forum hade det aldrig funkat med "ta ett foto på ditt kar, vilket som helst, photoshoppa hur mycket du vill, och skicka in". Speciellt inte om det var priser och grejer inblandade, för med en sån stor massa så kommer det finnas idioter som ser en chans att få gratis grejer, åh jag kan ta en bild från nån stor tävling som gick för några år sedan som få kommer ihåg, spegelvända den och redigera lite i Photoshop så får jag gratis grejer. Kanske låter dumt för dom flesta men så tror jag att det är.
Men nu är vi inte världens största aquascape-forum, och därför kan man diskutera om en tävling här med typ 17 deltagare behöver dessa regler. Jag tror att i detta fallet hade vi nog kunnat få lite fler deltagare om det var lite mindre regler och tjafs. Lite vilda västern hade vi nog klarat av på PS. Typ som duellerna fast med fler kar och en poll.

Men inget hindrar ju heller från att ha både och. Ställer gärna upp i en framtida tävling men även i en duell.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 15 dec 2010, 17:47

BTW.
Att det ska upp på förstasidan är väl inget att diskutera. Vem har ansvar för detta?
Förstasidan sköts sådär nu!
Bild Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 17:50

Jag förstår om det kan bli risk för fusk i tävlingar med stora vinster. Där håller jag med om att det finns incitament med ganska stränga regler.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
larsemil
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 174
Blev medlem: 20 okt 2008, 20:51
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av larsemil » 15 dec 2010, 19:31

defdac skrev:
Kanske en Plantswap Midsummer Aquascape Smackdown?
Tror deadline för tävlingar är april-mars om man ska få några deltagare. Tävlingarna ska helst ligga där aktiviteten på forumet är som störst.
Men det var det som var lite min ide, akvariumen går i ide under sommaren, och man är som mest aktiv under april - mars. jag hade helst sett att det var då man fick jobba med det, låta det växa någon vecka och skicka in. PMS - Plantswap Midsummer Smackdown! Det är ett fett namn! :D

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 15 dec 2010, 19:33

peter haack sköter portalen, han har dock mkt IRL.

Därav ngt sena uppdateringar.

Möjligen att mister himself kunde lämpa över lite av ansvaret till ngn betrodd.

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 15 dec 2010, 19:35

Triad skrev:peter haack sköter portalen, han har dock mkt IRL.

Därav ngt sena uppdateringar.

Möjligen att mister himself kunde lämpa över lite av ansvaret till ngn betrodd.
Är det bara Peter som kan editera förstasidan?
Bild Bild

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 15 dec 2010, 20:07

vad jag vet.

Honom jag får underrätta när jag gjort en ny månadens planta. (som jag tagit lite ansvar över för att det ska bli en ny)

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 20:15

Plantswap Midsummer Smackdown! Det är ett fett namn!
+1 =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 15 dec 2010, 20:39

larsemil skrev:
defdac skrev:

Dessutom så tror jag absolut att om någon som vi på forumet ser upp till - t.ex du Defdac - skulle uttala dig negativt om ett scape innan någon hade röstat så ja - det hade legat det scapet i fatet. Därför är det på sitt sätt bättre med domare[/b]
Tack larsemil- jag tror vi har samma poäng här.

domare eller inte, men rösterna som har gått, skall inte kunna ligga i grund till vad nästa medlem skall rösta.

H.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 20:44

Jag kan garantera att det skulle bli motsatt effekt om jag sa något negativt om en burk. Vilket iofs inte är bra det heller..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 15 dec 2010, 20:50

defdac skrev:Jag kan garantera att det skulle bli motsatt effekt om jag sa något negativt om en burk. Vilket iofs inte är bra det heller..
Håller nog faktiskt inte med. Tror det finns en del som hade känt att om en "erfaren" tycker si och så, ja då tycker jag också det. Kanske inte de som läser/skriver här mest och själva är med i tävlingar till höger och vänster men jag tror absolut det finns folk som skulle göra så, medvetet eller omedvetet.

Men det finns väl inget som säger att det ena måste utesluta det andra? Först numrerade bidrag i en tråd med poll, tråden kan vara låst för inlägg och sen när röstningen är avslutad och tävlingen avgjord så är tråden öppen och man kan ge ris/ros till de kar man vill och till de som vill ha kritik. Eller?
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 21:05

Men det finns väl inget som säger att det ena måste utesluta det andra? Först numrerade bidrag i en tråd med poll, tråden kan vara låst för inlägg och sen när röstningen är avslutad och tävlingen avgjord så är tråden öppen och man kan ge ris/ros till de kar man vill och till de som vill ha kritik. Eller?
Ja jag hade nog kanske inte tänkt att ha pollen i anslutning till en tråd, det jag problematiserade över ovan var att folk ju kan starta trådar spontant om bidragen. Det vore väl kanske mindre bra om det är många som, om inte annat, är veliga. Då kanske uttalanden från en massa andra får en att tippa över till att rösta på något specifikt.

Det vore ganska kasst faktiskt..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 15 dec 2010, 21:16

Mr_Ewing skrev:Med partiskt menar jag att Kalles kompisar (Conny, Ronny, Sonny och Jonny) röstar på Kalle för de är polare med honom, men detta är kanske ett för litet forum för att det ska bli ett problem.
Det är ju bara min åsikt men jag tycker det skulle vara rätt tråkigt om någon vinner genom att stoppa ett akvarium fullt med plastankor och har massor med kompisar som tyckte det var asballt.
Medan Olle som lagt ner brutalt mycket jobb på sitt scape kammar noll.
så litet forum har vi INTE så att detta skall inträffa

Det kan jag skriva under på i duellen sistens (dec 2010) Då ett asballt scape av en medlem som hade massor av anhängare i forumet, men som endast fick med sig FEMynka röster (11%) scape som var heroiskt roligt och fyllt av "plastankor med humor" men 88% tyckte det var seriositeten som man ville ha i denna match.

H.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 15 dec 2010, 21:36

defdac skrev:Jag kan garantera att det skulle bli motsatt effekt om jag sa något negativt om en burk. Vilket iofs inte är bra det heller..
Hur i hela fridens namn skall du kunna GARANTERA det?

Dina närmaste tre motståndare i forumet skulle slå backut och göra ALLT för att dementera och säga att Du har fel.

Vi andra två hundra medlemmar skulle lägga dina tunga argument i vågskålen och kanske böja av från den första tanken som kom upp i begynnelsen

H.

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 15 dec 2010, 22:08

H skrev:
defdac skrev:Jag kan garantera att det skulle bli motsatt effekt om jag sa något negativt om en burk. Vilket iofs inte är bra det heller..
Hur i hela fridens namn skall du kunna GARANTERA det?

Dina närmaste tre motståndare i forumet skulle slå backut och göra ALLT för att dementera och säga att Du har fel.

Vi andra två hundra medlemmar skulle lägga dina tunga argument i vågskålen och kanske böja av från den första tanken som kom upp i begynnelsen

H.
Det behöver ju inte vara fel det heller...
Man kan behöva en analys från andra för att se det på ett annat sätt...
Har många gånger tycket att en scape varit snygg tills nån kläcker att det saknas det ena eller det andra, och då ser jag också det som är fel!.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 15 dec 2010, 22:59

H skrev:
Mr_Ewing skrev:Med partiskt menar jag att Kalles kompisar (Conny, Ronny, Sonny och Jonny) röstar på Kalle för de är polare med honom, men detta är kanske ett för litet forum för att det ska bli ett problem.
Det är ju bara min åsikt men jag tycker det skulle vara rätt tråkigt om någon vinner genom att stoppa ett akvarium fullt med plastankor och har massor med kompisar som tyckte det var asballt.
Medan Olle som lagt ner brutalt mycket jobb på sitt scape kammar noll.
så litet forum har vi INTE så att detta skall inträffa

Det kan jag skriva under på i duellen sistens (dec 2010) Då ett asballt scape av en medlem som hade massor av anhängare i forumet, men som endast fick med sig FEMynka röster (11%) scape som var heroiskt roligt och fyllt av "plastankor med humor" men 88% tyckte det var seriositeten som man ville ha i denna match.

H.
Det är helt sant - jag tänkte först rösta på din motståndare.
Just i detta fallet tror jag det är en stor nackdel att andra kan se ställningen i pollen. Här borde man kör med dolt resultat.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 23:33

Hur i hela fridens namn skall du kunna GARANTERA det?
Det är klart att jag inte kan. Det ska snarast ses som ett uttryck för att det här handlar om smak och den både väljer man och utvecklas med tiden. Jag kan t ex själv tänka mig att välja att göra en design som medvetet går mot strömmen som bryter varenda monokromatisk regel, gyllene snitt regel, antal stenar regel, solitärmängdsregel, negativespaceregel, mängdharmoniregel etc som finns. Dvs totalt underminerar varenda utpräglat bedömningsunderlag som finns som kan stötas och blötas "av dom som kan" - dvs domarna.

Typ placera fyra för stora sprängstenar symmetriskt exakt i mitten, inte offcenter, utan negative space och enbart med olika varianer av röda solitärer. Med en stor jävla dildorot i mitten med bubblande Riccia ovanpå. Släng i en Astro-Smurf som juckar dildon också. Examplariskt genomfört med en sjuhelvetes vigör på alla växterna som poppar ut och kräver den uppmärksamhet dom förtjänar.

Vad ska en domare säga om ett sånt scape? Med vilka argument ska man säga att det är fulare än ett monokromatiskt Amanoscape gjort enligt konstens alla regler? Smaken är som baken. Det kanske kommer sist enligt torra domarformulär, men my god vad jag hade garvat.
Just i detta fallet tror jag det är en stor nackdel att andra kan se ställningen i pollen.
+1
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Tour
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 244
Blev medlem: 09 jun 2010, 16:36
Ort: Hässleholm

Inlägg av Tour » 15 dec 2010, 23:37

HAHAHAHA, det scapet hade varit episkt helt enkelt

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 15 dec 2010, 23:45

defdac skrev: Vad ska en domare säga om ett sånt scape? Med vilka argument ska man säga att det är fulare än ett monokromatiskt Amanoscape gjort enligt konstens alla regler? Smaken är som baken. Det kanske kommer sist enligt torra domarformulär, men my god vad jag hade garvat.
+1
Bild Bild

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 16 dec 2010, 00:02

Nästa år........

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 16 dec 2010, 00:14

Mr_Ewing ser sig själv vinna med det kommande scapet MuuMuu Farm.
Domarkommentaren för det vinnande scapet: När jag så det arbete som lags ner på dyngstacken var jag såld...
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Skiren
Donator
Donator
Inlägg: 1052
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Skiren » 16 dec 2010, 22:47

Nu vet ju jag inte hur länge framsidan sett ut så, men jag är inne nästan dagligen och jag har inte reflekterat över att det stått om Plantswap-tävlingen på förstasidan. Snarare har jag varit lite irriterad över att det varit så tyst om den.

Släng fram vinnarna och länka till resten tydligt på förstasidan
hawkse skrev:Nu tycker jag kanske att deffen dissar lite väl mycket men i den positiva kritiken kring presentationen håller jag definitivt med. Tävlingen och bidragen kunde exponerats bättre och med mer tydlighet kring när och var resultat presenteras.

Förstasidan ser ju t ex fortfarande ut så här:
Låt kreativiteten flöda! Vore ju otroligt intressant med tävling som uppmuntrar att man går utanför ramarna!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 16 dec 2010, 23:19

Skiren skrev:Nu vet ju jag inte hur länge framsidan sett ut så, men jag är inne nästan dagligen och jag har inte reflekterat över att det stått om Plantswap-tävlingen på förstasidan. Snarare har jag varit lite irriterad över att det varit så tyst om den.
Exakt det. Sidan har sett ut så sedan tävlingen utannonserades någon gång i somras (var det väl?). Dags att uppdatera med resultat, länkar, presentation av kar m m.
EDIT: Vilket nu verkar ha gjorts. Bra jobbat, "T" ;-)

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster