Tankar och idéer så här efter PS Aquascaping 2010?

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
peterhaack
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3706
Blev medlem: 22 aug 2006, 20:49
Ort: Skånes Fagerhult
Kontakt:

Inlägg av peterhaack » 17 dec 2010, 00:33

Det är mycket som skall fixas o trixas, men tyvärr faller ps på prio 4 i det läget ;( men det är bara att hojta till via pm eller mail.

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 19 dec 2010, 00:03

Jag har tidigare vädrat min åsikt i denna fråga men upprepar den en gång till.

Det borde inte vara en tävling utan en utställning! Minns att den första AGA tävlingen hette "AGA International Aquascaping Showcase & Contest".

Jag tycker det är viktigt att se målet med tillställningen: (vilka enligt mig är)
i) Att summera årets scapes och presentera dem enhetligt. ii) Att att uppmärksamma scaping, dels för att göra det mer intressant/utvecklande för de som redan sysslar med det, dels för att sprida hobbyn.

Vad krävs för att uppnå målen ovan?
Så stort deltagande som möjligt.
= maximal exponering. Vilka av er som har en blogg har annonserat om denna tävling? Vilka utländska bloggar har det? Har vi delat ut digitala flyers till akvarieaffärer? (man kan ju trycka också men då kostar det en liten slant)

= Så låga trösklar som möjligt (=minimalt med regler. Om det sker övertramp, så lägg till en regel om det till nästa år)

Så kvalitativt deltagande som möjligt.
= så kreativ miljö som möjligt. (man borde kunna deltaga med en video, en serie scapes, biotopakvarium, scapes med bara sten och utan växter, en serie bilder som visar tillväxten från noll till nutid)
= hög prestige

* Till årets tävling var det bra priser, kanske t o m bättre än vad kvaliteten på tävlingen förtjänade. Men lockade det bidrag till tävlingen?

* Vad tror ni lockar flest att deltaga i tävlingen: Projekttrådar och bilder på scapes efter tillställningen är avgjord eller innan tävlingen är avgjord? Jag tycker man borde försöka motverka att folk låter bli att publicera bilder på scapes för att spara dem inför tävlingen (som jag själv gjort).

* Genomtänkta ord från erfarna jurymedlemmar tror jag lockar folk att ställa upp. Speciellt om det är utländska högprestige personer.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 19 dec 2010, 00:04

Jag kan ju samtidigt säga att jag anmäler mitt intresse för att anordna en sådan utställning till nästa år.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 19 dec 2010, 03:34

defdac skrev: Typ placera fyra för stora sprängstenar symmetriskt exakt i mitten, inte offcenter, utan negative space och enbart med olika varianer av röda solitärer. Med en stor jävla dildorot i mitten med bubblande Riccia ovanpå. Släng i en Astro-Smurf som juckar dildon också. Examplariskt genomfört med en sjuhelvetes vigör på alla växterna som poppar ut och kräver den uppmärksamhet dom förtjänar.
Jag dog just....av garv!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 19 dec 2010, 13:54

Lingonfil skrev: Så stort deltagande som möjligt.
= maximal exponering. Vilka av er som har en blogg har annonserat om denna tävling? Vilka utländska bloggar har det? Har vi delat ut digitala flyers till akvarieaffärer? (man kan ju trycka också men då kostar det en liten slant)
Jag har annonserat på min blog, lagt upp banner på akvarieteknik.se under hela tiden tävlingen varit öppen, Haft helsida med annons flera gånger i vårat veckoutskick där jag uppmanat butiker att sätta upp annonsen i butiken, tryckt upp a4-affischer som vi skickat med i kuvertet med fakturan till butiker, Fixat så att flera butiker i olika delar av sverige gett 10% rabatt till de som handlar inför tävlingen...
Sen snackade jag med Oliver Knott och Rolant seah och fixade så att de skulle vara med att döma (glad att det inte blev så tillslut).
Så jag tycker nog att jag gjort det som står i min makt för att dra intresse till tävlingen och för att hjälpa Roolo med marknadsföringen.

Att lägga till är att jag fixat spons så att det blev lite priser, samt sett till (inte än men det kommer ;)) att de blir postade till rätt person!

Vad har du gjort?
Bild Bild

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 19 dec 2010, 14:03

Det borde inte vara en tävling utan en utställning! Minns att den första AGA tävlingen hette "AGA International Aquascaping Showcase & Contest".
Jaha, och varför gick de då ifrån det ifall det var så lyckat koncept?
Vad har du gjort?
Inte ett skit, men jag bidrog med ett kar ;-)

Iaf, "Ordentliga" tävlingar som denna är rätt nytt på PS, första gången kan inte bli en fullträff.
Genomför vi fler, och lägger samma krut som Brams gjorde denna gången kommer fler personer uppmärksammas och faktiskt delta. Gäller att ha tålamod.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 19 dec 2010, 23:20

I dunno... men har lite funderingar. Vilka är vi härinne? Vad kan vi göra av det? Vad vill vi? Menar då inte främst de som syns och hörs, utan resten också. Jag tror någonstans på tävlingar med domare, på den nivån vi generellt är här (givetvis med fina undantag), plus för att locka in fler på tävlingar. Kanske ffa det sistnämnda, men det är svårt... en tävling med kunniga domare som ger kommentarer kring vad de ser bidrar till lärande och utveckling. Det är rätt mycket kunskaper och insikter som tas för självklart av de som kan, men resten då? Vet inte, jag försöker kanske uppnå två omöjliga mål i samma tävling, bästa karet samt att utvidga hobbyn (deltagandet i tävlingar).

Vad jag tror är att vi iaf inte kan köra något liknande upplägg som de stora tävlingarna. Där finns en annan grupp deltagare, kanske uppbackade av lokala forum, plus en annan erfarenhet och kompetens. Vill vi åt en tävling med brett deltagande eller vill vi köra tävling för de som redan kan? *funderar*

Jag gillade helt klart att det kom in så många bidrag till tävlingen ändå. Det spretade lite, men fine. Att kunna läsa dommarkommentarerna tillsammans med att kika på bilderna är bra, enligt mig. Lärorikt, lockar fler att försöka och göra sitt bästa. Kanske är det jag ville kombinera är både lärande och att vinna/få fram snygga scapes. Lurigt, bara några tankar.

Hilsen,

/P
Senast redigerad av 1 PatrikMalmo, redigerad totalt 19 gånger.
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 19 dec 2010, 23:30

Brams,
enbart dina dommarkommentarer ger dig full cred från mig - med resterande jobb så är det verkligen klockers!! Hatten av, och fin bugning!! :)

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
kjaer
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 766
Blev medlem: 28 aug 2007, 18:34
Ort: Falster, Danmark

Inlägg av kjaer » 22 dec 2010, 23:28

Det behöver väl inte vara antingen domare eller omröstning i alla tävlingar... Man kan väl ha en stor, årlig tävling med domare + Plantswap'arnas favorit som vi på forumet har röstat fram.
Sen kunde man ju ha några mindre tema-tävlingar under årets lopp, som kanske endast har omröstning och inga domare...


Duellkonceptet gillar jag skarpt. Jag tycker ett poängsystem vore kul. Så kunde man kanske utse en grandmaster varje år och starta om tävlingen därefter så alla startar på 0 igen. Det vore kanske också en bra idé om man fick flera poäng om man slår en som är högre rankad en en själv. Också en möjlighet att duellanterna efter avtal kan mista et antal poäng vid förlust och vinnaren då får det mera... Då blir det lite gambling i det också. Värsta vilda västern.;-) Det ska förstås inte heller bli för komplicerat. Lite ideér bara. :D
Mvh. Johan

Var hälsat H! Må ni leva i eviga tider, ty eders majestät äro konung av Plantswap och skejpingens alsmäktiga fyrste. Hylla mästaren, ty han äro cool!

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 23 dec 2010, 00:03

Du menar en turnering? Det låter det! Lite svårt att hinna så många matcher på ett år bara.

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 23 dec 2010, 00:13

kjaer,
idén är ju finfin!! Me like!! Frågan är om "massan är tillräckligt stor". Vore kul att se, helt klart!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 23 dec 2010, 09:27

brams skrev: Jag har annonserat på min blog, lagt upp banner på akvarieteknik.se under hela tiden tävlingen varit öppen, Haft helsida med annons flera gånger i vårat veckoutskick där jag uppmanat butiker att sätta upp annonsen i butiken, tryckt upp a4-affischer som vi skickat med i kuvertet med...
...
Vad har du gjort?
Jag lyckades nätt och jämt sskicka in två bidrag, mer än så har jag inte gjort. (däremot har jag just anmält mitt ointresse att hjälpa till att anordna nästa år)

De punkter jag tog upp var inte menat som indirekt kritik utan ett försök till att få till en diskussion om syftet med tillställningnen och därifrån utforma formatet.

Det var fel av mig att inte tydligare ge cred till de som ställt upp och fixat.
Men jag tycker forttfarande att jag har en poäng. Gav allt detta slit resultat motsvarande insatsen? Som exemplet jag nämde: det var ett ambitsiöst och lyckosamt arbete med sponsorer, men resulterade det i fler deltagare? Om man hade lottat ut vinsterna före tävlingnen mot löftet att den som mottog en vinst skulle ställa uupp i tävlingen, hade dert lockat fler deltagare? Jag förespråkar inte att det ska göras just så, men det är en id'e säkert finns det fler.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 23 dec 2010, 09:54

Triad skrev:[
Jaha, och varför gick de då ifrån det ifall det var så lyckat koncept?
För att de är idioter. ( det tycks som alla är idioter förutom jag... Märkligt)

Däremot har de kvar själva uppolägget av en utställning. Alla bidrag visas upp på en sida. Oskicket är att de utser vinnare 1, 2, 3 i varje klass. Men de rankar inte alla bidrag som IAPLC gör (vilket är snudd på befängt).

Jag tycker dem borde ha ett ''Jurys' pick'' istället för att säga att denna ''vann''. Däremot borde juryn vara helt fri att välja precis vilket de vill av vilken orsak de vill, inte behöva utse det med den högsta samlade ''poängen''.
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Användarvisningsbild
kjaer
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 766
Blev medlem: 28 aug 2007, 18:34
Ort: Falster, Danmark

Inlägg av kjaer » 23 dec 2010, 14:36

hawkse skrev:Du menar en turnering? Det låter det! Lite svårt att hinna så många matcher på ett år bara.
Ja, en turnering skulle man kunna kalla det. :D Du har rätt, men man kan ju köra flera dueller samtidigt...
Mvh. Johan

Var hälsat H! Må ni leva i eviga tider, ty eders majestät äro konung av Plantswap och skejpingens alsmäktiga fyrste. Hylla mästaren, ty han äro cool!

Användarvisningsbild
kjaer
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 766
Blev medlem: 28 aug 2007, 18:34
Ort: Falster, Danmark

Inlägg av kjaer » 23 dec 2010, 14:50

Jag tror inte man ska fokusera för mycket på att få fler deltagare. Det finns väldigt få skejpare i Sverige och norden, så det går helt enkelt inte att få så många deltagare. Det vi håller på med är helt enkelt en väldigt liten hobby... Men det är klart att vi ska fortsätta göra reklam för våran hobby och tävlingarna, men man ska nog inte ha för höga förväntningar till deltagarantal. Jag tycker det är väldigt berömvärt att vi överhuvudtaget har tävlingar med fina priser på ett så litet forum som detta. Keep up the good work! :thumbs:
Mvh. Johan

Var hälsat H! Må ni leva i eviga tider, ty eders majestät äro konung av Plantswap och skejpingens alsmäktiga fyrste. Hylla mästaren, ty han äro cool!

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 23 dec 2010, 15:46

lingonfil- det var inte så riktat mot just dig som det lät.
Det jag menar är bara att jag tycker att vi gjort ganska mycket inför den här tävlingen och att vi kanske inte ska räkna med allt för höga deltagarantal i framtiden heller.
Jag tycker att vi alla har gjort ett bra jobb. Det var väl en lyckad tävling? kolla bara på vilken aktivitet den har skapat i efterhand.
Och, ja, det går säkert att lägga energin på annat ställe, eller ändra konceptet för att "locka" fler. Men frågan är om vi vill tvinga folk att vara med mer än vi redan gjort. Det känns som vi gjort mycket för att nå ut och de som missat det var det kanske inte meningen att det skulle nå ut till?
Bild Bild

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 23 dec 2010, 19:33

Samköra med något/några andra forum vid nästa större tävling, kan det va nåt för att få fler deltagare?
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
Lingonfil
Donator
Donator
Inlägg: 681
Blev medlem: 06 sep 2008, 14:04
Ort: Solna, Stockholm

Inlägg av Lingonfil » 25 dec 2010, 18:24

Vad finns det för forum förutom Akarieplanter.dk?
PS Aquascaping Showcase 2011 - Hjälp till!

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster