Tankar och idéer så här efter PS Aquascaping 2010?

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Tankar och idéer så här efter PS Aquascaping 2010?

Inlägg av Raven » 14 dec 2010, 23:32

Att döma av kommentarerna efter att tävlingen avslutats var det en rätt lyckad grej men finns det nånting du tycker kunde ha gjorts bättre och var det nånting du tyckte saknades?
Mvh Raven
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 14 dec 2010, 23:56

Jag tycker att det var för mycket tjaffs innan tävlingen och under tävlingens gång ang regler och genomförande.
Antingen deltar man och håller mun eller så låter man bli.
Gillar man inte reglerna så är man välkommen att stifta egna i sin egen tävling!.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Sigge
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 1333
Blev medlem: 23 aug 2006, 21:12
Ort: Floda/ 2 mil norr om Göteborg

Inlägg av Sigge » 15 dec 2010, 00:17

brams skrev:Jag tycker att det var för mycket tjaffs innan tävlingen och under tävlingens gång ang regler och genomförande.
Antingen deltar man och håller mun eller så låter man bli.
Gillar man inte reglerna så är man välkommen att stifta egna i sin egen tävling!.
+1
Sigge
Bild
720 L Ren Kärlek Kh 8,57 Ph 6,8

Användarvisningsbild
Sigge
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 1333
Blev medlem: 23 aug 2006, 21:12
Ort: Floda/ 2 mil norr om Göteborg

Inlägg av Sigge » 15 dec 2010, 00:20

Saknar åxå en hel del deltagare, hade varit skoj att få med många fler tills nästa gång.

Sen ett + är att det finns olika klasser/storlekar.
Sigge
Bild
720 L Ren Kärlek Kh 8,57 Ph 6,8

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 15 dec 2010, 07:15

Ändra Nano til 60 el. 70L.

Alt. gör en mellanklass.

En biotopklass hade varit fräckt, fast jag inser även att deltagarantalet är för litet för ngt sådant.

Nästa gång hade varit skoj om samtliga deltagare kunde fått veta sin plats i tävlingen.

Reglerna var bra enligt mig annars.

Användarvisningsbild
H
Donator
Donator
Inlägg: 2475
Blev medlem: 07 mar 2009, 18:47
Ort: Alnö

Inlägg av H » 15 dec 2010, 08:30

Jag gillade reglerna.

Mycket bättre än att alla bilderna visas och så sätter tugget igång. Får ett akvarium taskig kritik redan i första kommentaren så är ju den kn****d i r***n sedan.

flera klasser kan man säkert ha, men då skall tävlingen ha flera deltagare först.

priser till alla var ju riktigt nobelt.

H.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 12:41

Jag tycker det här med att man måste fotografera akvariet med en papperslapp är en väldigt dålig idé eftersom det motverkar en hel del bidrag.

Det är även en kass idé med domare överlag och mycket bättre med en anonym poll (utan kommentarer kanske).

Jag tycker även att bilderna ska presenteras på förstasidan istället för i en tråd så att man får en större exponering, eller åtminstone länka till tävlingsgalleriet från förstasidan med ett automatgenererat collage över bidragen eller liknande.

Så jag själv tycker tävlingen överlag var rättså medioker. Man siktar lite för högt med ett halvkasst genomförande med för krångliga regler och når inte riktigt ända fram.

Min duelleringsidé verkar ju dock ha tagit rejält med fart. Kolla lite på varför det upplägget funkar bättre än denna typen av lite för uppstakade tävlingar.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 12:54

Eller vänta, det kanske inte var meningen att någon faktiskt skulle ge kritik i den här tråden utan bara lämna plats för groupthink och lovord?
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 15 dec 2010, 13:13

Nu tycker jag kanske att deffen dissar lite väl mycket men i den positiva kritiken kring presentationen håller jag definitivt med. Tävlingen och bidragen kunde exponerats bättre och med mer tydlighet kring när och var resultat presenteras.

Förstasidan ser ju t ex fortfarande ut så här:
Bilagor
PS hemsida.jpg

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 15 dec 2010, 13:20

Dom enda tankarna jag har är att jag ska fanimig ha klart mitt scape tills nästa tävlingar! För det är garanterat i klass med dom vinnande bidragen iår!!

Jag tycker att det var för mycket tjaffs innan tävlingen och under tävlingens gång ang regler och genomförande.
Antingen deltar man och håller mun eller så låter man bli.
Gillar man inte reglerna så är man välkommen att stifta egna i sin egen tävling!.
+1

Användarvisningsbild
Getingen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 994
Blev medlem: 20 aug 2010, 18:35
Ort: Halmstad

Inlägg av Getingen » 15 dec 2010, 13:33

Tycker att liter antalet på nano ska utökas till 50. Sen förstår jag inte varför det är krångligt med papper bredvid karet? Det är ju ett bra sätt att kunna kontrollera så att karet tillhör personen i fråga och inte är plockat ifrån nätet. Någon mix mellan omröstning och domare tycker jag är den bästa lösningen. För domarkommentarerna var väldigt givande.
Legends Like Me Live Forever

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 15 dec 2010, 13:35

Jag kan hålla med dej Deffen att hela tävlingen blev lite för avancerad med tanke på hur skejpandet ser ut i Sverige.
Men jag tycker att det är bra med lite ordning och reda när det gäller tävlingar där flera kar tävlar emot varandra, och det är nog
svaret på din fråga om varför duellen är poppis och funkar så bra. Den kräver alltså knappt någonannans insats än de tävlandes insatser. Förutom röstningen, men det fattar väl alla tror jag...
En annan faktor i det hela är ju att ingen kan ju i förväg veta hur seriös eller icke seriös tävling som passar just för tillfället.

En stor tävling med många deltagare skulle aldrig funka bra med en helt laglös vilda västern reglement där alla huller om buller gör som dom vill, om det inte är kaos man är ute efter. Men som både jag och Brams har uttalat oss så är det ju nu fritt fram för de eldsjälar som finns att starta upp en tävling som slår allt annat, i regler, prisbord och bedömning. Och om jag inte är mitt i ett skejpande till de internationella tävlingarna så kommer jag att delta iaf.

Och jag menar inte någon har rätt eller fel, utan så här tycker bara lilla jag.
Bild

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 13:48

En stor tävling med många deltagare skulle aldrig funka bra med en helt laglös vilda västern reglement där alla huller om buller gör som dom vill
Hur menar du nu? Man skickar in en bild anonymt och communityt röstar. Var någonstans kan det bli vilda västern av det?
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 15 dec 2010, 15:06

defdac skrev:
En stor tävling med många deltagare skulle aldrig funka bra med en helt laglös vilda västern reglement där alla huller om buller gör som dom vill
Hur menar du nu? Man skickar in en bild anonymt och communityt röstar. Var någonstans kan det bli vilda västern av det?
Givetvis är det så att det kan fungera hur bra som helst och jag önskar oxå att det vore så. Det jag skrev va bara en känsla som jag har, kan givetvis inte bevisa på något sätt att det skulle bli så.
Fast det är nog lite meningslöst att tjabbla framåt & tillbaka om detta då enda sättet är att arrangera en tävling, som är enligt mig "vilda västern", och se vart det landar.

Nu byter jag lite ämne fort innan jag snärjer mig i något jag inte kan knyta upp...om det är ok!? ( :

Jo, jag tycker det vore en bra idé att istället för stillbilder kanske man kunde bedömma ett kar från ett litet filmklipp, 30 sek eller nåt i den stilen.
Jag tror det skulle vara lättare att få bättre känsla för karet samt att då skulle även fiskarna komma mer i fokus. Dessutom så skulle inte personens fotokunskap och utrustning vara så avgörande längre, med en viss gräns givetvis. Bara en tanke...
Bild

Användarvisningsbild
Tour
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 244
Blev medlem: 09 jun 2010, 16:36
Ort: Hässleholm

Inlägg av Tour » 15 dec 2010, 15:13

jag tänker mest att jag ska vara med med mitt kar nästa år, hade tyvärr inte belysning eller råd till belysning till mitt nano som jag har ståendes.

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 15:15

Nu byter jag lite ämne fort innan jag snärjer mig i något jag inte kan knyta upp...om det är ok!? ( :
Nej det är faktiskt inte okej på ett vänligt men bestämt sätt =). Jag tror inte att det hade godkänts att jag gett kritik om hur de rådande idéerna om hur en växtakvarietävling ska köras utan att backa upp dom med vettiga anledningar annat än "jag känner det på mig".
o, jag tycker det vore en bra idé att istället för stillbilder kanske man kunde bedömma ett kar från ett litet filmklipp, 30 sek eller nåt i den stilen.
Jag tror det skulle vara lättare att få bättre känsla för karet samt att då skulle även fiskarna komma mer i fokus.
+1

Men nu måste jag ta tag i de här konstiga och paranoida idéerna folk verkar ha om växtakvarietävlingar:
Dessutom så skulle inte personens fotokunskap och utrustning vara så avgörande längre,
Får ett akvarium taskig kritik redan i första kommentaren så är ju den kn****d i r***n sedan.
Det är ju ett bra sätt att kunna kontrollera så att karet tillhör personen i fråga och inte är plockat ifrån nätet
Jag menar: What.. The.. Fuck.. ??? Hur många bilder har någonsin stulits till tävlingar, hur många gånger har någon photoshoppat sig fram till en vinst?

Det är lite som att vara mer orolig att ens barn ska kidnappas i den lokala lekparken än när man skjutsar dom till dagis.

Vänligt men bestämt: Skaffa lite perspektiv för fan. =)
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
larsemil
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 174
Blev medlem: 20 okt 2008, 20:51
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av larsemil » 15 dec 2010, 15:33

defdac skrev:

Jag menar: What.. The.. Fuck.. ??? Hur många bilder har någonsin stulits till tävlingar, hur många gånger har någon photoshoppat sig fram till en vinst?

Det är lite som att vara mer orolig att ens barn ska kidnappas i den lokala lekparken än när man skjutsar dom till dagis.

Vänligt men bestämt: Skaffa lite perspektiv för fan. =)
Oj! Bestämd han är den där herrn.
Jag har lite tankar om det mesta, och särskilt om det här med att tävla. Jag har i princip alltid varit akvariefantast, men först på senare år börjat hänga på plantswap. Trots flera års medlemsskap här så har jag inte visat upp eller gjort något aquascape att tala om ännu. Dels för att pengarna inte räcker och dels - det är inte kul att visa upp något som inte är så där assnyggt som så många andra är. Dock så ställer jag mig positiv till att tävla och jag tycker att modellen för hur tävlingen gick till i år var en modell som tilltalade mig som nybörjare. Detta för att:

1. Det var domare som bedömde, och inte massan.
2. Det var en hjärtlig stämning mellan deltagare, mer ett "alla som skickar in är vinnare" än något annat.
3. Det blev aldrig någon fulhetsbedömning.

Kanske blir det aldrig det annars heller, men risken finns. Dessutom så tror jag absolut att om någon som vi på forumet ser upp till - t.ex du Defdac - skulle uttala dig negativt om ett scape innan någon hade röstat så ja - det hade legat det scapet i fatet. Därför är det på sitt sätt bättre med domare.

I övrigt så tycker jag att det var lite svårt att hitta både bidragen och tävlingen. De små annonsbilderna pekade visserligen rätt, men den stora pekade ingenstanns och det var den man såg. Plantswap är ett fantastiskt forum, men fokus ligger på deltagarnas akvarium och inte ett redaktionellt innehåll. Jag tror att det skulle vara ett nytt steg att ta, att låta forumet vara en del, och att också kanske - skriva artiklar, recensera produkter, osv. En förebild där är swedroid.se som gör ett jättejobb i androidvärlden.

Nåja, det var mina sju tankar och jag hoppas att jag deltar på tävling nästa gång det är. Kanske en Plantswap Midsummer Aquascape Smackdown?

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 15 dec 2010, 16:07

larsemil skrev: 1. Det var domare som bedömde, och inte massan.
2. Det var en hjärtlig stämning mellan deltagare, mer ett "alla som skickar in är vinnare" än något annat.
3. Det blev aldrig någon fulhetsbedömning.

Kanske blir det aldrig det annars heller, men risken finns. Dessutom så tror jag absolut att om någon som vi på forumet ser upp till - t.ex du Defdac - skulle uttala dig negativt om ett scape innan någon hade röstat så ja - det hade legat det scapet i fatet. Därför är det på sitt sätt bättre med domare.
[/b]
+1

Jag tycker också att domare är bättre än att communityt ska rösta -dels för att de domare som är utsedda har lite större kunskaper än de allra flesta, men även därför att jag tror att många skulle rösta partiskt annars.

Om ett bidrag vinner vill jag ha en motivering till varför det vinner - inte bara en högsta möjliga poäng.

Varför inte ha ett extrapris som forumet kan få rösta fram - så går det till i många andra tävlingar. - Best in Show enligt Plantswap

Att folk inte vågar skicka in sina alster tror jag inte har med tävlingsformen att göra - snarare folks rädsla för att få negativ kritik.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 16:09

Dessutom så tror jag absolut att om någon som vi på forumet ser upp till - t.ex du Defdac - skulle uttala dig negativt om ett scape innan någon hade röstat så ja - det hade legat det scapet i fatet.
Inte för att det någonsin skulle hända, men en sak garanterar jag dig: Det hade haft helt motsatt effekt. Vilket iofs hade varit minst lika illa.

Om det är så att man röstar efter vad andra människor tycker är det väldigt tragiskt, och jag har ingen enkel lösning för hur man undviker en massa glappande under röstningsförfarandet. Jag hoppas och tror dock att folk generellt har en egen smak och vill lägga sin röst utifrån det.
Kanske en Plantswap Midsummer Aquascape Smackdown?
Tror deadline för tävlingar är april-mars om man ska få några deltagare. Tävlingarna ska helst ligga där aktiviteten på forumet är som störst.
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 16:12

men även därför att jag tror att många skulle rösta partiskt annars.
WTF igen? Är detta politik eller en hobby? Om man tycker det är så viktigt att vinna så att man konspirerar runt partiska röster ska man förmodligen inte vara med i en anspråkslös hobbytävling som mest är för att få fram ögongodis. Då bidrar man inte alls med rätt attityd och solidaritet..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 15 dec 2010, 16:16

defdac skrev:
men även därför att jag tror att många skulle rösta partiskt annars.
WTF igen? Är detta politik eller en hobby? Om man tycker det är så viktigt att vinna så att man konspirerar runt partiska röster ska man förmodligen inte vara med i en anspråkslös hobbytävling som mest är för att få fram ögongodis. Då bidrar man inte alls med rätt attityd och solidaritet..
Ok och vad tror du händer om man har domare och omröstning på forumet - kommer samma scape vinna i båda fallen då?
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 16:24

Exakt, det kommer dom med största sannolikhet *inte* att göra och jag litar mycket mer på 100 röster än några få. Det har AGA:s Best in Show via communityröster redan bevisat om och om igen. Ju fler som röstar desto mer visar det vilken typ av akvarier som är inne just vid tävlingsförfarandet (bra) och om någon lyckas föda en helt ny kategori växtakvarier (bonsaiträd t ex) så får den garanterat en jävla massa röster (bra) vilket en hög med uppstoppade domare förmodligen missar.

Jag vill ärligt talat *inte* veta vad Brams, Oliver eller Takashi tycker är snyggt. Det vet jag redan. Jag vill veta vad vanliga människor tycker som *inte* har lång erfarenhet. Det är ju dom jag vill impa på hemma i vardagsrummet så att dom itne går därifrån och gäspar "jaha.. ett akvarium.."
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 15 dec 2010, 16:36

Med partiskt menar jag att Kalles kompisar (Conny, Ronny, Sonny och Jonny) röstar på Kalle för de är polare med honom, men detta är kanske ett för litet forum för att det ska bli ett problem.
Det är ju bara min åsikt men jag tycker det skulle vara rätt tråkigt om någon vinner genom att stoppa ett akvarium fullt med plastankor och har massor med kompisar som tyckte det var asballt.
Medan Olle som lagt ner brutalt mycket jobb på sitt scape kammar noll.
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 15 dec 2010, 16:47

defdac skrev:Eller vänta, det kanske inte var meningen att någon faktiskt skulle ge kritik i den här tråden utan bara lämna plats för groupthink och lovord?
Vill du hålla alla i hand och sjunga kumbaya så går det bra, annars var tanken lite att få fram vad som skulle kunna förbättras till nästa tävling och det kan omöjligen göras utan kritik ;)
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 15 dec 2010, 16:53

.. och jag menar väl att det i princip är okej om ett akvarium fullt med badankor vinner (fan där rök en idé jag skulle vilja tävla med).

Om någon anstränger sig och ber alla sina tusen facebookvänner att rösta så kan det väl vara okej också. Då har 1000 vilt främmande människor exponerats för en helt ny hobby.
Medan Olle som lagt ner brutalt mycket jobb på sitt scape kammar noll.
Det ser jag bara som ett problem med denna tävlingsform som just nu verkar vara inne på Plantswap - med domare och bevis för att bilden är tagen under tävlingsperioden. Där måste man verkligen jobba arslet av sig - och ändå bli brädad av ännu en burk som härmar Olivieras bonsaiträd.

Får man däremot ta bilder på sin burk när den ser ut som bäst och spara på sig bilder att tävla med så är tröskeln, insatsen och arbetet att skicka in tävlingsbidrag nära noll och man bidrar med ögongodis och det är inte superviktigt att man vinner..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster