Vad skall vi göra för att öka deltagandet i våra tävlingar?

I denna kategori är det fritt att tipsa och diskutera om kommande Aquascape tävlingar.

Moderator: Hedersmedlemmar

Gillar du att tävla i aquascaping på PS?

Nej, jag gillar inte att tävla
2
4%
Nej, jag vågar inte och är rädd för kritik
5
11%
Nej, jag är för dålig på aquascaping
21
46%
Nej, jag är för snobbig
0
Inga röster
Ja
18
39%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
frysen
CO2 närd planta
CO2 närd planta
Inlägg: 756
Blev medlem: 28 feb 2009, 23:06
Ort: karlskrona

Inlägg av frysen » 05 dec 2010, 13:16

okej det stämmer som du säger. nästa gång jag har ett kar så ska jag vara med
ta gärna en titt på våran akvarieförening i karlskrona
http://akvariekarlskrona.se/

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 06 dec 2010, 10:27

För min del handlar det mest om brist på tid. Ville gärna vara med, men det funkar inte tidsmässigt. En enda schysst burk tar rätt lång tid att trixa med, och då funkar mina övriga 64 burkar sämre. De funkar iof inte jättebra nu heller, men det skulle förvärra läget. Har också brist på ork just nu, pga en del trista saker. Reder en del upp sig kanske orken återvänder - jobbar på det.

Idéer till scapes har jag däremot ett bra gäng, inga problem där. Kommer räcka för en livstid. Skäms gör jag inte heller, har placerat mig ok i en del hempristävlingar förr i tiden. Scapar också mest för min egen skull och följer det jag tycker är schysst (vilket nog är en bit ifrån rådande trender idag). Jag väger troligen också in fiskarnas trivsel mer än många verkliga växtakvarister. Burken ska självklart vara snygg, men det ska också vara yngel i den.

Tycker Lingonfils idéer är tilltalande, men rackar inte ner på rådande regler heller. Det SKA iaf bli lite scapande framöver, måste förbereda ett par burkar till MAF:s utställning. De tror jag att jag lägger ut som projekttrådar i stället. Dyker det upp en passande tävling så åker de nog in i den av bara farten.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

defdac
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 4445
Blev medlem: 23 aug 2006, 09:08

Inlägg av defdac » 06 dec 2010, 11:52

En bra början kan ju vara att skippa alla former av bisarra restriktioner typ antal liter måste vara vara inom vissa gränser och att man måste fotografera burken med papperslappar och skit.

Ta en bildjävel på elfantpisskuben eller whatever och be done with it...

Jag tycker det är fel att härma de största akvarietävlingarna i seriositet med proffs när det vi pysslar med här främst är lek. Klart att ingen jävel vågar skicka in bidrag när det stakas upp en massa regler och skit som om det vore något superseriöst. Skippa en massa kändisprofeter som domare och alla vinster. Gör en enkel poll istället så får communityt bestämma vilken burk som ska vinna ära och profil-tag..
http://www.defblog.se
"Son, no one gives a shit about all the things your cell phone does. You didn't invent it, you just bought it. Anybody can do that." [Justin's dad]

Användarvisningsbild
PatrikMalmo
Hedersmedlem & Donator
Hedersmedlem & Donator
Inlägg: 2479
Blev medlem: 19 nov 2007, 08:34
Ort: Malmö

Inlägg av PatrikMalmo » 06 dec 2010, 12:08

KISS - Keep It Simple, Stupid, säger jag till mig själv då och då. Kanske ett bra motto för regler kring tävlingar? Kanske kunde vi också fresta med att få konstruktiv kritik på sin/sina burkar? Det är nog många som vill utvecklas och lära sig mer, det kunde kanske vara ett bra pris? Gäller bara att "säkra" upp några som kan ge vettig kritik innan det går av stapeln.

Hilsen,

/P
End Of The World Party
(just in case)

MAF: http://www.malmoakvarieforening.se

Användarvisningsbild
Mayer
Donator
Donator
Inlägg: 1104
Blev medlem: 26 aug 2009, 10:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Mayer » 06 dec 2010, 12:42

defdac skrev:Text
Håller med när det gäller en grej som månadens kar. I ett sådant fall skall det typ vara en tråd med poll för varje månad där det finns en bild på varje kar som är med i tävlingen, alla får sedan rösta i pollen och den som får flest röster vinner titeln månadens kar och får kanske möjligheten att berätta lite mer om karet eller whatnot. Inte nån jury, inga priser, inga regler för bilder tagna på ett visst sätt utan mer common sense och att det hela bara är en kul grej.

Dock tycker jag att det även är kul med lite seriösare tävlingar som Plantswap Aquascaping Contest 2010 med jury, priser och hela faderullan. Efter årets upplaga tror (och hoppas) jag att fler folk kommer våga deltaga och att antalet bidrag kommer öka med åren.
Jag röstar för en lite mindre regelbestämd tävling som "månadens kar" och kanske en gång om året en seriösare tävling med jury och sånt som kan bli ett lite större jippo.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum!

Skriv svar

Återgå till "Tävlingar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster