PS Aquascaping 2010, Vinnarbidrag

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

PS Aquascaping 2010, Vinnarbidrag

Inlägg av Roolo » 10 dec 2010, 10:39

Vinnare i "Small" klassen:

#1
Bild

#2
Bild

#3
Bild



Vinnare i "Large" klass

#1
Bild

#2
Bild

#3
Bild




Övriga bidrag finner ni här:
http://pscaping2010.plantswap.se/
Senast redigerad av 1 Roolo, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
larsemil
Fullvuxen planta
Fullvuxen planta
Inlägg: 174
Blev medlem: 20 okt 2008, 20:51
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av larsemil » 10 dec 2010, 11:33

Vackert! Återkommer med fler kommentarer lite senare...

Clas
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 3024
Blev medlem: 05 dec 2007, 22:09
Ort: Karlstad

Inlägg av Clas » 10 dec 2010, 11:51

Kan man få veta vilka karen tillhör?

Användarvisningsbild
Krukan
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1159
Blev medlem: 06 okt 2008, 14:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Krukan » 10 dec 2010, 11:52

Ljuset är verkligen perfekt i vinnaren i stora klassen. Kommer det att finnas info om karen någonstans?

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 10 dec 2010, 22:35

Här kommer mina kommentarer.
Hoppas ingen blir ledsen eller sur. Det finns säkert nån annan som gillar det du gör! ;)

L1
En skönt övervuxen mosscape. Jag tror att helheten hade varit bättre om man plockat bort Ceratrophyllumen, Microsoriumen i centrum och Pogestemon stellata(?) helt och satsat bara på mossa. Vad det gäller Ludwigian så hade jag valt att gruppera den mer samt ha fler stänglar eller ta bort den då den med sina stora blad sabbar perspektivet något. Kan inte riktigt bestämma mig då det är snyggt med nått rött som sticker fram. Gillar skarp Erectmossan på höger kant och den låga för och mellangrunden. Kanske ska mellanpartiet låtas löpa ännu längre in mellan mosspartierna strax höger om centrum?
Bra fiskval, kanske något för få bara. Klart en av de skönaste helhetsintrycken från tävlingen med en mäktig känsla. Kanske skulle det förstärkas ännu mer av några små stenar som skiljer mellangrunden mot de högre partierna?
Riktigt bra fotat med en naturlig färgåtergivning. Det är svårt att få fram kontraster och djup i en bild på ett kar med så mycket mossa.

L2
Riktigt fin fauna som ser ut att stormtrivas. Jag har inget att invända mot val av fiskar eller växter. I hardscapen skulle jag dock föredra att ta bort rötterna. Enligt mig så förstör de bara. Sen tycker jag även att hela stenpartiet ska höjas ur grönskan något. Ett vanligt problem som ofta uppstår, när man gör hardscapen är det svårt att tänka in växter som kommer att ”resa” botten med flera cm. Dock lätt åtgärdat.
Jag hade velat se Heternantheran löpa hela bakgrunden och möte Ech. Versuvius som kanske skulle vara det dubbla i bredd samt lite mer massa framåt av den också. Myriophyllumen ska enligt mig bort, det är den enda växten som inte känns frodig. I övrigt är det ett riktigt välbalaserat och snyggt akvarium där mat nyttjat måtten och formatet på ett snyggt sätt.
Tack för att du delade med dig.

L3
En scape där jag direkt hittar mörka och mystiska känslor i vänsterkanten vilket jag gillar skarpt. Dock skulle jag vilja se att det fortsatte i resten utav scapen också där jag tycker att det inte riktigt håller samma kvalitet. Centrum med den öppna sanden hade varit ett snyggt bryt mot de mörka sidorna om det hade varit lika lummigt på vänsterkanten. Genom att släta till sanden i framkant och kanske plocka fram/i mer stenar som en naturlig övergång till det gröna hade scapen fått bättre balans och harmoni.
Den vänstra sidan är för mig ett virrvarr av olika arter växter och inredning. Försök att strukturera upp grupperna och återspegla högersidan i känsla. Kul med ett akvarium med regnbågar, ett allt för ovanligt fiskval nuförtiden.

L4
Ett akvarium som ser trivsamt ut för just Dvärgciklider. Växterna ser ut att trivas men det ser ganska nyplanterat ut. Jag skulle vilja ser mer av den buskighet som Blyxan och co utgör i centrum i hela scapen. Jag tror att det kommer att bli mycket snyggare när det buskat till sig rejält och ex. Echinodorusen får nya undervattensblad.
Jag hade nog plockat bort några sorters plantor då det är ganska många och istället planterat mer av de kvarstående. Större växter som Vallisinerian skymmer mindre bakom och man får ingen känsla av olika nivåer som ger djup. Att lyfta bak Vallisen och slutta sanden bakåt skulle göra att bakgrunden fick mer karaktär och skapa mer djup.
Val av bottenmaterial och stenar tycker jag är super, kanske fler runda stenar?
En scape som med ganska små justeringar kan bli bättre.

L5
En bra hardscape trots att några stenar hamnat för närma framrutan. Jag gillar den hårda kantiga stenen i kontrast mot den mjuka slingrande Red moore-roten.
Det syns at skaparen har tänkt till innan hur han vill ha det och det finns absolut potential. Detsamma gäller växterna som känns lite klena i vissa fall. Många har fin kondition men saknar det extra fluffiga.
Angående fiskval så tycker jag att Guramisarna förstör perspektivet något och hade uppskattat ett stim tetror eller liknande som istället förstärkte landskapet. Dvärgregnbågarna (Furcata?, Gertrudae?) Är snygga och passar bra in på storleken av kar.
Tycker att det är ett ganska bra exempel på när bakgrunden sätter stopp för ögat att leta sig längre bak. En svart film tillsammans med lite högre växter i bakkant hade gett intryck om ”oändlighet”.

L6
En scape som växer ju mer man kollar på den. Jag gillar förgrunden riktigt mycket och tycker att det är en snygg över gång till mellangrunden. Hela mellangrunden är upplyft och består av Windelöv som ser ut att stortrivas.
Jag tror att man ska försöka vinkla Windelöven eller ansa den så att man ser bakkanten påå växten mer, sen skulle jag även vilja se ett litet gap mellan de tre öarna. Det behöver inte vara mycket. Bara en liten markering.
Polysperman på båda sidorna är ganska vildvuxna och jag tror att de skulle bli tätare om de trimmades mer regelbundet. Att de når till ytan tycker jag bara är snyggt men de är för höga i främre delen.
Bakgrunden saknas helt vilket är lite synd. Jag tror att en högre växt i bakkant hade gjort sig fint, helst nått som kan sträcka sig ut på kanterna bakom Polysperman.
Sammanfattningsvis, rör inte förgrunden, den är grym, sätt dit nått i bakkant och trimma lite på mellangrunden så blir detta ett guldägg!

L7
En scape med mycket olika färger och framförallt, mycket färg. Det ser ut som att det är gjort ett bra jobb med att få växterna att trivas, bortsett från Heternantheran till höger som ser lite ledsen ut. Dock ser det lite uppradat ut. Jag skulle vilja att arterna växte i varandra mer som det gör på det partiet näst längst till vänster.
Hygrophilian i mitten är mycket fin och ger en fin skarv mot bakgrunden som klämmer sig fram.
Det är svårt att ändra på hardscapen då man har en bakgrund som är så dominant. Jag uppskattar dock tanken med Red Moore-roten som ska komma växandes från ovan. Dock hade den gjort sig bättre från något av hörnen i stället från mitt i centrum (förstår att den sitter i staget men…).
Försök att fota karet framifrån och utan blixt så ser det mer naturligt ut.

L8
En snygg scape som är snyggt ljussatt. Är det det ljuset som normalt är över karet eller är det enbart för fotot?
Det är väldigt välvägt och jag gillar att det är en centrerad scape. Det ger en känsla av vildvuxet men ändå kontrollerat, mycket pga stoleken av karet tror jag.
Jag hade velat se en något mer sluttande botten eller ett foto som visar mer av bakkanten av mattan. Ett fett stim med vitfenade rosentetror eller liknande hade också höjt min poängsättning. Men vad gör väl det? Det vann ju ändå =).
Snyggt jobbat!.

L9
I denna scape gillar jag främst den vällande Glosson som kommer från det bakre, högra hörnet. Det är lite på gränsen till övervuxet och jag skulle nog vilja ansa det något så att det blir tätare och jämnare. Fiskvalet är också bra, speciellt att det är samma färg eller liknande på alla Platys.
Aromatican (?) ser ut att stortrivas och förstärker den vällande formen hos Glosson. Jag hade velat se botten helt täckt av Glosso och en hardscape som framträder mer. Jag skulle även vilja plocka bort det gröna skeppet på vänster sida och ev även Javaormbunken och Hygrophilian strax höger om mitten. Det sistnämnda partiet stör fokusen på Aromatican som annars utmärker sig bra mot Glosson. Kanske kan de ersättas med stenar eller annat liknande som bryter av växtmassan.
Fotokvaliten är inte på topp och jag tror att ett bättre foto skulle visa scapen på ett bättre sätt.
Bra jobbat!.

L10
Att skaparen behärskar kameran behöver väl inte påpekas antar jag. Scapen i sig är fin men inte klar i mina ögon. Jag gillar hardscapen, skulle väl egentligen bara velat ha några fler stenar kring roten. Jag gillar inte att det är en glipa mellan armarna i centrum av bilden. Kanske har man försökt att dölja detta med en tuss Riccia?, jag tror att det skulle skapa djup att ha en sten där i bakgrunden. Jag tycker inte att Riccian ser ut att vara på topp heller. Det är ju en växt som är väldigt ”crisp” när den trivs men här ser den snarare grå ut. Jag tror att det skulle vara snyggt med Anubias nana Petite eller en annan mossa istället för Riccian. Då blir det iof nått helt annat, men jag tror att det skulle göra sig bra med det övriga i karet.
Valet av bottenmaterial är skitbra och gör sig fint med det uttunnande Lileaopsisen. Kanske skulle det vara fint med mer grus synligt till vänster också.
Fiskvalet är fenomenalt!

L11
En riktigt clean scape med kanske den bästa kombinationen av växter, fiskar och hardscape i denna tävling, enligt mig iaf =). Jag gillar att skaparen har hållit sig till få sorters växter och inte blandat för mycket.
Jag tycker dock att den är alldeles för symmetrisk. Jag skulle vilja ha nått som skiljer den ena sidan mot den andra. Bägge skeppen borde vara större och kanske ska den ena flyttas längre fram och den andra längre bak för att skapa asymmetri? Crypton skulle kanske bara vara på ena sidan? Jag är inte säker på att detta är rätt åtgärd men någonting tror jag skulle göras.
Det är egentligen det enda jag har att gnälla på. Växterna ser perfekta ut och jag avundas Staurogynen. Möjligtvis skulle jag vilja ha lite mer rötter också.
Fototekniken är jag skeptisk mot, om man inte ska ställa ut det på en konstutställning.

L12
Jag skulle vilja se mer växter, hardscape och fiskar och mindre av prylarna runt om kring karet. Kanske kan denna få växa till sig och skapa en djungel runt ruinen? Jag har lite svårt för artificiella dekorationer men i denna scape förstör det inte så mycket utan lyfter den snarare. Att placera högre växter framför pumpen som skaparen gjort ger ett skönt intryck av flödande vatten. Jag saknar växter i förgrunden och skulle vilja se mer nivåer.
Bra placering av ruin enligt gyllene snittet.

L13
En annorlunda och snygg scape. Jag gillar valet av rötter och hardscapen är fantasifull och inspirerande. Växterna ser ut att må bra. Jag tycker dock att den ger ett intryck av att den är emersed. Jag säger inte att det är så men det känns så.
Jag tror att den skulle bli bättre av någon växt i hörnen, kanske Waliichi eller Mayaca. Jag skulle även vilja se lite fiskar, typ nån liten Rasbora eller så. Hur stort är karet?

S1
Det känns inte som att det fått växa till sig riktigt. Jag tror att den är finare om ett par månader då mossan gottat till sig på roten. Buddhan passar faktiskt riktigt bra. Poggen till höger om buddhan gör sig riktigt bra och stärker den asiatiska känslan. Kanske skulle skaparen använt mer av den?
Jag tycker att den lilla Ecinodorusen ska bort och Vallisen i bakkant bytas ut mot ex Vallisineria nana.
Fiskvalet är OK men jag skulle föredra några snygga Black crystal framför Endlers.

S2
En fantastik Erectmossa som kanske skulle ansas ur något för att skapa nivåer och djup. Jag skulle även vilja se mer Ferrei i framkant och kanske även nån mer liten rotbit.
Substratkanten i fram skulle kunna minskas något och samtidigt ge en sluttning bakåt. Som den är nu så är den alltför markant.
Stenen är skitsnygg och jag skulle kunna tänka mig några räkor på toppen.

S3
Färgerna är riktigt snygga och jag tycker om att du hållit dig till ljusgröna växter i samma nyans tillsammans med den svarta bakgrunden och det svarta substratet.
Hela scapen ser nygjord ut med bubblor på bakgrunden och Hydrocotylen.
Jag tycker att det är lite ”väggkänsla”, kan tänka mig att det försvinner något när Poggen får undervattensblan och därmed blir lägre. Det känns som att den saknar en mellangrund eller förgrund. Skapa mer nivåer genom att flytta bak Poggen och plantera hc eller annan låg växt i framkant.
Bra val av växter och fiskar, lite färsk bara.

S4
Tycker att denna är riktigt bra gjord. Det är svårt att skapa en landskapskänsla i så små kar. Bra växtval, som ser ut att må bra och grym hardscape. Jag skulle vilja se HCn täcka hela botten och kanske lite mer Acicularis i bakkant.
Det ser lite grumligt ut och jag tycker att det ser lite klippt och klistrat ut. Är karet inklippt i bakgrunden?
Bra jobbat!

S5
Även denna scape ser lite nygjord ut. Jag gillar verkligen rötterna och stenarna även om det skulle gå att justera placeringen på vissa stenar. Växtvalet är bra utom Riccian som förstör en del. En bakgrundsväxt och även mer grönt i framkant skulle skapa mer djup. Fotot skulle kunna visa mer av botten för att stärka detta ytterligare.
Mellanrummet mellan Microsoriumen och stenpartiet gör att växten ser svävande ut och förstör en del.
Vart är fisken? Ett klockrent val till denna scape hade varit Sawbwa- rasbora, Kyathit eller Chopraedanio. Spring å köp! ;)

S6
Ett räknano i rätt utförande. Lagom övervuxet och lummigt. Jag gillar speciellt hur mossan har klamrat sig fast på roten och Pistian på ytan. Jag hade föredragit att se ett rent räkakvarium och skulle plockat bort fiskarna.
Walichiin i bakkant kan ansas bättre eller bara petas rätt inför fotograferingen men detta är petitesser i det stora hela.
Kan inte ge annat än tummen upp! Jag önskar att jag hade detta hemma.

S7
Hatten av för dig Leo! Detta var den enda som jag visste vem den tillhörde. Även om jag inte riktigt tyckte att den hörde hit, i akvarietävlingen vill jag lyfta denna. Det kan se lätt ut i mångas ögon men som mycket annat så är det ”Less is more” som dominerar. Och det är inte alltid så lätt att hålla sig till detta.
Med en minimalistisk stil och rent uttryck tycker jag att denna är riktigt nice.
Det var svårt att bedöma denna i samma grupp som akvarium. Jag tycker absolut att den förtjänar sin plats men skulle hellre se ett av dina akvarium nästa gång.
Enkelt och snyggt!

S8
Ett lite småcrazy intryck. Jag får en liten känsla av Nightmare before cristmas som jag trivs ganska bra med. Dock ser den emersed ut och jag är tveksam till att den kommer att funka med vatten i en längre tid. Är glad över att jag inte hittar några fiskar i denna.
Bild Bild

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 10 dec 2010, 22:37

Här kommer mina kommentarer till alla bidragen.

Så här tycker jag om de större karen:


L1 Fin & fyllig men övervuxen scape med friska mossor, dock förstör de andra växterna helheten och
djupkänslan. Bra foto!

L2 Bra jobbat med de olika växtnivåerna och förgrunden är exemplariskt fin! Dock tar de för tjocka rötterna
för mycket uppmärksamhet och växtvalet bak funkar inte ihop med resten. Synd för tekniken och bubbel men
fina fiskar!

L3 Klassiskt simpel med öppen förgrund med passande fiskval. Högersidan alldeles för tät och vallen i mitten
missplacerad. Friska växter men spänningen saknas.

L4 Mittenpartiet är kanon! De andra växterna passar inte alls ihop och jag vill bara titta i mitten.
Tekniken och bakgrunden stör.

L5 Vänstersidan & glipan mellan öarna är spännande och genomtänkt! Högersidan oharmonisk och passar inte
med resten. Mörk bild samt konstig vinkel på foto är en nackdel.

L6 Annorlunda och häftig symmetrisk scape som hade blivit bättre med trimmad höger- och vänstersida.
Teknik och mörk bakgrund störande.

L7 Välmående växter men kaotisk placering. Bakgrunden är bland det fulaste jag sett (sorry).

L8 Mäktigt första intryck och en totalt centerplacerad scape, perfekt! Otrolig harmoni och känsla med magisk
belysning. Botten var tok för platt, en höjdskillnad på botten hade varit kanon. Synd att inte
fiskarna vill stimma i mitten vid fototillfället.

L9 Högersidan riktigt spännande med den rinnande "glossolavan" som ringlar sig till vänster, kanon!
Bra djupkänsla men vänstersidan känns fel, hade funkat bättre med samma stil som högersidan.

L10 Fin förgrund som tunnar ut snyggt till höger. Hardscapen ser konstig ut med sten, rötter och en massa
riccia blandat huller om buller. Fint och perfekt foto!

L11 Fin symmetrisk scape med både bra växtval samt perfekt växtplacering med en häftig bottentäckare.
Konstigt foto som förstör ganska mycket av naturkänsla.

L12 Romerska bågen perfekt placerad i blickfånget samt positivt att karet innhåller växter.
Ett bra skolexempel hur ett bidrag inte ska se ut, bra jobbat!

L13 Nytänkande & spännande med annorlunda rötter! Hade funkat bättre med nån högre växt eller att hardscapen
hade byggts mer på höjden, nu är det tyvärr för platt.


Och så här tänker jag om de mindra karen:


S1 Harmonisk buddhaskejp med passande växtval. Dock passar inte mörk bakgrund och tekniken stör även här.

S2 Fin mossa med mystisk sten. Övervuxen och lite tråkig (inga överraskingar direkt).

S3 Fina nyplanterade växter med övervattensblad och allt! För tjock botten, för mycket växter och för lite
själ i receptet.

S4 Total harmoni bak med stenarna och nålgräset. Mycket bra proportioner, synd att fotot är suddigt och
konstigt på nåt sätt.

S5 Fin klassisk scape med mycket känsla med rötterna. Simpel uppbyggnad men tyvärr passar inte riccia
i en sån här scape. Glipan under needlen stör samt konstig vinkel på foto.

S6 100% harmonisk och naturlig. Precis lagom mängd växter och ger utrymme för fantasin. Synd att bilden inte var
skuren och att tekniken inte var ur.

S7 Den här var en kluring på alla sätt! Men ett bra exemple på att "less is more".
Enkelheten är både styrkan och svagheten. Men genialt arbete helt klart!

S8 Annorlunda tänk och bra utnyttjande av formen. Men helheten är för spretig och naken.


Lite generella tankar om bidragen...
Synd att så många struntar i att plocka bort teknik från karen vid fototillfället. Många fina skejps
tappade mycket i mina ögon eftersom jag tolkar det hela som att man inte bryr sig tillräckligt.
Fotot är en annan enkel grej att ha i tankarna. Jag själv fotar allt med en 1200kr kompaktkamera så
jag vet att det går (om man vill). Att beskära bilden är en annan enkel och viktig sak som gör stor skillnad.

Till slut vill jag tacka Roolo för att han orkar lägga ner tid och energi på att fixa sånt här.
Hoppas flera kan ställa upp och fixa något liknande då det verkar finnas många som har tips och förslag
på hur tävlingarna ska se ut och bli bättre.

Tack för mig.
Bild

Användarvisningsbild
Peter BT
Donator
Donator
Inlägg: 415
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Peter BT » 10 dec 2010, 23:07

..det är ju jag som har L8... vad säger man nu..

Leonard har tagit fotot så en massa tack till honom!!

Ljuset vid fototillfället är det "vanliga" 2x150w MH. Karet är stabiliteten själv, inga alger eller annat som stör. Guppy och Ancistrus förökar sig som ogräs. Allt jag kan om scapes kommer ju från PS så det är ju bara att krama om varandra ;-)
Amused to death

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 10 dec 2010, 23:11

Tack så mycket för kommentarerna/kritiken! Och tack Roolo och eventuella andra som gjort tävlingen möjlig! :)
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 10 dec 2010, 23:12

Peter BT skrev:..det är ju jag som har L8... vad säger man nu..

Leonard har tagit fotot så en massa tack till honom!!

Ljuset vid fototillfället är det "vanliga" 2x150w MH. Karet är stabiliteten själv, inga alger eller annat som stör. Guppy och Ancistrus förökar sig som ogräs. Allt jag kan om scapes kommer ju från PS så det är ju bara att krama om varandra ;-)
Jag skiter i vad du säger!
Jag säger, grattis!
Bild

Användarvisningsbild
Roolo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3211
Blev medlem: 29 feb 2008, 13:33
Ort: Alingsås

Inlägg av Roolo » 10 dec 2010, 23:16

diväteoxid skrev:Jag skiter i vad du säger!
Jag säger, grattis!
+1 =0)

Användarvisningsbild
Raven
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 10854
Blev medlem: 19 sep 2006, 04:09
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Raven » 10 dec 2010, 23:19

Clas skrev:Kan man få veta vilka karen tillhör?
L12 var mitt bidrag som jag sa skulle komma sist :roll:

152L 2x30W aquarell T8, budgeten för växter, djur och inredning har sen akvariet sattes upp för 1år sen varit totalt 0kr.

Växterna är nån crypto, vattenpest, vallisneria, lite hygrophila och bananplanta.
Av okänd orsak har tillväxten på både växter och alger de senaste 4-5 månaderna varit nära 0 så det är mycket mindre grönt än jag vill ha, läggs i snitt 2 minuter på akvariet per vecka.
Människor kommer, människor går, PlantSwap är det enda som består!
Länkgalleri
Faktatråd om vatten
AkvarieWiki

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 10 dec 2010, 23:27

Raven skrev:
Clas skrev:Kan man få veta vilka karen tillhör?
L12 var mitt bidrag som jag sa skulle komma sist :roll:

152L 2x30W aquarell T8, budgeten för växter, djur och inredning har sen akvariet sattes upp för 1år sen varit totalt 0kr.

Växterna är nån crypto, vattenpest, vallisneria, lite hygrophila och bananplanta.
Av okänd orsak har tillväxten på både växter och alger de senaste 4-5 månaderna varit nära 0 så det är mycket mindre grönt än jag vill ha, läggs i snitt 2 minuter på akvariet per vecka.
Haha, men det vet du inte...om du kom sist! ( :
Bild

Användarvisningsbild
keen-eyed
Liten planta
Liten planta
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 mar 2009, 22:34
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av keen-eyed » 10 dec 2010, 23:39

Oj, bidrag s6 var mitt. Ja vad ska man säga.. Gick väl en aning bättre än vad jag kunnat fantisera om :)

Användarvisningsbild
Adamantis
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 515
Blev medlem: 05 mar 2009, 05:39
Ort: Malmö

Inlägg av Adamantis » 10 dec 2010, 23:42

Tack för kommentar och konstruktiv kritik (L2)! Detta är mitt första "riktiga" scape och processen att slänga ihop ett akvarium till tävlingen var extremt lärorikt. Massa småsaker man inte tänkt på, inte minst gällande fotograferingen. När jag började med akvaristik och man tittade på de asiatiska växtkaren, så förundrades jag enormt och undrade hur fasen man gjorde så vackra kar. Även om jag har några kubik liter tills jag är där, så börjar jag närma mig att förstå konsten; och jag tror tricket just är att göra så många scapes som möjligt. Skötsel osv kan man till stor del läsa sig till, men att riktigt få till ett växtkar kräver erfarenhet. Nästa steg blir nog att försöka få till ett kar till de internationella tävlingarna. Inte så mycket för att man har en chans att vinna, utan just för att träna. Sen måste jag säga att det var väldigt kul att visa upp sitt akvarium!

Tack igen alla som gjort tävlingen möjlig! Jag ser fram emot nästa PS tävling.
Mvh William

Användarvisningsbild
Majki01
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 1780
Blev medlem: 01 jul 2010, 21:15
Ort: lund
Kontakt:

Inlägg av Majki01 » 10 dec 2010, 23:43

Jag är verkligen ingen elite på att ordna och dona scape. Men jag måste tycka till lite endå..
Otroligt fult och störigt att folk skippat att ta bort pump,filter sladdar osv osv..

Användarvisningsbild
diväteoxid
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1296
Blev medlem: 06 jul 2008, 19:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av diväteoxid » 10 dec 2010, 23:49

keen-eyed skrev:Oj, bidrag s6 var mitt. Ja vad ska man säga.. Gick väl en aning bättre än vad jag kunnat fantisera om :)
Jo det är du värd! Grattis!

Just nu ligger jag i karibien för mutpengarna från dej...sweet!
Bild

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Donator & Månadens Växtakvarist
Donator & Månadens Växtakvarist
Inlägg: 4260
Blev medlem: 25 sep 2010, 10:21
Ort: Norrköping

Inlägg av Mr_Ewing » 11 dec 2010, 00:38

Jag kommer definitivt att ställa upp i kommande tävlingar! Bra jobbat alla deltagare!
För LITE gödning ger alger i växtakvarium.
Vi räknar inte w/l det ska vara w/m².

Användarvisningsbild
GasseG
Donator
Donator
Inlägg: 4689
Blev medlem: 20 maj 2009, 23:47
Ort: Hufvudstaden

Inlägg av GasseG » 11 dec 2010, 02:31

Najs med de insiktsfulla domarkommentarerna! Jag ska verkligen försöka vara med nästa gång.

Hur är reglerna, räknas vattenvolymen (inkl sand och hardscape) eller burkens totalvolym?

Synd med att det inte fanns en bättre kamera att tillgå vid fotograferandet av L9!
Vad jag menar är att vi sällan gör en konsekvensanalys innan vi agerar!

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 11 dec 2010, 10:10

Och jag var innehavaren av L6.
Var mest med för att få konstruktiv kritik och det fick jag!.

Super glad och nöjd med vad som kunde gjorts bättre.

Jag tänkte skrota tanken efter tävlingen, men funderar nu skarpt på att bygga vidare. =)

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 11 dec 2010, 10:43

Skulle man kunna få veta poängen för övriga kar också?

Användarvisningsbild
Sigge
Moderator & Donator
Moderator & Donator
Inlägg: 1333
Blev medlem: 23 aug 2006, 21:12
Ort: Floda/ 2 mil norr om Göteborg

Inlägg av Sigge » 11 dec 2010, 11:12

Tack för alla omdömmen å att ni lägger tid på detta.. Men det behövs änna för att få fart på alla här+ mig då..
Rollo tack för du tar dig tid, hoppas på flera tävlingar nu så vi kan höja våra nivåer här i swe.
Sigge
Bild
720 L Ren Kärlek Kh 8,57 Ph 6,8

Användarvisningsbild
brams
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 1339
Blev medlem: 23 aug 2006, 12:53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av brams » 11 dec 2010, 18:17

Triad skrev:Skulle man kunna få veta poängen för övriga kar också?
Tyvärr är dom preskriberade och uppätatna av Kim. Kan hända att jag minns dem dock.
Vi bestämde att inte lägga ut dem men skulle kunna skicka dem med pm om nån är intresserad.
Sen får de själva välja om de vill gå ut med dem eller ej.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Triad
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3520
Blev medlem: 06 jun 2009, 12:34
Ort: Älmhult

Inlägg av Triad » 11 dec 2010, 23:17

Är rätt intresserad faktiskt.

Pm:a mig om du hittar det. =)

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 12 dec 2010, 09:46

Detta var riktigt kul att kika igenom. Fram tills nu har jag bara skummat bilderna, men idag lade jag manken till och gick igenom alla burkar tillsammans med domarkommentarerna. Välförtjänta vinnare!!

Håller det kort:
Först och främst - attans kul att såpass många skickade in bidrag!! Roligt att kika på scapes!! För egen del räckte vare sig tid eller ork till, bättre lycka nästa gång... alla som skickade in har ju enkelt brädat mig!! :lol:

Sist men inte minst - ett otroligt domarjobb!! Att kika på scapes tillsammans med väl genomtänkta domarkommentarer är mycket lärorikt.

Hatten av för arrangörerna och alla deltagare, samt en extra bugning till domarna - snyggt jobbat, alla!!

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
hawkse
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 3726
Blev medlem: 26 dec 2009, 21:13
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av hawkse » 12 dec 2010, 13:59

PatrikMalmo skrev:Sist men inte minst - ett otroligt domarjobb!! Att kika på scapes tillsammans med väl genomtänkta domarkommentarer är mycket lärorikt.
Ja verkligen. Vilken behållning. Genom att veta hur bedömningen gått till får man fler idéer och insikt i hur attans mycket jobb det är att skapa ett bra scape.

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster